2015-03-18, 23:52
Medlem
Jag skulle rekommendera ohishi vg-10. Grymt bra kniv för pengarna. Tycker japanska knivar e dom klart bästa. Sen skulle ju jag rekommendera en bladlängd på 24 Cm. Lagom längd tycker jag. Dessutom är ju damaskus knivar otroligt vackra!
Citera
2015-03-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunoskiti1891
Jag går HR-utbildningen och knivarna i skolan är hur kassa som helst, skulle behöva en kniv som håller länge och inte är alltför dyr, kanske 500-800 kronor. Det ska vara en Kockkniv. Någon som har några tips?

Ohishi vg -10
Citera
2015-03-19, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COTW
Är det vettigt att ha en särskild kniv till grovgöra som att klyva sötpotatis? Jag tycker att min kockkniv (som jag använder till allt) blir slö väldigt snabbt.

Jag tycker det är en rätt relevant fråga faktiskt. Sötpotatis kan vara bland det hårdaste man skär av grönsaker. Jag använder en kinesisk kockkniv till det, en så kallad "chinese cleaver". Den har lite mer tyngd och var dessutom inte så dyr. Den är lätt att slipa och är skitbra för lite tyngre jobb (och även mindre jobb när man väl får kläm på den).

En rolig sak med sötpotatis är att de patinerar kolstål på ett rätt roligt sätt. Min cleaver blir alldeles rosa efter mycket grejande med sötpotatis.
Citera
2015-03-19, 09:21
Medlem
Jackswastedlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
http://bagarenochkocken.se/knivar-tillbehor/zwilling/zwilling-bob-kramer-kockkniv-20-cm/?group=prod_prod_grp-s1%2F326
SG2 stål och har fått bra betyg på forum

http://bagarenochkocken.se/knivar-tillbehor/miyabi/miyabi-6000-mct-gyutoh-kockkniv-20-cm/?group=prod_prod_grp-s1%2F326
SG2 stål. Billigare på cleancut men iom att du har presentkort så.

Tack så mycket för hjälpen.

Zwilling-kniven är oerhört vacker. Tyvärr har de den inte i lager så kan inte köpa den. Är det lönt för mig att betala dubbelt så mycket eller märker jag någon skillnad gentemot den billigare du länkat?

De två jag länkade är det krimskrams bara eller?

Återigen, tack för visat intresse.
Citera
2015-03-19, 11:00
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackswastedlife

Zwilling-kniven är oerhört vacker. Tyvärr har de den inte i lager så kan inte köpa den. Är det lönt för mig att betala dubbelt så mycket eller märker jag någon skillnad gentemot den billigare du länkat?

Framför allt tycker jag att dina länkade hade en tråkig eggkurva.
Köp inte damaskus för annat än utseendet, du kommer inte märka något bättre släpp. Om du söker släpp så titta på en custom med S-tvärsnitt eller en hårt hamrad/ojämn yta.

Ohishin som någon länkade till tyckte jag hade helt ok eggkurva, men för min del ringer endel varningsklockor när de skriver "bra tyngd". Jag tycker de flesta knivar är alldeles för tunga. Men jag använder uteslutande japanska handtag.
Citera
2015-03-19, 16:30
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackswastedlife

Skillnad är det ju helt klart, det är ganska olik profiler. Frågan är vad du föredrar själv. Miaybin är ju betydligt billigare. Svårt att rekomendra något till nån som inte har preferenser att utgå ifrån. Tung, lätt, hög, låg,lång, kort, handtag, skärteknik, mm är ju saker som spelar in. Men knivar i den klassen är inte skit, och skulle det inte vara perfekt kan det fixas ( om den inte är för kort eller för låg då..) om än med en del jobb.
En sak är dock att jag skulle välja en 24 cm, efter ett tag käns den inte alls lång om man inte jag väldigt begränsat med utrymme.

Själv tycker jag Zwillingkniven verkar trevlig. Bob Kramer kan du f.ö googla för skoj skull.
Citera
2015-03-20, 10:35
Medlem
rob1234s avatar
Då har man sällat sig till de som snokar på 2nd hand efter knivar...

Hittade en Bahco med scalloped egg från mitten -80 och en KN skalkniv båda i 12C27 (tror jag iaf). Ingen av dem hade blivit slipade. 11 kronor totalt. Faktiskt lite skojj.
Lämnade en styckkniv från Bahco eftersom jag har en likadan och dessutom inte kan slipa konkava eggar.

DePaul, Chutoturo eller andra kunniga på Bahco, är handtagen bara gjuten polypropylen eller någon resininblandad trä-historia?
Citera
2015-03-20, 11:31
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Då har man sällat sig till de som snokar på 2nd hand efter knivar...

Hittade en Bahco med scalloped egg från mitten -80 och en KN skalkniv båda i 12C27 (tror jag iaf). Ingen av dem hade blivit slipade. 11 kronor totalt. Faktiskt lite skojj.
Lämnade en styckkniv från Bahco eftersom jag har en likadan och dessutom inte kan slipa konkava eggar.

DePaul, Chutoturo eller andra kunniga på Bahco, är handtagen bara gjuten polypropylen eller någon resininblandad trä-historia?
Loppisknivar is tha shit!
Citera
2015-03-20, 14:42
Medlem
Chutotoros avatar
Det är det naturliga steget att ta när man har alla andra knivar rob ;D

Bacho hade lite olika handtagsmaterial, men de körde ofta med något de kallade för "BAHCRON", som var någon sorts plastblandning med träliknande ytstruktur. Ganska trevligt att hålla i när det blir blött iaf och ska vara lätt att hålla rent
Citera
2015-03-20, 21:05
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Det är det naturliga steget att ta när man har alla andra knivar rob ;D

Bacho hade lite olika handtagsmaterial, men de körde ofta med något de kallade för "BAHCRON", som var någon sorts plastblandning med träliknande ytstruktur. Ganska trevligt att hålla i när det blir blött iaf och ska vara lätt att hålla rent

Nja, jag har fortfarande varken en Michael rader, Bill Burke eller devin Thomas.... Så det finns lite kvar.

Det låter som om det är bahcron på min kniv, men jag ser en vanlig injiceringspumkt för plast...

Just slipat dem och KN blir vass och har ett tunt fint blad. Bahcln känns rätt tjock bakom eggen så den fick jag jobba lite på. Ville inte tunna den på riktigt eftersomscsllopsarna blir väldigt konstiga då. Får se hur jag gillar dem.
Citera
2015-03-20, 21:07
Medlem
rob1234s avatar
Citat:

Nja, så långt vet jag inte om jag skulle sträcka mig :-)
Men helt klart, för kostnaden är de svårslagna!
Citera
2015-03-20, 21:28
Medlem
Citat:

Ja! Helt klart prisvärda och grymma!

Men.. i nästan alla fall åker man på en omprofilering. Sånt tar tid och är ganska jobbigt och tidsödande.

Så av den anledningen är jag väldigt sugen på att skaffa mig en Tormek. Men den är så dyr så jag vet inte om det skulle vara värt investeringen. Måste kanske sälja in mig som knivslipare till några restauranger. Haha.

Ja, för att kunna slipa upp 5-kronors loppisknivar förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in