2014-03-20, 12:21
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
De tog blodet där hon styckades och planterade in det, jag har mycket svårt att förstå hur någon kan anse att det är någon komplicerad operation att plantera in de här blodsdropparna.
De som planterade in det ansåg KJ:s bil skulle snabbt tas in för kontroll och då upptäckes blodspåret och vilseleder utredningen, nu togs inte bilen in snabbt därför placerades benen och torson i Gula huset och däromkring. Men blodspåret, benen och torson hade samma uppgift att fylla.
Att det sedan kommit påståenden om att lik förvarats i bagageutrymmet är endast spekulationer.

Eller det mest logiska alternativet. KJ är lika dålig på att städa efter sig som han är på att städa sin lägenhet.
Citera
2014-03-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Många killar .. Var Vatchareeya medlem i någon annan kampsportklubb än i MB:s karateklubb ? Betalade hon medlemsavgift - eller fick hon träna gratis mot "vissa tjänster" ? Vilka andra klubbmedlemmar som kan vara intressanta är utredda ?
Du misstolkade mitt inlägg totalt. Vad trött jag blir. Handlade inte om karateklubb, tjänster, träna gratis utan
- Vilka andra Män hade hon runt sig som hon skapat en relation med och därigenom även riskerade motstånd vid ev. förhastade, impulsiva ingivelser och ryck? Ett exempel på detta är JJ. Jag menar att det kan finnas fler misstänkta överlag än KJ och MB där inte ens karaten är inblandad.

Jo, kära du, trots RPU så tror jag att om KJ är skyldig så har han haft en psykos. Det kan utlösas av tillfälliga trauman, depressioner eller droger. När allt blir för mycket. Det gick ett bra tag fram till att KJ blev undersökt. En depression kan framkalla en tillfällig psykos och det är vad som hänt.
Det är min syn på det hela, jag jobbar med det var dag men givetvis kan jag ha fel, jag har inte träffat KJ.
Han är ingen psykopat i alla fall, som du påstår, finns ingenting som tyder på det. Du får givetvis ha din syn på det, jag har min egen. Psykologisnacket tänker jag skippa i tråden i fortsättningen så ingen idé att diskutera det vidare alls. Det blir bara fel.
Citera
2014-03-20, 12:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Samtliga datum och tider för hovrättsförhandlingen i Umeå tingsrätt.

http://www.hovrattenovrenorrland.domstol.se/Om-hovratten/Aktuella-rattegangar/Rattegangar-i-Umea/
Huvudförhandlingsplan, som den såg ut i morse. Advokat Olssons nya vittnen kommer troligen att förhöras på eftermiddagen, dag 5. https://anonfiles.com/file/4fe08dddddbc22b699aa5cf49372bbba
Citera
2014-03-20, 12:39
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
MrsMagoo

Har du någon kommentar till NSD:s uppgift om advokatens starka kort i hovrätten ?

Ja, det ser inte bra ut för den misstänkte klienten kan man säga. De punkterna ser välbekanta ut dessutom som Olsson radar upp.

Nå, vilket vittne är det som ska ge KJ alibi att han inte placerade ut benen ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om det påstås att lik har funnits i bagageutrymmet vill hovrätten se bevis för det, att Ulf har markerad i bagageutrymmet säger ingenting, därför det fanns blod där från avliden person som hunden markerade.

Du får läsa sen i Hovrätten vad dom anser för du har svårt att ta till dig enkel information.
Ska påminna dig senare om vad Hovrätten anser eller skriver i sitt domslut.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-20 kl. 12:42.
Citera
2014-03-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Alla förblindas av att det "måste" finnas liklukt bara för att en likhund markerar. Hunden eller föraren kan ha haft en dålig dag. Det kan ha funnits spår av fosfor i bakluckan.
Det är en hund vi pratar om.

Om vi ponerar att de faktiskt är så att det är en felmarkering. Då är det större chans att det är vanligt näsblod från VB.
Då har ingen plantering skett, och KJ har inte kört omkring med en död VB i bakluckan.
Det är hårfint. Likhundar har markerat fel många gånger, varför inte nu?

