Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-02, 00:07
  #1
Medlem
Här tänker jag mig att vi kan diskutera vår folkkyrka, istället för olika lösa trådar som snabbt dör ut.

Jag kan väl inleda tråden med en fråga. Jag är själv mer konservativt lagd i min tro, eller kanske mer normal sett ur en objektiv synvinkel. Den typen av teologi som de politiskt korrekta, vänsterextremistiska och kulturelitister bedrivit under ett bra tag faller mig inte i smaken. Det är tveklöst så att kyrkan är splittrad, och framtiden är osäker vad gäller kyrkans utveckling. Var tror ni det leder oss? Kommer den mer traditionella kristna tron återigen ta plats? Frimodig kyrka, kan jag tänka mig, kommer isåfall spela en viss roll i det i nästkommande och senare kyrkoval.

/Konservator
Citera
2013-06-02, 02:44
  #2
Medlem
Citat:
Var tror ni det leder oss? Kommer den mer traditionella kristna tron återigen ta plats?


Jag vet inte du, jag tror svenska kyrkan, tillsammans med mainstream protestantism har kört sitt lopp och nu får sälla sig bland dom andra avfälliga samfunden; dom katolska och ortodoxa kyrkorna, samt sekterna, vilka dessa två jättar faktiskt är.

Men det är som det varit i alla tider, reformer och väckelser kommer i omgångar, dom lämnar nya församlingar i sitt vak som för en tid lyser klart som stjärnor, men sedan förmörkas och driver fram nya reformer och väckelser genom dom som inte står ut med förfallet.

Det är så kristendomen håller sig färsk helt enkelt, när den etablerade kyrkan gör sig till en sköka så flyr dom rättrogna ut ur henne och etablerar nya samfund. Men sen finns det även ett övergripande förfall som det aldrig råds mycket bot på. Reformationen var huvudsakligen en dogmatisk väckelse, och frikyrkorna var en karismatisk väckelse, den ena var för stel och den andra var för flamsig, och även fast Herren med måttlighet godtog båda två så blev båda i sitt måttliga antagande av Herren ofullständiga. Visst blev dom till räddning för individer men inte för kyrkan överlag, som fortfarande inte funnit sin balanspunkt.

Mitt svar på detta är att hålla fast vid hela nya testamentet med alla dess stadgar och regler, och sätta det som standard att varken lägga till eller ta bort något. Som Herren sagt; "det gäller att göra det ena utan att för den skull försaka det andra."
Citera
2013-06-02, 08:54
  #3
Medlem
Det enkla svaret är att det aldrig funnits någon enighet hur Bibeln skall tolkas, därav alla återkommande strider vad som är rätt och fel inom kristenheten. Inte ens inom NT finns det en homogen sanning där man kan urskilja svart eller vitt på varenda fråga. Om ni letar efter, i era ögon "den perfekta kyrkan" så lär den vara tom på människor eftersom det inte finns några perfekta människor.
Citera
2013-06-02, 09:49
  #4
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Här tänker jag mig att vi kan diskutera vår folkkyrka, istället för olika lösa trådar som snabbt dör ut.

Jag kan väl inleda tråden med en fråga. Jag är själv mer konservativt lagd i min tro, eller kanske mer normal sett ur en objektiv synvinkel. Den typen av teologi som de politiskt korrekta, vänsterextremistiska och kulturelitister bedrivit under ett bra tag faller mig inte i smaken. Det är tveklöst så att kyrkan är splittrad, och framtiden är osäker vad gäller kyrkans utveckling. Var tror ni det leder oss? Kommer den mer traditionella kristna tron återigen ta plats? Frimodig kyrka, kan jag tänka mig, kommer isåfall spela en viss roll i det i nästkommande och senare kyrkoval.

/Konservator

Intressant tråd, hoppas den inte dör. Trots att jag tills ganska nyligen var medlem har jag aldrig riktigt fått grepp om vad SK står för och skulle gärna veta mer.

När det gäller splittringen du nämner, är det inte så att mer konservativa oftare säker sig till frikyrkorna?

Fortsätter medlemstappet tror iaf jag att traditionalister/konservativa kommer att ta mer plats. Vad jag förstår är många som är aktiva i frikyrkor även medlemmar i SK.
Citera
2013-06-02, 10:11
  #5
Medlem
kaiross avatar
Ofta diskuteras förändringen som att den ligger framför oss. Det har man väl gjort de senaste 60 åren. Saken är väl snarare att vi är mitt uppe i den. Det har nu gått en tid både vad gäller kyrkans interna förändringar (det ekumeniska samarbetet, prästvigningsreformen etc) och de externa förändringarna (skilsmässan från staten, dopet som medlemsgrund etc).

