2016-05-14, 22:47
  #4561
Medlem
Brunbeverns avatar
Kanske inte det svaret du är ute efter, fast i sådana här lägen är det säkraste bettet att göra klart för sig med skolans lokala studievägledare eller någon studievägledare på Komvux, innan du sätter dig i denna position. Ett snabbt samtal till vederbörande räcker, då får du svart på vitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mustuq
Såklart din betygssnitt påverkas din dumma inavel, varför skulle det inte göra det? du läser ju till ämnen, vart ska betygen för de annars hamna?
tänk på att du också kommer hamna i betygskvoten BII nu inte BIEX elr BI.

Varför så dräpande? Du är nog intelligent nog att lägga fram din poäng utan att trycka ner och komma med personangrepp.
Citera
2016-05-14, 23:11
  #4562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consaniwurst
På grund av personliga orsaker har jag inte kunnat studera under den senaste terminen vilket har lett till att jag inte klarar av CSN:s studiekrav för att få mer studiemedel. Därför tänkte jag läsa några kurser på Komvux för att nå studiekravet. Dock har jag ett högt snittbetyg från gymnasiet (21,8) och är rädd att det ska sänkas om jag läser kurser som jag får E i på Komvux.

Så min fråga är om kurserna jag läser på Komvux kommer påverka mitt slutbetyg från gymnasiet. Är typ desperat efter hjälp så snälla svara så är jag evigt tacksam!!!

Om du får dåliga betyg, ta inte ut examen, när du tar ut din examen så är det dom ämnena som gäller.
Om du känner att du inte har bråttom så kan du plugga på komvux tills dess att du har 2400 poäng med bara A och ta ut en examen med bara din A plus gymnasiearbetet. (eller om det är 2300 poäng plus gymnasiearbetet)
Citera
2016-05-15, 04:07
  #4563
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustuq
Såklart din betygssnitt påverkas din dumma inavel, varför skulle det inte göra det? du läser ju till ämnen, vart ska betygen för de annars hamna?
tänk på att du också kommer hamna i betygskvoten BII nu inte BIEX elr BI.

Fast man hamnar i BII, BI och BIEX, om du läser på på antagning.se kanske du hade förstått det.
Citera
2016-05-15, 04:09
  #4564
Medlem
consaniwursts avatar
Men jag tänker såhär. Borde inte de kurserna jag läser på Komvux räknas som kopletteringar, och således hamnar jag i BII gruppen med mina gamla betyg OCH komvuxbetygen inräknade. Men i gruppen BI och BIEX har jag fortfarande mitt gymnasiebetyg för efter hur jag förstår det enligt Skolverket och antagning.se kan man inte ändra betygen i en gymnasieexamen utan läser man annat hamnar man i BII MEN man kommer alltd också hamna i BI och BIEX med sina ursprungliga betyg.
Citera
2016-05-15, 04:16
  #4565
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eisel
Du läser ju gymnasiekurser på komvux. De kurser du läser på komvux läggs alltså ihop med dina gymnasiepoäng, därför dom är likvärdiga i poäng. Betyget i gymnasiearbetet räknas inte med. Så om du inte vill sjunka i snittbetyg så får du prestera lika bra som du gjorde på gymnasiet.

Här är lite länkar jag kollade på
https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Sa-har-raknas-betygen/
http://www.komvuxutbildningar.se/Om_att_studera_paa_komvux_vuxenutbildning__d653.ht ml

Ett tips är att inte köra på för hårt på komvux, jag gjorde det tyvärr och hamnade snabbt efter pga. utbildningen är väldigt individuell och lektionerna krockade med varandra.

Lycka till!


Ja men alltså jag kommer hamna i BII med ett lägre snitt än 21,8 men det skiter jag fullständigt i eftersom jag har tillräckligt höga betyg för att komma in i andra kvoter. Det jag menar är att jag kommer fortfarande ha kvar mina 21,8 i BI och BIEX om jag förstått det rätt på Skolverkets och antagning.se hemsida. Läs på den här sidan till exempel http://www.lasauppbetyg.se/ där det står att man hamnar i BII om man kompletterar eller läser in nya kurser.

Läs även på antagning.se här https://antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/Gymnasieexamen-2014/.

Jag citerar hemsidan: "Om du har höjt ditt meritvärde med ett nytt betyg i en kurs eller med en kurs som kan ge meritpoäng, kommer du som har en gymnasieexamen att konkurrera i BI, BIex och i BII. I grupp BI och BIex konkurrerar du med ditt ursprungliga meritvärde och i BII med ditt nya, högre meritvärde."

Av detta ovan framgår det ju tydligt att jag kommer ha kvar mina ursprungliga 21,8 i BI och BIEX men får ett sämre snitt i BII??
Citera
2016-05-15, 04:18
  #4566
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustuq
Såklart din betygssnitt påverkas din dumma inavel, varför skulle det inte göra det? du läser ju till ämnen, vart ska betygen för de annars hamna?
tänk på att du också kommer hamna i betygskvoten BII nu inte BIEX elr BI.

Dumma inavel kan du vara själv. Jag citerar den här webbsidan: https://antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/Gymnasieexamen-2014/

"Om du har höjt ditt meritvärde med ett nytt betyg i en kurs eller med en kurs som kan ge meritpoäng, kommer du som har en gymnasieexamen att konkurrera i BI, BIex och i BII. I grupp BI och BIex konkurrerar du med ditt ursprungliga meritvärde och i BII med ditt nya, högre meritvärde."

