2014-04-16, 02:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Har låst allt i tråden men har inte sett några viktiga frågor från dig.
Om några timmar kommer ändå det stora svaret på frågornas fråga vad gäller mordet på VB och förhoppningsvis dör tråden ut.

Jag gissar att hovrätten fastställer domslutet, dvs. dömer KJ för mord till 16 års fängelse. Hovrätten behöver då inte skriva några skäl utan kan hänvisa till att inget nytt av betydelse har framkommit och att hovrätten delar tingsrättens bedömning. Jag gissar dock att hovrätten väljer att skriva om tingsrättens dom med en mer tydlig skrivning om varför KJ skall dömas och slutligen gissar jag att hovrätten väljer att ge TO en knäpp på näsan för sitt utpekande av MB som trolig GM.
Tre gissningar så nu får jag snart se hur fel eller rätt jag hade.
Det skulle i så fall med dessa 16 år innebära en straffskärpning.
14 år blev det ju "bara" i föregående rättsinstans.
16 är också vad jag har gissat på nyligen.

Fast nu så här i de sista skälvande timmarna innan dom avkunnas så lutar jag nog ändå
åt att man stannar vid dessa 14 år. Tyvärr.

Kl. 14.00 prick dimper denna DOM ner.
Sen ska väl somliga börja överväga att JO-anmäla kanske....
Citera
2014-04-16, 02:44
Medlem
Theforeigners avatar
Det mest kritisabla i denna utredning, tycker jag, är utredningen, eller snarare brist på samma, angående vilket skick VBs torso och ben var i när dom hittades, benen som hittades 16 dagar efter hon försvann och Torso och huvud 18 dagar efter hon försvann.

VBs ben:

VBs ben hadde inte ens börjat förruttna!
Fortsat likstelhet i knæna!
Inga spyflug-larver eller larvägg på benen!

VBs torso och huvud:

VBs torso och huvud hadde enbart förruttnelse några få ställen!
Titta på bilderna i FUP, VBs hud ser ju helt fräch ut!
De älsta Spyflug-larver på VBs torso och huvud var HÖGST 5-6 dagar gamla.

Så man måste fråga sig:

Hur länge hadde benen och torson legat på fyndplats 1 & 2 ?

Hur kunde både torso/huvud och ben vara i SÅ bra skick om hon dog den 4 eller 5 maj ?

OM hon dog den 4 eller 5 Maj VAR, och under vilka förhållander, hadde då Torso/huvud och ben förvarats innan dom dumpades?

Förvarats i kalt vatten, eller frysta, är uteslutet därför att det skulle rättsläkaren ha uppdagat (hud/cell förändringar).
Ända möjligheten skulle vara att Torso/huvud och ben förvarats på kyl (avstängt kylrum) ca 1-5 grade, på en avstängd plats/rum där spyflugor INTE har tillgång.

Är det värkligen möjligt att KJ skulle ha kunnat klara av detta?
Har KJ någon tillgång till en sådan platts?

Jag tvekar starkt!!!

VEM skulle kunna klara av detta?
VEM har tillgång till en sådan plats/rum?
Citera
2014-04-16, 03:35
Medlem
Theforeigners avatar
Jag är säker på att VBs ben inte dumpats i Gula Huset förren eftermiddagen den 19 Maj, eller natten mellan den 19 och 20 Maj, 2013.

Dels pga det "goda" skicket VBs ben var i när dom hittades, dels pga att tydligen minst 3 schäfrar inte har regerat als den 19 Maj på förmiddagen då de var vid Gula Huset.

LVs hund är ochså en schäfer, jag har sett den på LVs facebook.

Schäfrar är ju ofta den sorts hund som används som likhundar, och, som alla hundar, har de ju ett ekstremt bra luktsinne.
Så HUR kan det komma sig att 3 schäfrar den 19 Maj inte reagerar ALS när dom är vid Gula Huset den 19 Maj???

Jo därför att VBs ben sannolikt inte änn hadde dumpats i Gula Huset den 19 Maj på förmiddagen!

http://www.nsd.se/nyheter/mork-bil-sags-i-narheten-7668023.aspx

21 Maj, 2013
LL bor i närheten av fyndplatsen. Hon går varje dag förbi stugan, ända upp till Gammelängsfortet.

- Jag har inte sett något misstänkt. Det går folk med hundar och ryttare med hästar här varje dag, säger hon.

På söndag förmiddag var det en man som släppte sina båda schäfrar vid det gula huset, uppger Lisbeth Larsson. Men hundarna reagerade inte alls.

Det här gör så att Lisbeth Larsson inte tror att de fynd som gjorts legat länge på platsen
.

