Basytan av en pyramid är en fyrhörning med hörnen i punkterna (1,0,2) (2,1,0) (0,1,2) (0,0,3). Toppen har koordinaterna (7,3,5). Volymen för pyramiden är väl en tredjedel av volymen av en parallelepiped? Isåfall får jag volymen till 12/3 = 4. Men facit säger 6.
Hej känner mej rätt bra på matte men något har hänt och jag har fått hjärnstopp!!
Tjejen pluggar till sjuksköterska å hon ska nu ha läkemedelsberäkning å hon ville att vi skulle göra några tal tillsammans men nu så har till å med jag fastnat..
Talet:
Injektionssubstansen (torrsubstans) Pentagon nattium 0,5g skall spädas till en 2,5% lösning. Hur många milliliter lösningsvätska tillsätter du?
Förstår inte hur man ska tänka och ni behöver inte göra de jätte komplicerat men typ hur man ska tänka. Har kollat facit å de säger 20ml
Har själv tänkt så att "torrsubstansen" måste räknas som 0ml så de räknas bara de som man tillsätter, oftast så brukar de ju va att man har 5ml av något å sen ska man tillsätta fler ml så de blir en 2,5% blandning typ.. Men så verkar de inte va här. Jag blir galen!!! Hjälp!
Hej känner mej rätt bra på matte men något har hänt och jag har fått hjärnstopp!!
Tjejen pluggar till sjuksköterska å hon ska nu ha läkemedelsberäkning å hon ville att vi skulle göra några tal tillsammans men nu så har till å med jag fastnat..
Talet:
Injektionssubstansen (torrsubstans) Pentagon nattium 0,5g skall spädas till en 2,5% lösning. Hur många milliliter lösningsvätska tillsätter du?
Förstår inte hur man ska tänka och ni behöver inte göra de jätte komplicerat men typ hur man ska tänka. Har kollat facit å de säger 20ml
Har själv tänkt så att "torrsubstansen" måste räknas som 0ml så de räknas bara de som man tillsätter, oftast så brukar de ju va att man har 5ml av något å sen ska man tillsätta fler ml så de blir en 2,5% blandning typ.. Men så verkar de inte va här. Jag blir galen!!! Hjälp!
%-satsen anger viktprocent, inte volymprocent.
Om 0,5 g substans späds ut i x ml lösningsvätska (med densitet ca 1 g/ml), får lösningen vikten 0,5+x g. Substanskoncentrationen blir då 100*0,5/(0,5+x) %. Detta värde ska vara 2,5.
För vilka a har ekvationssystemet icke triviala lösningar? Lös ekvationssystemet för dessa a.
x + y + z = ax
y + 2z = 0
x + y + z = 0
Såhär har jag tänkt/löst än så länge
Den triviala lösningen är när högerledet är noll, och det har jag nu nästan! Dock har jag ju variabeln a vid x.
Jag började med att skriva om systemet så att alla variabler är på en sida.
Nu undersöker jag för vilka värden på a så att determenanten blir noll.
Då löser jag ekvationssystemet såhär..
3a 1 1
0 1 2
1 1 1
Gausseliminerar koloon 3 med koloon 2..
3a 0 1
0 -1 2
1 0 1
sedan löser jag bara ut såhär
(-1)^2+2 * (-1)*
3a 1
1 1
-1*(3a-1)= -3a+1=0
1/3=3a/3
1/3=a
Vet inte hur jag ska göra nu
Har jobbat lite längre nu på den här uppgiften,
Efter jag har fått a = 1/3
Gör jag en gausselimination och utav "originalet" och sätter in 1/3 vid "a"s plats.
Basytan av en pyramid är en fyrhörning med hörnen i punkterna (1,0,2) (2,1,0) (0,1,2) (0,0,3). Toppen har koordinaterna (7,3,5). Volymen för pyramiden är väl en tredjedel av volymen av en parallelepiped? Isåfall får jag volymen till 12/3 = 4. Men facit säger 6.
Volym V = 1/3 * basarea * höjd.
Jag fick
basarea = 3/2 *√3, höjd = 4*√3
och alltså V = 6.
Notera att pyramidens bas bildar en parallelltrapets (inte en parallellogram!)
Studera enhetscirkeln. Sinus och cosinus har perioder om 2pi och om lösning existerar på exempelvis den ekvationen du hade så finns det två sådana per period om inte sin eller cos funktionsvärden blir -1 eller 1, för då finns bara en lösning per period.
Aa det är enkelt att bestämma det algebraiskt men hur gör jag det grafiskt?
Lutningen på en linje är arcus tangens för vinkeln den bildar mot en horisontell linje. Man kan även göra som du säger givetvis, och då är det bra att välja två punkter långt ifrån varandra.
"Räkna ut och rita in f'(x) och f''(x) i samma koordinatsystem som f(x)=x^3-3x^2+3"
f(x)=x^3-3x^2+3 har jag räknat ut och skissat grafen till (https://www.desmos.com/calculator, där kan ni skriva in funktionen och se grafen), men hur går jag vidare med f'(x) och f''(x)?
För vilka a har ekvationssystemet icke triviala lösningar? Lös ekvationssystemet för dessa a.
x + y + z = ax
y + 2z = 0
x + y + z = 0
Såhär har jag tänkt/löst än så länge
Den triviala lösningen är när högerledet är noll, och det har jag nu nästan! Dock har jag ju variabeln a vid x.
Jag började med att skriva om systemet så att alla variabler är på en sida.
Nu undersöker jag för vilka värden på a så att determenanten blir noll.
Då löser jag ekvationssystemet såhär..
3a 1 1
0 1 2
1 1 1
Gausseliminerar koloon 3 med koloon 2..
3a 0 1
0 -1 2
1 0 1
sedan löser jag bara ut såhär
(-1)^2+2 * (-1)*
3a 1
1 1
-1*(3a-1)= -3a+1=0
1/3=3a/3
1/3=a
Vet inte hur jag ska göra nu
Subtrahera första raden med den 3:e, då får du
ax=0 => x=0 för alla a skillda från 0, som ger lösningen x=y=z=0.
För a = 0 får du efter att ha eliminerat 3:e raden med första:
x+y+z=0
y+2z=0
sätt exempelvis z=t och lös ut, viket ger
v=t(1,-2,1)