2014-05-01, 21:55
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså, det jag ser på bilden är att en ytterst liten flärp på spetsen är aningen ocentrerad/böjd. Det handlar kanske om en knapp mm?

Eller är skadan större än så?

~Paul~
Jag skrev ju ca 0,5 mm.
Förlåter dig den här gången
Citera
2014-05-01, 22:05
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barA-kruT
Är en sharpmaker verkligen bra deal att inskaffa? Känns lite som den är för liten/krångligt
Ja, jag anser att den är värd sitt pris.
Citera
2014-05-01, 22:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Jag skrev ju ca 0,5 mm.
Förlåter dig den här gången
Haha, OK. Den här typen av skador är mycket lätta att fixa själv.

Ta en hård plastbit och försök att pressa tillbaka den böjda biten. Antingen går det eller så bryts den av.

Skadan är så pass liten att en fortsatt slipning kommer att automatiskt skapa en ny spets i sinom tid.

~Paul~
Citera
2014-05-03, 17:00
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, OK. Den här typen av skador är mycket lätta att fixa själv.

Ta en hård plastbit och försök att pressa tillbaka den böjda biten. Antingen går det eller så bryts den av.

Skadan är så pass liten att en fortsatt slipning kommer att automatiskt skapa en ny spets i sinom tid.

~Paul~
Ja men det funkade faktiskt att räta ut spetsen! Den är säkert försvagad och går säkert av nästa gång "någon" tappar den på fyllan, men jag slipper störa mig på spetsen tills dess iaf

Lite sugen på att prova en sån här:
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/shiro-kamo-4-serier/shiro-kamo-black-dragon/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-54-detail
Någon som äger/provat?
Citera
2014-05-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Ja men det funkade faktiskt att räta ut spetsen! Den är säkert försvagad och går säkert av nästa gång "någon" tappar den på fyllan, men jag slipper störa mig på spetsen tills dess iaf

Lite sugen på att prova en sån här:
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/shiro-kamo-4-serier/shiro-kamo-black-dragon/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-54-detail
Någon som äger/provat?
Jag har skrivit vad jag tycker om Shiro Kamo Black Dragon-gyuton på Knivforum. Jag tycker den lider lite av friktionen eller vad det nu är som gör att den fastnar ibland. Då gillar jag min Shiro Kamo Carbon Damascus mycket bättre. Se även inlägg #25591 av Robobin som slipade bort kurouchin för att bli av med friktionen.
Citera
2014-05-04, 01:31
Medlem
ohishi onix försvann tyvärr innan jag han inhandla den...
Citera
2014-05-05, 01:03
Medlem
Krilleman66s avatar
Nu var det länge sedan jag postade något här.
Dock är jag inne och läser nästan varje dag.
Jag gjorde en liten film om alla mina knivar, ja jag missade ett par tyvärr.
Kockknivarna kommer i slutet av filmen tyvärr. Men jag hoppas det går bra ändå.
För er som tycker att kvaliteten inte är bra så ber jag om ursäkt, men det är min första youtubefilm.
https://www.youtube.com/watch?v=Gw-GbNJlp58

// Krille
Citera
2014-05-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krilleman66
För er som tycker att kvaliteten inte är bra så ber jag om ursäkt, men det är min första youtubefilm.

// Krille

Kul att se dina knivar! Jag var faktiskt på loppis i helgen och köpte en KN kockkniv till sommarstugan för en tia. Nyskick var den så gott som. Den gamla var rejält nersliten och glappade i handtaget så den blev skrotad, allas favorit dock. I övrigt har jag Shiro Kamo 24 cm (varning för rost i handtaget) och den där satake no vac är tjejens favoritkniv. Den sågade jag bort handtaget på och gjorde ett i trä till, första handtaget jag testade att göra. Jag slipar upp den ibland men rör den inte när det ska lagas mat.
http://i.imgur.com/vXHh7tO.jpg
http://i.imgur.com/4RsOpjz.jpg

Vilken av dina japaner använder du mest? Jag överväger en nakiri eller cleaver framöver...
Senast redigerad av Robobin 2014-05-05 kl. 10:36. Anledning: Länkar
Citera
2014-05-05, 21:22
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krilleman66

// Krille

Trevlig film Du borde dock ge din Masamoto (HC?) en chans till. Jag tyckte väldigt mycket om den jag hade Handtaget kanske var aningen stort, men det går ju alltid fixa!
Citera
2014-05-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limpet
Jag har skrivit vad jag tycker om Shiro Kamo Black Dragon-gyuton på Knivforum. Jag tycker den lider lite av friktionen eller vad det nu är som gör att den fastnar ibland. Då gillar jag min Shiro Kamo Carbon Damascus mycket bättre. Se även inlägg #25591 av Robobin som slipade bort kurouchin för att bli av med friktionen.

