2014-03-10, 21:25
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixpounder
mmh, läste på lite och förstod att de var så de gällde. Men hade hört av någon att de var arbetsdagar man räknade men de stämde ju inte alls.

Vet du om man kan komma undan las på någon sätt om både arbetstagaren vill fortsätta på vistids och arbetsgivaren inte har möjlighet att ge tillsvidare?
Man kan komma undan med vad som helst så länge man är överens och så länge ingen brandar en...

Citat:
Ursprungligen postat av McDonaldsSAB
Vad heter lagen om att man inte behöver säga till andra vilket parti man röstar på?

Mvh,
Det bestäms av Regeringsformen 3 kap 1 §.
Citat:
3 kap. Riksdagen
Riksdagens bildande och sammansättning
1 § Riksdagen utses genom fria, hemliga och direkta val.
Detta kallas i dagligt tal för "Valhemligheten" och beskrivs på wicki http://sv.wikipedia.org/wiki/Val#Valhemligheten
Utöver det finns även sekretessregler i Vallagens 40 kap 1 §.

Saken har även avhandlats här (FB) Valhemlighet, Vallagen. och här (FB) Varför finns valbåsen för? Alla ser ändå vad man väljer...
2014-03-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Klassiskt fall av uteblivet/försenat besked om att provanställningen avslutas.

Om din AG låter dig arbeta kvar efter den 1/3 så övergår anställningen i en tillsvidareanställning och då krävs giltiga säl för uppsägning och du har minst en månads uppsägningstid. Av den anledningen kommer du troligen inte att få arbeta vidare. efter detta datum.

Att beskedet kom för sent (eller uteblir) innebär däremot inte att ett avslutande av provanställningen den 1/3 inte kan ske. Det är att betrakta som ett formaliafel och AD har vid prövning* godkänt avslutandet av anställningen trots avsaknad av besked. Däremot tvingades AG att ett skadestånd på 10 000 kr för uteblivet varsel. Den gången avslutades prövotiden helt utan varsel, du har i vart fall fått ett varsel, om än för sent. Troligtvis kan du därmed inte räkna med lika högt skadestånd vid en prövning.

*AD 2003 nr 115
Domen handlar om flera delar, men även om just varseltiden. Här ett utdrag ur ett referat av domen:

Den AD-dom du hänvisar till har ju en uppsägningstid i anställningsavtalet, då är det ju en helt annan fråga.
Finns det ingen uppsägningstid i anställningsavtalet är det kollektivavtalets regler som gäller om det finns kollektivavtal. Finns inget kollektivavtal så är det LAS som gäller.

Den vanligaste uppsägningstiden i kollektivavtalen är en ömsesidig uppsägningstid om 1 månad, under pågående prövoperiod. Men reglerna kan vara olika och se olika ut i slutet av prövoperioden. Därför måste det kollas upp i aktuellt avtal.
Om det inte finns kollektivavtal är det lagens regler som gäller. Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen ska fortsätta, efter att prövotiden har löpt ut, ska arbetsgivaren lämna besked om detta senast vid prövotidens utgång.
Det finns en ordningsregel som säger att en arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att anställningen ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning ska underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förtid. Om arbetsgivaren inte gör det, kan du hävda att du har rätt till den tidsfristen, så du åtminstone får lön för motsvarande tid.
2014-03-13, 19:24
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
Den AD-dom du hänvisar till har ju en uppsägningstid i anställningsavtalet, då är det ju en helt annan fråga.
Finns det ingen uppsägningstid i anställningsavtalet är det kollektivavtalets regler som gäller om det finns kollektivavtal. Finns inget kollektivavtal så är det LAS som gäller.

Den vanligaste uppsägningstiden i kollektivavtalen är en ömsesidig uppsägningstid om 1 månad, under pågående prövoperiod. Men reglerna kan vara olika och se olika ut i slutet av prövoperioden. Därför måste det kollas upp i aktuellt avtal.
Om det inte finns kollektivavtal är det lagens regler som gäller. Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen ska fortsätta, efter att prövotiden har löpt ut, ska arbetsgivaren lämna besked om detta senast vid prövotidens utgång.
Det finns en ordningsregel som säger att en arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att anställningen ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning ska underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förtid. Om arbetsgivaren inte gör det, kan du hävda att du har rätt till den tidsfristen, så du åtminstone får lön för motsvarande tid.
Du får nog läsa den där domen ett par gånger till så att du förstår. Vad LY i slutänden tilldömdes var just ett skadestånd för brottet mot varseltiden i LAS 31 §, i övrigt förlorade hon på alla punkter, varav den inskrivna uppsägningstiden var en.

