2014-02-22, 16:34
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liamno
Du blandar ihop provanställning med andra tidsbegränsade anställningar.

Nej det gäller provanställning. Vad menar du jag blandar ihop?
Visst kan jag ha fel trots att jag är ombud och tittade i papper som jag fått av mitt fackförbund.
2014-02-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej det gäller provanställning. Vad menar du jag blandar ihop?
Visst kan jag ha fel trots att jag är ombud och tittade i papper som jag fått av mitt fackförbund.

Utifrån ditt svar verkar du vilja tillämpa 15 § LAS också på provanställningar.

Första delen av ditt svar är helt korrekt, däremot finns det ingen ordningsföreskrift i LAS som reglerar att arbetsgivaren måste säga till senast 14 dagar innan - kan det vara så enkelt att det står så i dina papper eftersom ni i ert kollektivavtal har det reglerat? Återkom annars gärna vart du finner det stödet så lär jag mig också något nytt.
2014-02-22, 17:27
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liamno
Utifrån ditt svar verkar du vilja tillämpa 15 § LAS också på provanställningar.

Första delen av ditt svar är helt korrekt, däremot finns det ingen ordningsföreskrift i LAS som reglerar att arbetsgivaren måste säga till senast 14 dagar innan - kan det vara så enkelt att det står så i dina papper eftersom ni i ert kollektivavtal har det reglerat? Återkom annars gärna vart du finner det stödet så lär jag mig också något nytt.

Det är nog möjligt att det syftar till paragraf 15. Får återkomma är på väg till middag. Hur som så är inte provanställning en visstidsanställning? Det står i papper från mitt förbund angående provanställning.
2014-02-28, 16:58
Medlem
Beskrivning av problem:

Jobbar heltid som inhyrd lagerarbetare på ett traditionellt lager, ett 20-tal fastanställda + 2-3 inhyrda till och från vid behov. Bakgrunden är att jag ska få en anställning på detta företaget enligt dem, har hört från högsta ort många gånger men det har blivit uppskjutet om och om igen, medans andra inhyrda har fått sina anställningar redan efter ett par månader. Läs mer nedan för att försöka förstå.

Frågeställning: (wall of text, sorry, men det måste gå djupt)

Jag har varit inhyrd på företaget totalt i mer än 2 år nu dock med ett avbrott under ca 5 månader, så under de senaste 2½ åren har jag alltså varit där 2. Men för att det ska gå att svara på allt detta måste vi ta det från början.

2011 blir jag anställd av ett bemanningsföretag som genast skickar mig till denna arbetsplats, där jag sedan är i ett år innan jag blir "uppsagd" ifrån mitt uppdrag, tillfälligt. Detta pga att jag har blivit runtskjutsad på alla olika stationer på lagret och råkade vara på "fel" station vid fel tillfälle. En inhyrd som var på min förstahands-station (som dessutom kom in efter mig), fick dock behålla sin plats. Jag är borta ett par månader och kommer tillbaka. Denne person är nu anställd. Även andra inhyrda, som har varit där ett tag har under den period jag varit där blivit anställda med jämna mellanrum så fort en plats uppenbarat sig vid ev. uppsägningar och annat (men dessa hade då varit där längre än mig så "först-in: först-in" verkade appliceras på dessa personer men inte mig.)

Både bemanningsföretaget och företaget jag jobbar för är mycket nöjda med min arbetsinsats, (har t.o.m blivit "Månadens Anställd" en gång på ett bemanningsföretag som rymmer flera hundra anställda) jag har numer tillräcklig erfarenhet av varenda station på företaget för att kunna ta en anställning på vilken som helst av dem, men har på så vis blivit en "alltiallo" som de kan sätta varsom vid behov, sjukdom/vabb etc. I slutet av 2013 kommer den "sista" inhyrda in. Jag har då under de senaste 6 månaderna hört snack om och till slut blivit tilltalad direkt från högre ort att en anställning är i antågande men att det drar ut på "något fackligt". I dagarna blev dock den sist inhyrde anställd, dvs en person som bara varit på en enda station och sedermera inte har samma erfarenhet eller "värde" om man kan säga så, utifrån företagets syn (trodde jag), och har varit där i ca 6 månader. Detta då det tydligen var så att en person som fick sparken för snart ett år sedan hade lämnat en "plats" på den avdelningen. Detta är andra gången sedan jag började där som en person som kom in efter mig blir anställd.