Det är ju inte så att det här är 1 av 5 stensäkra bevis. Tvärtom, detta är det ENDA beviset, vilket gör det otroligt konstigt och får folk att fundera mer på plantering.

Men det är antagligen ingen plantering, om det visar sig att hunden verkligen har gjort en felmarkering.

Skulle vara intressant och se om de letat efter fosfor i bilen. Eller höra om de använt sig av rökgranater vid eventet.

Det är förvånande att man tar det för självklart att det har legat ett lik i bilen.
Det är bara Uno som har hävdat det. Det va lättare att tro på det när man sa att det va mycket blod=lika med stor skada. Det läget har ändrats totalt.
"Likhundar" markerar även vildsvin. En vildsvinsstek i bilen så markerar hunden. Jag vet, ganska osannolikt.
Citera
2014-03-20, 12:42
Medlem
soopys avatar
Citat:
Fetat förstår jag inte innebörden av .. Hur får du in GM:s psykiska disposition i detta ?

Flertalets grundläggande värderingar speglas INTE i BrB 6:11. Så nu vet du det ..

Den psykiska gärningsmannaprofilen passar perfekt in på fälld man. Så är inte fallet med annan (andra) som impliceras.
Citera
2014-03-20, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
Vad är det för bevis att man spelat xbox under vissa tider? man kan väl vara inne på ett spel utan att vara hemma??
Sedan så kan man ju be nån annan spela medans man e ute å begår brott så det kan inte vara ett bra alibi eller vad säger ni andra om det?

Ja vad kan den visa? Även om det är KJ:s och mest troligt han som använder den mest så känns det inte som något hållbart bevis...i princip vem som helst kan ju använda den. Någon var inne på chattande från den och i så fall måste det ju vara chatten i aktuellt spel där deltagarna samtalar med varandra som är mer "ihållande" än vanlig chatt. För att X-box spelandet ska ett alibi 18:-20:e så krävs det ju konstant spelande och att det går att styrka att det är Kristoffer som spelat och helst då chattat med sina medspelare lika konstant.

Tiden 18:e-20:e innefattar 68-69 timmar fram till dess att MP gör fyndet strax före kl, 21 innan den 20:e passerat...kan även dra bort 1 timme för att inte Kristoffer ska ha sprungit ihop med MP genom fönstret. Det är ändå många timmar för att en x-box ska vara ett alibi och om spelhistoriken nu går att hämta så ska det bli intressant att se hur den stämmer med JJ:s "säpokoll" och de tider han redovisat för sonens förehavanden.

Men i vilket fall så behöver inte benen ha placerats där under dessa timmar, de kan redan ha legat där då ingen kan styrka motsatsen...om nu inte TO syftar på ett "nytt" (inte LV) vittne? som säger sig ha tittat in den 18:e.
Citera
2014-03-20, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är förvånande att man tar det för självklart att det har legat ett lik i bilen.
Det är bara Uno som har hävdat det. Det va lättare att tro på det när man sa att det va mycket blod=lika med stor skada. Det läget har ändrats totalt.
"Likhundar" markerar även vildsvin. En vildsvinsstek i bilen så markerar hunden. Jag vet, ganska osannolikt.

Lika lite som vi vet om var, när och hur VB mördades/styckades vet vi om blodet planterats och i så fall när detta skett - bortsett från att då var VB redan död.

KJs bil fanns i området under MPS söken samt under Fallen Angel med bakluckan troligen vidöppen och ganska lättillgängligt. I båda fallen var de flera personer i rörelse. Kan inte varit särskilt svårt att placera ut ca 1 ml blod.

