2014-04-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Svenska kyrkan samlar in pengar till moské
http://avpixlat.info/2014/04/16/svenska-kyrkan-samlar-in-pengar-till-moske/

Vad säger kyrkan om detta ?
Ska man inte lyssna på Jesus när det är jul?
Jesus säger själv i johannesbrevet - 5:41 - "Människors ära vill jag inte ha," –
Citera
2014-04-20, 11:28
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Vad jag tror Bogomil menar är att referenser till GT inte leder någon vart. I GT står det bland annat att man ska dö om man jobbar på söndagen

Nja, det är ju lördagen som är sabbat inom judendomen. Då de kristna hade lite beef med judarna så gillade kyrkan däremot inte att kristna höll sabbatsbudet så som föreskrivet i Moselagen och de tio budorden, så vid kyrkomötet i Laodikeia på 360-talet förbjöds kristna från att hålla sabbaten och uppmuntrades istället till att fira Kristus på söndagen. Så ska man hårdra det så bryter ju i princip hela kristenheten (åtminstone de som inte är "kättare") mot ett bud som i GT är betydligt mer centralt än det som diskuteras. Och det är inte så att man bara slentrianmässigt råkar bryta det, utan det är (eller åtminstone var, beroende på hur högt man värderar Laodikeia, påve Gregorius I's uttalanden, osv) ett brott mot kyrkan att inte bryta mot sabbatsbudet.

Så jo, det blir en aning knepigt att hitta någon konsekvent linje kring GT när det gäller vilka regler man måste följa, vilka man inte behöver följa och vilka man måste bryta (om man samtidigt ska följa traditionella kristna regler och bestämmelser). Och kyrkan har inte heller direkt varit konsekvent, utan ofta har det handlat om makt och politik (där just förbudet mot att hålla sabbatsbudet är ett exempel - dels ville man skapa distans till judarna, vilka inte var vidare omtyckta av kyrkan vid denna tid, och dels ville man allt mer anpassa sig efter Roms traditioner; att förbjuda sabbatsfirandet och istället ytterligare framhäva firandet av Herrens dag på söndagen, då man i hedniska Rom redan firade solen, var på så vis en kraftig symbolhandling).
Senast redigerad av BRT 2014-04-20 kl. 11:31.
Citera
2014-04-25, 11:57
Medlem
bratemos avatar
Tjabba!

Om man går ur kyrkan, kan man (får man?) fortfarande begravas på kyrkogård?
Om jag väljer att gå med i kyrkan igen, måste jag betala "mellanskillnaden" för den tiden jag inte varit medlem ?
Citera
2014-04-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Tjabba!

Om man går ur kyrkan, kan man (får man?) fortfarande begravas på kyrkogård?
Om jag väljer att gå med i kyrkan igen, måste jag betala "mellanskillnaden" för den tiden jag inte varit medlem ?

Det kommunala kyrkogårdar, och man blir nergrävd när man börjar lukta, så ,,,,,
Citera
2014-04-25, 18:29
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Det kommunala kyrkogårdar, och man blir nergrävd när man börjar lukta, så ,,,,,

Jag har ingen aning om hur det fungerar ))

Jag tänkte om mer att ens möjligheter och val minskas..

Hur är det att bli gift i kyrkan om man inte är medlem i kyrkan? Får man endast göra ett borgerligt då eller?
Citera
2014-04-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Jag har ingen aning om hur det fungerar ))

Jag tänkte om mer att ens möjligheter och val minskas..

Hur är det att bli gift i kyrkan om man inte är medlem i kyrkan? Får man endast göra ett borgerligt då eller?

Räcker om en av parterna är medlem--
Citera
2014-04-26, 14:53
Medlem
m96mafrs avatar
Jag har pratat med någon ur svenska kyrkan om helvetsmyten som vissa ser när dom läser bibeln. Ett helvete i form av en brinnande eld sa mannen att svenska kyrkan i allmänhet verkligen inte stödde att det var deras tro. En annan tolkning av helvetet var att han sa att det var "att inte vara i kontakt med Gud". En väldigt underlig person är han som inte säger när jag säger något om helvetet som inte säger att ordet helvete befattar vi oss inte med, och någon alternativ definition på helvetet befattar vi oss heller inte med. Annars är han psykiskt sjuk. Han medgav dock att Gehenna var en brinnande soptipp. Den soptippen tror jag verkligen inte att den har existerat för det finns det inga bevis för. Svenska kyrkans centralämne att Jesus är vägen till paradiset tog jag upp med honom. Jag anlade att dom som inte tror på Jesus då borde dö. Då vägrade han att besvara frågan alls. Svenska kyrkan bör införa en ny regel. Regeln lyder "Vi bryr oss inte om dylikt som bibeln".
Nästa regel: "Vi bedriver ingen kyrklig verksamhet alls."

