Citat:
Ursprungligen postat av
limpet
Jag har skrivit vad jag tycker om Shiro Kamo Black Dragon-gyuton på
Knivforum. Jag tycker den lider lite av friktionen eller vad det nu är som gör att den fastnar ibland. Då gillar jag min Shiro Kamo Carbon Damascus mycket bättre. Se även inlägg #25591 av Robobin som slipade bort kurouchin för att bli av med friktionen.
Jag har Shiro Kamo black dragon gyuton på 24 cm. Var mycket nöjd överlag men upplevde samma fenomen med vissa råvaror som morötter och purjolök.
Upplevde aldrig att det hade med friktion att göra utan geometri på bladet. För att ordna det så har jag tunnat ut sekundär eggen rejält, mao en brantare vinkel. Även om jag inte är klar med processen så är det en helt annan kniv. Nypandet är borta och den skär för övrigt på ett helt annat sätt.
Gjorde samma sak med min Shiro kamo elise på 15 cm, samma goda resultat.
Får känslan av att knivarna lämnas grundslipade och det är upp till ägaren att slipa dem efter önskemål. Läst att det är vanligt i Japan?
Ett tips, då man måste ta bort en hel del metall vill det till att stenen tar rejält om man skall orka. Hade en minosharp 400 men den tog alldeles för lite, dessutom onödigt dyr att slita ned på detta projekt. Testade med vanlig svensk slipsten som säljs överallt för en 50 lapp, med grov och riktigt grov i kombo. Funkade lysande. Trådens veteraner får varna om detta är helt galet.
För övrigt har jag ett blandat sortiment från loppisfynd till ett gäng globaler, helt ok då de var inköpta för en billig peng. Frun använder dem mest..
Får dessutom tacka eldsjälarna med dePaul i spetsen, ni har bidragit med mycket kunskap genom åren!