2016-02-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Förlåt,visst är det fyra veckor som gäller. Hjärnsläpp. Det var bara (skyller jag på ) för att vi pratade om tre.

Ja, det kan finnas lokala avtal på arbetsplatsen. Men jag (personligen) har bara sett det inom processindustrin där man faktiskt brukar ha undergållsperioder. Men i så fall bör/skall anställningsavtalet eller övriga villor hänvisa till ett sådant avtal.
Okej, ska titta på mitt anställningsavtal vilka avtal som gäller.

Men jag funderade på just den paragrafen. Man skulle ju kunna tolka den som att arbetstagaren både har rätt och förväntas ta minst fyra veckor semester, att den gäller på båda hållen. Detta är en fel tolkning antar jag?
2016-02-22, 23:07
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummen89
Okej, ska titta på mitt anställningsavtal vilka avtal som gäller.

Men jag funderade på just den paragrafen. Man skulle ju kunna tolka den som att arbetstagaren både har rätt och förväntas ta minst fyra veckor semester, att den gäller på båda hållen. Detta är en fel tolkning antar jag?
12 § är en skyddsbestämmelse till AT:s fördel där lagstiftaren förväntade sig att (nästan) alla vill ha lång sommarledighet. Det finns alltså inget krav på AT att ta ut 4 veckor i texten.

Däremot får man inte glömma 11 § i samma lag. "Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats." Det innebär i praktiken att om AG följer alla delar i lag och avtal kan denne lägga ut 4 veckor sammanhängande i perioden juni-augusti om denne så anser krävs.
2016-02-24, 10:16
Medlem
Uppsägning månadsvikarie

Beskrivning av problem:
Hej! Jag är 20 år och har sedan 1/2-16 gått på ett kontrakt som förskoleresurs fram tom 12/8-16, alltså över sommaren. Jag har jobbat på denna förskola innan som timvikarie, men nu är första gången de ger mig ett kontrakt på över en månad, första gången jag någonsin får ett sådant kontrakt faktiskt, så allt detta är nytt för mig. Detta är andra gången jag får ett kontrakt, första gången var bara alldeles innan detta, från 7/1-16 till 29/1-16, alltså under januari månad i år. Innan dess har jag arbetat inom förskola/skola på ett och samma ställe i max 3 månader, aldrig fått mer än ett par veckor i taget. Jag har jobbat med detta sen november 2014.

Jag har ända sen mitt nuvarande kontrakt presenterades inför mig haft i baktanken att någon gång under perioden säga upp mig, jag är och har länge varit sugen på att ta mig ut och resa. Jag har pratat med mina föräldrar och de har sagt att det kanske inte alltid går att säga upp sitt kontrakt. Jag har även pratat med en av mina kollegor på avdelningen (i min ålder, förskoleresurs, jobbat sen början av läsåret och jobbar läsåret ut) om att jag inte egentligen är så sugen på att jobba i sommar. Hen sa då att jag inte borde göra det om det är så jag känner, "det är ju ändå en månads uppsägningstid man har". Jag har kollat lite på mitt kontrakt, det är enligt LAS § 6c.

Frågeställning:
Har jag rätt till att säga upp mig? Får ju nån förhoppning när min kollega uttrycker sig så, men såvitt jag såg verkade det inte finnas nån möjlighet till uppsägning enligt LAS § 6c. Är det verkligen så att vissa kontrakt inte kan sägas upp oavsett vad? Känns ju lite sjukt i min mening.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Jag är vad som kallas månadsvikarie, förskoleresurs. Kontraktet är från den 1/2-16 tom 12/8-16 enligt LAS § 6c.

Hoppas jag fick med all information nu och att den är tillräcklig.
Tacksam för svar!
2016-02-24, 23:21
Medlem
Lånar denna tråd borde passa in här, mod får gärna flytta till juridiktråden eller dylikt annars.

Jag var på en konfereras med jobbet och delade rum med en kollega.
Min kollega krökade på och spydde i duschen.
Dom fakturerade vårt rum någon form av extra städfaktura som min chef vill dra från våra löner.
Som jag inte är speciellt sugen på att betala(känns lite sådär och börja bråka med kollegan då jag faktiskt inte tyckte det såg farligt ut alls utan att dom överdriver.)

Borde inte juridiskt betalning ligga på bolagets ansvar?(Vilket jag antar att det gör då dom fakturerat min arbetsgivare)

Kan jag vägra honom att dra det från min lön?
Vad kan hända då?
Kan han sparka mig fast jag är fast anställd? Eller är det bara för honom att dra lite som han vill från min surt förvärvade lön?
Han är rätt bra på att hitta massa avdrag och lönesänkningar osv som det redan är så har inte super mycket till övers för honom och tänker nog max jobba kvar här 1-2 innan jag börjar plugga.

