2014-04-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeanddrive
Och du har inte heller ETT ENDA bevis på att Gud INTE finns.

Ett enkelt svar: http://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot ..
Citera
2014-04-07, 20:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vänligen försöka förstå vad bevisbörde är och vilke konsekvenser det har.

Citat:
Vad vet du om det övernaturliga? Hur kan du bevisa att det bara är myter? Man kan varken säga att Gud finns eller inte finns med en säker källa.

Det beror på vilken 'gud' det rör sig om.

Citat:
Allt handlar bara om vad man tror på vilket borde vara helt okej utan att man ska försöka bevisa varandra vad som är rätt eller fel när det inte finns något svar på den frågan. Man måste nog vara rätt så ignorant om man tänker ignorera allt som folk säger och bara envisas emot. Allt kan vara möjligt, vi vet inte.

Precis, det bästa svaret på det icke-falsifierbara är: "Vet inte". Ett svar som flertalet av detta forums stadigvarande ateister brukar ge.
Citera
2014-04-07, 20:18
Medlem
MentosFruitcores avatar
Ett inlägg med så otroligt mycket dumheter att man inte vet var man ska börja. Bogomil Och Sepis inlägg skriver jag under på. Gå ut grundskolan.
Citera
2014-04-07, 20:25
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag har inte betet mig respektlöst eller spelat dum. Vad jag ville ha sagt är att både evolutionsteorin och kreationism är spekulationer, eftersom inga observationer eller empiri existerar vid tidpunkten där livet startade och utvecklades. Hoppas att du har förstått min poäng och tack för mig.

Liv bör ha "startat" vid åtminstone en tidpunkt. Kan ha hänt flera gånger, men det verkar som om det liv som finns idag har uppkommit vid en enstaka tidpunkt. Det livet vi känner till utvecklas dock kontinuerligt, så det du skriver är lite knepigt att tolka. Utvecklingen sker ju i steg över tid. Det finns massvis med observationer och empiri när det gäller utvecklingen, men inte så mycket när det gäller ursprunget. De är olika saker.
Citera
2014-04-07, 20:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Frågan är om "ingenting" verkligen kan vara ingenting. För det måste väl vara någonting om det är stabilt? Och om det inte är stabilt så har den något i form av potential till att göra något, eller?

Ja, vad jag vet har ingen någonsin inom vetenskapen postulerat att ett skapelsemytiskt "I början fanns ingenting" skulle ha existerat. Det får de religiösa roa sig med att fantisera om..
Citera
2014-04-07, 20:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, och jag har inte heller gjort det påståendet. Visst, jag anser Gud vara otroligt osannolik, men bevisbördan ligger på den som påstår att Gud finns, inte mig som ingenting sagt.
Citat:
Vad vet du om det övernaturliga?
Vad kan man veta om det ofalsifierbara?
Citat:
Hur kan du bevisa att det bara är myter?
Det är bara myter eftersom det bara är myter och ingenting som stödjer påståendet att det är något annat. Tills vidare.
Citat:
Man kan varken säga att Gud finns eller inte finns med en säker källa.
Man kan försöka förklara vilka egenskaper Gud har som övertygad en om hans existens, eller erkänna att man tror det för att andra tror och berättat om honom.
Citat:
Allt handlar bara om vad man tror på vilket borde vara helt okej utan att man ska försöka bevisa varandra vad som är rätt eller fel när det inte finns något svar på den frågan.
Hur hamnade du på ett diskussionsforum utan att inse vad det är man gör här?
Citat:
Man måste nog vara rätt så ignorant om man tänker ignorera allt som folk säger och bara envisas emot.
Man kan säkert ignorera allt som sägs utan belägg. Den sortens påståenden är inget värda.
Citat:
Allt kan vara möjligt, vi vet inte.
Ja. Du till exempel hade kunnat veta vad filosofisk bevisbörda är och vara insatt i vad agnostisk ateism egentligen säger, snarare än din egen vanföreställning om vad det innebär så du hade sluppit se ut som en fullständig nybörjare i den här debatten. Men ack och ve, du öppnade munnen..
Citera
2014-04-07, 20:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, vad jag vet har ingen någonsin inom vetenskapen postulerat att ett skapelsemytiskt "I början fanns ingenting" skulle ha existerat. Det får de religiösa roa sig med att fantisera om..

