Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-31, 13:00
  #2137
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Killen
Anställd för enstaka dagar avser kontraktet. Ingen namngiven person...
verkar det röra sig om en form av interimistisk anställning, dvs att det handlar om flera visstidsanställningar (de dagar du arbetar) och att det däremellan inte råder ett anställningsförhållande. Det kännetecknade för sådana anställningar är att man är fri att söka andra anställningar och/eller avvisa erbjudet arbete i de perioder man ej arbetar. Dvs, du kan tacka nej nästa gång din "nuvarande" AG erbjuder mer arbete.

Det ovan skrivna gäller om det är en interimistisk anställning. Eftersom jag inte sett anställningsavtalet kan jag inte veta om det verkligen är det.
Citera
2014-04-08, 17:37
  #2138
Medlem
Beskrivning av problem:
Mitt arbete har sedan ett år tillbaka införskaffat ett redovisningsprogram för våra arbetade timmar. Jag har länge känt att min lön har varit betydligt mindre än tidigare. Mycket riktigt. Timmarna var felredovisade av programmet. Detta hände då programmet inte tar hänsyn till övertid korrekt, den tycker en "vanlig" timme är samma som en mer värdefull, övertidstimme.

Mina timmar redovisas med en digital stämpelklocka, enkel in/ut som jag senare måste logga in på, och sedan godkänna hela veckan som har gått. Mina chefer kontrollerar senare att jag har godkänt varefter de godkänner.

Men det har alltså blivit felräknat av programmet i ungefär 1 års tid. Till programmets försvar, så säger mitt jobb strikt ifrån att jobba övertid, detta problem ska alltså inte ens ha hamnat på kartan enligt dem. Mina chefer anser att jag har ansvaret för att inte skriva upp mig för jobb så att övertid inte händer. Detta har hänt då många personer bokar mig. De har dock full tillgång till hur jag arbetar.

Frågeställning:
Det har blivit fel lön i 1 års tid pga av programmet och dess begränsning, samt att jag har jobbat övertid. Kan jag kräva att en riktig människa räknar ut min lön i framtiden så jag blir korrekt kompenserad för mitt arbete?

Ligger det verkligen på min egen lott att se till att jag endast jobbar under 160h/mån? Jag lägger upp vilka dagar jag vill kan jobba, behöver jag verkligen ta ansvar för att boka bort mig för att: "oj, nu bokade de min onsdag, då får jag ej jobba fredagen!" etc. ??

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Ja, Handels.
Citera
2014-04-20, 23:17
  #2139
Medlem
Hej!

Min kompis är timanställd via bemanning , han fick ett 8 timmars pass och det fanns inget mer att göra efter 4 timmar och då fick alla gå hem ...

Då är frågan om han har rätt att få lön för 8 timmar ?

Enligt vad jag vet så ska han ha rätt till det men han säger att han ska bara få lön för 4 timmar.
om nu svaret är att han har rätt till 8 timmars lön då vill jag gärna vart jag kan läsa reglerna.


Någon som vet ?
Citera
2014-04-20, 23:39
  #2140
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanjarenje
Har han rätt att kolla min CV och ringa upp ett gammalt jobb, som jag förövrigt inte lämnat som referens då jag sökte jobbet, utan som bara stod med i mitt CV?

Visst får han, rent juridiskt, göra det om han känner för det. det finns ju ingen lag som reglerar sånt.

Det anses väl kanske lite udda att faktiskt göra det, men det är ju en annan sak.
Citera
2014-04-22, 17:20
  #2141
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taurin12
Hej!

Min kompis är timanställd via bemanning , han fick ett 8 timmars pass och det fanns inget mer att göra efter 4 timmar och då fick alla gå hem ...

Då är frågan om han har rätt att få lön för 8 timmar ?

Ja det har han, i och med att han kommit överens dvs avtalat med arbetsgivaren om att arbeta 8 timmar och infunnit sig för att fullgöra hela passet.

Om sedan AG väljer att arbetsbefria honom under en del av den tiden spelar ingen roll dvs han har rätt till betalning för 8 timmars arbete enligt avtal.
Citera
2014-04-24, 22:35
  #2142
Medlem
Hej!

Tänkte höra med er som är väl insatta i hur reglerna ser ut för oss som är deltidsanställda med våra semesterdagar.

Jag jobbar inom handels. Har sedan siste april förra året (månaden då vårt företag börjar räkna på nya semesterdagar) jobbat cirka 65 %. Nu igår ringde jag företagets lönekontor och fick besked att jag har 25 semesterdagar med cirka 1000 kr ersättning/dag. Dessa gäller alltså från första maj.

Nu är det som så att jag jobbar 3 dagar/vecka, dvs inte 5 som en normal arbetsvecka består av.
I sommar tänkte jag ta 3 veckors sammanhängande semester (9 dagar), vilket min chef har sagt ja till. Kan jag sedan i höst be min chef om 4 veckors sammanhängande semester (12 dagar). Förstår att hon kan säga nej, men finns det en regelrättsmässig chans att jag kan få igenom detta tror ni?
Citera
2014-04-24, 23:56
  #2143
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirexam
Förstår att hon kan säga nej, men finns det en regelrättsmässig chans att jag kan få igenom detta tror ni?

