Citat:
Ursprungligen postat av
Redor
Detta svar fick en som ställde en liknande fråga till vårt fackförbund:
Det blir alltid lite komplicerat när man arbetar enligt ett schema som inte är förhandlat eller förankrat i kollektivavtalet. Generellt gäller följande: Både hel-och deltidsanställda förbrukar semesterdagar från och med första dagen som skulle ha varit arbetsdag till och med dagen innan man kommer tillbaka i tjänst.
För den som är deltidsanställd kan arbetsgivaren tillämpa bruttosemester alternativt nettosemester. Den som exempelvis arbetar fyra dagar i genomsnitt per vecka får då 20 nettosemesterdagar, i stället för 25 bruttosemesterdagar. Den som arbetar tre dagar erhåller 15 nettosemesterdagar och så vidare.
Vid nettosemesterberäkning förbrukas endast semesterdagar för de dagar under semesterledigheten som skulle ha varit arbetsdagar.
Vid bruttosemesterberäkning förbrukas fem semesterdagar per frånvarovecka, oavsett hur många dagar som skulle ha varit arbetsdagar. Semesterlagen ger rätt till fem veckors semesterledighet per år både för hel- och deltidsanställda. Deltidsanställd med nettosemester får färre dagar att lägga ut, men fortfarande fem veckors ledighet.
För din del skulle det innebära (17,5) 18 stycken nettosemesterdagar om man håller sig till formeln att du arbetar i genomsnitt 3,5 dagar i veckan (sju arbetsdagar delat på två veckor) vilket skulle generera 3,5 dagar x 5 veckor.
Antalet utlagda dagar ska inte blandas ihop med vad som sedan betalas i semesterlön. Den intjänade semesterlönen beräknas på 12,72 procent av inkomsten enligt kollektivavtalet Visita Riks, oavsett om den sedan fördelas på 15 eller 25 dagar
Men det ger inte egentligen svar på om man kan ha en sådan semester som jag gett exempel på.
Hur många semesterdagar som går åt/betalas ut är för mig inte det som är mest intressant. Viktigast för mig är hur länge jag har rätt att ha semester. "Deltidsanställd får färre dagar att lägga ut men fortfarande fem veckors ledighet". Hur ska man tolka det om man nu lagt ett exepmel som jag gjort?. På att det i praktiken kan vara korrekt?
Detta är inte mitt område men jag tror inte du kan göra som i exemplet. Jag tror det räknas som minst 28 semesterdagar. Det svaret från facket gäller troligen någon med deltid men jag utgår från att du jobbar 100% med 25 semesterdagar? Saknas en del info och man skulle behöva kolla anställningsavtal och kollektivavtal för att få klarhet.
Tror snarare på dessa exemplen än ditt men jag är som sagt väldigt osäker då vi har rent andra kollektivavtal och inga semesterdagar i vanlig form.
Alternativ 1
v1 7 semesterdagar
v2 0 semesterdagar
v3 7 semesterdagar
v4 0 semesterdagar
v5 7 semesterdagar
v6 0 semesterdagar
v7 4 semesterdagar och du börjar jobba igen på fredagen v7.
Tror även arbetsgivaren kan göra följande enligt svaret från facket.
v1 Semester
V2 Semester
V3 Semester
V4 Semester
V 5 Semester
v 6 ledigt enligt schema
V7 åter jobbet och du har använt 21 dagar av dina 25 semesterdagar. De som kvarstår får du ut vid ett annat tillfälle eller utbetalt.