Vad tycker ni?
Citera
2014-05-27, 14:06
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Här tänker jag mig att vi kan diskutera vår folkkyrka, istället för olika lösa trådar som snabbt dör ut.

Jag kan väl inleda tråden med en fråga. Jag är själv mer konservativt lagd i min tro, eller kanske mer normal sett ur en objektiv synvinkel. Den typen av teologi som de politiskt korrekta, vänsterextremistiska och kulturelitister bedrivit under ett bra tag faller mig inte i smaken. Det är tveklöst så att kyrkan är splittrad, och framtiden är osäker vad gäller kyrkans utveckling. Var tror ni det leder oss? Kommer den mer traditionella kristna tron återigen ta plats? Frimodig kyrka, kan jag tänka mig, kommer isåfall spela en viss roll i det i nästkommande och senare kyrkoval.

/Konservator
Min uppfattning är att det är så gott som kört för Svenska kyrkan att åter bli en traditionell kyrka. Varför? Jo, det är ju så att Svenska kyrkan inte är statskyrka längre, utan nu är det en demokratisk medlemskyrka istället. Men vad som ofta glöms av i det här sammanhanget är det religiösa perspektivet. I samband med att Svenska kyrkan blev oberoende av staten så utökades och förstärktes Kyrkomötets makt över kyrkan på ett sådant sätt att biskoparna i dagsläget inte längre har kontroll över kyrkan. Deras roll är idag mer administrativ än konstituerande, och självaste Ärkebiskopen är nästan enbart ett ansikte utåt. De som har kontrollen över Svenska kyrkan är de medlemsvalda ledamoterna i Kyrkomötet. Det paradoxala i detta är att makten inte längre är förknippad med kristen tro. Det finns inget som helst krav på att ledamoterna ska vara kristna, och de som väljer dem är i hög utsträckning inte heller troende och praktiserande kristna. Om Svenska kyrkan ska kunna ändra på detta så måste kyrkans stadgar ändras, där det står att kyrkan ska vara en öppen, demokratisk, rikstäckande, evangelisk-luthersk folkkyrka, och framförallt måste alltså kravet på att kyrkan ska vara "demokratisk" bort. Men hur det ska gå till att ändra på detta, det får du fråga någon annan. Om jag inte minns fel så var det nämligen ett villkor från statens sida, när kyrka och stat gick skilda vägar, att kyrkan skulle vara just demokratisk. I nuläget måste förändringen av kyrkan gå den partipolitiska vägen, och detta innebär dessutom att kyrkans apostolicitet måste ifrågasättas. Och jag ser inga som helst försök idag att föra kyrkan tillbaka till en traditionell, apostolisk väg.
Citera
2014-05-27, 14:22
Medlem
Kwatos avatar
Häxprocessen mot de som försvarar den bibliska och traditionella synen på äktenskapet fortsätter:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=5872622

De som idag vill bli präster måste, för att passera tullarna, säga sig vilja viga samkönade par. Men för det gamla gardet finns det fortfarande en rätt att säga nej, och det upprör media mycket att det är så. Nu riktar Sveriges radio P4 Halland in sig på det motstånd som finns i Halland, och utan källkritisk granskning av skrifterna accepterar de att HBT-certifiering handlar om att "sprida evangeliet". Ännu en bottennotering för svensk journalistik, om du frågar mig.
Citera
2014-05-27, 14:29
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Häxprocessen mot de som försvarar den bibliska och traditionella synen på äktenskapet fortsätter:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=5872622

De som idag vill bli präster måste, för att passera tullarna, säga sig vilja viga samkönade par. Men för det gamla gardet finns det fortfarande en rätt att säga nej, och det upprör media mycket att det är så. Nu riktar Sveriges radio P4 Halland in sig på det motstånd som finns i Halland, och utan källkritisk granskning av skrifterna accepterar de att HBT-certifiering handlar om att "sprida evangeliet". Ännu en bottennotering för svensk journalistik, om du frågar mig.

Fast ska de utföra en syssla åt staten så måste väl staten kunna sätta vissa krav?
Citera
2014-05-27, 14:39
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast ska de utföra en syssla åt staten så måste väl staten kunna sätta vissa krav?
Det är en annan sak. Beslutet att hålla fast vid den civila vigselrätten går att riva upp om viljan finns.
Citera
2014-05-27, 14:57
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Det är en annan sak. Beslutet att hålla fast vid den civila vigselrätten går att riva upp om viljan finns.

Som det ser ut idag har kyrkan dessvärre rätt att förätta vigslar och om de nu har det då är det väl jävla självklart att de inte kan diskriminera godtyckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in