2014-10-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hsfkljf
Hehe, ja. Menade att om man har tillräckligt många och lite kaos i ordningen märks det inte att man har ett eller flera set. Är likt dig väldigt förtjust i en snygg patina.

Är lite sugen på att testa ditt tidigare tips om cassava på en av mina. Men är väldigt nöjd med den naturliga patinan den redan tagit så jag velar lite.

Hur pass mycket blåare tror du man kan räkna med?

bild 1
bild 2

Det blir ju aldrig naturligt när man tvingar fram och den där skulle jag definitivt inte röra för den är skitsnygg :-). Jag har en nakiri helt i kolstål utan kurouchi som jag använt massor och den börjar bli supersnygg nu.

Cyaniden testade jag på en ny kinesisk kockkniv, sen tog jag bort det och kör nu med bildande av naturlig. Men det blir mest svart då jag mest skär grönsaker med den.

Edit: Jag skulle också vara jävligt försiktig med att skära citron och lime med den där kniven som du visade. Citronsyran är stygg mot patina.
Senast redigerad av AndersArsenik 2014-10-04 kl. 17:25.
Citera
2014-10-05, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Det blir ju aldrig naturligt när man tvingar fram och den där skulle jag definitivt inte röra för den är skitsnygg :-). Jag har en nakiri helt i kolstål utan kurouchi som jag använt massor och den börjar bli supersnygg nu.

Cyaniden testade jag på en ny kinesisk kockkniv, sen tog jag bort det och kör nu med bildande av naturlig. Men det blir mest svart då jag mest skär grönsaker med den.

Edit: Jag skulle också vara jävligt försiktig med att skära citron och lime med den där kniven som du visade. Citronsyran är stygg mot patina.

Är väldigt nöjd med patinan på kniven jag länkade. Den får aldrig närma sig något syrarikt.

Har tänkt tvinga fram på min nakiri då jag upplever att den lämnar lite missfärgning på råvarorna jag skär med den. Tänkte tvinga fram något på den för att undvika just det.

Jag är inte så förtjust i kurouchi, känns som att man inte lär känna kniven på samma sätt. Men det är väl bara nörden i mig som talar..
Citera
2014-10-05, 08:20
Medlem
Iloveludas avatar
Har just nu bara billiga knivar pga taskig inkomst. Har dock gjort fynd i stekpannor och grytor på second hand. Det finns ofta knivar där också. Undrar vilka märken man skall titta efter?
Har både slip och brynstål så lätt värt en stunds jobb om man hittar ett guldkorn.
Citera
2014-10-05, 10:47
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Har just nu bara billiga knivar pga taskig inkomst. Har dock gjort fynd i stekpannor och grytor på second hand. Det finns ofta knivar där också. Undrar vilka märken man skall titta efter?
Har både slip och brynstål så lätt värt en stunds jobb om man hittar ett guldkorn.

De mest eftertraktade är: KN (Karlsson, Nilsson), Bahco, Erik Anton Berg, Frost. Sen finns det en hel del blandade som det bara står Eskilstuna på som kan vara både bra och dåliga, men mest bra. Leta framförallt efter de större kockknivarna om du kan hitta några. Du kommer mest hitta smalare allknivar, brödknivar, skalknivar och styckknivar dock Men dom är ju också bra till det mesta.
Citera
2014-10-05, 11:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
De mest eftertraktade är: KN (Karlsson, Nilsson), Bahco, Erik Anton Berg, Frost.
KN går också under namnet Knivman (senare produktion). Även dessa är förhållandevis eftertraktade. Ytterligare en kandidat är Järnbolaget Eskilstuna och slutligen Nils Johan.

~Paul~
Citera
2014-10-05, 14:10
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
KN går också under namnet Knivman (senare produktion). Även dessa är förhållandevis eftertraktade. Ytterligare en kandidat är Järnbolaget Eskilstuna och slutligen Nils Johan.

~Paul~
Även "Fiskars-made in Sweden" håller väl hög klass. De jag har som är "made in Finland" har inte alls samma finisch och inte heller i 12c27 om jag minns rätt.
Citera
2014-10-05, 14:26
Medlem
Isnatts avatar
Nån som har tips om en bra legymkniv? Jag gillar inte att använda mandoliner utan vill använda vanlig kniv istället. Helst skulle jag vilja ha en som är stor som en vanlig kockkniv.
En legymkniv är alltså en kniv som när man skär gör att grönsakerna får 'räfflat' mönster typ som rödbetor och smörgåsgurka brukar ha.
Citera
2014-10-05, 21:56
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Nils Johan gjorde även bland de finaste osthyvlarna och andra liknande tillbehör i köket tycker jag
Citera
2014-10-06, 18:50
Medlem
CHeitzmans avatar
Hur stor skillnad kan man förvänta sig om man uppgraderar från Anders Petter Backaryd-knivar till Yaxell i VG-10? Är rätt sugen på att köpa.
Citera
2014-10-07, 09:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Även "Fiskars-made in Sweden" håller väl hög klass. De jag har som är "made in Finland" har inte alls samma finisch och inte heller i 12c27 om jag minns rätt.
Ja, precis. Den nuvarande produktionen är inte riktigt lika bra som den gamla.

Stålet är nu för tiden det kinesiska 420J2. Det här stålet duger bra till kastruller och bestick .

~Paul~
Citera
2014-10-07, 09:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nån som har tips om en bra legymkniv? Jag gillar inte att använda mandoliner utan vill använda vanlig kniv istället. Helst skulle jag vilja ha en som är stor som en vanlig kockkniv.
En legymkniv är alltså en kniv som när man skär gör att grönsakerna får 'räfflat' mönster typ som rödbetor och smörgåsgurka brukar ha.
Rådet är att leta på loppisar och i second hand affärer.

Som vanligt så bör du kika efter NilsJohan, KN/Knivman/Karlsson Nilsson och äldre E-knivar.

~Paul~
Citera
2014-10-07, 10:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Nils Johan gjorde även bland de finaste osthyvlarna och andra liknande tillbehör i köket tycker jag
Absolut. Har precis använt min NilsJohan osthyvel till att skära skivor av äkta smör till mina mackor . Det är väl bara KN/Karlsson Nilsson som är lika effektiva.

NilsJohans köks-filéknivar är ju legendariska:

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/MinatvNilsjohan-knivar2.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/MinatvNilsjohan-knivar3.jpg

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in