Tack på förhand
2016-02-24, 23:42
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkognito5
Beskrivning av problem:
Hej! Jag är 20 år och har sedan 1/2-16 gått på ett kontrakt som förskoleresurs fram tom 12/8-16, alltså över sommaren. Jag har jobbat på denna förskola innan som timvikarie, men nu är första gången de ger mig ett kontrakt på över en månad, första gången jag någonsin får ett sådant kontrakt faktiskt, så allt detta är nytt för mig. Detta är andra gången jag får ett kontrakt, första gången var bara alldeles innan detta, från 7/1-16 till 29/1-16, alltså under januari månad i år. Innan dess har jag arbetat inom förskola/skola på ett och samma ställe i max 3 månader, aldrig fått mer än ett par veckor i taget. Jag har jobbat med detta sen november 2014.

Jag har ända sen mitt nuvarande kontrakt presenterades inför mig haft i baktanken att någon gång under perioden säga upp mig, jag är och har länge varit sugen på att ta mig ut och resa. Jag har pratat med mina föräldrar och de har sagt att det kanske inte alltid går att säga upp sitt kontrakt. Jag har även pratat med en av mina kollegor på avdelningen (i min ålder, förskoleresurs, jobbat sen början av läsåret och jobbar läsåret ut) om att jag inte egentligen är så sugen på att jobba i sommar. Hen sa då att jag inte borde göra det om det är så jag känner, "det är ju ändå en månads uppsägningstid man har". Jag har kollat lite på mitt kontrakt, det är enligt LAS § 6c.

Frågeställning:
Har jag rätt till att säga upp mig? Får ju nån förhoppning när min kollega uttrycker sig så, men såvitt jag såg verkade det inte finnas nån möjlighet till uppsägning enligt LAS § 6c. Är det verkligen så att vissa kontrakt inte kan sägas upp oavsett vad? Känns ju lite sjukt i min mening.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Jag är vad som kallas månadsvikarie, förskoleresurs. Kontraktet är från den 1/2-16 tom 12/8-16 enligt LAS § 6c.

Hoppas jag fick med all information nu och att den är tillräcklig.
Tacksam för svar!
LAS 6 c § handlar bara o att du ska få väsentlig information om anställningen, den har i sig inget med anställningsformen att göra.

För att kunna svara behövs i praktiken hela ditt anställningsavtal och exakt vilket (om något) kollektivavtal gäller för arbetsplatsen. Grundförutsättningen i LAS är dock att visstidsanställningar inte kan avbrytas i förtid, de gäller normalt mellan de datum man avtalat om. För att de ska kunna sägas upp behövs stöd i anställningsavtal och/eller kollektivavtal.
2016-02-24, 23:51
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Lånar denna tråd borde passa in här, mod får gärna flytta till juridiktråden eller dylikt annars.

Jag var på en konfereras med jobbet och delade rum med en kollega.
Min kollega krökade på och spydde i duschen.
Dom fakturerade vårt rum någon form av extra städfaktura som min chef vill dra från våra löner.
Som jag inte är speciellt sugen på att betala(känns lite sådär och börja bråka med kollegan då jag faktiskt inte tyckte det såg farligt ut alls utan att dom överdriver.)

Borde inte juridiskt betalning ligga på bolagets ansvar?(Vilket jag antar att det gör då dom fakturerat min arbetsgivare)

Kan jag vägra honom att dra det från min lön?
Vad kan hända då?
Kan han sparka mig fast jag är fast anställd? Eller är det bara för honom att dra lite som han vill från min surt förvärvade lön?
Han är rätt bra på att hitta massa avdrag och lönesänkningar osv som det redan är så har inte super mycket till övers för honom och tänker nog max jobba kvar här 1-2 innan jag börjar plugga.

Tack på förhand
Har du berättat fördin AG att du inte spydde ner något? Verkar ju märkligt att du ska drabbas för något din roomie ställt till med.

Om din AG drar av från din lön utan att du godkänt det är det olaga kvittning. Läs mer här https://www.kronofogden.se/Arbetsgivareskvittningsratt.html (Och jag utgår då från att du talar sanning och inte fuckat upp rummet själv för då kan 2:a punkten under tvungen kvittning komma på tal. Men även då krävs ett kvittningsmedgivande från kronkalle innan AG får kvitta.)
2016-02-25, 01:39
Medlem
Redors avatar
Vart uppe förr men oklart vad som gällde..

Angående semester..
Jag som jobbar deltid natt, och jobbar 7 och ledig 7. Hur kan min semester se ut?.