LV var mannen som tittat inn i Gula Huset den 18 eller19 Maj, 2013.
I LVs 2ndra förhör har han kommit fram till att det var mest sannolikt att det var den 19 Maj, 2013, han besökte det Gula Huset.

FUP 102 +103 Förhör med LV 21 Maj, 2013:

I lördags, 130518, vid cirka klockan 09.30-tiden var han ute och rastade sin hund i området
av det gula huset.

Han kände ingen lukt.

Hans hund reagerade inte heller på någonting. Annars luktar den på det mesta.

FUP 104 + 105 Förhör med LV 1 Juli, 2013

Han lade inte märke till något i huset, han kände inte heller någon lukt.

Lennart berättar att han vid upptäckten av det krossade fönstret hade hunden med sig, vilken

fick stanna 3-4 meter ifrån fönstret
på grund av att glas kunde ligga på marken. Inte heller

hunden reagerade på någon lukt.

Lennart hade sin hund lös under promenaden. Den avvek från vägen korta in i skogen

stunder, utan att reagera vad Lennart kunde märka. Hans hund brukar vanligen rulla sig i

diverse fynd den gör, vilket den inte gjorde denna dag. Lennart upplevde inte att hunden

verkade hittat något särskilt.
Citera
2014-04-16, 03:45
Medlem
Theforeigners avatar
Dom kommer i morgon.

MEN...om denna dom blir "skyldig i mord" uppfattar jag inte att dommen dömts på basis av en godtagbar utredning!!!
Citera
2014-04-16, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det skulle i så fall med dessa 16 år innebära en straffskärpning.
14 år blev det ju "bara" i föregående rättsinstans.
16 är också vad jag har gissat på nyligen.

Fast nu så här i de sista skälvande timmarna innan dom avkunnas så lutar jag nog ändå
åt att man stannar vid dessa 14 år. Tyvärr.

Kl. 14.00 prick dimper denna DOM ner.
Sen ska väl somliga börja överväga att JO-anmäla kanske....
Givetvis 14 år vilket bekräftar att jag inte skall posta mitt i natten.
Citera
2014-04-16, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Dom kommer i morgon.

MEN...om denna dom blir "skyldig i mord" uppfattar jag inte att dommen dömts på basis av en godtagbar utredning!!!
Förutom TOs beställda utspel mot MB så är det ju faktiskt ingen av vare sig tingsrätt, hovrätt, advokat BF, och "Sveriges bästa advokat", som påstått att utredningen inte är godtagbar. Jag hoppas verkligen att du inte arbetar med kvalitetsgranskning i någon avgörande betydelse.
Citera
2014-04-16, 07:28
Medlem
Citat:
KJ sagde ochså i förhör att VB hadde en anteckningsblock med sig.
Bra,då har jag anledning att återvända till platsen.Det ligger oländigt till,med stora stenblock där "hen" kan gömma både stora och små saker.Finns delen av kollegieblocket kvar,så kanske det kan finnas skrift(som överlevt vintern)vilken indikerar på eventuellt samröre med försvinnandet/mordplats/eldningsplats eller nåt annat.Vi får se på nån vecka,det är fortfarande mycket snö på skuggsidorna i terrängen,jag sätter den platsen som prio ett.Mycket har jag läst om det här men tyvärr missat det om kollegieblocket.Förmodligen ointressant,men värt att kontrollera.Det finns en del geocashar i en större del av detta område som jag stött på,så kopplingen är inte långsökt.Har för mig att det var nåt om det i början av tråden.Plastkulor till softairgun är också förekommande om man utökar söket till 1-2 kvadratkilometer i förhållande till "eldningsplatsen".
Citera
2014-04-16, 08:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Haha. Det kallas helgardering. Jisses.

Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Låt gå för att jag inte är läskunnig men hur tycker du att man ska tolka det här?
Förekom flera inblandade, vilket jag alltså tror, kommer KJ med tiden att begära resning i hopp om att få ett tidsbestämt straff.

Saknar man läskunnighet om man inte har samma fantasi som dig? Ett mordevent med ett avsiktligt utdraget lidande där en skara "intressegemensamma" vänner till Kristoffer diskuterat och drömt om det "perfekta" mordet länge. Dessutom innehar de kunskap om var alla inre organ är placerade så att stick med olika djup orsakar "lämpligt" mycket skada för att för att få bevittna en plågsam död. Inte ens en kirurg skär och utför en operation utan att se vad dom gör, är väl därför "titthålsoperation" används.