Det vi ser är ett flertal paradoxala förändringar, t.ex:
* att kyrkan tappar medlemmar, men att förtroendet för kyrkan samtidigt ökar.
* att färre besöker gudstjänsterna, men fler aktivt uppsöker präst/diakon i enskilt ärende.
* att kunskapen om kyrkans arbete minskar, men att fler anser att kyrkan gör ett bra jobb (t.ex vad gäller internationellt hjälparbete).
* att färre personer döper/konfirmerar sig, men att fler av dessa gör det som ett personligt/aktivt val än tidigare.

Även om ovanstående exempel kan te sig motsägelsefulla, så ligger de helt i linje med tidens individualisering. Vi har en 'jag-kultur' idag, där intresset för att binda upp sig i organisationsform är lägre än någonsin i modern tid. Vi ser det hos fackförbund, studiecirklar, ungdomsförbund, politiska partier osv. Man har en hjärtefråga som man brinner för (och vilken man är beredd att arbeta hårt för), men bara under en viss tid och på egna premisser. Detta genomsyrar hela samhället och kyrkan är inget undantag tyvärr.

Jag tror därför att kyrkan framledes kommer att arbeta:
* mer i projekt (tidsbestämda, med konkreta mål och syften)
* mer tillsammans med andra samhällsbärande instanser (skolor, socialtjänst osv)
* mer ekumeniskt
* mer på lokalt plan med sociala frågor
* mer diakonalt
* tydligare i den mediala debatten
Citera
2013-06-02, 10:57
  #6
Avstängd
PerZerks avatar
Svenska kyrkan är körd i botten. Att de ens fortfarande kallar sig kyrka är ännu en gåta för mig. De är på väg bort från den kristna tron. Enda sättet är att rannsaka sig själv och välja det samfund som stämmer bäst in på ens egen tro och övertygelse.

* Anabapsist/amish
* Baptist
* Metodist
* Pingstkyrkan
* Missionskyrkan
* Maranata
* Livets ord
* Katolska kyrkan
* Ortodoxa kyrkan
Citera
2013-06-02, 13:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Svenska kyrkan är körd i botten. Att de ens fortfarande kallar sig kyrka är ännu en gåta för mig. De är på väg bort från den kristna tron. Enda sättet är att rannsaka sig själv och välja det samfund som stämmer bäst in på ens egen tro och övertygelse.

* Anabapsist/amish
* Baptist
* Metodist
* Pingstkyrkan
* Missionskyrkan
* Maranata
* Livets ord
* Katolska kyrkan
* Ortodoxa kyrkan



Jag förstår vad du menar, men det är inte riktigt så. De olika församlingarna kan skilja sig mycket från varandra, och då syftar jag på de "vanliga" församlingarna. Annars firar den karismatiska Oas-rörelsen gudstjänster som är väldigt annorlunda, detta i kyrkans lokaler och under kyrkans regi. Ta dig en titt på den rörelsen. Det finns som sagt en stor splittring i kyrkan. Många präster, kyrkoherdar och vanliga lekmän ogillar den vägen som kyrkan tagit den senaste tiden, och jag tror det kommer att ändras.
Citera
2013-06-02, 13:50
  #8
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Svenska kyrkan är körd i botten. Att de ens fortfarande kallar sig kyrka är ännu en gåta för mig. De är på väg bort från den kristna tron. Enda sättet är att rannsaka sig själv och välja det samfund som stämmer bäst in på ens egen tro och övertygelse.

* Anabapsist/amish
* Baptist
* Metodist
* Pingstkyrkan
* Missionskyrkan
* Maranata
* Livets ord
* Katolska kyrkan
* Ortodoxa kyrkan

Eller varför inte Humanisterna om man nu måste vara med i en förening?

Ur Wikipedia:

Citat:
2011 gjordes en av ett fåtal enkäter, med ca 500 svenskar som uppgav: 49% inte religiöst utövande, 35% kristna, 2% buddhister och 1% muslimer. 8% ville inte svara.[6] År 2011 var ändå 68,8% procent av alla svenskar formellt sett medlemmar i den kristna lutherska kyrkan Svenska kyrkan, med en vikandde trend. Runt 2% är regelbundna deltagare.

