Engelska A och B är relativt lätt, detsamma gäller Svenska A. Men Svenska B är lite svårare, men ändå enkelt

.
Naturkunskap A och B är även där enkla att klara.
Alla de kurserna är enkla att få G om man inte är puckad och man behöver inte ens anstränga sig sådär otroligt mycket heller. Jag är puckad och tog mig förbi de kurserna till slut med godkända betyg

.
Jag tror att du behöver ge det åtminstone 1 år och en halv termin för att plugga upp dem kurserna i lugn takt, men det går att plugga upp dem under 1 år, men då får du anstränga dig och kämpa på.
Det tog mig 2 år för att plugga upp cirka 2400gymnasiepoäng i Komvux, första året gick intensivt till då jag pluggade nästan 1000poäng per termin, andra året tog jag det lite lugnare och pluggade cirka 500-600poäng per termin.
Då hade jag Eng A+B, Matte A+B+C, Natur A+B, Svenska B flera andra kurser.
Så om du är normalbegåvad så tror jag att du klarar det på 2-3 terminer i en lugnare takt, men vill du få det klart fort så är det bara att pressa in det i 2 terminer

.
Och ja, du får välja det du vill plugga upp. Men den nya regeln börjar gälla nu efter sommaren(?), och det är att man inte får plugga upp betyg som man redan har G i.
Dvs. att man bara får plugga upp dem kurser som man har IG i, men i ditt fall så är de kurserna IG va?
Annars kan du välja att göra prövningar, kostar 500kr per kurs och då pluggar du själv hemma och går till skolan och gör ett eller flera kursprov.
Edit: gå till din gymnasieskola och prata med dem, de kommer att visa dig hur du ska gå tillväga