2014-05-21, 17:55
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
Håller nu på med "diskreta och kontinuerliga samt gränsvärden" i ma3.

Avgör vad funktionen är:

f(x)=2x+3, Df(f'et ska vara litet)=R

Som jag förstått det så är D=definitionsmängen.
Men vad ska R'et vara? Det står inget i boken ...

Hjälp?

Några tips när det kommer till dessa uppgifter när man ska avgöra vad för typ av funktion man har framför sig?
Ett fetstilt, eller "dubbelstreckat", R brukar stå för de reella talen.
Citera
2014-05-21, 17:57
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Behöver akuthjälp med ett patetisk j*vla tal innan jag river bokfan i bitar

Talet:
Beräkna längden av sidorna i en rätvinklig triangel där hypotenusan är 13 cm. Förhållandet mellan de andra sidorna är sådant att den ena sidan är 7 cm kortare än den andra.

Min uträkning:
x^2+x^2+49=169

2x^2+49=169

Hur gör jag sen? Subtraherar jag 169 med 49 eller dividerar jag 169 med 2 först? Jag får panik.

Svaret ska vara: x:5 och den andra kateten blir då 12 cm

Du använder Pythagoras sats, vilket är korrekt, men du beräknar fel. Du säger att en sida är x och den andra x+7. Första sidlängden i kvadrat är således x^2, och andra (x+7)=x^2+14x+49 (enligt kvadreringsregel). Du säger att andra sidlängden i kvadrat är x^2+49, vilket inte är i led med kvadreringsregeln.
Citera
2014-05-21, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Du använder Pythagoras sats, vilket är korrekt, men du beräknar fel. Du säger att en sida är x och den andra x+7. Första sidlängden i kvadrat är således x^2, och andra (x+7)=x^2+14x+49 (enligt kvadreringsregel). Du säger att andra sidlängden i kvadrat är x^2+49, vilket inte är i led med kvadreringsregeln.

Ah, så om jag inte är ute på en ännu längre cykeltur så ska jag använda mig av PQ-formeln efter att jag använt mig av kvadreringsregeln?
Citera
2014-05-21, 18:16
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Ah, så om jag inte är ute på en ännu längre cykeltur så ska jag använda mig av PQ-formeln efter att jag använt mig av kvadreringsregeln?
Ja, det är nog lämpligt! Du får en andragradsekvation som du vill lösa.
Citera
2014-05-21, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Ja, det är nog lämpligt! Du får en andragradsekvation som du vill lösa.

Då tackar jag för hjälpen! Bisarrt att jag inte kunde talet själv dock, extremt enkelt
Citera
2014-05-21, 20:09
Medlem
Behöver lite hjälp med dessa frågor:

1. Vad är en diskret funktion?
2. vad är tang V, Sin V, Cos V?

Någon som kan hjälpa mig och förstå vad dessa är?
Citera
2014-05-21, 20:26
Avslutad
Ingen som har något svar till lillbrorsan?
Citera
2014-05-21, 20:47
Medlem
Låt f(x)=sin(2x-(pi/2))+1. Beräkna koordinaterna för funktionens eventuella maximi- minimipunkter i intervallen 2pi >= x >= 3pi.

Jag antar att jag ska derivera funktionen och sätta den lika med 0. Jag får då: f'(x)=2cos(2x-(pi/2))=0
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för att hitta maximi- och minimipunkterna.

All hjälp uppskattas!
Citera
2014-05-21, 20:48
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish
Ingen som har något svar till lillbrorsan?
För det första gäller 24 timmar mellan postningar av samma fråga, vilket syns tydligt i moderatorsmeddelandet när man postar i tråden.

För det andra är det en mycket luddig frågeformulering på ett problem på mycket låg nivå. Förslagsvis övar "din brorsa" med uppgifter i boken. Diagram är något som man snabbt får en intuitiv förståelse av genom att nöta.
Citera
2014-05-21, 20:50
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6
Behöver lite hjälp med dessa frågor:

1. Vad är en diskret funktion?
2. vad är tang V, Sin V, Cos V?

Någon som kan hjälpa mig och förstå vad dessa är?

En diskret funktion är en funktion vars definitionsmängd är diskret, exempelvis heltal.

tan är förkortning för tangens, sin för sinus och cos för cosinus. Tre trigonometriska förhållanden som enkelt googlas fram, alternativt hittas i formelsamlingen.
Citera
2014-05-21, 20:51
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snackarn
Låt f(x)=sin(2x-(pi/2))+1. Beräkna koordinaterna för funktionens eventuella maximi- minimipunkter i intervallen 2pi >= x >= 3pi.

Jag antar att jag ska derivera funktionen och sätta den lika med 0. Jag får då: f'(x)=2cos(2x-(pi/2))=0
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för att hitta maximi- och minimipunkterna.

All hjälp uppskattas!
Du vill lösa den trigonometriska ekvationen 2cos(2x-(pi/2))=0. De x du får är möjliga kandidater till att vara största/minsta värden. Notera att du också måste testa ändpunkterna på intervallet, då även de kan anta största/minsta värde på intervallet.
Citera
2014-05-21, 20:57
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snackarn

All hjälp uppskattas!

Tips är även att sin(2x-(pi/2))=-cos(2x)

f(x)=1-cos(2x)
f'(x)=2sin(2x)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in