Att du ens tänker i dom banorna gör en mörkrädd men det kan knappast uppfattas som lässvårighet att inte dela den perversa syn och böjelse du har som lyckas se det här som orsak till att VB togs av daga. Du har fått frågan flera gånger vad du har för belägg för denna tro eller fantasi men hänvisar bara till att det här är "din bakgård" du kan KJ:s sort, utan och innan. Så länge du till synes bara har din "tro" att hänvisa till kan man inte göra annat än uppfatta dig som mycket sjuk och har en fantasi som inte hör hemma i det verkliga livet. Att du gör en helgardering är ju att vänta för annars uppdagas det ju att du hade fel, uppdagas för dig alltså...alla andra har vetat det hela tiden. Och vid ett erkännande så kommer en och annan KJ-oskyldig anhängare också hävda att han ljuger eller blivit tvingad att erkänna så ingen av er kommer att överraska.

Jag har i några inlägg utvecklat grunden för min teori på ett pedagogiskt lättfattligt sätt - ingen behöver vara "expert" för att förstå och ta till sig detta, men då mottagarna även saknar normalt lekmannaförstånd blir detta en närmast omöjlig uppgift, så jag avstår från vidare försök ..
Citera
2014-04-16, 09:38
Medlem
Citat:
Dom kommer i morgon.

Instämmer till 100 %. Samtliga ska betraktas som oskyldiga framtill dess att motsatsen bevisats!!
Citera
2014-04-16, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om än inte ett prejudikat så ändå en intressant dom som företer vissa likheter med det här fallet. Men också en stor skillnad: Man hade ingen teknisk bevisning som band den misstänkte till kvinnan eller hennes döda kropp. Förekomsten av några fibrer i hans bostad som överensstämde med den tröja hon bar då hon mördades. Överensstämmelsen var dock inte tillräckligt säker enligt hovrättens bedömning för att utesluta bortom rimligt tvivel att inte fibrerna kommit från annan källa.

Man kunde inte heller med säkerhet knyta ihop kvinnan och den åtalade genom ex.vis säkra vittnesobservationer; man kom inte närmare än att de antagligen befunnit sig på ungefär samma ställe vid ungefär samma tid.

I det här mordfallet har vi en säkerställd och av ingen disputerad koppling mellan den åtalade och den mördade vid tidpunkten för hennes försvinnande. Och vi har blodet i bagageluckan som knutit honom till hantering av den döda kroppen. Det är en väsentlig skillnad och jag tvivlar på att någon av domstolarna någonsin funderat över att helt ogilla hela åtalet. Frågan har gällt om han kan anses bunden till mordet på vad som i huvudsak måste ses som ett uteslutningsresonemang: Det har inte framkommit något rimligt skäl till varför han skulle ha hanterat den döda kroppen utan att också vara den som mördade henne. Visst anges det i doktrinen att den typen av resonemang ska vara undantagsfall när det gäller fällande dom. Men uteslutit det har man inte. Och i det här fallet verkar domstolarna se på saken så att det här är rimligt att utgå från att den som hanterat kroppen efter döden också är skyldig till mordet. Icke osannolikt bl.a. därför att det inte figurerar någon alternativ gärningsman.

Nu skriker karatespårarna i högan sky förstås, men saken är den att Berg blir utesluten som alternativ gärningsman därför att alla former av kopplingar (utom långsökta spekulationer) saknas mellan honom och Kristoffer. Det går helt enkelt inte att konstruera ett alternativscenario där Berg (som dessutom har alibi) skulle ha mördat Vatchareeya och sen fått Kristoffer att hjälpa honom på något vis med att skaffa undan kroppen.

När inte den åtalade själv har försett utredningen med några uppgifter som skulle tyda på att andra personer befunnit sig i hans bostad den där kvällen och inga andra uppgifter heller tyder på det så finns det helt enkelt ingen alternativ mördare att hala fram ur rockärmen.

Som jag varit inne på tidigare så tror jag att rätten fått det väsentligt svårare om Kristoffer så bara dragit till med någon rövarhistoria om exempelvis några killar han träffat i Luleå som kom hem till dem, högg ihjäl offret och sen tvingade Kristoffer att köra iväg kroppen i bilen. Plötsligt hade det då funnits ett konkret alternativscenario att motbevisa. Och all hjälpbevisning som gjort hans situation svårare hade också fått en åtminstone rimligare förklaring.

Jag tror ändå att det hade varit fullt möjligt att fälla honom enbart för griftefridsbrottet och hänvisa till luckorna som finns gällande hur var och när mordet egentligen skedde. Defensivt, men möjligt. Men för griftefridsbrottet sitter han ohjälpligt fast. Det begrep t.o.m. advokat Forsberg.