När detta uppdagas kommer min chef och är lite skamsen, och förklarar att jag SKA bli anställd men att det kräver att en annan person som har varit tjänstledig nu i över ett år ska bli uppsagd. Jag håller god min och försöker förstå vad det är som händer. Jag kan säkert be om något svart på vitt men å andra sidan hjälper det föga. Problemet bottnar i att jag trivs på arbetsplatsen i fråga, har inga problem med någon, har i princip obefintlig sjukfrånvaro, försover mig aldrig, har aldrig klagat nämnvärt på något och alltid tagit de uppgifter jag blir tilldelad. Jag ses som anställd av alla andra anställda, blir konstant tillfrågad varför jag inte blir anställd då jag lämnat in alla papper osv och dessutom har fått det åtminstone muntligt sagt till mig att det är på gång, så många gånger. Men det händer liksom inte. Min bemanningsanställning rullar på och jag kommer inte bli flyttad på heller, men till saken hör att jag verkligen vill ha denna anställning och jag kommer säkert få den, förr eller senare, men jag känner mig förbisedd, och nu sist så var det lite av ett hån även om det är idel leenden och lovord.

Den person som "lämnade" en plats på den sist inhyrdes station har alltså lämnat en plats tillgänglig i över ett år, men jag har inte fått den trots att jag kunnat ta den platsen och jag får höra detta först idag, jag har hela tiden trott att det var en annan inhyrd som fick den platsen då X blev uppsagd eftersom en inhyrd blev anställd i samma veva. Jag kan denna station då jag även har varit där. MEN har varit behövd på andra avdelningar och därmed alltid missat chanserna.

Min fråga är alltså, får det gå till såhär? Spelar det någon roll vilken avdelning man blir anställd på (även om man sedan jobbar på en annan vid behov) som har en ledig plats om jag kan varje avdelning? Det finns inga officiella tjänster för alltiallo, så att säga.

Jag vill inte och tänker inte gå till facket för jag blir inte orättvist behandlad på något sätt förutom just det här velandet med fastanställningen. Jag trivs med allt på jobbet och har inget att klaga på, lönerna är bra, jag blir tillmötesgådd i de fall jag har något jag vill ta upp och är en del av hela karusellen precis som alla andra där.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:

Arbetsplatsen lyder under Handels så vitt jag har förstått det. Men om jag lyder under bemanningsföretaget i den här situationen så är det Unionen. Jag har dock avtal med Handels, personligen.
Senast redigerad av Bangitlikeyoumeanit 2014-02-28 kl. 17:16.
2014-03-04, 14:16
Medlem
-Mystics avatar
Hey! Jag jobbade hos ett bemanningsföretag som visstidsanställd (heltid). Jobbade där i nästan 4 månader, sedan blev jag och en till kille uppsagda pga "arbetsbrist". Nu ca 1 månad senare så upptäcker jag att samma bemanningsföretag annonserat ut precis samma tjänst på ett flertalet jobbsidor, platsbanken inräknat.

Har de agerat helt rätt? Förtur gäller inte för personer med min anställningsform?
2014-03-05, 13:44
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Hey! Jag jobbade hos ett bemanningsföretag som visstidsanställd (heltid). Jobbade där i nästan 4 månader, sedan blev jag och en till kille uppsagda pga "arbetsbrist". Nu ca 1 månad senare så upptäcker jag att samma bemanningsföretag annonserat ut precis samma tjänst på ett flertalet jobbsidor, platsbanken inräknat.

Har de agerat helt rätt? Förtur gäller inte för personer med min anställningsform?
Mellan vilka perioder löpte ditt visstidskontrakt? I vanliga fall så gäller inte återanställningsrätten för visstidsanställda, men om företaget avslutade visstidsanställningen i förtid och de inom datumen för den ursprungliga anställningen vill återanställa är det möjligt att något annat gäller.
2014-03-05, 15:41
Medlem
sixpounders avatar
En liten fråga

Har jobbat ca 90% som visstidsanställd på en kommun i 22 månader och skulle alternativt få en ny arbetsuppgift som skulle göra att jag skulle få vara kvar längre.