Alltså kan man konkurrera i BI OCH BII OCH BIEX. Vem är dum inavel nu?
Citera
2016-05-15, 04:45
  #4567
Medlem
consaniwursts avatar
Enligt antagning.se hemsida (https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Handlaggaren-svarar/) scrolla ner till sista frågan, står följande:

"Fråga: Jag kanske vill läsa helt andra kurser på komvux efter gymnasiet, alltså kurser som jag inte läst på gymnasiet sedan tidigare. De krävs inte för behörighet och de ger inga meritpoäng. Räknas de med?

Svar: Nej, helt nya kurser som varken krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng räknas inte med i betygssnittet."

Betyder detta att kurser jag läser efter komvux inte kommer ha någon påverkan alls på mitt betygsnitt? För de kurserna jag läser ger varken meritpoäng eller krävs som behörighet till den utbildning jag tänkt läsa.
__________________
Senast redigerad av consaniwurst 2016-05-15 kl. 04:47.
Citera
2016-05-15, 04:46
  #4568
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Du får ju inga högskolepoäng från gymnasiet om det är det du tänker på...?

Jo om man läser på komvux omvandlas 100 gymnasiepoäng till 7,5 högskolepoäng. Läs på CSN:s hemsida: http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/studieresultaten-racker-inte/lasa-in-poang-1.2584
Citera
2016-05-15, 08:01
  #4569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consaniwurst
Jo om man läser på komvux omvandlas 100 gymnasiepoäng till 7,5 högskolepoäng. Läs på CSN:s hemsida: http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/studieresultaten-racker-inte/lasa-in-poang-1.2584

Nej, du får inga högskolepoäng från en gymnasial utbildning. Det CSN gör är att internt konvertera gymnasiala poäng till HP för att kunna jämka veckor. Du får alltså inte själv dessa HP !


Sedan är det så att du inte har tagit din gymnasieexamen och du har då ett samlat betygsdokument. I det här fallet är din examen helt öppen och varje gymnasiekurs du läser kommer att påverka ditt betygssnitt. När du sedan gör din gymnasieexamen (slutbetyg) så låser du de kurser du vill ha med och ditt betygssnitt blir låst. Du kan sedan läsa hur många kurser du vill, men dessa påverkar inte ditt slutbetyg/examen.

Du kommer att hamna i BII om du har otur.
Citera
2016-05-15, 08:04
  #4570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consaniwurst
Ja men alltså jag kommer hamna i BII med ett lägre snitt än 21,8 men det skiter jag fullständigt i eftersom jag har tillräckligt höga betyg för att komma in i andra kvoter. Det jag menar är att jag kommer fortfarande ha kvar mina 21,8 i BI och BIEX om jag förstått det rätt på Skolverkets och antagning.se hemsida. Läs på den här sidan till exempel http://www.lasauppbetyg.se/ där det står att man hamnar i BII om man kompletterar eller läser in nya kurser.

Läs även på antagning.se här https://antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/Gymnasieexamen-2014/.

Jag citerar hemsidan: "Om du har höjt ditt meritvärde med ett nytt betyg i en kurs eller med en kurs som kan ge meritpoäng, kommer du som har en gymnasieexamen att konkurrera i BI, BIex och i BII. I grupp BI och BIex konkurrerar du med ditt ursprungliga meritvärde och i BII med ditt nya, högre meritvärde."

Av detta ovan framgår det ju tydligt att jag kommer ha kvar mina ursprungliga 21,8 i BI och BIEX men får ett sämre snitt i BII??


Ja, men du har igen gymnasieexamen! Där faller hela din teori!

Du kan inte komma in på BI eller BIEX utan gymnasieexamen och du har ju inget sådant. Så fort du ändrar ditt slutbetyg/examen med nya urser åer du in i BII.
Citera
2016-05-15, 15:06
  #4571
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicAt
Ja, men du har igen gymnasieexamen! Där faller hela din teori!

Du kan inte komma in på BI eller BIEX utan gymnasieexamen och du har ju inget sådant. Så fort du ändrar ditt slutbetyg/examen med nya urser åer du in i BII.

Haha men vad snackar du om? Gymnasieexamen är ju det jag har.
Citera
2016-05-15, 15:08
  #4572
Medlem
consaniwursts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicAt
Nej, du får inga högskolepoäng från en gymnasial utbildning. Det CSN gör är att internt konvertera gymnasiala poäng till HP för att kunna jämka veckor. Du får alltså inte själv dessa HP !


Sedan är det så att du inte har tagit din gymnasieexamen och du har då ett samlat betygsdokument. I det här fallet är din examen helt öppen och varje gymnasiekurs du läser kommer att påverka ditt betygssnitt. När du sedan gör din gymnasieexamen (slutbetyg) så låser du de kurser du vill ha med och ditt betygssnitt blir låst. Du kan sedan läsa hur många kurser du vill, men dessa påverkar inte ditt slutbetyg/examen.

Du kommer att hamna i BII om du har otur.

JAG HAR TAGIT EN GYMNASIEEXAMEN. Har läst gymnasiet och fått ut 2700 poäng godkända med A i svenska 1,2,3, engelska 5,6 och matematik 1, plus ett godkänt gymnasiearbete. Alltså är kraven för ett gymnasieexamen uppfyllda. Står till och med gymnasieexamen på mitt betygsdokument.

Var fan har ni fått för er att jag inte har en gymnasieexamen????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in