2014-03-31, 20:49
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Här tänker jag mig att vi kan diskutera vår folkkyrka, istället för olika lösa trådar som snabbt dör ut.

Jag kan väl inleda tråden med en fråga. Jag är själv mer konservativt lagd i min tro, eller kanske mer normal sett ur en objektiv synvinkel. Den typen av teologi som de politiskt korrekta, vänsterextremistiska och kulturelitister bedrivit under ett bra tag faller mig inte i smaken. Det är tveklöst så att kyrkan är splittrad, och framtiden är osäker vad gäller kyrkans utveckling. Var tror ni det leder oss? Kommer den mer traditionella kristna tron återigen ta plats? Frimodig kyrka, kan jag tänka mig, kommer isåfall spela en viss roll i det i nästkommande och senare kyrkoval.

/Konservator

Som du skriver så är den "Kristna" Irrlärornas Royce Rolls så splittrad att det är den religion som är mest splittrad av dem alla. Och som Jesus sa så kan et splittrat rike ALDRIG bestå. Blessings
Citera
2014-03-31, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Som du skriver så är den "Kristna" Irrlärornas Royce Rolls så splittrad att det är den religion som är mest splittrad av dem alla. Och som Jesus sa så kan et splittrat rike ALDRIG bestå. Blessings

Ha aktier i porr och krigsindustrin ?
Citera
2014-03-31, 23:27
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Ha aktier i porr och krigsindustrin ?

Ja du smedjan! Vad att säga? Va dom är skyldiga till av elände indirekt och sen tror sig få förlåtelse
Citera
2014-04-01, 14:27
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Svenska kyrkan är ingen religion. Det är ett evangeliskt-lutherskt protestantiskt trossamfund. För att förstå Svenska kyrkans uppdrag bör man även förstå innebörden av vilken sorts samfund det är vi talar om.
Citera
2014-04-01, 15:37
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Svenska kyrkan är ingen religion. Det är ett evangeliskt-lutherskt protestantiskt trossamfund. För att förstå Svenska kyrkans uppdrag bör man även förstå innebörden av vilken sorts samfund det är vi talar om.

Jo det må ju va hänt men fortfarande ingår ju samfundet att räta in sig i ledet Kristna religionen att tillhöra och den är förlegad och har tjänat ut sin roll. Men att dom viger homosexuella och bisexuella visarvilken Satans "Synagoga" de tillhör. Blessings
Citera
2014-04-03, 12:57
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Jo det må ju va hänt men fortfarande ingår ju samfundet att räta in sig i ledet Kristna religionen att tillhöra och den är förlegad och har tjänat ut sin roll. Men att dom viger homosexuella och bisexuella visarvilken Satans "Synagoga" de tillhör. Blessings
Det är väl egentligen ingenting, rent historiskt, som säger att kyrkan över huvud taget ska viga folk. Och med det menar jag att Jesus eller evangelierna inte talar om kyrkans roll som 'vigselförrättare'. Detsamma gäller konfirmationen som vi känner till den idag. Eller öppen förskola, soppluncher eller körverksamheten heller för den delen.
Men religion och kyrka är så mycket mer än tron på gud. Och även om tron på treenigheten, nattvarden och dopet består, så förändras religionen i takt med det omgivande samhället, vilket väl ändå får anses vara något bra eller ivf ofrånkomligt. Så länge religionen förändras i takt med- och fyller människors behov kommer den inte heller att vara förlegad.
Citera
2014-04-03, 13:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo det må ju va hänt men fortfarande ingår ju samfundet att räta in sig i ledet Kristna religionen att tillhöra och den är förlegad och har tjänat ut sin roll.

"Tjänat ut sin roll" .... hur?

Sålänge det finns tro eller trosbehov i vissa människor har kyrka och religion en funktion.
Citera
2014-04-03, 20:20
Medlem
Jag gillar Guds ord, men inte följa dem-
Lite som att säga att man gillar fotboll förutom den där biten där dom springer runt och sparkar på bollen.”
Citera
2014-04-04, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Jag gillar Guds ord, men inte följa dem-
Lite som att säga att man gillar fotboll förutom den där biten där dom springer runt och sparkar på bollen.”

Jag kan inte se att svenska kyrkan stämmer med din analogi...
Citera
2014-04-04, 18:55
Medlem
M Nordströms avatar
Svenska Kyrkan ska hbt anpassas

Svenska Kyrkan ska hbt anpassas och det kommer tydligen att bli miljonkostnader som kommer att gå på kyrkoskatten för dom som är medlemmar. Vad anser ni som är medlemar i Svenska Kyrkan är det värt det eller är det helt fel? Borde inte medlemmarna få avgöra detta i en omröstning?

http://www.friatider.se/miljonkostnader-nar-svenska-kyrkan-ska-hbt-certifieras

http://www.kyrkanstidning.se/debatt/miljonkostnader-hbt-certifiering
Citera
2014-04-04, 19:06
Medlem
Jag som icke-medlem i Svenskakyrkan ser hur kyrkan anpassar sig efter opinion. Tycker att det är bra att Svenskakyrkan tar till sig HBTQ-budskapet och väljer att lägga skulden på dess medlemmar, tror man på Bibeln finns det många trossamfund att välja mellan. Tror man inte på Bibeln fattar jag inte varför man ska vara med i en kyrka överhuvudtaget.
Citera
2014-04-04, 19:14
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Svenska Kyrkan ska hbt anpassas och det kommer tydligen att bli miljonkostnader som kommer att gå på kyrkoskatten för dom som är medlemmar. Vad anser ni som är medlemar i Svenska Kyrkan är det värt det eller är det helt fel? Borde inte medlemmarna få avgöra detta i en omröstning?

http://www.friatider.se/miljonkostnader-nar-svenska-kyrkan-ska-hbt-certifieras

http://www.kyrkanstidning.se/debatt/miljonkostnader-hbt-certifiering

Jag tycker vi kan ta den diskussionen i denna samlingstråd om SvK /MOD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in