I mitt huvud så skulle jag vilja att semestern ser ut ungefär så här:
V.1 - Jobbvecka *tar ut semester*
V.2 - Ordinarie ledig
V.3 - Jobbvecka *tar ut semester*
V.4 - Ordinarie ledig
V.5 -Jobbvecka *tar ut semester
V.6 - Ordinarie ledig
V.7 - Jobbvecka *tar ut semester*
V.8 - Ordinarie ledig
V.9 - Åter arbete

Orealistisk tanke?
Jag menar på att jag ju tar 4 veckors "semester", eftersom jag ändå inte jobbar mina lediga veckor.
Men om arbetsgivaren ser ordinarie ledighet som semester så blir ju saken en annan såklart. Men det kan väl hen knappast göra?. och jag antar att semesterdagar/lön inte betalas ut när jag är ordinarie ledig?
2016-02-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Har du berättat fördin AG att du inte spydde ner något? Verkar ju märkligt att du ska drabbas för något din roomie ställt till med.

Om din AG drar av från din lön utan att du godkänt det är det olaga kvittning. Läs mer här https://www.kronofogden.se/Arbetsgivareskvittningsratt.html (Och jag utgår då från att du talar sanning och inte fuckat upp rummet själv för då kan 2:a punkten under tvungen kvittning komma på tal. Men även då krävs ett kvittningsmedgivande från kronkalle innan AG får kvitta.)

Nej har faktiskt inte sagt det till honom ville ha något att backa upp det med innan, så som länken du skrev.
Ska ta det med honom imorgon problemet blir att jag "skvallrar" på min kollega då även om jag inte säger rakt ut att det är han.
Vilket känns lite oschysst då jag vet att han tjänar betydligt sämre än mig men men.
2016-02-25, 20:38
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Vart uppe förr men oklart vad som gällde..

Angående semester..
Jag som jobbar deltid natt, och jobbar 7 och ledig 7. Hur kan min semester se ut?.

I mitt huvud så skulle jag vilja att semestern ser ut ungefär så här:
V.1 - Jobbvecka *tar ut semester*
V.2 - Ordinarie ledig
V.3 - Jobbvecka *tar ut semester*
V.4 - Ordinarie ledig
V.5 -Jobbvecka *tar ut semester
V.6 - Ordinarie ledig
V.7 - Jobbvecka *tar ut semester*
V.8 - Ordinarie ledig
V.9 - Åter arbete

Orealistisk tanke?
Jag menar på att jag ju tar 4 veckors "semester", eftersom jag ändå inte jobbar mina lediga veckor.
Men om arbetsgivaren ser ordinarie ledighet som semester så blir ju saken en annan såklart. Men det kan väl hen knappast göra?. och jag antar att semesterdagar/lön inte betalas ut när jag är ordinarie ledig?

semester räknas inte i veckor utan dagar.
så ditt exempel kostar dig 28 dagars semester. Sen kan det kanske också räknas som mer beroende på kollektivavtal/kontakt.

Jag har en tjänst så att en dags frånvaro räknas som typ 1,2 dagar eller något sådant...
Senast redigerad av Diablo1118 2016-02-25 kl. 20:41.
2016-02-25, 23:41
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
semester räknas inte i veckor utan dagar.
så ditt exempel kostar dig 28 dagars semester. Sen kan det kanske också räknas som mer beroende på kollektivavtal/kontakt.

Jag har en tjänst så att en dags frånvaro räknas som typ 1,2 dagar eller något sådant...

Detta svar fick en som ställde en liknande fråga till vårt fackförbund:

Det blir alltid lite komplicerat när man arbetar enligt ett schema som inte är förhandlat eller förankrat i kollektivavtalet. Generellt gäller följande: Både hel-och deltidsanställda förbrukar semesterdagar från och med första dagen som skulle ha varit arbetsdag till och med dagen innan man kommer tillbaka i tjänst.

För den som är deltidsanställd kan arbetsgivaren tillämpa bruttosemester alternativt nettosemester. Den som exempelvis arbetar fyra dagar i genomsnitt per vecka får då 20 nettosemesterdagar, i stället för 25 bruttosemesterdagar. Den som arbetar tre dagar erhåller 15 nettosemesterdagar och så vidare.

Vid nettosemesterberäkning förbrukas endast semesterdagar för de dagar under semesterledigheten som skulle ha varit arbetsdagar.
Vid bruttosemesterberäkning förbrukas fem semesterdagar per frånvarovecka, oavsett hur många dagar som skulle ha varit arbetsdagar. Semesterlagen ger rätt till fem veckors semesterledighet per år både för hel- och deltidsanställda. Deltidsanställd med nettosemester får färre dagar att lägga ut, men fortfarande fem veckors ledighet.

För din del skulle det innebära (17,5) 18 stycken nettosemesterdagar om man håller sig till formeln att du arbetar i genomsnitt 3,5 dagar i veckan (sju arbetsdagar delat på två veckor) vilket skulle generera 3,5 dagar x 5 veckor.

