Citat:
Ursprungligen postat av
ZegDeg
Jag gissar att hovrätten fastställer domslutet, dvs. dömer KJ för mord till 16 års fängelse. Hovrätten behöver då inte skriva några skäl utan kan hänvisa till att inget nytt av betydelse har framkommit och att hovrätten delar tingsrättens bedömning. Jag gissar dock att hovrätten väljer att skriva om tingsrättens dom med en mer tydlig skrivning om varför KJ skall dömas och slutligen gissar jag att hovrätten väljer att ge TO en knäpp på näsan för sitt utpekande av MB som trolig GM.
Tre gissningar så nu får jag snart se hur fel eller rätt jag hade.
Vi skall absolut hoppas att hovrätten omformulerar tingsrättens domslut, ifall den står sig,
det behövs verkligen.
Är det för slutpläderingen TO skall få en knäpp på näsan då eller för vad, att han likt Forssberg
anser att den alternativa gärningsmannen som åklagarna valt att avföra, men ändå ventilerar,
inte kan uteslutas.
Åklagarna var ju först ut i sina slutpläderingar och så att säga bjöd in MB i hovrätten,
med namn och allt. Man kan väl säga att TO "hakade" på och bemötte åklagarnas
iver att avfärda att MB inte mördat eller försökt sätta dit KJ i ännu en rättegång. Varför nu Olsson skulle få en knäpp på näsan för att han replikerar på detta kan jag inte förstå.
Möjligtvis att Olsson haft en genomtänkt strategi, vilket jag tidigare antytt, och på så vis
är åklagarna dom pådrivande och Olsson endast följaren på alternativ gärningsman:
Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
Anledningen till varför Thomas, kan jag tänka mig, från första dag visade att MB även i denna rättegång skulle få en "central" roll var för att manövrera in åklagarna på att dom, i sina
slutpläderingar, skulle fokusera så mycket som möjligt på MB. Vilket dom också gjorde och
eftersom dom lät sig dirigeras ganska lätt så fick också Thomas övertaget och styrde slutpläderingarna exakt åt det håll där möjligheterna att så tvivel var som bäst, nämligen på
en alternatin gärningsman.
Ifall du däremot anser att TO begått etiska övertramp kanske detta istället för att bakas in i en styckmordsrättegång skall vara ett enskilt ärende, ifall MB känner sig kränkt, kanske han själv
kan driva ärendet vidare.
Möjligtvis hakar JJ på och känner sig kränkt av Massi han också,hon hävdade ju att Pappan "undanhåller sanningen för att skydda sin son hon". Visserligen blev Massi tyst efter att
JJ, med polisens hjälp, kunde bevisa motsatsen. JJ behövde därmed inte konfronteras med flera grundlösa anklagelser av Masssi. Försvaret lyckades alltså täppa igen kryphålet Massi
ville åt, åklagarna däremot hade lite svårare dom med det, därför kunde också Olsoon
gå till attack och för det skall han nog inte behöva bli kritiserad av hovrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZegDeg
Förutom TOs beställda utspel mot MB så är det ju faktiskt ingen av vare sig tingsrätt, hovrätt, advokat BF, och "Sveriges bästa advokat", som påstått att utredningen inte är godtagbar.
Detta får du förklara lite närmare, TO:s
beställda utspel, jag har lite svårt att förstå
innebörde av ordet, beställda, i detta sammanhang.