Jag har Shiro Kamo black dragon gyuton på 24 cm. Var mycket nöjd överlag men upplevde samma fenomen med vissa råvaror som morötter och purjolök.

Upplevde aldrig att det hade med friktion att göra utan geometri på bladet. För att ordna det så har jag tunnat ut sekundär eggen rejält, mao en brantare vinkel. Även om jag inte är klar med processen så är det en helt annan kniv. Nypandet är borta och den skär för övrigt på ett helt annat sätt.

Gjorde samma sak med min Shiro kamo elise på 15 cm, samma goda resultat.

Får känslan av att knivarna lämnas grundslipade och det är upp till ägaren att slipa dem efter önskemål. Läst att det är vanligt i Japan?

Ett tips, då man måste ta bort en hel del metall vill det till att stenen tar rejält om man skall orka. Hade en minosharp 400 men den tog alldeles för lite, dessutom onödigt dyr att slita ned på detta projekt. Testade med vanlig svensk slipsten som säljs överallt för en 50 lapp, med grov och riktigt grov i kombo. Funkade lysande. Trådens veteraner får varna om detta är helt galet.

För övrigt har jag ett blandat sortiment från loppisfynd till ett gäng globaler, helt ok då de var inköpta för en billig peng. Frun använder dem mest..

Får dessutom tacka eldsjälarna med dePaul i spetsen, ni har bidragit med mycket kunskap genom åren!
Citera
2014-05-05, 22:40
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muddler
Jag har Shiro Kamo black dragon gyuton på 24 cm. Var mycket nöjd överlag men upplevde samma fenomen med vissa råvaror som morötter och purjolök.

Upplevde aldrig att det hade med friktion att göra utan geometri på bladet. För att ordna det så har jag tunnat ut sekundär eggen rejält, mao en brantare vinkel. Även om jag inte är klar med processen så är det en helt annan kniv. Nypandet är borta och den skär för övrigt på ett helt annat sätt.

Gjorde samma sak med min Shiro kamo elise på 15 cm, samma goda resultat.

Får känslan av att knivarna lämnas grundslipade och det är upp till ägaren att slipa dem efter önskemål. Läst att det är vanligt i Japan?

Ett tips, då man måste ta bort en hel del metall vill det till att stenen tar rejält om man skall orka. Hade en minosharp 400 men den tog alldeles för lite, dessutom onödigt dyr att slita ned på detta projekt. Testade med vanlig svensk slipsten som säljs överallt för en 50 lapp, med grov och riktigt grov i kombo. Funkade lysande. Trådens veteraner får varna om detta är helt galet.

För övrigt har jag ett blandat sortiment från loppisfynd till ett gäng globaler, helt ok då de var inköpta för en billig peng. Frun använder dem mest..

Får dessutom tacka eldsjälarna med dePaul i spetsen, ni har bidragit med mycket kunskap genom åren!
Jag ser inga som helst problem med det här. Funkar det så funkar det. Kör på en vanlig gråsten om du tycker det funkar. "Problemet" blir ju dock när du vill fortsätta att polera eggen. Då du vill ha bort repmönstret från föregående sten. Ju större hoppen mellan stenarna i grit, ju längre tid tar det. Alltså, gråsten är mindre bra ide. Men en för ändamålet avsedd "fulsten" för en 50lapp bör funka lika bra som något annat.
Citera
2014-05-06, 00:27
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Trevlig film Du borde dock ge din Masamoto (HC?) en chans till. Jag tyckte väldigt mycket om den jag hade Handtaget kanske var aningen stort, men det går ju alltid fixa!
Håller med Chutotoro då jag har den nu!
Balansen är super. Efter lite förtunning bakom eggen blev den snäppet bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in