Den största gruppen inom SK torde ju vara icke-troende.
Citera
2013-06-02, 13:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Intressant tråd, hoppas den inte dör. Trots att jag tills ganska nyligen var medlem har jag aldrig riktigt fått grepp om vad SK står för och skulle gärna veta mer.

När det gäller splittringen du nämner, är det inte så att mer konservativa oftare säker sig till frikyrkorna?

Fortsätter medlemstappet tror iaf jag att traditionalister/konservativa kommer att ta mer plats. Vad jag förstår är många som är aktiva i frikyrkor även medlemmar i SK.


Det är helt korrekt iSlash, många av de mer konservativt lagda har lämnat kyrkan för diverse frikyrkor, alternativt mer autonoma väckelserörelser inom SvK men som inte har något att göra med kyrkan egentligen. Många har dock stannat kvar, kanske för att de tror på en förändring, likt mig.

Vad är det du vill veta om SvK? Det är sådant som kan diskuteras i tråden också!
Citera
2013-06-02, 13:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Ofta diskuteras förändringen som att den ligger framför oss. Det har man väl gjort de senaste 60 åren. Saken är väl snarare att vi är mitt uppe i den. Det har nu gått en tid både vad gäller kyrkans interna förändringar (det ekumeniska samarbetet, prästvigningsreformen etc) och de externa förändringarna (skilsmässan från staten, dopet som medlemsgrund etc).

Det vi ser är ett flertal paradoxala förändringar, t.ex:
* att kyrkan tappar medlemmar, men att förtroendet för kyrkan samtidigt ökar.
* att färre besöker gudstjänsterna, men fler aktivt uppsöker präst/diakon i enskilt ärende.
* att kunskapen om kyrkans arbete minskar, men att fler anser att kyrkan gör ett bra jobb (t.ex vad gäller internationellt hjälparbete).
* att färre personer döper/konfirmerar sig, men att fler av dessa gör det som ett personligt/aktivt val än tidigare.

Även om ovanstående exempel kan te sig motsägelsefulla, så ligger de helt i linje med tidens individualisering. Vi har en 'jag-kultur' idag, där intresset för att binda upp sig i organisationsform är lägre än någonsin i modern tid. Vi ser det hos fackförbund, studiecirklar, ungdomsförbund, politiska partier osv. Man har en hjärtefråga som man brinner för (och vilken man är beredd att arbeta hårt för), men bara under en viss tid och på egna premisser. Detta genomsyrar hela samhället och kyrkan är inget undantag tyvärr.

Jag tror därför att kyrkan framledes kommer att arbeta:
* mer i projekt (tidsbestämda, med konkreta mål och syften)
* mer tillsammans med andra samhällsbärande instanser (skolor, socialtjänst osv)
* mer ekumeniskt
* mer på lokalt plan med sociala frågor
* mer diakonalt
* tydligare i den mediala debatten


Intressanta reflektioner kairos, och jag delar din åsikt.

Vad syftar du på för projekt som du tror kyrkan kommer arbeta mer med? Vad gäller ekumenik så hoppas jag mycket på det. Vad tycker du om Oas-rörelsen?
Citera
2013-06-02, 14:11
  #11
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Vad är det du vill veta om SvK? Det är sådant som kan diskuteras i tråden också!

Massor egentligen även om jag inte kan säga något såhär på rak arm.

Då jag antagligen räknas som antiteist i den mån att jag är emot all form av religion (och andra enligt mig irrationella åsikter) kan jag ju inte påstå att jag är särdeles positiv till SK som institution. Trots det lovar jag att inte ifrågasätta gud eller troende, fast bara i den här tråden

Men en fråga, kanske diskussionsunderlag: om alla ateister och agnostiker lämnade SK, på vilket sätt skulle den då förändras?
Citera
2013-06-02, 14:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Massor egentligen även om jag inte kan säga något såhär på rak arm.

Då jag antagligen räknas som antiteist i den mån att jag är emot all form av religion (och andra enligt mig irrationella åsikter) kan jag ju inte påstå att jag är särdeles positiv till SK som institution. Trots det lovar jag att inte ifrågasätta gud eller troende, fast bara i den här tråden

Men en fråga, kanske diskussionsunderlag: om alla ateister och agnostiker lämnade SK, på vilket sätt skulle den då förändras?



Tja, kyrkans ekonomi skulle ju påverkas stort förstås. Många i kyrkans styrelse är även enligt mig icke-troende politiker med en, just det, ren politisk agenda. Det är verkligen beklagligt. Utan dessa maktgalna människor skulle kyrkan dedikera sig och styras åt ett håll som var förenligt med de troende medlemmarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback