2014-03-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På bandet får SKL frågor om vad de menar och säger att det är ju mer sannolikt att det är samma typ av sårtejp än att det är silvertejp, skrivbordstejp eller annan sorts tejp. Vidare så lägger de vikt vid att tejperna är rivna längs med trots att bitarna inte passar ihop.

Protokoll kriminaltekniska undersökningar, 2013-10-14 12:45 diarienr: 2500-K8041-13 299
BD1/316-13 49 (64) K8041-13

Sen klantar SKL till det rejält när de förstör tejpbitarna med fingeravtryckskemikalier så att det blir skillnad på tejperna i mikroskop.

Jag är övertygad att TO reder upp detta nystan med SKL.

Snyggt jobbat med att hitta fakta om den förbannade tejpen.
Intressant med tältpinnar. Det slår nog både skölp o märlspik både till utseende tillgänglighet.
Citera
2014-03-22, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ringde nyss till en bekant som har husvagn med förtält och brukar även använda dessa under vintern. Tydligen finns det någon typ av tältpinnar som kallas Tarzantältpinne som man slår ner med hammare genom is och snö. De är tydligen även ganska vassa.

Ja men dom brukar vara helt runda. Och vassa ja ...det beror hur man ser det, snarare spetsiga och som sagt inte skålformade med någon vass egg.
Citera
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
MBs vuxna barn.

Fullt möjligt:

Citat:
min grannens granne dog blodpropp. jag har läst man kan skydda genom att träna mera och äta mer grönsaker
fisk istället för kött och potatis micke du måste börja äta rätt för min skull för ditt barn också du måste leva länge
med oss.
godnatt och sovgott!

Vad är detta för kille då?

Citat:
Vatchareeya Bangsuan
micke vet du när min kille fyller år? jag kommer alltid ihåg honom och hans födelsedag tills jag är 100år min
kille fyller år 27 augusti

Det kan ju läcka lite med en ICA-kasse som kondom:

Citat:
Vatchareeya Bangsuan
Hehe du då?;-)
Jag ta ica påse med mig och ett rep stoppa din i påsen och knyta med repet kanske funkar när man inte ha
kondom.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-22 kl. 20:55.
Citera
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
KJ har asbergers- han har ingen personlighetsstörning!

KJ är empatisk, bryr sig om djur och människor och känslosam dvs. raka MOTSATSEN till en "psykopat" alt ngn med "psykopatiska drag".

KJ reagerade häftigt när åklagarna började prata med honom hunden, 'grabben'. Historien med 'grabben' är en mycket känsligare historia för KJ än styckmordet på Vatchareeya Bangsuan, och skälet till detta tror jag är att vid hunddödandet finns ingen alternativ gärningsperson att peka på - på plats i KJ:s bostad när detta inträffade fanns bara KJ och hunden. I det perspektivet var KJ tvingad att fantisera ihop en som han antog trovärdig historia för att undvika omgivningens missaktning - medan detta inte behövdes i VB-fallet då han inte varit ensam vid eventet mot VB, där fanns det flera att välja på som, rent teoretiskt, kunde ha utdelat det dödande sticken i VB:s hjärta. Jag tror att KJ är övertygad om att brist på bevis kommer att skydda honom ända ut i friheten - i hundfallet däremot var indicium praktiskt taget detsamma som bevis, och detta störde KJ som reagerade när han blev påmind om 'grabben' i tingsrätten. Jag tror att KJ har ägnat mycket av sin vakna tid åt att kunna begå ett mord och undvika att straffas för det. Åka fast och förhöras, so ? - men inga bevis, detta var/är avgörande i KJ:s föreställningsvärld och nu är hoppet slutligen ställt till det nya ombudet, stjärnadvokaten Thomas Olsson. Men jag tror inte ens TO räcker till, och att det nu är hög tid att KJ inser att det är dags att börja berätta ..

Blodbesudlingen i Sonatan var generalmissen, och precis som i schackspel finns inga vinnande drag i de här spelet heller - bara möjligheter att utnyttja motståndarens misstag. Och KJ gjorde ett misstag, det är därför han sitter där han sitter.
Citera
2014-03-22, 20:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Hon kanske fick direktkontakt med AN. Var befann hon sig kl. 17.06? Och sedan vill hon berätta det för MB? -Hon är knäpp din fru..(kanske det var så)

AN ska ha befunnit sig hemma. Minns jag inte fel så hade hon och maken haft kontakt över telefon kl 17.05 där hon påminner honom om middagen.
Citera
2014-03-22, 21:01
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Ja men dom brukar vara helt runda. Och vassa ja ...det beror hur man ser det, snarare spetsiga och som sagt inte skålformade med någon vass egg.
Googlade på dessa pinnar och tror inte att det kan vara den modellen, men med tanke på mängden hugg och att många stick varit rätt ytliga så kan man fundera hur pass vasst vapnet var. Det dödande hugget i hjärtat kanske var med hjälp av slag med en hammare eller dyl?
Citera
2014-03-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag tror att hon innerst inne insåg att förhållandet med MB var över för gott, men att hon vägrade acceptera det. Kanske närde hon en (hopplös) tro på att, om hon istället visade intresse för KJ så skulle MB omedelbart bli svartsjuk och vilja ha henne tillbaka? Stackars, naiva VB, de flesta karlar fungerar ju inte alls så - tvärtom!
Det ligger nåt fullständigt desperat över hela det här scenariot - VB var beredd att gå genom eld och vatten och sälja sin själ för att få tillhöra MB - hon drog sig inte ens för att utnyttja en gammal pojkvän! VB var helt enkelt en "shedevil"! Hur vedervärdigt det än låter måste jag tillstå att det blev hennes död.
Den svartsjuke, ratade, gravt utnyttjade var KJ. När VB tog kontakt igen, såg han guld och gröna skogar framför sig. Till ingen nytta, skulle det visa sig. Ensam, eller i sällskap, ändade han VB:s liv. Likväl hävdar jag att, OM det inte går att bevisa till utom rimligt tvivel att han kan BINDAS till mordet, ska han gå fri.
Och hittills finns absolut INGET som BINDER honom till mordet/styckningen.

