2014-04-27, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turdas
Sitter och funderar på vilken kniv jag ska köpa. Är Kashima ONYX en av de som rekommenderas starkt numera eller vad ska man kolla på?

Söker en kockkniv som i princip kommer användas till det mesta. Gärna som inte behöver så mycket underhåll.

Bor du i stockholmsområdet skulle jag åka till cleancut och känna på knivarna. En kniv är ju mer än sin stålsort. Kanske rentutav åka till ikea och känna på slitbar? Kashima onyx ser prisvärd ut, men jag skulle inte trivts med tyngden eller hur den är slipad. Då hade jag hellre använt en frosts. Min personliga åsikt är också att om man inte tänker underhålla kniven är det väl ingen poäng med att lägga pengar på en dyrare kniv? Hade jag haft snålt med pengar inför knivköp hade jag köpt typ nån frosts och slipsten/sharpmaker.
Lycka till
Citera
2014-04-28, 17:05
Medlem
barA-kruTs avatar
Köpte en Mcusta Zanmai

http://www.vassaknivar.se/images/Mcusta210.jpg

Någon som har av samma märke eller vet vilken grad man ska slippa den på?
Citera
2014-04-28, 20:38
Medlem
Helt fel tråd att fråga i... Men... Är på jakt efter en helt slät svart magnetlist i plast som är skonsam mot knivarna... Finns det?? Letat igenom typ hela internet... :P
Citera
2014-04-28, 21:42
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barA-kruT
Köpte en Mcusta Zanmai

http://www.vassaknivar.se/images/Mcusta210.jpg

Någon som har av samma märke eller vet vilken grad man ska slippa den på?

Hmm, undrar om inte kocken i Trädgårdsmåndag på svt hade en sådan. Han öppnade upp med att köra brynstål på en keramisk liten kniv så han kanske du inte ska fråga..
Citera
2014-04-28, 21:51
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JannePower
Helt fel tråd att fråga i... Men... Är på jakt efter en helt slät svart magnetlist i plast som är skonsam mot knivarna... Finns det?? Letat igenom typ hela internet... :P

Är det en sån här du menar?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20202083/
Citera
2014-04-28, 23:53
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Är det en sån här du menar?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20202083/

Tror inte han menar den, för den är inte i plast. Tror det bästa är att köpa den större varianten på ikea (som är betydligt bättre än den mindre svarta du länkade) och klistra på svart plast på ett snyggt sätt (finns säkert passande bitar på panduro eller liknande).
Citera
2014-04-29, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Tror inte han menar den, för den är inte i plast. Tror det bästa är att köpa den större varianten på ikea (som är betydligt bättre än den mindre svarta du länkade) och klistra på svart plast på ett snyggt sätt (finns säkert passande bitar på panduro eller liknande).

Epoxybaserad pulverlack blir plastbeläggning i min värld? Men jag hade också röstat för en större och limmat på nåt snyggt.
Citera
2014-04-29, 11:55
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robobin
Epoxybaserad pulverlack blir plastbeläggning i min värld? Men jag hade också röstat för en större och limmat på nåt snyggt.

Aha, den kändes bara lite annorlunda än plast som jag kommer ihåg det My bad.
Citera
2014-04-30, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robobin
Bor du i stockholmsområdet skulle jag åka till cleancut och känna på knivarna. En kniv är ju mer än sin stålsort. Kanske rentutav åka till ikea och känna på slitbar? Kashima onyx ser prisvärd ut, men jag skulle inte trivts med tyngden eller hur den är slipad. Då hade jag hellre använt en frosts. Min personliga åsikt är också att om man inte tänker underhålla kniven är det väl ingen poäng med att lägga pengar på en dyrare kniv? Hade jag haft snålt med pengar inför knivköp hade jag köpt typ nån frosts och slipsten/sharpmaker.
Lycka till

Ok, sitter och kollar på frosts. Jag kan nästan tänka mig lägga ut pengar på en akifusa pm men det tar emot också Har andra saker jag vill spara till osv. Men samtidigt vet jag hur skönt det är att ha en bra kniv.

Hur fungerar IKEA kniven slitbar? Är det inget som rekommenderas alls?
Citera
2014-04-30, 12:10
Medlem
Har nu använt mina nya ett tag. En Akifusa AS 18 cm gyuto och en Moritaka AO2 24 cm gyuto.

Gillar ergonomin och formen på bladet på Akifusan, även tyngden känns bra trots att jag upplever den lite tyngre än mina övriga wa-gyutos i förhållande till sin storlek. Passar perfekt för finlir och lite snabbare uppgifter. Litet minus på en liten flisa i eggen vid leverans, men det kan lika gärna ha varit jag som var oförsiktig.

Moritakan var jag lite besviken på, låg bladhöjd och aningen rakt längst fram vid spetsen som gjorde att jag till en början körde ner spetsen i skärbrädan, dock ingenting som inte går att lösa med en stund på slipstenen.

Tycker inte heller att 24 cm kändes nog långt, vilket är konstigt eftersom jag tidigare haft en Shiro Kamo Limited 21 cm gyuto som primärkniv.

Tar därför tacksamt emot tips på 27 cm wa-gyutos i kolstål.
Citera
2014-04-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hsfkljf
Har nu använt mina nya ett tag. En Akifusa AS 18 cm gyuto och en Moritaka AO2 24 cm gyuto.

Gillar ergonomin och formen på bladet på Akifusan, även tyngden känns bra trots att jag upplever den lite tyngre än mina övriga wa-gyutos i förhållande till sin storlek. Passar perfekt för finlir och lite snabbare uppgifter. Litet minus på en liten flisa i eggen vid leverans, men det kan lika gärna ha varit jag som var oförsiktig.

Moritakan var jag lite besviken på, låg bladhöjd och aningen rakt längst fram vid spetsen som gjorde att jag till en början körde ner spetsen i skärbrädan, dock ingenting som inte går att lösa med en stund på slipstenen.

Tycker inte heller att 24 cm kändes nog långt, vilket är konstigt eftersom jag tidigare haft en Shiro Kamo Limited 21 cm gyuto som primärkniv.

Tar därför tacksamt emot tips på 27 cm wa-gyutos i kolstål.
Aah, kul med någon mer som gillar Akifusa AS. Som av en händelse postade jag lite vad jag tycker om dessa knivar på Knivforum igår. Det exemplar av 18 cm gyuton jag har upplever jag som lite väl tjock och tung för finlir, då tycker jag pettyn på 16 cm funkar bättre, men smaken är olika. I övrigt väldigt trevliga knivar.

Jag har ingen Moritaka-gyuto men jag har också reagerat på den till synes låga höjden då jag tittat på bilder. Moritakas knivar verkar i allmänhet relativt låga, har själv en i mitt tycke väldigt låg 18 cm santoku. Profilen är som du säger flackare och jag antar den passar bäst för push/pull cut där man håller bladet parallellt med brädan. Shiro Kamos gyutos är höga och flacka, men har lite mer kurva än Moritakan framåt mot spetsen. Akifusa AS har ännu mer mage, det känns som den kröker sig svagt nästan ända från hälen och det funkar bra om man gillar rocking.

Har ingen, men har också funderat på att införskaffa en 27 cm gyuto. Är lite sugen på Itinomonn Kasumi. Ser hög och relativt tunn ut. Stålet är V2 och som jag fattar det liknar det AO2.
Citera
2014-04-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limpet
Aah, kul med någon mer som gillar Akifusa AS. Som av en händelse postade jag lite vad jag tycker om dessa knivar på Knivforum igår. Det exemplar av 18 cm gyuton jag har upplever jag som lite väl tjock och tung för finlir, då tycker jag pettyn på 16 cm funkar bättre, men smaken är olika. I övrigt väldigt trevliga knivar.

Jag har ingen Moritaka-gyuto men jag har också reagerat på den till synes låga höjden då jag tittat på bilder. Moritakas knivar verkar i allmänhet relativt låga, har själv en i mitt tycke väldigt låg 18 cm santoku. Profilen är som du säger flackare och jag antar den passar bäst för push/pull cut där man håller bladet parallellt med brädan. Shiro Kamos gyutos är höga och flacka, men har lite mer kurva än Moritakan framåt mot spetsen. Akifusa AS har ännu mer mage, det känns som den kröker sig svagt nästan ända från hälen och det funkar bra om man gillar rocking.

Har ingen, men har också funderat på att införskaffa en 27 cm gyuto. Är lite sugen på Itinomonn Kasumi. Ser hög och relativt tunn ut. Stålet är V2 och som jag fattar det liknar det AO2.

Mycket välskrivet på Knivforum!

Personligen tycker jag att tyngden och tjockleken inte påverkar arbetet nämnvärt, och då är jag ändå van vid min 15 cm Tojiro petty i shirogami #2 som är relativt tunn i jämförelse.
Säkert bristande teknik från min sida.

Jag gillar kurvan på Shiro Kamo, den liknar vad jag har vant mig på min Kagayaki i VG-10.
Moritakan känns nästan som en lite för stor sujihiki ibland, men tror jag kan bota det genom att slipa lite framåt spetsen när tillfälle ges.

Vad slipar du för vinkel på din Akifusa? Med tanke på stålet bör man kunna lägga sig väldigt lågt.

Tack för tipset, ska se om ekonomin tillåter ett köp i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in