2012-06-10, 02:23
Medlem
krigsbarns avatar
Kontakta er kommun, de bokar möte med studie- och yrkesvägledare.
Väl på mötet så förklarar ni er situation, era mål samt önskningar.

Klart.
Citera
2012-06-10, 09:09
Medlem
MrsBlaises avatar
i vår kommun behöver man vara 20 för att få börja komvux. Annars är det vanliga gymnasiet som gäller. Vet dock inte om det är så i hela Sverige.
Citera
2012-06-10, 09:11
Medlem
MrsBlaises avatar
Läste visst lite snabbt. Ser att du inte gått sedan sjuan. Ja då lär ni nog kontakta kommunen så de får hjälpa er med studielån. Om du inte knarkar och är normalbegåvad så lär högstadiet vara rätt snart avklarat.
Citera
2012-06-10, 09:28
Moderator
v50s avatar
Såvitt jag vet har arbetsförmedlingen speciella utbildningar/kurser för unga som saknar gymnasiekompetens (alltså fullständiga betyg) kanske kan vara ide och höra med dem om ni har möjlighet att få ekonomiskt stöd via dem för att läsa in gymnasiet, kanske ni inte får hela beloppet men i alla fall några tusen kr.

Annars kan ni få ekonomiskt stöd från csn, de har speciella ersättningsformer för dem som är under 20 år i form av studiebidrag, extra tillägg + inackorderingsbidrag (om ni bor på skolan tex ett internat på en folkhögskola)

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp
Citera
2012-06-10, 09:32
Medlem
BenzoGrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBlaise
Läste visst lite snabbt. Ser att du inte gått sedan sjuan. Ja då lär ni nog kontakta kommunen så de får hjälpa er med studielån. Om du inte knarkar och är normalbegåvad så lär högstadiet vara rätt snart avklarat.
är rätt slö i huvet, inte suttit med en bok sen 7an iaf, knark o knark, pissar en gång i veckan då jag pissat negativt nu i en månad

Så om man hittar en lägenhet hyffsad billig tror ni inte man får hjälp då?
Citera
2012-06-18, 12:24
Medlem
MammaBeccas avatar
Komvux i olika städer?

Jag har gått på en gymnasieskola ett par terminer, sedan hoppat av och har nu läst ett par terminer på komvux. Har sökt till höst-terminen i år men har funderingar på att flytta. Om det blir så, är det möjligt att läsa klart någon termin i den nya staden?

Måste ju gå kan jag tycka, men om det är så att jag då måste göra om något så stannar jag hellre kvar här tills jag är färdig med komvux.

Någon som gjort så eller vet något?
Citera
2012-06-19, 00:50
Medlem
POMJUP53s avatar
Läsa in eng, sve och natur A+B .Komvux?

Sökt runt lite men förstår inte riktigt hur man navigerar på Komvux krångliga sida. Hursomhelst vill jag söka en yrkesutbildning som kräver Engelska, Svenska och Naturkunskap...och då A+B i båda.

Jag fullföljde aldrig gymnasiet utan hoppade tyvärr av i 2an, vet inte om jag har behörighet i matte A eller svenska A men det ska kollas upp. Hursom, kan jag välja att läsa endast dessa 6 kurser och hur går det i så fall till? Vilken tid kan det tänkas ta?

Tack för all hjälp på förhand!
Citera
2012-06-19, 01:21
Medlem
Mister-Cs avatar
Engelska A och B är relativt lätt, detsamma gäller Svenska A. Men Svenska B är lite svårare, men ändå enkelt.
Naturkunskap A och B är även där enkla att klara.
Alla de kurserna är enkla att få G om man inte är puckad och man behöver inte ens anstränga sig sådär otroligt mycket heller. Jag är puckad och tog mig förbi de kurserna till slut med godkända betyg .

Jag tror att du behöver ge det åtminstone 1 år och en halv termin för att plugga upp dem kurserna i lugn takt, men det går att plugga upp dem under 1 år, men då får du anstränga dig och kämpa på.

Det tog mig 2 år för att plugga upp cirka 2400gymnasiepoäng i Komvux, första året gick intensivt till då jag pluggade nästan 1000poäng per termin, andra året tog jag det lite lugnare och pluggade cirka 500-600poäng per termin.
Då hade jag Eng A+B, Matte A+B+C, Natur A+B, Svenska B flera andra kurser.

Så om du är normalbegåvad så tror jag att du klarar det på 2-3 terminer i en lugnare takt, men vill du få det klart fort så är det bara att pressa in det i 2 terminer .

Och ja, du får välja det du vill plugga upp. Men den nya regeln börjar gälla nu efter sommaren(?), och det är att man inte får plugga upp betyg som man redan har G i.
Dvs. att man bara får plugga upp dem kurser som man har IG i, men i ditt fall så är de kurserna IG va?
Annars kan du välja att göra prövningar, kostar 500kr per kurs och då pluggar du själv hemma och går till skolan och gör ett eller flera kursprov.

Edit: gå till din gymnasieskola och prata med dem, de kommer att visa dig hur du ska gå tillväga
Senast redigerad av Mister-C 2012-06-19 kl. 01:29.
Citera
2012-06-19, 01:32
Medlem
POMJUP53s avatar
Tack för svar Då var det verkligen inte vad jag trott då jag hört att man kan plugga dessa kurser väldans fort, har för mig att nån sa att det var ca 50h/kurs....är ju helt å helvete isf haha. Jag har inget jobb så har massa fritid att spendera. Och yes jag har nog IG i dom kurserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C
Engelska A och B är relativt lätt, detsamma gäller Svenska A. Men Svenska B är lite svårare, men ändå enkelt.
Naturkunskap A och B är även där enkla att klara.
Alla de kurserna är enkla att få G om man inte är puckad och man behöver inte ens anstränga sig sådär otroligt mycket heller. Jag är puckad och tog mig förbi de kurserna till slut med godkända betyg .

Jag tror att du behöver ge det åtminstone 1 år och en halv termin för att plugga upp dem kurserna i lugn takt, men det går att plugga upp dem under 1 år, men då får du anstränga dig och kämpa på.

Det tog mig 2 år för att plugga upp cirka 2400gymnasiepoäng i Komvux, första året gick intensivt till då jag pluggade nästan 1000poäng per termin, andra året tog jag det lite lugnare och pluggade cirka 500-600poäng per termin.
Då hade jag Eng A+B, Matte A+B+C, Natur A+B, Svenska B flera andra kurser.

Så om du är normalbegåvad så tror jag att du klarar det på 2-3 terminer i en lugnare takt, men vill du få det klart fort så är det bara att pressa in det i 2 terminer .

Och ja, du får välja det du vill plugga upp. Men den nya regeln börjar gälla nu efter sommaren(?), och det är att man inte får plugga upp betyg som man redan har G i.
Dvs. att man bara får plugga upp dem kurser som man har IG i, men i ditt fall så är de kurserna IG va?
Annars kan du välja att göra prövningar, kostar 500kr per kurs och då pluggar du själv hemma och går till skolan och gör ett eller flera kursprov.

Edit: gå till din gymnasieskola och prata med dem, de kommer att visa dig hur du ska gå tillväga
Citera
2012-06-19, 01:59
Medlem
Mister-Cs avatar
Jo, som jag skrev så kan du plugga dem fort om du nu vill, men var beredd att lägga extra tid på att plugga . Är kurserna lärarledda så är du tvungen att följa deras schema, det brukar sträcka sig över 2 terminer per kurs?
Annars kan du köra distans på alla de kurserna och köra dem parallellt, då torde du klara dem mycket snabbare .
De kurserna är enkla att klara, så en normalbegåvad bör inte ha några som helst problem med att klara dem!
Lycka till nu!

Edit: Det tog mig lång tid att klara dem pga att de var lärarledda och kursen sträckte sig under 2 terminer, men under tiden körde jag även andra kurser parallellt.
Så 50h/kurs bör klaras om man lägger ner sin tid i det.
Senast redigerad av Mister-C 2012-06-19 kl. 02:03.
Citera
2012-06-19, 04:24
Medlem
POMJUP53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C
Jo, som jag skrev så kan du plugga dem fort om du nu vill, men var beredd att lägga extra tid på att plugga . Är kurserna lärarledda så är du tvungen att följa deras schema, det brukar sträcka sig över 2 terminer per kurs?
Annars kan du köra distans på alla de kurserna och köra dem parallellt, då torde du klara dem mycket snabbare .
De kurserna är enkla att klara, så en normalbegåvad bör inte ha några som helst problem med att klara dem!
Lycka till nu!

Edit: Det tog mig lång tid att klara dem pga att de var lärarledda och kursen sträckte sig under 2 terminer, men under tiden körde jag även andra kurser parallellt.
Så 50h/kurs bör klaras om man lägger ner sin tid i det.

Jag är helt grön på det här med pluggande osv så jag kan ha helt fel när jag nämner sånt. Så du menar att man pluggar det på distans, alltså från hemmet och sen gör ett test via nätet eller måste man gå någonstans? Vore ju inte alltför tråkigt att plugga från tex thailand eller nåt annat varmt paradis nu under hösten, det skulle jag lätt vilja göra om chans finns.

Jag kan jobba från dator lite när jag vill också så får väl kanske få in lite sånt också då medans pluggandet, men är beredd att lägga ner tid för jag vill verkligen in på den där yrkesutbildningen sen iaf.

Så om jag pluggade dessa 6 kurser, pluggar hemifrån heltid á 6-8h/dag 5dagar i veckan hur snabbt tror du jag klarar det då som normalbegåvad person? Ska sägas att jag inte pluggat på väldigt länge också så tar väl en stund att komma igång kanske.
Citera
2012-06-19, 14:18
Medlem
bittburgers avatar
Komvux och det nya systemet?

Hej alla flashbackare!

Jag står inför ett enormt problem, jag ska nämligen läsa upp matte b till höst (på komvux) men när det nya systemet träder i kraft så sätter det käppar i hjulet. Matte b var en 50 poängs kurs på gymnasiet, när jag kollade så såg jag att den nu var 100 poäng.

Kommer detta påverka mitt slutbetyg då jag redan har 2500? Finns det någon möjlighet att läsa med det gamla systemet? Sen får jag isåfall läsa längre på komvux med tanke på att det nu är en 100 poängs kurs. Hur lång tid brukar detta ta?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in