Jag skall hjälpa MrFold, flera klagar på att det är svårt att läsa. Vad han menar är följande
Citat:
I brottmål utgår hypotesmodellen från beviskravet i dess formulering "ställt utom rimligt tvivel" , vilket innebär att om det finns en annan rimlig förklaring till (vissa) fakta i målet än den som åklagaren framställer i sin gärningsbeskrivning ska den tilltalade gå fri. Med "rimlig" förklaring menas
//
3. att den alternativa förklaringen byggs upp med hjälp av i målet förekommande fakta och inte baseras på spekulationer, hypotetiska bevis eller bristande utredning.

Först när en friande förklaring är prövbar, rationell och konkret kan den uppamma ett rimligt tvivel
Citera
2014-04-16, 09:58
Bannlyst
Citat:
Jag gissar att hovrätten fastställer domslutet, dvs. dömer KJ för mord till 16 års fängelse. Hovrätten behöver då inte skriva några skäl utan kan hänvisa till att inget nytt av betydelse har framkommit och att hovrätten delar tingsrättens bedömning. Jag gissar dock att hovrätten väljer att skriva om tingsrättens dom med en mer tydlig skrivning om varför KJ skall dömas och slutligen gissar jag att hovrätten väljer att ge TO en knäpp på näsan för sitt utpekande av MB som trolig GM.
Tre gissningar så nu får jag snart se hur fel eller rätt jag hade.

Vi skall absolut hoppas att hovrätten omformulerar tingsrättens domslut, ifall den står sig,
det behövs verkligen.
Är det för slutpläderingen TO skall få en knäpp på näsan då eller för vad, att han likt Forssberg
anser att den alternativa gärningsmannen som åklagarna valt att avföra, men ändå ventilerar,
inte kan uteslutas.

Åklagarna var ju först ut i sina slutpläderingar och så att säga bjöd in MB i hovrätten,
med namn och allt. Man kan väl säga att TO "hakade" på och bemötte åklagarnas iver att avfärda att MB inte mördat eller försökt sätta dit KJ i ännu en rättegång. Varför nu Olsson skulle få en knäpp på näsan för att han replikerar på detta kan jag inte förstå.

Möjligtvis att Olsson haft en genomtänkt strategi, vilket jag tidigare antytt, och på så vis
är åklagarna dom pådrivande och Olsson endast följaren på alternativ gärningsman:

Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Anledningen till varför Thomas, kan jag tänka mig, från första dag visade att MB även i denna rättegång skulle få en "central" roll var för att manövrera in åklagarna på att dom, i sina
slutpläderingar, skulle fokusera så mycket som möjligt på MB. Vilket dom också gjorde och
eftersom dom lät sig dirigeras ganska lätt så fick också Thomas övertaget och styrde slutpläderingarna exakt åt det håll där möjligheterna att så tvivel var som bäst, nämligen på
en alternatin gärningsman.

Ifall du däremot anser att TO begått etiska övertramp kanske detta istället för att bakas in i en styckmordsrättegång skall vara ett enskilt ärende, ifall MB känner sig kränkt, kanske han själv
kan driva ärendet vidare.

Möjligtvis hakar JJ på och känner sig kränkt av Massi han också,hon hävdade ju att Pappan "undanhåller sanningen för att skydda sin son hon". Visserligen blev Massi tyst efter att
JJ, med polisens hjälp, kunde bevisa motsatsen. JJ behövde därmed inte konfronteras med flera grundlösa anklagelser av Masssi. Försvaret lyckades alltså täppa igen kryphålet Massi
ville åt, åklagarna däremot hade lite svårare dom med det, därför kunde också Olsoon
gå till attack och för det skall han nog inte behöva bli kritiserad av hovrätten.

Citat:
Förutom TOs beställda utspel mot MB så är det ju faktiskt ingen av vare sig tingsrätt, hovrätt, advokat BF, och "Sveriges bästa advokat", som påstått att utredningen inte är godtagbar.

Detta får du förklara lite närmare, TO:s beställda utspel, jag har lite svårt att förstå
innebörde av ordet, beställda, i detta sammanhang.
Senast redigerad av LKVN 2014-04-16 kl. 10:37.
Citera
2014-04-16, 10:15
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag har i några inlägg utvecklat grunden för min teori på ett pedagogiskt lättfattligt sätt - ingen behöver vara "expert" för att förstå och ta till sig detta, men då mottagarna även saknar normalt lekmannaförstånd blir detta en närmast omöjlig uppgift, så jag avstår från vidare försök ..

Det är väl ingen som har svårt att förstå dina fantasier. De är ganska lätta att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in