2014-02-13, 22:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Yepp, vad jag förstått värmebehandlar de stålet själva. http://www.devinthomas.com/damascusSteel.cfm scrollar man en bit finns profilen grovt beskriven.
Värmebehandling av AEB-L har varit på tapeten länge på gamla goda KF:
http://www.kitchenknifeforums.com/archive/index.php/t-1540.html

Vet också att tex Chefknivestogo gjorde det via Peters heat treat.
Intressant! Det brukar inte vara så vanligt vad jag förstår att Uddeholm släpper denna detalj så lättvindigt. De förlorar en del pengar.

Hur som helst så har familjen tydligen utvecklat en metod som funkar väl för dem.

Det är inte så att du själv börjar bli lite sugen på att sadla över till rfr?

~Paul~
Citera
2014-02-13, 23:16
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Det är inte så att du själv börjar bli lite sugen på att sadla över till rfr?

~Paul~

JAG????

Ohhh nej, men jag kan under vissa stunder i tillfällig sinnesförvirring se att det finns en plats för RF knivar
Citera
2014-02-14, 08:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
JAG????

Ohhh nej, men jag kan under vissa stunder i tillfällig sinnesförvirring se att det finns en plats för RF knivar
Haha, jag har varit lika förvirrad som du på sistone och testat en kolkniv . Tyvärr så lät jag den av gammal vana ligga lite för länge i den hackade löken...

Tänk om vi gör en 180 och du börjar med rfr och undertecknad blir en kolmupp!?!

~Paul~
Citera
2014-02-14, 09:46
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Haha, jag har varit lika förvirrad som du på sistone och testat en kolkniv . Tyvärr så lät jag den av gammal vana ligga lite för länge i den hackade löken...

Tänk om vi gör en 180 och du börjar med rfr och undertecknad blir en kolmupp!?!

~Paul~

De säger ju att magnetiska polerna kan vända också!
Citera
2014-02-14, 10:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
De säger ju att magnetiska polerna kan vända också!
Haha, ja det är nog snarare mer troligt att det händer än att vi två ändrar på våra vanor .

~Paul~
Citera
2014-02-14, 15:41
Medlem
ebqts avatar
Hade tänkt ge bort en ny kockkniv i födelsedagspresent om någon månad till min kära mor och såg att den här kniven var på rea hos Cleancut.

Vad säger ni, ska man slå till? Den är väl ändå värd 695 kronor? AUS10-stål istället för VG10 som normalt propageras för här i tråden, men för det här priset är det väl inget som man bör klaga på?
Citera
2014-02-14, 16:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Hade tänkt ge bort en ny kockkniv i födelsedagspresent om någon månad till min kära mor och såg att den här kniven var på rea hos Cleancut.

Vad säger ni, ska man slå till? Den är väl ändå värd 695 kronor? AUS10-stål istället för VG10 som normalt propageras för här i tråden, men för det här priset är det väl inget som man bör klaga på?
Den här kniven har sedan i höstas varit på tapeten upprepade gånger. Visst är det ett bra köp.

Du bör dock vara beredd på att tunna ut bladet precis bakom eggen för att få kniven mer skäreffektiv.

Det är denna detalj som en del har klagat på, dvs att kniven inte glider igenom materialet utan bänder upp detsamma trots att eggen är sylvass.

~Paul~
Citera
2014-02-14, 16:51
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
undertecknad blir en kolmupp!?!
Easier the dark side is... not stronger.
Citera
2014-02-14, 19:47
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Den här kniven har sedan i höstas varit på tapeten upprepade gånger. Visst är det ett bra köp.

Du bör dock vara beredd på att tunna ut bladet precis bakom eggen för att få kniven mer skäreffektiv.

Det är denna detalj som en del har klagat på, dvs att kniven inte glider igenom materialet utan bänder upp detsamma trots att eggen är sylvass.

~Paul~
Låter lite smådrygt att behöva göra det förstås. Är det något man bör försöka sig på själv eller kan man lämna in kniven för att få detta gjort? Tror personligen inte min mor känner någon skillnad med tanke på att den kniven hon använder nu inte har blivit slipad sedan den var ny, dvs kanske 10-15 år sedan.
Citera
2014-02-14, 20:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
1. Är det något man bör försöka sig på själv eller kan man lämna in kniven för att få detta gjort?

2. Tror personligen inte min mor känner någon skillnad med tanke på att den kniven hon använder nu inte har blivit slipad sedan den var ny, dvs kanske 10-15 år sedan.

1. För att kunna besvara den frågan så måste jag veta hur pass duktig du är på att slipa/bryna och reprofilera. Med tanke på att du trots allt frågar på det viset som du gör så tror jag att det är säkrare att skicka in kniven till en auktoriserad firma, förslagsvis Knivbrev.se.

2. Frågan är om det inte hade varit bättre att helt enkelt slipa upp den gamla kniven .

~Paul~
Citera
2014-02-15, 11:06
Medlem
dePauls avatar
Vad tror ni om något i den här vägen?

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/Ritningminkockkniv.jpg

~Paul~

PS Ber om ursäkt för den usla Paint-ritningen. Har tyvärr inget annat program till disposition.
Citera
2014-02-15, 15:42
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Vad tror ni om något i den här vägen?

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/Ritningminkockkniv.jpg

~Paul~

PS Ber om ursäkt för den usla Paint-ritningen. Har tyvärr inget annat program till disposition.

Ser trevlig ut. Handtaget ser lite skumt ut dock! Vem ska tillverka den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in