2014-04-11, 17:22
Medlem
Okej hoppas jag får en bra lärare som inte är slö med rättningarna. Jag återkommer senare och berättar hur det gick!
Citera
2014-04-11, 18:02
Medlem
gregeruss avatar
Jag läste Engelska B som är 100 poäng på tre veckor och jobbade heltid under tiden. Det var på Hermods. Så det bör absolut fungera.
Citera
2014-04-14, 21:46
Medlem
Komvux - Matematik C

Nu är det ju näst sista ansökningsdag till högskolan och jag kom på att jag fick IG i matte C.

Första frågan är om det är möjligt att söka in till kurser som kräver godkänt i matte C, när jag inte har det just nu. Och om det isåfall går, är möjligt att på nån slags intensivkurs eller "drop-in", att börja typ nu eller under sommaren, så jag blir klar med matten innan högskolan börjar?

ty
Citera
2014-04-14, 21:49
Medlem
Ja du kan söka programmet utan att ha Matematik C/3. Du kan göra prövning eller läsa på komvux. Sista kompletteringsdag är den 19 Juni så du måste ha blivit godkänd och hunnit skicka in papperna så antagningsservice har fått dem tills dess.
Citera
2014-04-14, 23:31
Moderator
Fear2bes avatar
Du kan läsa sommarmatte.
Citera
2014-04-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Ja du kan söka programmet utan att ha Matematik C/3. Du kan göra prövning eller läsa på komvux. Sista kompletteringsdag är den 19 Juni så du måste ha blivit godkänd och hunnit skicka in papperna så antagningsservice har fått dem tills dess.

tack, än en gång
Citera
2014-04-15, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Jag började läsa ämnen på komvux som 19-åring eller något (minns fan inte när jag började exakt då jag läste segt och var inne i en djup depression när jag började), minns att det var vid runt 19 i alla fall. Antar att de gjorde ett undantag i mitt fall. Chansen finns nog att det går trots att det egentligen är 20 år som gäller så med andra ord skadar inte att testa!

Du har rätt, det är 20 år eller att man är färdig gymnasiet. Hur skickade du in betygen när du ansökte? För jag har inte fått mina betyg, jag får dem när jag slutar i Maj eller Juni tror jag..

Kan det vara så att betygen läggs in automatiskt i databasen när jag slutar? Ansökningsperioden är slutar ju 6 Maj men sista datumet att komplettera betyg om man går i ungdomsgymnasiet är 12 Juni.
Citera
2014-04-17, 22:58
Medlem
area50s avatar
Känner mig blåst av Komvux

Hej. Jag har gått en kurs på komvux som jag precis på gränsen fick underkänt i
Anledningen var att jag på sista provet inte fick tillräckliga poäng för ett G :P, fast att jag tyckte det gick bra...
Men anledningen av att jag känner mig blåst & bortkastad tid är att jag aldrig fick chansen att göra ett omprov på sista provet.
Första provet i kursen hade man chansen att göra det, men det sista provet fick man tillbaka på sista kursdagen, 1 vecka efter att man gjort det :P
Min lärare själv sa att nästa kurstermin skulle hålla på längre just p.g.a att denna var lite för kort för att hinna med allt. Så den kursterminen jag gick på känns nästan helt bortkastad med tanke på omständigheterna.
Är detta något man egentligen borde ifrågasätta Komvux för?
(Ämnet jag pluggade var Mattematik)
Citera
2014-04-17, 23:07
Medlem
Var det nationella provet du inte fick godkänt på? Eller vilken mattekurs gick du?
Citera
2014-04-17, 23:08
Medlem
TrotsTrollets avatar
Vad talar för att du inte skulle kugga nästa prov ockå?
Citera
2014-04-17, 23:17
Medlem
sodars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Vad talar för att du inte skulle kugga nästa prov ockå?
Nu säger Ts att h*n var på gränsen till G, det enda som krävs är att Ts ska plugga lite mer denna gång för få ett godkänt betyg.
Förövrigt tycker jag att din fråga var dum, man behöver inte ha något som talar för varför man inte skulle klara av provet andra gången. Att strunta i att göra omprov i Ts sits är bara dumt då det handlar om ett prov och inte flera, det är värt den timmen det tar att skriva provet.
Citera
2014-04-17, 23:59
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimlaFashion
Var det nationella provet du inte fick godkänt på? Eller vilken mattekurs gick du?
Nationella provet kan ju ändå inte påverka betyget i kursen negativt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in