Citat:
Ursprungligen postat av
hsfkljf
Har nu använt mina nya ett tag. En Akifusa AS 18 cm gyuto och en Moritaka AO2 24 cm gyuto.
Gillar ergonomin och formen på bladet på Akifusan, även tyngden känns bra trots att jag upplever den lite tyngre än mina övriga wa-gyutos i förhållande till sin storlek. Passar perfekt för finlir och lite snabbare uppgifter. Litet minus på en liten flisa i eggen vid leverans, men det kan lika gärna ha varit jag som var oförsiktig.
Moritakan var jag lite besviken på, låg bladhöjd och aningen rakt längst fram vid spetsen som gjorde att jag till en början körde ner spetsen i skärbrädan, dock ingenting som inte går att lösa med en stund på slipstenen.
Tycker inte heller att 24 cm kändes nog långt, vilket är konstigt eftersom jag tidigare haft en Shiro Kamo Limited 21 cm gyuto som primärkniv.
Tar därför tacksamt emot tips på 27 cm wa-gyutos i kolstål.
Aah, kul med någon mer som gillar Akifusa AS.

Som av en händelse postade jag lite vad jag tycker om dessa knivar på
Knivforum igår. Det exemplar av 18 cm gyuton jag har upplever jag som lite väl tjock och tung för finlir, då tycker jag pettyn på 16 cm funkar bättre, men smaken är olika. I övrigt väldigt trevliga knivar.
Jag har ingen Moritaka-gyuto men jag har också reagerat på den till synes låga höjden då jag tittat på bilder. Moritakas knivar verkar i allmänhet relativt låga, har själv en i mitt tycke väldigt låg 18 cm santoku. Profilen är som du säger flackare och jag antar den passar bäst för push/pull cut där man håller bladet parallellt med brädan. Shiro Kamos gyutos är höga och flacka, men har lite mer kurva än Moritakan framåt mot spetsen. Akifusa AS har ännu mer mage, det känns som den kröker sig svagt nästan ända från hälen och det funkar bra om man gillar rocking.
Har ingen, men har också funderat på att införskaffa en 27 cm gyuto. Är lite sugen på
Itinomonn Kasumi. Ser hög och relativt tunn ut. Stålet är V2 och som jag fattar det liknar det AO2.