2014-03-20, 09:08
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
Vad är det för bevis att man spelat xbox under vissa tider? man kan väl vara inne på ett spel utan att vara hemma??
Sedan så kan man ju be nån annan spela medans man e ute å begår brott så det kan inte vara ett bra alibi eller vad säger ni andra om det?

Xbox-undersökningen kommer lämnas helt utan avseende.
Citera
2014-03-20, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Det finns ingen logik i ditt och flera andras resonemang. Om blod och liklukt i en bil inte är bevis enligt er, varför vill ni att MB:s bil ska undersökas? Vad vill ni att polisen ska leta efter?

Ska bli intressant å höra Un@ svära vittnesseden
Citera
2014-03-20, 09:31
Medlem
niczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Om han gjorde det skulle han vara arbetslös. Det är hans arbete att skapa rimligt tvivel hos en domstol, och det tjänar han oerhört bra på. Så advokater tar till vilka strån som helst vilket han gjort även här.

Ett vittne såg inte några ben i ödehuset? Och då ska alltså dom kommit dit efter det? Nej, först och främst är det väl så att vittnet ska vara högst trovärdigt, och då tittat in riktigt ordentligt. Ett vittne kan lätt sopas bort och handlar det om vittnet som bara såg åt vänster? Eller något annat vittne?

Sen ska Xboxen då visa att KJ har alibi 24 timmar om dygnet, så vad Olsson tror eller anser vill jag direkt högaktningsfullt skita i. Det där med att benen kom dit senare har aldrig intresserat mig överhuvudtaget.
Enligt min uppfattning är alla delar utplacerade i direkt anknytning till mordet och styckningen, och ingen dåre springer omkring och flyttar likdelar det är för riskabelt.
Så Olsson får be en bön till herren eller högre makter helt enkelt, och hans försvar ger inget alls med det som framkommit hittills.

Endast högre straff väntar.

Det understrukna. Egentligen inte mig heller, låter bara onödigt (på många sätt) och riskabelt.

Det fetade. Precis så tror jag också! Tror inte på lägenheten som styckningsplats. Värnet som sagt? Nja, då borde dom främst av allt hittat mer än bara hundarnas markeringar?

En "rimlig" styckningsplats skulle jag vilja ha fram, mer än värnet och dom platser som undersökts och kunnat uteslutas.
Senast redigerad av nicz 2014-03-20 kl. 10:00.
Citera
2014-03-20, 09:42
Medlem
Kan väl ha använt vilket värn, bunker, skans etc som helst i eller omkring Boden. Så länge det är någorlunda nära en väg. Finns ju hundratals att välja mellan.

Nu har ju de allra flesta sökts igenom av Hemvärnet, men de kan ju inte mer än använda sina ögon.
Citera
2014-03-20, 09:43
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om KJ hade varit gärningsmannen hade de funnits en brottsplats, sannolikt i bostaden, nu finns ingen brottsplats som man känner till.
Du måste besinna dig, det enda man anser sig ha mot KJ är att det fanns Cavaderine lukt i bagageutrymmet, men den lukten kommer sannolikt från blodspåret i bilen. Det fanns ingen liklukt i bilen därför något lik har aldrig förvarats där. Cavadrine lukten från ett lik och blod från en avlidenkropp är samma sak, det går inte att skilja på det, finns inga spårhundar som kan göra skillnad.
Jag kan aldrig tro att HR kommer att acceptera den här Cavaderine lukten som något bevis att ett lik har förvarats i bagageutrymmet.
Om inte blodspåret funnits i bagageutrymmet då hade man kunnat undra varför hunden markerar, men en hunds markering är inget bevis, utan det måste leda till annat bevismaterial.
Om du skulle tänka lite själv, borde du inse att man kan inte fälla en person för mord med en hunds markering där det finns blodspår, som är sannolikt det som hunden markerar.
Det logiska borde varit att försöka ta reda på hur och varför blodet kommit in i bagageutrymmet och där finns en ledtråd och det är sökningar på bilregistret.
Planteringen av blodspåret kan kopplas ihop med planteringen av kroppsdelarna i Gula huset och däromkring, det är samma motiv för alltsammans.

Om någon har mördat finns förstås en brottsplats, var den är belägen varierar, liksom hur väl GM kunnat maskera den.

