Citat:
Ursprungligen postat av
PonPon16
Hej!
Jag har en prövning i Matte A ( Vilket borde vara enkelt) men har helt och hållet fastnat. Det är 3 frågor, som jag måste ha färdigt. Jag tror att jag har kunnat räkna ut fråga 1 och 2, men på 2:an ska man göra uppgiften med "Aritmetisk uträkning"?
De två första är :
1. Visa att arean hos en liksidig triangel kan beskrivas med formeln A = (x^2 gånger roten ur 3) /4 där x är triangelns sida.( Alltså x upphöjt till 2 multiplicerat med roten ur 3, och den dividerar man allt det med 4) (0/1)**
2. Sture köper trisslotter för 3/7 av sin månadspeng. Han ger sedan bort 2/5 av det han har kvar
till en vän. Hur många procent av sin månadspeng hade han sedan kvar om lotterna han köpte var nitlotter? För full poäng krävs aritmetisk lösning. (0/1)*
Jag har också en fråga gällande "generell lösning". vad är det för något ?
Är väldigt tacksam för svar!!
1) Lägg upp lösningen så kan vi verifiera, istället för att ge svaret. Det är bättre att få feedback på egen lösning än att bara läsa någon annans.
2) Aritmetisk lösning säger bara att man ska använda tal för att härleda svaret, i motpol till (till exempel) geometrisk lösning. Ger man bort 2/5 har man 3/5 kvar. Han har alltså 3/5 av 3/7 av hela sin månadspeng kvar. 3/5*3/7=9/35 vilket är ungefär 25,7%
Motsatsen till att en lösning är generell är att den är specifik. En generell lösning kan appliceras på många problem, medan en specifik bara kan appliceras på en viss (med vissa värden). Ett exempel på något generellt är Pythagoras sats, som gäller för
alla rätvinkliga trianglar. Man skulle kunna tänka sig en annan sats som säger att triangeln med sidlängder 3, 4 och 5 är rätvinklig. Den senare satsen gäller bara för en enda triangel (upp till kongruens, alltså att man roterar eller speglar triangeln).