Jag har en känsla av att när det började gå upp för VB - att det var slut med M -så "aktiverade" hon många gamla ex. Hon behövde bekräftelse av en man för att existera. Tror jag.

Enligt FUP började det redan i gymnasieskolan. Då hon frekvent väntade ut en lärare för att göra honom sällskap hem från skolan, hon ringde även hem till honom nattetid ... och jag undrar om det inte var han som var den "kompis" som VB - enligt en studiekamrat på LTU - messade för hjälp med matteproblem = nutid.
Studenten ifråga hade bl.a. reagerat på hur hon kunde kalla en lärare för kompis.

KJs funktionsnedsättning är fastlagd. Jag kan inte låta bli att undra om VB inte också hade en dylik. Alla omdömen från "kamrater"(omgivning som finns redovisade i FUP) tyder på det. Enligt mig.

Jag är inte säker på att hon förstod när hon "passerade" gränser och utsatte sig för verklig fara.
Senast redigerad av Remark 2014-03-22 kl. 21:08.
Citera
2014-03-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Behövs ingen som har tillgång, i princip vem som helst kan ju "hitta" en tältpinne. Eller är det viktigt att få fram någon tänkbar, binda någon vid det?
Nej, tält kan alla ha, tältpinnar ligger ju överallt och självklart behöver man inte binda någon vid det. Det var inte det jag menade.
Att jag tänkte på de stora tälten de använder vid airsoft-event är inte konstigt. Att jag i nästa sekund funderade över ett ställe, klubblokal eller förråd för just airsoft-klubben är knappast otroligt det heller. Det enda sånt ställe som finns nämnt är ju kojan vid ödehuset.
Citera
2014-03-22, 21:14
Bannlyst
Citat:
Googlade på dessa pinnar och tror inte att det kan vara den modellen, men med tanke på mängden hugg och att många stick varit rätt ytliga så kan man fundera hur pass vasst vapnet var. Det dödande hugget i hjärtat kanske var med hjälp av slag med en hammare eller dyl?

Mordvapnet bör nog ha varit rätt så vasst, river sönder mycket annars och det skulle ha stått i utlåtandet om sårkanalerna. Hammare? Nja det låter väl inte troligt, inga problem driva ett någorlunda vasst föremål genom bröstkorgen bara det inte träffar rakt på ett revben, lite på sidan av så slinter/styrs det undan och går genom mjukdelar mycket lätt. Ska ju ha i beräkning att det är ju nästan ihåligt, mjuk vävnad innanför huden.
Citera
2014-03-22, 21:17
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, nog tänker vi olika, inte så lite häller.
Jag har nog lite svårt att hitta skäl att ompröva betydelsen +1 i just det här fallet.
Jag håller med om att åklagarna aldrig hävdat att den tekniska analysen bevisat att det är samma tejp. Det gör dom helt å hållet på egen hand.
Vad menar du med att ompröva vad +1 betyder?

Grad 1+ betyder "Resultaten talar i någon mån för att …
Det bedöms vara något mer sannolikt att få dessa resultat om
huvudhypotesen är sann än om den alternativa hypotesen är sann."

http://www.skl.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/SKL/SKLs%20utl%C3%A5tandeskala_svensk%20version_130222 .pdf

Och hypotesen som skulle utredas var om tejbitarna kom från rullen som hittades hos KJ. D.v.s. Enligt SKLs analys är det mer sannolikt att tejpbitarna som hittades på VB kommer från rullen som hittades hos KJ än att de kommer från en annan rulle.

Eller hur?
Citera
2014-03-22, 21:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ringde nyss till en bekant som har husvagn med förtält och brukar även använda dessa under vintern. Tydligen finns det någon typ av tältpinnar som kallas Tarzantältpinne som man slår ner med hammare genom is och snö. De är tydligen även ganska vassa.

Är det snowtube el snöankare du tänker på ? Kan användas vid klättring med.
Citera
2014-03-22, 21:23
Medlem
Vem vet mer än en femte-klassare?

Ikväll under slöjd-frågan uppvisades ett bildhuggarverktyg. Gissa vad femte-klassaren svarade? Precis. SKÖLP. Vilket var rätt förstås.

Det fick mig också att fundera över KJs bord i vardagsrummet och den smiley han gjort där. KJ hävdar att det var ett verk av en mora-kniv - själv tvivlar jag på det.

Att göra runda former med morakniv kanske inte är omöjligt men det är bra mycket enklare med en skölp som är mindre spetsig och u-formad ...

Tro det eller ej, men jag gick en kurs i träslöjd förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in