En sådan här likhundsmarkering, baserad på kadaverin, är pålitlig. Inte minst genom att också blod hittats i samma fordon. Blir lite omvänt resonemang om man menar att kadaverinlukten finns där för att blodet finns där och att man kan på något sätt bortse från så tungt evidens.

Lite omvänt kan det också bli om man hävdar att sådant här inte kan fälla någon. Det har det ju gjort, just denna GM, som nu får en ny "chans", även om Xboxar och dylikt knappast kan ändra på något i skuldbilden. Hen sitter, och kommer att sitta, för det här bestialiska kvinnomordet.

Rättstillämpning är det möjligas konst, man (be)dömer på befintligt evidens, och detta är för denna GM "damning".
Citera
2014-03-20, 09:49
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Du borde väl inse att hela utredningen har gått fel, det är fel person om blivit dömd, en helt oskyldig, som har ingenting med mordet att göra.
KJ blev dömd därför det påstods att lik funnits i hans bagageutrymme, som han skall ha kört omkring med. Det finns inga bevis att något lik funnits i bagageutrymmet, det finns blodspår som den här spårhunden "Ulf" markerat men inget lik.
Varifrån skulle det liket ha kommit ? Du borde väl inse att påståendet att lik funnits i bagageutrymmet är samma sak som att det är gripet ur luften.
Om du sätter in KJ som gärningsmannen det kör fast omedelbart, det är omöjligt att få någon sammanhängande kedja, utan det stannar med påståendet "KJ är gärningsmannen".
Om bostaden hans varit brottsplatsen hade han sannolikt varit skyldig, men nu är det inte på det viset och det måste accepteras att bostaden hans var ingen brottplats.
Du kan inte skapa en brottsplats i bostaden, därför att det skall stämma in med din teori att KJ är gärningsmannen. Gärningsmännen för mordet på VB är okända så är det och måste accepteras.
Att starta upp någon ny utredning om mordet på VB är helt osannolikt, utan det enda är att lägga ned det, eller ha det vilande som är samma sak. Det blir ett till fall i högen, tro inte att det är det enda fallet som inte är uppklarad.
Jag har min egen teori om det här mordet och där stämmer alla länkarna i en lång kedja,men där är inte KJ någon gärningsman. Jag är själv helt övertygad att HR kommer att frikänna KJ, finns inget alternativ.

Svårt se att detta skulle bli ett cold case. Det är i högsta grad ett "hot case". Gärningsmannen (ental) sitter, och kommer att sitta, eftersom evidenset är helt tillfyllest. Finns det luckor i indiciekedjan? Svar JA. Finns kraftfulla indicier? Svar JA. Finns det till och direkta bevis? Svar JA. Räcker det för fällande dom? JA, och det vet vi redan. Nu ska bara HR vidimera TR:s dom, givetvis som den självständiga, mer juridiskt kunniga instans den är. Men resultatet blir det samma.

Känner du till något sådant här mord där handlingen varit ett "event", med flera inblandade och evidensplantering och andra tv-deckarmetoder använts?
Citera
2014-03-20, 09:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Tack så mycket! Undrar hur den relationen såg ut egentligen. Som jag ser det så hade VB nån slags relation med:
1. MB
2. KJ
3. AF
4. JJ
5. YH
Någon mer? Ja han som bodde i Luleå som hon bodde hos när han var där. Vad hette han nu då?

Hon hade många killar runt sig och kring sig. En sökare i starkt behov av bekräftelse, som tror att sex är kärlek och som är kär i kärleken. Impulsiv. Tänker sig inte för utan handlar våghalsigt och blir lite jävlig när hon inte får som hon vill. VB är en lika stor gåta för mig som KJ är. Vad råkade hon ut för stackars liten? Jag tror hon mötte en KJ med psykos

Många killar .. Var Vatchareeya medlem i någon annan kampsportklubb än i MB:s karateklubb ? Betalade hon medlemsavgift - eller fick hon träna gratis mot "vissa tjänster" ? Vilka andra klubbmedlemmar som kan vara intressanta är utredda ?
Citera
2014-03-20, 10:01
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Svårt se att detta skulle bli ett cold case. Det är i högsta grad ett "hot case". Gärningsmannen (ental) sitter, och kommer att sitta, eftersom evidenset är helt tillfyllest. Finns det luckor i indiciekedjan? Svar JA. Finns kraftfulla indicier? Svar JA. Finns det till och direkta bevis? Svar JA. Räcker det för fällande dom? JA, och det vet vi redan. Nu ska bara HR vidimera TR:s dom, givetvis som den självständiga, mer juridiskt kunniga instans den är. Men resultatet blir det samma.