Det finns inga lagar som direkt reglerar detta.

Det enda du har RÄTT till enligt lag är fyra sammanhängande veckor under perioden Juni-Augusti. Allt annat är en förhandlingsfråga mellan dig och din arbetsgivare.
Citera
2014-04-25, 18:52
  #2144
Medlem
Jaggillarfusions avatar
Hej! Jag har fått sommarjobb på Telia som kundtjänstsäljare. På anställningskontraktet står det att jag innefattas av kollektivavtalet för bransch tele. Nu är det bara så att jag inte någonstans kan Hitta vilken uppsägningstid som gäller enligt kollektivavtalet. Kan någon hjälpa mig med detta?
Citera
2014-04-25, 23:25
  #2145
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggillarfusion
Hej! Jag har fått sommarjobb på Telia som kundtjänstsäljare. På anställningskontraktet står det att jag innefattas av kollektivavtalet för bransch tele. Nu är det bara så att jag inte någonstans kan Hitta vilken uppsägningstid som gäller enligt kollektivavtalet. Kan någon hjälpa mig med detta?
Om anställningsavtalet följer "normalmallen" för sommarjobb så är det en visstidsanställning. Du bör ha fått ett startdatum och ett slutdatum för anställningen. Om inget finns i kollektivavtalet om avslutande av visstidsanställningar i förtid, så gäller att ingen av er, på egen hand, kan avsluta anställningen i förtid. Det datum ni bestämmer ska vara slutdatum från början gäller! Anställningen löper från startdatum till slutdatum, punkt slut. För att kunna avbryta anställningen innan det krävs att båda parter är överens.

Ditt KA finns här (http://www.itotelekomforetagen.se/Me...013_2016_A.pdf), och det anger inga uppsägningstider vid visstidsanställning. Det innebär att visstid i ert avtal följer LAS och då kan inte visstidsanställningar avslutas i förtid.
Citera
2014-04-28, 16:21
  #2146
Medlem
Beskrivning av problem:
Jag studerade inom hotell och gick med i facket. I slutet av mina studier fick jag jobb.
Den här arbetsplatsen var riktigt illa insåg man snabbt, så det var skönt att ha gått med i facket.
Folk fick konstiga sparkenvarningar (en fick gå för att hon "mobbade" fastän hon var jättesnäll, en fick en varning för att hon inte log, fastän hon alltid ler när hon pratar med gäster, en fick en varning för att hon hade sagt något, men fick inte veta vad eller till vem osv).
Jag beslöt mig efter ca en och en halv månad att säga upp mig då även jag hade problem med cheferna, bland annat med kränkningar men även ryktesspridning (jag fick t.ex. höra av flera kollegor att en av cheferna sagt att han skulle sparka mig, men vek sig när jag konfronterade honom) och för mycket frånvaro (jag hade ramlat i deras trappor under arbetstid och blivit av med fotsenan så jag var sjukskriven med sjukintyg i ca en månad). Oprofessionellt som det bara går med andra ord.
Jag mailade facket om detta och har än idag inte fått svar. Enligt facket kan de inte ens hitta mailet jag skickade till dom och pga att man mailar via deras egna sida har jag inga underlag på detta mail.
Idag har jag gått ur facket eftersom jag varken fick svar eller hjälp.


Frågeställning:
Kan jag anmäla min tidigare arbetsplats fastän det var jag som sa upp mig? Och är de skyldiga att betala för mina sjukhusräkningar och eventuellt för skadan då jag egentligen skulle vara sjukskriven en månad till, men blev i princip dit tvingad när de ringde varje dag.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Nej, de betalar lön enligt kollektivavtal, men de har inget. Detta är en kedja varav vissa har och vissa har inte avtal.
Citera
2014-04-29, 16:54
  #2147
Medlem
Jobbar på ett bemmaningsföretag, började förra året i september. Efter min provanställning tog slut i mars månad så har jag fått vikariat som blivit förlängt en månad i taget sedan dess. Hur länge kan jag gå på vikariat dom måste ge mig tillsvidareanställning? Jobbar på ett företag som går på if-metalls avtal

Tack på förhand.

Burt
Citera
2014-05-20, 14:52
  #2148
Medlem
Nollåttas avatar
Fått ett nytt jobb som elektriker på en mindre firma. Tillsvidareanställning på en gång blev det.

Blev kallad till kontoret första arbetsdagen och jag blir ombedd att ta med mig anställningsavtalet vi skrivit tidigare för att fixa lite med det.

När jag kommer dit tar han kontraktet och säger att vi måste skriva ett nytt senare och frågar om jag kan börja jobba om några veckor istället. Jag blir helt ställd och säger att jag kan vänta ett tag men inte för länge då jag har utgifter. Ring mig imorgon säger han så löser vi det, nu svarar han dock inte i telefon när jag ringer.

Det han inte vet är att jag har en kopia på mitt anställningsavtal hemma.

Jag vill ha jobbet och kan vänta några dagar men inte för länge. Vill inte börja bråka om det här på en gång men om han inte fixar jobb snart kommer jag dra in facket i det här.

Antar att han kan sparka mig ganska omgående p.g.a arbetsbrist om jag drar in facket i detta så det kanske är dumt att göra på en gång?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback