Animation Month 3: Return of the Animation!
Arthur and the Invisibles (2006)
10-åriga Arthurs morfar försvann spårlöst för fyra år sedan och nu riskerar hans mormor att förlora huset om hon inte kan betala alla räkningar. Arthur ger sig av för att söka efter skatten som hans morfar hade med sig från Afrika. Han hittar en hemlig väg till Minimojernas land och befinner sig plötsligt i en fantastisk värld full av överraskningar. Tillsammans med minimojernas prinsessa ger sig Arthur av på ett farlig äventyr i sin egen trädgård.
Till en början känns Arthur and the Invisibles som en harmlös liten familjefilm som troligtvis inte är så bra men som ändå funkar om man inte hittar någon annan film för familjen. Och till en viss gräns kan man ungefär säga att Arthur and the Invisibles funkar på det sättet, en familjefilm som funkar att sätta på om man inte hittar eller kommer på någon annan familjefilm att se på.
Den är inte dålig, men den är heller inte bra. för det mesta så är den väldigt förutsägbar och den följer en snarlik instruktion som de flesta familjefilmer har och man listar snabbt ut vad som kommer hända härnäst.
Vad jag tröttnade fort var på vår huvudperson, Arthur. Han kanske inte direkt är den bästa skrivna huvudpersonen och har kanske inte så mycket personlighet, men anledningen till att jag inte gillade honom var Freddie Highmore.
Freddie Highmore har en barnskådespelare jag hatar med passion, jag ska alltid spela den oskyldiga lilla gossen som aldrig gör någonting busigt, dumt, elakt eller ens beter sig som ett barn. Nej han är synda gossen som ber om ursäkt för allting och vill alltid att alla ska ha det lika bra och usch och fy. Jag har aldrig gillat den stilen hos barn i filmer och det känns som vartenda roll jag ser Freddie Highmore i så spelar han samma oskyldiga lilla pojke. Framför allt så gick han mig på nerverna i Charlie and the Chocolate Factory.
Samt som jag tidigare nämnde så är den ganska så förutsägbar och kliché. Där är en romans som pågår mellan Arthur och prinsessan utav minimojerna och under hela filmens gång neka hon honom, men vi alla vet att hon lär gilla honom i slutet.
Du har comic relif personen i gruppen, en kung och två minimojerna som troligtvis är höga, tar droger och verkligen inte hör hemma här, båda dessa spelas av Snoop Dogg och Anthony Anderson. Vad tusan de två karaktärerna gjorde i filmen har jag ingen aning då dem inte fyllde något syfte alls.
Vänta lite nu, en person som förminskas, blir kär i en i stammen, Snoop Dogg som en animerad version utav sig själv, en ond person som vill ta över hela plantagen... Har jag inte redan sett denna filmen... EPIC!
Ja, det är skrämmande likt Epic filmen faktiskt när jag tänker efter, men ironiskt nog kom den här filmen ut före... 7år före faktiskt så jag tror snarare att Epic borde få skit smällen här. Fast sen och andra sidan är det en handling som gjorts miljontals gånger förr i FernGully, Pocahontas etc.
Vad jag dock gillade var Mia Farrow som mormor som tog hand om Arthur när hans föräldrar var inne i stan och letade jobb. Hon var nästan hjärta och själen utav hela filmen då hon verkligen spelade denna rollen seriöst och jag köpte att hon brydde sig av sitt barnbarn och blev orolig när han väl försvinner och man förstår hennes sorg.
Mia Farrow var nästan för bra för en sådan här film, så varje gång hon var med var det höjdpunkten på filmen tyckte jag, och det var inte ens de animerade delarna.
För animationen är inte alls så bra i den här filmen, även för 2006 så förväntade jag mig lite bättre animation, det var inte dåligt, men samtidigt när 1år senare så kommer Ratatouille ut så känns det otroligt fattigt i jämförelse.
En annan sak jag dock också gillade var i eftertexterna så kom skådespelarnas namn upp på de olika rollfigurerna de spelat och under eftertexterna kom dem ut en i tagen som i slutet av en teater och bugade åt tittaren medan skådespelarens namn stod i hörnet. Och det roliga här var att alla var animerade, även de som spelade riktigt människor så var deras karaktärer animerade i slutet. Det var en rolig liten touch tyckte jag som gav en hel del humor i det, och antagligen då jag log som mest under hela filmens gång då humorn var rolig endast några få enstaka gånger.
I sin helhet en ok familjefilm att sätta på när du inte hittar eller kommer på någon annan att kolla på. Handlingen är lite små gullig och harmlös, men karaktärerna får vi aldrig riktigt lära känna, Freddie Highmore var som vanligt irriterande, animationen inte så värst bra och den saknade det där lilla extra som gjorde att det aldrig riktigt blev en underhållande eller spännande äventyrsfilm utan mer en lugn sitt stund.
Vad som förvånade mig mest är att Luc Besson står för regi och manus och skrev tydligen boken också filmen är baserad på, tänka sig att Léon snubben tog en rejäl vändning!
2 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0344854/?ref_=fn_al_tt_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=MBiN6QYK1vU