Som jag skrev, domen handlar om flera delar och är vägledande på grund av att AD gör en rättsutredning i domen. Det referat jag länkade förut beskriver just hur AD ser på varseltiden.
2014-03-13, 21:41
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo

Om du citerar från Unionen bör du ange det. Unionen har dessutom fel i generaliserandet att "Den vanligaste uppsägningstiden i kollektivavtalen är en ömsesidig uppsägningstid om 1 månad". Det gäller enkomt för deras avtal. Det må gälla i deras avtal, men vad som är generellt på hela arbetsmarknaden är ovisst. Troligare en ömsesidig varseltid om 14 dagar vanligare i kollektivavtal, eller ingen alls. Det är i vart fall inte klart att en månad är "vanligast". Jag har dock aldrig sett någon avtalssammanställning/jämförelse på just varseltiden vid provanställning i olika avtal.

(Detta inlägg skrevs efter det att redigeringstiden för mitt föregående inlägg utgått.)
2014-03-16, 18:38
Medlem
Tycker det är lite luddigt det där mer hur övertid gäller inom Handels.

Jag jobbar 24h/vecka, vilket resulterar i tre arbetsdagar varje vecka. Denna vecka har jag jobbat ons-fre men även lördag och söndag. På helger är det som bekant 100% OB. Dock så har jag ju också jobbat övertid med tanke på de två extra dagarna.

Hur räknas detta ihop? Är det bara den ena, t.ex övertid som jag får ersättning för?
2014-03-19, 19:18
Medlem
Citat:
Ja, även detta är ett klassiskt sätt att undvika att provanställningen övergår i en visstidsanställning. Det är iofs vanligare att man fortsätter med en visstidsanställning än att man gör det med vikariat*.

*Vikariat ska vara en anställning där man ersätter en namngiven person och att man övertar dennes arbetsuppgifter. Att ta in någon på vikariat för att man är "lite allmänt kort om folk" är inte ok. Eller som lagen.nu uttrycker det i sin kommentarstext "Vikariat får endast ingås med anknytning till ersättande av en viss tjänst eller vissa tjänster. Det går alltså inte att anställa någon som vikarie utan att faktiskt ersätta någon annans arbete, d.v.s. vikariera."

Var ska denna person finnas namngiven? Som det är nu är det pga att bemmaningsföretaget har så många personer hemma som de inte kan anställa mig på tillsvidareanställning, dock så känns det som ett sätt att kunna sparka/avsluta mig när de har lust...
2014-03-19, 22:51
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burtljung
Var ska denna person finnas namngiven? Som det är nu är det pga att bemmaningsföretaget har så många personer hemma som de inte kan anställa mig på tillsvidareanställning, dock så känns det som ett sätt att kunna sparka/avsluta mig när de har lust...
Tyvärr finns det inga formkrav på hur det ska redovisas men exempelvis kan det ske i anställningsavtalet med en text liknande:

Anställningen är en tidsbegränsad anställning, som vikarie för NN så länge NN är föräldraledig.

Det handlar snarare om en bevisfråga då/om saken ställs på sin spets. Den AG som hävdar att en anställning är en vikarieanställning måste kunna styrka detta genom att visa vem som ersätts av vikarien. Lämpligen styrker man det skriftligen och anställningsavtalet är ett utmärkt dokument att göra det i. Börjar en AG sväva på målet om vem som ersätts är det nära till hands att anse att vikarieanställningen egentligen är en dold allmän visstidsanställning, ex för att undvika inlasning.
2014-03-27, 12:07
Medlem
Hej!

Kanske fel tråd för denna fråga, men vi gör ett försök.

Jag kommer antagligen att få en heltidsanställning(på lager) inom kort, vilket gör att jag vill lämna mitt nuvarande jobb(en restaurang), där jag jobbar som timvikarie (kontraktet gäller enstaka dagar, men jag jobbar upp till halvtid i praktiken.). Jag kan börja omgående på det nya jobbet, men har fortfarande timmar kvar i schemat på gamla. Ska jag bara säga att jag slutar, eller kan de hålla kvar mig på nåt sätt?

Vad händer om jag bara ringer och säger att jag aldrig kommer tillbaka till restaurangen?

/kk
2014-03-28, 14:24
Medlem
Fizzbacks avatar
Idag fick min sambo reda på att hennes provanställning inte kommer förlängas till tillsvidareanställning, hon är dock glad över det då hon inte trivs alls med chefen som har något personligt emot henne. Dock fick hon som sagt reda på det idag den 28e, och hon anställdes den 1 november. Alltså går hennes provanställning ut den 1e april.

