Jag har en tid funderat på om jag, hypotetiskt, har låt oss säga Bitcoins värda en miljard svenska kronor och vill ta ut rubbet och sätta in på mitt bankkonto.
Hur skulle jag då gå till väga?
Du får skapa ett konto på en stor börs och sälja det. Sedan måste du ha en god kontakt med din bank, om du vill att den ska ta emot en miljard kronor utan problem.
Personligen skulle jag aldrig vilja ha så mycket instängt i banksystemet. I synnerhet som bankgarantin bara gäller upp till en miljon kronor. Jag skulle inte vilja ha det liggande på en börs heller. Cold storage i bitcoinform är det mest vettiga för ett så stort kapital egentligen.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-10-11 kl. 21:10.
Jag har en tid funderat på om jag, hypotetiskt, har låt oss säga Bitcoins värda en miljard svenska kronor och vill ta ut rubbet och sätta in på mitt bankkonto.
Du ringer din bank och ber dem om hjälp. Var beredd att skaka fram dokumentation som bevisar din sak och att det inte handlar om pengatvätt eller terroristfinansiering, då bankerna inte vill befatta sig med sådant.
Den här diskussionen var intressant i sin helhet, men på slutet (cirka 1h 4min och 30 s in) tas Core 30-frågan upp. Jag vet knappt någon utöver vissa Core-medlemmar som är positiv till denna version av nodmjukvaran.
Som väntat tycks uppdateringen till version 30 gå trögt. Enligt Clark Moody ligger den kvar under tre procent än så länge:
Om den fortsätter att utgöra en liten andel borde det gå att tvinga bort det mesta av spammandet framledes genom en användaraktiverad softfork, som Luke Dashjr pratar om i inlägget ovanför detta.
Den skada som har gjorts hittills i form av spam som redan finns i blockkedjan kommer emellertid att vara där för all framtid, vilket smärtar att tänka på men kan ses som blessyrer som påminner kommande generationer om tidiga strider i bitcoins historia.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-10-21 kl. 08:28.
Du får skapa ett konto på en stor börs och sälja det. Sedan måste du ha en god kontakt med din bank, om du vill att den ska ta emot en miljard kronor utan problem.
Personligen skulle jag aldrig vilja ha så mycket instängt i banksystemet. I synnerhet som bankgarantin bara gäller upp till en miljon kronor. Jag skulle inte vilja ha det liggande på en börs heller. Cold storage i bitcoinform är det mest vettiga för ett så stort kapital egentligen.
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du ringer din bank och ber dem om hjälp. Var beredd att skaka fram dokumentation som bevisar din sak och att det inte handlar om pengatvätt eller terroristfinansiering, då bankerna inte vill befatta sig med sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Stämmer delvis! Helt beroende på bank.
Dom kan godkänna det, men sen välja att spärra dig ändå. Min rekommendation är att om du skulle ha krypto värt mer än 100 k så ta inte ut det till en svensk bank.
Jag har haft underlag på alla mina krypton, är spärrad på ALLA svenska banker. Vilket egentligen är skönt för jag hatar banker.
Det som är jobbigt är BankID. Men hur som helst. Har du på avanza är det en sak,
Och varför vill man skänka bort 30% till en kriminell organisation som Skatteverket? Helt absurt.
Dom kan godkänna det, men sen välja att spärra dig ändå. Min rekommendation är att om du skulle ha krypto värt mer än 100 k så ta inte ut det till en svensk bank.
Jag har haft underlag på alla mina krypton, är spärrad på ALLA svenska banker. Vilket egentligen är skönt för jag hatar banker.
Det som är jobbigt är BankID. Men hur som helst. Har du på avanza är det en sak,
Och varför vill man skänka bort 30% till en kriminell organisation som Skatteverket? Helt absurt.
Har du testat Freja i stället för Bank-ID? Hur har du klarat dig utan bank-ID hittills?
Har du testat Freja i stället för Bank-ID? Hur har du klarat dig utan bank-ID hittills?
Jag har Freja. Men det är begränsat.
Jag använder inte banker! Så jag behöver inte BankID till något annat. Det är 1177 som är problematik, samt vissa andra grejer. Men det är det vär, så länge jag inte har med bankerna att göra
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!