2014-04-04, 19:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Svenska Kyrkan ska hbt anpassas och det kommer tydligen att bli miljonkostnader som kommer att gå på kyrkoskatten för dom som är medlemmar. Vad anser ni som är medlemar i Svenska Kyrkan är det värt det eller är det helt fel? Borde inte medlemmarna få avgöra detta i en omröstning?

"Folkomröstninger" (också inom en organisation) är inte så tokigt. Frågan är hurvida detta är organisatorisk och/eller praktisk möjligt.
Senast redigerad av Bogomil 2014-04-04 kl. 19:17.
Citera
2014-04-04, 19:17
Medlem
100x234s avatar
Dem är knappast kristna. Jag kan fatta att dem inte vill hata på homosexuella men dem kan ju för fan inte uppmuntra till en synd. Det är helt ologiskt att Svenska KYRKAN som tydligen ska vara kristet springer runt på pride festivalen och uppmuntrar folk till att synda.
Citera
2014-04-04, 19:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100x234
Dem är knappast kristna. Jag kan fatta att dem inte vill hata på homosexuella men dem kan ju för fan inte uppmuntra till en synd. Det är helt ologiskt att Svenska KYRKAN som tydligen ska vara kristet springer runt på pride festivalen och uppmuntrar folk till att synda.

Det är inte helt så enkelt som du i din fokusering på GT-doktrinalism vill förespegla. "Sann" kristendomen är svår att spika och ekumenisk tolerans borde väga tyngre än meningslösa dispyter mellan elitistiska och exklusiva anhängare av olika tolknings-metodologier som ändå aldrig ledar nånvart*.

(* Möjligen med undantag för ytterligare skismer.)
Citera
2014-04-04, 19:50
Medlem
100x234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är inte helt så enkelt som du i din fokusering på GT-doktrinalism vill förespegla. "Sann" kristendomen är svår att spika och ekumenisk tolerans borde väga tyngre än meningslösa dispyter mellan elitistiska och exklusiva anhängare av olika tolknings-metodologier som ändå aldrig ledar nånvart*.

(* Möjligen med undantag för ytterligare skismer.)

Jag förstår att det finns helt olika bibeltolkningar och det är svårt att få en exakt tolkning ifrån en gammal hebreisk text. Men det finns massor av 100% tydliga verser om homosexualitet ex "Thou shall not lie with mankind as with womandkind IT IS ABOMINATION."
Citera
2014-04-04, 19:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är inte helt så enkelt som du i din fokusering på GT-doktrinalism vill förespegla.

Citat:
Jag förstår att det finns helt olika bibeltolkningar och det är svårt att få en exakt tolkning ifrån en gammal hebreisk text. Men det finns massor av 100% tydliga verser om homosexualitet ex "Thou shall not lie with mankind as with womandkind IT IS ABOMINATION."

Du missade kanske att jag pekade på GT-doktrinalism som en förenkling?
Citera
2014-04-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Svenska Kyrkan ska hbt anpassas och det kommer tydligen att bli miljonkostnader som kommer att gå på kyrkoskatten för dom som är medlemmar. Vad anser ni som är medlemar i Svenska Kyrkan är det värt det eller är det helt fel? Borde inte medlemmarna få avgöra detta i en omröstning?

http://www.friatider.se/miljonkostnader-nar-svenska-kyrkan-ska-hbt-certifieras

http://www.kyrkanstidning.se/debatt/miljonkostnader-hbt-certifiering

Förr gick man ur kyrkan för att man inte trodde på G-D. Nu går man ur kyrkan för att man tror på G-D. Nog för att kristendomen varit genomkorrupt sedan en längre tid men detta når verkligen nya höjder.
Senast redigerad av Kamora 2014-04-04 kl. 20:42.
Citera
2014-04-04, 20:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Förr gick man ur kyrkan för att man inte trodde på G-D.

Ett rimligt antagande.

Citat:
Nu går man ur kyrkan för att man tror på G-D.

Vilken av kandidaterna?

Citat:
Nog för att kristendomen varit genomkorrupt sedan en längre tid men detta når verkligen nya höjder.

Som en aktiv religionskritiker vill jag tvärtom hävda, att det finns en .... OK, iblant endast liten ...... positiv kursändring inom kristendomen.
Citera
2014-04-04, 21:15
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Vad jag tror Bogomil menar är att referenser till GT inte leder någon vart. I GT står det bland annat att man ska dö om man jobbar på söndagen, om man är ateist, om man varit otrogen, att våldtäktsoffer skall gifta sig med sin våldtäktsman resten av livet, att olydiga barn skall stenas, och så vidare.

Det gäller att vara ärliga. Du förespråkar inte dödsstraff för ateism, eller tvångsäktenskap mellan våldtäktsoffer och våldtäktsman, du förespråkar inte att homosexuella skall stenas. Att Blunda för vissa delar av moselag i GT och "Cherry-picka" andra delar är oärligt, både mot dig själv och mot andra.
Citera
2014-04-04, 21:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Vad jag tror Bogomil menar är att referenser till GT inte leder någon vart. I GT står det bland annat att man ska dö om man jobbar på söndagen, om man är ateist, om man varit otrogen, att våldtäktsoffer skall gifta sig med sin våldtäktsman resten av livet, att olydiga barn skall stenas, och så vidare.

Det gäller att vara ärliga. Du förespråkar inte dödsstraff för ateism, eller tvångsäktenskap mellan våldtäktsoffer och våldtäktsman, du förespråkar inte att homosexuella skall stenas. Att Blunda för vissa delar av moselag i GT och "Cherry-picka" andra delar är oärligt, både mot dig själv och mot andra.

Helt korrekt tolkning och förtydligande av min position.
Citera
2014-04-10, 16:08
Medlem
kanelipullas avatar
Som jag en gång skrev så är jag inte dugg förvånad över denna artikel. Svenska Kyrkan är lika med Satanism i mina ögon och rena rama hyckleri! Att man väljer att acceptera bara homosexualitet inom Svenska Kyrkan är satanism! Och hur dom som jobbar inom Svenska Kyrkan får ALLT på guld fat.. allt inom det senaste inom it. Allt från Iphone till Ipad.. nyaste inom datorer allt! Så i mina ögon bor självaste Satan i Svenska Kyrkan! Jävla hycklare!!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18697887.ab
Citera
2014-04-14, 13:51
Medlem
Bloodliners avatar
Hej, vet inte om det här är rätt trad. Nagan som vet hur man kan fa ett papper där det star att man är med i svenska kyrkan/är protestant?

Behöver för att fa ledigt pa jobbet, jobbar utomlands.
Citera
2014-04-18, 08:45
Medlem
Svenska kyrkan samlar in pengar till moské
http://avpixlat.info/2014/04/16/svenska-kyrkan-samlar-in-pengar-till-moske/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in