Citat:
Ursprungligen postat av
hsfkljf
Mycket välskrivet på Knivforum!
Personligen tycker jag att tyngden och tjockleken inte påverkar arbetet nämnvärt, och då är jag ändå van vid min 15 cm Tojiro petty i shirogami #2 som är relativt tunn i jämförelse.
Säkert bristande teknik från min sida.
Jag gillar kurvan på Shiro Kamo, den liknar vad jag har vant mig på min Kagayaki i VG-10.
Moritakan känns nästan som en lite för stor sujihiki ibland, men tror jag kan bota det genom att slipa lite framåt spetsen när tillfälle ges.
Vad slipar du för vinkel på din Akifusa? Med tanke på stålet bör man kunna lägga sig väldigt lågt.
Tack för tipset, ska se om ekonomin tillåter ett köp i framtiden.
*Harkel*

Ja, detta är gaaanska pinsamt men jag har fortfarande inte kommit igång ordentligt med slipning på mina stenar ännu. Jag har provat på att slipa lite fulknivar men inte de finare knivarna. Jag har mest ägnat tiden att köpa på mig diverse olika knivar (alldeles för många), provat mig fram och övat lite knife skills. Det är kul att efter hand upptäcka vad profilen och en millimeter här eller där gör skillnad.
Jag har alltså kört på OOTB-eggar tills vidare och dom varierar ju. Ingen (förutom möjligen Goko?) kommer antagligen i närheten av det man kan åstadkomma själv, men jag är inte där ännu. Har lite dåligt samvete då det känns som jag bygger upp en "skuld" och att cirkeln liksom inte är sluten. Jag snöade in på japanskt kolstål för att jag gillade den handgjorda stilen och att de skulle vara relativt lättslipade. Men hamsterhjärnan i mig har tagit över, vilket betyder många knivar, vilket i sin tur betyder mycket rotation och knivarna blir inte slöa så snabbt.
När det gäller Akifusa så tror jag som du att den går att slipa ganska snävt, men det beror väl på vad man vill ha för egg? T ex min Akifusa AS Nakiri skulle verkligen behöva få en vassare egg, och den vill jag ska vara snäv och rakbladsvass. Men på mina Akifusa AS Gyutos som är tyngre och "brutalare" skulle jag kunna tänka mig en vidare vinkel om det skulle innebära att de höll skärpan längre, dvs en mer hållbar egg.