Citat:
Ursprungligen postat av
massepojken
Känns inte som att Bitcoin är idealiskt för microtransaktioner. Med avgifter på 20-30 öre så så blir ju microbetalningar ointressant. ´"off chain" transaktioner måste väl bli oerhört knepigt om det rör sig om hundratusentals per dag?
Du som har koll, hur många betalningar per sekund klarar egentligen bitcoinnätverket idag?
Hur är det tänkt att detta skall förbättras i framtiden.
Vad är den stora fördelen med litecoin och mikrotransaktioner?
Tror inte antalet off chain transanktioner har nåt att göra med hur svårt det kommer bli just för att det är off chain
Bitcoin nätverket kan just nu hantera 7 tps(transactions per second). Jämfört med VISA som har runt 20k tps så är det ganska lite såklart men jag tror att detta kommer lösas på ett eller annat sätt. Ett exempel är pettycoin; ett osynligt protokoll som överför bitcoins till pettycoin precis när man gör transaktionen sen gör om det till bitcoin direkt efter, det märks ingen skillnad alltså. (tror att det funkar så iaf, inte så inläst på det

)
https://www.youtube.com/watch?v=yzst_gChOr8
Man kan bygga flera andra protokoll runt om bitcoin ju mer tid och teknologi som kommer, precis som HTML(det som vi använder oss utav på internet) och det är därför jag anser att bitcoin har enorm potential i framtiden, för att inte snacka om dess potential den redan har idag
Fördelen med litecoin och mikrotransaktioner är väl det att det blir många men små transaktioner istället för få och stora och därav kan transaktionsavgiften sänka.
Jag är förövrigt inte alls inläst på bitcoins tekniska del. 2_thumbs_up eller vad han heter verkar ha lite mer koll på det.