Men fick nu höra att av chefen att någon annan kommer få göra uppgiften eftersom de är rädda att jag skulle bli lasad om jag var kvar.(sa att man blev lasad efter 2 år)

Men har alltid trott de var 700 ARBETSDAGAR eller något som man var tvungen att komma upp i och efter de kunde man få en projektanställning som gjorde att man kunde gå runt de och få vara kvar längre.

Chefen sa att de inte var någon ide att ta upp de med personal men jag är väldig tveksam till att han har rätt.
Fick även höra av någon att de var 720 dagar innan men att de nu har ändrats.

Så hur är de? vill gärna var 100% innan jag konfronterar chefen
2014-03-05, 16:23
Medlem
Dimaks avatar
Var "Sjukt" idag på basinformationen på arbetsförmedligen, men mailade och sa detta, Inget kommer hända va?
2014-03-06, 00:19
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixpounder
En liten fråga

Har jobbat ca 90% som visstidsanställd på en kommun i 22 månader och skulle alternativt få en ny arbetsuppgift som skulle göra att jag skulle få vara kvar längre.

Men fick nu höra att av chefen att någon annan kommer få göra uppgiften eftersom de är rädda att jag skulle bli lasad om jag var kvar.(sa att man blev lasad efter 2 år)

Men har alltid trott de var 700 ARBETSDAGAR eller något som man var tvungen att komma upp i och efter de kunde man få en projektanställning som gjorde att man kunde gå runt de och få vara kvar längre.

Chefen sa att de inte var någon ide att ta upp de med personal men jag är väldig tveksam till att han har rätt.
Fick även höra av någon att de var 720 dagar innan men att de nu har ändrats.

Så hur är de? vill gärna var 100% innan jag konfronterar chefen
Man blir inLASad om man har 2 års anställningstid inom 5 år.

Det är väl i ditt fall, om du hellre räknar dagar, 365 x 2.

Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Var "Sjukt" idag på basinformationen på arbetsförmedligen, men mailade och sa detta, Inget kommer hända va?
Fel tråd, finns en klistrad om a-kassa också...
2014-03-06, 13:16
Medlem
sixpounders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Man blir inLASad om man har 2 års anställningstid inom 5 år.

Det är väl i ditt fall, om du hellre räknar dagar, 365 x 2.

Fel tråd, finns en klistrad om a-kassa också...

mmh, läste på lite och förstod att de var så de gällde. Men hade hört av någon att de var arbetsdagar man räknade men de stämde ju inte alls.

Vet du om man kan komma undan las på någon sätt om både arbetstagaren vill fortsätta på vistids och arbetsgivaren inte har möjlighet att ge tillsvidare?
2014-03-06, 16:42
Medlem
En jag känner har varit inskriven på AF i uppskattningsvis 2-3 år. Personen ifråga har inte fått något riktigt arbete (och har aldrig haft något heller), däremot praktikplatser under 2-8 veckor åt gången på olika företag i Stockholmsområdet.

Nu säger hen att 8000 kr trillar in på dennes konto varje månad, för att hen deltar i program som "jobb- och utvecklingsgarantin". Personen har dessutom sökt cirka ett jobb per månad under tiden hen stått inskriven, alltså helt förlitat sig på AF och inte sökt jobb själv vid sidan om. Alltså har hen inte gjort några större ansträngningar, men ändå får hen 8 000 i månaden. Personen bor dessutom hemma hos föräldrarna så hen kan lägga undan cirka 5 000 i månaden.

Jag blir givetvis otroligt bitter då jag pluggar på universitet och får 3k i bidrag och 4k i lån.

Hur kan det vara på detta vis, och vad är det för ersättning personen får egentligen? Personen har ju inte haft jobb tidigare så det kan inte vara arbetslöshetsersättning, väl?
Senast redigerad av Recoleta 2014-03-06 kl. 17:17.
2014-03-10, 20:04
Medlem
Vad heter lagen om att man inte behöver säga till andra vilket parti man röstar på?

Mvh,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in