2013-04-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yahoo123
Okej, tack för svaret gör om op med lite mer funderingar,, kunde inte ändra.. men hur tillgängligt är komvux? får alla läsa in sina betyg? Vill först läsa in Svenska A-B och religion B.

Har du slutbetyg från gymnasiet? Det är inte hur enkelt som helst att komma in på Komvux. Jag läste in Matematik C för ett tag sen, klarade inte kursen i gymnasiet. Fick vänta ungefär ett halvår på att läsa kursen, kom in andra gången jag sökte kursen. Alla får läsa på Komvux, men de prioriterar de som inte har slutbetyg från gymnasiet och de som behöver läsa in många kurser.

Det är inte omöjligt att komma in, beror också vilken kommun du bor i. Bor du i en större kommun lär chansen öka. Om du vill se kurserna du ska läsa, kan du titta på din kommuns Komvux där står allt om kurserna vad för studietempo det är, hur lång tid kursen håller på och vilka som håller i den.
Citera
2013-04-13, 01:57
Medlem
Soulsurfers avatar
Allt om Komvux/Vuxenutbildningen

Jag tänkte starta en tråd om allt som rör komvux och vuxenutbildningen. Det vore nog rätt bra att ha en stor tråd där man kan fråga om allt, istället för att behöva skapa en ny tråd varje gång man har en fråga om något som rör komvux och allt därtill.

Eftersom jag med största sannolikhet kommer att läsa in hela gymnasiet på komvux, så ska jag försöka vara aktiv i tråden och försöka svara på frågor. Agera lite SYV helt enkelt. Jag vet dock långt ifrån allt, så jag hoppas att fler kan hjälpa till att svara på frågor.
Citera
2013-04-13, 02:03
Medlem
iSkitzs avatar
Jag läser själv in hela gymnasiet på Komvux då jag arbetade istället för att gå klart vanliga gymnasiet. Så jag kan tänka mig vara aktiv här också. Jag har efter den här terminen läst 1200 poäng. Kommer bara ha Religion 1 kvar som kärnämne. Har väl hyfsade betyg för att läsa på Komvux. Tror jag ligger på 17,0 just nu. Funderar dock på att istället för att läsa resten av alla poäng på distans så ska jag läsa någon yrkesutbildning för att få ihop snabba gymnasiepoäng. 1650 poäng på 57 veckor till exempel. Väldigt snabbt om man frågar mig!
Citera
2013-04-13, 15:52
Bannlyst
Hur många poäng kan man läsa på komvux

Jag har hört att man kan bara läsa 400 p i en termin i komvux. Är det sant och kan man läsa mer, 4 kurser på en termin känns för långsamt. Jag vill bli klar med mina studier så fort så möjligt så jag kan söka till uuniversitet
Citera
2013-04-13, 16:05
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khalid13
Jag har hört att man kan bara läsa 400 p i en termin i komvux. Är det sant och kan man läsa mer, 4 kurser på en termin känns för långsamt. Jag vill bli klar med mina studier så fort så möjligt så jag kan söka till uuniversitet
Detta stämmer inte. Man kan välja helt fritt oftast hur mycket man vill läsa. Finns folk som har läst 1000 poäng per termin och klarat av det. Men då får man räkna med att det är uppslukande och man måste vara beredd att göra en insats.
Citera
2013-04-13, 17:44
Medlem
ICanHass avatar
Det varierar från kommun till kommun. Vissa tillåter bara att man läser typ 500p per termin för att "man inte klarar av mer", vilket självfallet är skitsnack eftersom det oftast går att läsa tramskurser som inte kräver ett skit av eleven, medan andra låter dig söka hur många poäng som helst förutsatt att det finns plats på kurserna. Det vanligaste är det senare, att du får söka typ 500p men kan bli antagen till hur många kurser som helst i mån av plats.
Citera
2013-04-13, 21:16
Medlem
Har några frågor då man inte riktigt får ut ngn relevant information på min kommuns sida.

Gick El-programmet med ungefär godkänt i allt ngt VG/MVG i ngt el-ämne efter att haft en rätt slapp inställning till skolan. Vet inte riktigt vad jag snittar men antar att det inte är mer än 10-12 då jag har 2 IGn.

Har nu på senare dagar kommit till insikt att jag skulle vilja studera vidare så man kan söka jobb både i sverige och utomlands, så vad jag siktar in mig på är en civiling.datateknik.

Behöver då matte b-e, vilket numera är matte 2-4? För matte 4 är en blandning utav C och D?

Fysik A/1 och B/2 vilket kräver matte C/D?

Kemi A/1.

Vilka betyg får man? Godkänt eller kan man få högre?

Skulle man på ngt sätt läsa matte kurserna på distans medans man läser Fysik på plats? Har ingen som helst lust att sitta 2-3 år och läsa dessa kurser utan vill ha de klart tills nästa ansökningstid. Har haft väldigt lätt i matte men kommer inte ihåg ett skvatt just nu men med en nypa disciplin hoppas jag komma långt på.

Tack i förväg!
Citera
2013-04-13, 22:17
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galenpanna90
Behöver då matte b-e, vilket numera är matte 2-4? För matte 4 är en blandning utav C och D?

Fysik A/1 och B/2 vilket kräver matte C/D?

Kemi A/1.

Vilka betyg får man? Godkänt eller kan man få högre?

Skulle man på ngt sätt läsa matte kurserna på distans medans man läser Fysik på plats? Har ingen som helst lust att sitta 2-3 år och läsa dessa kurser utan vill ha de klart tills nästa ansökningstid. Har haft väldigt lätt i matte men kommer inte ihåg ett skvatt just nu men med en nypa disciplin hoppas jag komma långt på.

Tack i förväg!
Man behöver matematik 4 för civ. ing datateknik. Osäker vad som skiljer matematik 4 åt, och om det är en blanding av c och d då jag inte har läst kursen. Fysikkurserna brukar inte kräva någon speciell mattekurs, men det är nog en fördel att man har koll på lite mer matematik innan man börjar med fysiken. Minst matematik 2 har vissa rekommenderat att man ska ha läst innan, medan andra har sagt matematik 3, så det skiljer sig lite åt. Men jag har inte hört att det finns något krav på att man måste ha läst en viss kurs innan man får börja läsa fysik, men det kanske är olika.

Betyg är från F-A där E är godkänt, C väl godkänt och A motsvarande MVG (20 poäng).

Ja, det kan gå. Du får ta kontakt med din vuxenutbildning och höra, det beror helt och hållet på vilken vuxenutbildning det är och hur allting ser ut. Vissa kommuner har inte ekonomin att bevilja distanskurser e.g. medan andra gör det utan vidare. Det beror helt och hållet på vilken vuxenutbildning det är som sagt.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-04-13 kl. 22:19.
Citera
2013-04-13, 22:57
Medlem
Matematik 4 innehåller delar från gamla D och E-kurserna.
Citera
2013-04-14, 12:00
Medlem
Tackar tackar får svaren!

Ska dit imorgon och tjata lite!
Citera
2013-04-21, 18:35
Medlem
Komvux bagare

Hejsan.
Funderar på att gå komvuxutbildning som bagare och då undrar jag ifall man måste gå lärling efteråt eller kan man börja jobba som bagare på direkten? Komvuxutbildningar är inte så värst avancerade skulle jag tro.
Citera
2013-04-24, 13:25
Medlem
Komvux slutprov inget svar

Gjorde slutprov i matte 2b förra onsdag men har fortfarande inte fått svar om hur det gått och kursen tog slut 19de, brukar det ta så här långt tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in