Vi KAN hypotetisk spekulera i ett extra-kosmisk existens-nivå som upplevas som "ingenting" från ett kosmisk perspektiv, men det är som sagt bara spekulationer med minimal evidens.

"ABSOLUT existentiellt vakuum" (inte nödvändigvis identisk med en spekulerat extra-kosmisk existens) är bara en av absolut idealisms semantiska leksaker som dom får roa sig med på egen hand.
Senast redigerad av Bogomil 2014-04-07 kl. 20:54. Anledning: Tillägg: Ordet "nivå"
Citera
2014-04-07, 20:47
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Liv bör ha "startat" vid åtminstone en tidpunkt. Kan ha hänt flera gånger, men det verkar som om det liv som finns idag har uppkommit vid en enstaka tidpunkt. Det livet vi känner till utvecklas dock kontinuerligt, så det du skriver är lite knepigt att tolka. Utvecklingen sker ju i steg över tid. Det finns massvis med observationer och empiri när det gäller utvecklingen, men inte så mycket när det gäller ursprunget. De är olika saker.
Ska försöka vara lite tydligare. Evolutionen påstår ju t.ex. att fisk utvecklade armar och ben och tog upp sig på land. Hur kan man kontrollera något sådant påstående? Kan man verkligen bevisa denna händelse? Det går nog inte, eftersom händelsen ligger för långt tillbaka i tiden. Men en sak kan man nog i alla fall göra och det är att göra modeller och testa det i en datorsimulation. Vet inte om man redan har gjort det och lyckats med det?
Senast redigerad av kunskap1 2014-04-07 kl. 21:07.
Citera
2014-04-07, 20:49
Avslutad
Jag skulle säga den intelligenta designen. Vissa saker i naturen är helt enkelt för svåra och komplicerade för att ha utvecklats genom bara evolution. Det är som att lägga en sten, kisel och olja bredvid varandra och tro att om 5 miljoner år har en dator skapats.
Citera
2014-04-07, 20:53
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ska försöka vara lite tydligare. Evolutionen påstår ju t.ex. att fisk utvecklade armar och ben och tog upp sig på land. Hur kan man kontrollera något sådant? Kan man verkligen bevisa denna händelse? Det går nog inte, eftersom händelsen ligger för långt tillbaka i tiden. Men en sak kan man nog i alla fall göra och det är att göra modeller och testa det i en datorsimulation. Vet inte om man redan har gjort det och lyckats med det?

Eller så kan du ta dig en titt på det här:

http://www.youtube.com/watch?v=V_sZB6JChTY
Citera
2014-04-07, 20:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ska försöka vara lite tydligare. Evolutionen påstår ju t.ex. att fisk utvecklade armar och ben och tog upp sig på land. Hur kan man kontrollera något sådant? Kan man verkligen bevisa denna händelse? Det går nog inte, eftersom händelsen ligger för långt tillbaka i tiden. Men en sak kan man nog i alla fall göra och det är att göra modeller och testa det i en datorsimulation. Vet inte om man redan har gjort det och lyckats med det?

Försök nu lära dig lite om vetenskapens systematiska metodologi före du börjar att granska och kritisera den.

Och vad har det öht med ett "guds-bevis" att göra?
Citera
2014-04-07, 20:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag skulle säga den intelligenta designen. Vissa saker i naturen är helt enkelt för svåra och komplicerade för att ha utvecklats genom bara evolution.

Ordet är ditt. Och det skall bli spännande, ID har endast använts som argument en zillion gånger.

Citat:
Det är som att lägga en sten, kisel och olja bredvid varandra och tro att om 5 miljoner år har en dator skapats.

Falsk analogi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in