Antalet utlagda dagar ska inte blandas ihop med vad som sedan betalas i semesterlön. Den intjänade semesterlönen beräknas på 12,72 procent av inkomsten enligt kollektivavtalet Visita Riks, oavsett om den sedan fördelas på 15 eller 25 dagar

Men det ger inte egentligen svar på om man kan ha en sådan semester som jag gett exempel på.
Hur många semesterdagar som går åt/betalas ut är för mig inte det som är mest intressant. Viktigast för mig är hur länge jag har rätt att ha semester. "Deltidsanställd får färre dagar att lägga ut men fortfarande fem veckors ledighet". Hur ska man tolka det om man nu lagt ett exepmel som jag gjort?. På att det i praktiken kan vara korrekt?
Senast redigerad av Redor 2016-02-25 kl. 23:53.
2016-02-26, 00:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Detta svar fick en som ställde en liknande fråga till vårt fackförbund:

Det blir alltid lite komplicerat när man arbetar enligt ett schema som inte är förhandlat eller förankrat i kollektivavtalet. Generellt gäller följande: Både hel-och deltidsanställda förbrukar semesterdagar från och med första dagen som skulle ha varit arbetsdag till och med dagen innan man kommer tillbaka i tjänst.

För den som är deltidsanställd kan arbetsgivaren tillämpa bruttosemester alternativt nettosemester. Den som exempelvis arbetar fyra dagar i genomsnitt per vecka får då 20 nettosemesterdagar, i stället för 25 bruttosemesterdagar. Den som arbetar tre dagar erhåller 15 nettosemesterdagar och så vidare.

Vid nettosemesterberäkning förbrukas endast semesterdagar för de dagar under semesterledigheten som skulle ha varit arbetsdagar.
Vid bruttosemesterberäkning förbrukas fem semesterdagar per frånvarovecka, oavsett hur många dagar som skulle ha varit arbetsdagar. Semesterlagen ger rätt till fem veckors semesterledighet per år både för hel- och deltidsanställda. Deltidsanställd med nettosemester får färre dagar att lägga ut, men fortfarande fem veckors ledighet.

För din del skulle det innebära (17,5) 18 stycken nettosemesterdagar om man håller sig till formeln att du arbetar i genomsnitt 3,5 dagar i veckan (sju arbetsdagar delat på två veckor) vilket skulle generera 3,5 dagar x 5 veckor.

Antalet utlagda dagar ska inte blandas ihop med vad som sedan betalas i semesterlön. Den intjänade semesterlönen beräknas på 12,72 procent av inkomsten enligt kollektivavtalet Visita Riks, oavsett om den sedan fördelas på 15 eller 25 dagar

Men det ger inte egentligen svar på om man kan ha en sådan semester som jag gett exempel på.
Hur många semesterdagar som går åt/betalas ut är för mig inte det som är mest intressant. Viktigast för mig är hur länge jag har rätt att ha semester. "Deltidsanställd får färre dagar att lägga ut men fortfarande fem veckors ledighet". Hur ska man tolka det om man nu lagt ett exepmel som jag gjort?. På att det i praktiken kan vara korrekt?

Detta är inte mitt område men jag tror inte du kan göra som i exemplet. Jag tror det räknas som minst 28 semesterdagar. Det svaret från facket gäller troligen någon med deltid men jag utgår från att du jobbar 100% med 25 semesterdagar? Saknas en del info och man skulle behöva kolla anställningsavtal och kollektivavtal för att få klarhet.

Tror snarare på dessa exemplen än ditt men jag är som sagt väldigt osäker då vi har rent andra kollektivavtal och inga semesterdagar i vanlig form.

Alternativ 1
v1 7 semesterdagar
v2 0 semesterdagar
v3 7 semesterdagar
v4 0 semesterdagar
v5 7 semesterdagar
v6 0 semesterdagar
v7 4 semesterdagar och du börjar jobba igen på fredagen v7.

Tror även arbetsgivaren kan göra följande enligt svaret från facket.

v1 Semester
V2 Semester
V3 Semester
V4 Semester
V 5 Semester
v 6 ledigt enligt schema
V7 åter jobbet och du har använt 21 dagar av dina 25 semesterdagar. De som kvarstår får du ut vid ett annat tillfälle eller utbetalt.
Senast redigerad av Diablo1118 2016-02-26 kl. 00:31.
2016-02-26, 00:37
Medlem
Diablo1118s avatar
Kan kanske också se ut såhär

V1 Ledig enligt schema ( 0 Semesterdagar)
V2 Jobb (Semester 7 Semesterdagar)
V3 Ledig enligt schema (0 Semesterdagar)
v4 Jobb (Semester 7 Semesterdagar)
v5 Ledig enligt schema (0 Semesterdagar)

V6 Tillbaka jobb 7 dagar. 14 Semesterdagar (nettodagar) använda. Resten vid annat tillfälle eller utbetalt. (beror på kollektivavtal)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in