Jag vill minnas att man ska få reda på hur det blir minst 14 dagar innan, men när jag söker hittar jag lite blandat, både om 14 dagar och om de kan meddelade till och med sista dagen.

Här framgår två olika budskap: https://avtal24.se/juridikskolan/allt_om_foretagsavtal/allt_om_provanstallningsavtal
"Vill arbetsgivaren att anställningen inte ska fortsätta efter provanställningens slut måste besked lämnas till arbetstagaren senast vid provtidens utgång"
"Uppsägningstiden på två veckor gäller även då arbetsgivaren inte vill att anställningen ska fortsätta efter provanställningstiden."

Hur ligger det till?
2014-03-28, 14:48
Medlem
TruckUrbans avatar
En fråga om semester.

Jag har varit arbetslös sedan studenten, i 9 månader, men ska börja jobba den 1e April. Fick reda på att vi bara får två veckors obetald semester. Är det verkligen inte längre än 2 veckor? I anställningsavtalet står det " En arbetstagare som börjar sin anställning under perioden 1/4-31/8 har redan under intjänandeåret rätt till obetald semesterledighet under 25 semesterdagar minus det antal semesterdagar han erhållit efter den 1/4 i sin tidigare anställning."

Tacksam för svar.
2014-03-28, 15:34
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Killen
Hej!

Kanske fel tråd för denna fråga, men vi gör ett försök.

Jag kommer antagligen att få en heltidsanställning(på lager) inom kort, vilket gör att jag vill lämna mitt nuvarande jobb(en restaurang), där jag jobbar som timvikarie (kontraktet gäller enstaka dagar, men jag jobbar upp till halvtid i praktiken.). Jag kan börja omgående på det nya jobbet, men har fortfarande timmar kvar i schemat på gamla. Ska jag bara säga att jag slutar, eller kan de hålla kvar mig på nåt sätt?

Vad händer om jag bara ringer och säger att jag aldrig kommer tillbaka till restaurangen?

/kk
Svårt att svara på utan att ha sett anställningsavtalet. Vikariat är en tidsbegränsad anställning där huvudprincipen är att det finns ett start och ett slutdatum och att man däremellan inte kan avsluta anställningen. Men beroende på hur avtalet är utformat kan man i bland ändå göra det, ex om ni skrivit in en uppsägningstid eller andra villkor som kan tänkas föranleda ett avslut. Är det äkta vikariat du har, dvs ersätter du en namngiven person?
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Idag fick min sambo reda på att hennes provanställning inte kommer förlängas till tillsvidareanställning, hon är dock glad över det då hon inte trivs alls med chefen som har något personligt emot henne. Dock fick hon som sagt reda på det idag den 28e, och hon anställdes den 1 november. Alltså går hennes provanställning ut den 1e april.

Jag vill minnas att man ska få reda på hur det blir minst 14 dagar innan, men när jag söker hittar jag lite blandat, både om 14 dagar och om de kan meddelade till och med sista dagen.

Här framgår två olika budskap: https://avtal24.se/juridikskolan/allt_om_foretagsavtal/allt_om_provanstallningsavtal
"Vill arbetsgivaren att anställningen inte ska fortsätta efter provanställningens slut måste besked lämnas till arbetstagaren senast vid provtidens utgång"
"Uppsägningstiden på två veckor gäller även då arbetsgivaren inte vill att anställningen ska fortsätta efter provanställningstiden."

Hur ligger det till?
Det ligger till så här, det är ingen uppsägningstid vid avslutande av provanställningar. Det besked man ska få 14 dagar innan är ett varsel och tiden fram till avslutandet är varseltid. Även utan detta varsel kan provanställningen avslutas men AG kan då, om saken dras till sin spets, tvingas betala ett skadestånd för den missade varseltiden. Jag har beskrivit detta inte långt upp i tråden.
2014-03-31, 12:41
Medlem
Citat:
Svårt att svara på utan att ha sett anställningsavtalet. Vikariat är en tidsbegränsad anställning där huvudprincipen är att det finns ett start och ett slutdatum och att man däremellan inte kan avsluta anställningen. Men beroende på hur avtalet är utformat kan man i bland ändå göra det, ex om ni skrivit in en uppsägningstid eller andra villkor som kan tänkas föranleda ett avslut. Är det äkta vikariat du har, dvs ersätter du en namngiven person?

Anställd för enstaka dagar avser kontraktet. Ingen namngiven person...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in