Allt blir så mycket svårare när man inte ens vet när VB bragdes om livet.
Senast redigerad av Remark 2014-03-20 kl. 12:56.
Citera
2014-03-20, 12:52
Medlem
niczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Självklart och självklart...
Mest troliga är väl ändå att hennes lik har legat där? Även om det kan vara planterat, kan vara en liten, liten mängd blod, hunden kan ha markerat fel.
Citera
2014-03-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag undrar lite hur du tänker. Man hittar VB's blod i KJs bil någon vecka efter att hon mördats. KJs lägenhet är den sista kända platsen som VB befunnit sig på. En likhund markerar för likdoft.

Ändå tror du att det kan vara näsblod och att hunden markerat fel. Visst jag kan hålla med om att det är inte är ett fullständigt omöjligt scenario. Men hur många mördare tror du skulle fällas om det alltid krävs 100 % bevis. Inte många. Jag antar det är därför lagen säger att det räcker att något är visat "Utom rimligt tvivel". Om sen ditt näsblodsscenario är rimligt eller inte är upp till domstolen att bedöma. Och i TR så var det inte det. Vi får se hur det går i nästa instans.

Jag undrar lite hur du tänker. Den enda som har sagt att det är blod från lik är Uno. Vi vet nu att det är liten mängd blod. Kan komma från näsa eller blödande tå placerad på gummilist som stöd vid tejpning. Kan ha gått till på det viset.
Tycker du att det räcker för att låsa in någon 12-16år.
Citera
2014-03-20, 13:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Mål B 132-14 Kristoffer Johansson ./. allmän åklagare angående mord; nu komplettering av bevisuppgift
Åklagarens tidigare ingivna bevisuppuppgift kompletteras enligt följande.
Skriftlig bevisning
Analysresultat av undersökning av Kristoffer Johanssons dator, del 3 s. 774-779 och 783
Konversation via facebook mellan Vatchareeya Bangsuan och Mikael Berg, del 3 s. 902 meddelande 8 och 9

INKOM: 2014-02-27
MÅLNR: B 132-14
AKTBIL: 17

AKTBIL: 8
Citera
2014-03-20, 13:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Du misstolkade mitt inlägg totalt. Vad trött jag blir. Handlade inte om karateklubb, tjänster, träna gratis utan
- Vilka andra Män hade hon runt sig som hon skapat en relation med och därigenom även riskerade motstånd vid ev. förhastade, impulsiva ingivelser och ryck? Ett exempel på detta är JJ. Jag menar att det kan finnas fler misstänkta överlag än KJ och MB där inte ens karaten är inblandad.

Jo, kära du, trots RPU så tror jag att om KJ är skyldig så har han haft en psykos. Det kan utlösas av tillfälliga trauman, depressioner eller droger. När allt blir för mycket. Det gick ett bra tag fram till att KJ blev undersökt. En depression kan framkalla en tillfällig psykos och det är vad som hänt.
Det är min syn på det hela, jag jobbar med det var dag men givetvis kan jag ha fel, jag har inte träffat KJ.
Han är ingen psykopat i alla fall, som du påstår, finns ingenting som tyder på det. Du får givetvis ha din syn på det, jag har min egen. Psykologisnacket tänker jag skippa i tråden i fortsättningen så ingen idé att diskutera det vidare alls. Det blir bara fel.

Jag tror att det är du som kan ha missförstått mig. Jag tog för givet att karateklubbar har rätt många aktivt tränande killar och varför skulle Vatchareeya selektivt välja bort dessa som k eller kk utanför träningslokalen ? Tydligen hade VB pressat åtminstonen av dessa på ett busskort värt en tusenlapp samt fått denne att lägga ner sin karateträning. Vad motsäger att denna kreativa lilla thaitjej skulle kunna komma på idén att träna gratis på klubben mot tjänster av något slag ? Och varför då inte mot sextjänster, som en utveckling av det resonemanget ?

Psykologi är inte mitt ämnesområde - då talar vi snarare om psykiatri, ett område där jag förvärvat hyggliga kunskaper, och att KJ skulle ha haft en psykos vid tillfället för mordet på Vatchareeya tror jag inte på för ett ögonblick, där delar jag RPU-folkets professionella bedömning. Men nog om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in