Känner du till något sådant här mord där handlingen varit ett "event", med flera inblandade och evidensplantering och andra tv-deckarmetoder använts?

Jo, men lagro "kräver" bevis för åklagarens indiciekedja, men kan inte presentera något mer övertygande eller några bevis alls för sin egen kidnappningsteori. Det är så paradoxalt att det blir uppenbart Lagro bara trollar. Det trodde jag framgått med all önskvärd tydlighet.
Citera
2014-03-20, 10:04
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Många killar .. Var Vatchareeya medlem i någon annan kampsportklubb än i MB:s karateklubb ? Betalade hon medlemsavgift - eller fick hon träna gratis mot "vissa tjänster" ? Vilka andra klubbmedlemmar som kan vara intressanta är utredda ?

Klart frågan kan ställas.

Men är den relevant? Att smutsa ner BO? Och varför är det alltid kvinnor som föreslås ha köpt sig fördelar med sina kroppar?

Frågan är irrelevant eftersom det är uppenbart att: 1) BO inte använde sin kropp så 2) Det finns en tydligt belagd GM, bunden av direkta bevis och indicier.

Förhoppningsvis avklingar nedsmutsningen av BO, baserad på att hon var kvinna, när HR vidimerat tidigare dom.
Citera
2014-03-20, 10:11
Medlem
Quarrels avatar
NSD: Advokatens starka kort i hovrätten
Citat:
6. En annan var misstänkt

Hela mordutredningen i fallet har infekterats av det faktum att en helt annan person vid ett tidigt skede var huvudmisstänkt för mordet. Den personen hade ett hemligt förhållande med Bangsuan och har – enligt försvarsadvokaterna – inte utretts tillräckligt för han helt kunna avfärdas. Inga tekniska undersökningar eller husrannsakningar gjordes hos mannen. Hans enda alibi för den troliga mordkvällen är hustruns. [KJ] hävdade själv under rättegången att den hemlige älskaren måste vara mördaren. Allt spetsades till ytterligare i och med att mannen kallades som vittne i rättegången av åklagarna.
Citera
2014-03-20, 10:13
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Jo, men lagro "kräver" bevis för åklagarens indiciekedja, men kan inte presentera något mer övertygande eller några bevis alls för sin egen kidnappningsteori. Det är så paradoxalt att det blir uppenbart Lagro bara trollar. Det trodde jag framgått med all önskvärd tydlighet.

Ja, den viktiga insikten här är att rättssystemet inte har sådana überkrav på bevisning för indicier. Kidnappningsteorin är inte ens perifer för utredningen, den "trillar helt av kanten". Kan vara trolleri (som är fullt tillåtet) eller tecken på att vederbörande har insikter som andra här saknar eller vill provocera till sådana insikter.

GM kommer dock att sitta där hen sitter, möjligen, förhoppningsvis, med ett skärpt straff för detta vidriga kvinnomord.
Citera
2014-03-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Om någon har mördat finns förstås en brottsplats, var den är belägen varierar, liksom hur väl GM kunnat maskera den.

En sådan här likhundsmarkering, baserad på kadaverin, är pålitlig. Inte minst genom att också blod hittats i samma fordon. Blir lite omvänt resonemang om man menar att kadaverinlukten finns där för att blodet finns där och att man kan på något sätt bortse från så tungt evidens.

Lite omvänt kan det också bli om man hävdar att sådant här inte kan fälla någon. Det har det ju gjort, just denna GM, som nu får en ny "chans", även om Xboxar och dylikt knappast kan ändra på något i skuldbilden. Hen sitter, och kommer att sitta, för det här bestialiska kvinnomordet.

Rättstillämpning är det möjligas konst, man (be)dömer på befintligt evidens, och detta är för denna GM "damning".
Det finns ingenting som bevisar att hundens markering är från att något lik funnits i bagageutrymmet. Den här markeringen som Uno gör kommer sannolikt från blodspåret.
Alla sådana här mord är unika och man kan inte syssla med jämförelser. Om Hovrätten påstår att markeringen kommer från ett lik som funnits i bagageutrymmet, blir det en spekulation och jag anser Hovrätten sysslar inte med sådant.
Hovrätten kommer inte att acceptera markeringen av Uno, att den kommer från något lik i bagageutrymmet, det anser jag är det mest logiska och riktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in