2014-03-11, 22:55
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Ge mig tips på bra rakolja som går att köpa i vanliga affärer i Stockholm och som funkar bra till rakning bara oljan och inget mer.

Eller någon olja från nätet ni rekommenderar.
I vanliga affärer, som typ Ica eller Konsum, är det nog svårt att över huvud taget hitta rakolja. För övrigt gillar jag Zirh och American Crew.

Lycka till!
Citera
2014-03-19, 00:32
Medlem
Är lite sugen på att börja prova på att raka mig med säkerhetshyvel och har kikat in paketet; http://www.gents.se/benjamin-barber-...s-rakset-ebony och undrar om det skulle kunna vara något(byter såklart till säkerhetshyvel istället för mac3).

Sedan såklart rakblad (tänkte ta Feather) samt en raktvål. Vad kan ni rekommendera där?
Är det något mer man bör skaffa sig till starten?
Citera
2014-03-19, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALLIGATORBLOOD
Är lite sugen på att börja prova på att raka mig med säkerhetshyvel och har kikat in paketet; http://www.gents.se/benjamin-barber-...s-rakset-ebony och undrar om det skulle kunna vara något(byter såklart till säkerhetshyvel istället för mac3).

Sedan såklart rakblad (tänkte ta Feather) samt en raktvål. Vad kan ni rekommendera där?

Kent kan jag rekommendera när det kommer till tvål. Något annat? Kanske köpa några andra varianter av rakblad för att hitta det som passar dig?
Citera
2014-03-19, 03:15
Medlem
Citat:

Jag skulle vilja påminna dig om att använda en borste också, helt ärligt tycker jag att det mysigaste med att raka mig är att arbeta upp lödder med borsten. Håller med inlägget ovanför att inte bara ha en sorts blad. Prova dig fram genom ett samplepack. Om du inte bryr dig om doften på tvålen så skulle jag vilja rekommendera palmolives raktvål eller deras rakkräm. Fruktansvärt bra för sitt pris. Ett alunstift är dunder om du skulle råka skära dig, det är fruktansvärt lätt hänt i början. En go aftershave kan också vara fint att stänka på när du är klar. Tänk på att vara väldigt lätt på handen när du rakar, det kan inte sägas tillräckligt många gånger.
Citera
2014-03-19, 09:38
Medlem
Citat:

Du betalar ett sjukt extremt överpris om du köper det rak-setet, du skulle kunna spara några hundra kronor på att köpa något från Storbritannien. Förövrigt är best badger inte någon vidare, skulle rekommendera en grävlingsborste med finest eller silvertip.

Merkur 34C eller Muhle 89

Muhle syntetisk borste, Omega vildsvinsborste, "silvertip" grävlingsborste eller "finest" grävlingsborste

Pröva-på/Blandningspaket med blad, eller gör ditt eget. Billiga storförpackningar av blad

Alumblock och/eller Styptic pencil

Raktvål eller rakkräm, exempelvis:
Omega, Proraso grön, MWF (Kan vara något svår att löddra upp, Cella, TOBS.

Aftershave, Nivea sensitive aftershave balm (Finns att köpa i större matvarubutiker, länkar till amazon för att kunna ge en bild på produkten, och det är det bästa pris jag sett produkten till.) eller proraso

Är mest bara exempel på produkter och inte något färdigt sett, bra produkter till bra priser. Går också att läsa exempelvis på följande länk om produkter och dy. länkarna i sig är bara till amerikanska sidor och som sådana är högst olämpliga att köpa från, men motsvarande torde finnas från Engelska återförsäljare. Felsökning/frågor. Instruktionsvideos.

Fråga om det är något du undrar över, lycka till.
Senast redigerad av Simcon 2014-03-19 kl. 09:41.
Citera
2014-03-19, 09:44
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Ge mig tips på bra rakolja som går att köpa i vanliga affärer i Stockholm och som funkar bra till rakning bara oljan och inget mer.

Eller någon olja från nätet ni rekommenderar.
Gentlemens Tonic eller Bluebeards revenge är bra grejer.
Citera
2014-03-19, 10:46
Medlem
Citat:

Rekommenderar:
http://shavingroom.se/produkt/muhle-...p-horn-medium/ som borste, bra pris och jag har haft min i tre år och den ser ut som ny.
Merkur 34 som många redan länkar är fantastisk
http://shavingroom.se/produkt/feathe...dubbelrakblad/ billigt och bra, jag har testat en del blad och föredrar dessa.
Citera
2014-03-26, 01:16
Medlem
mr.Floppys avatar
Jag måste passa på och fråga, vart gör ni av de gamla bladen från pappförpackningar? Samlar ni upp dem i en glasburk eller liknande? Någon som har en smart lösning så det inte händer någon olycka med soppåsen, har både hund, katter och kärring hemma.
Jag använder annars Wilkinson Sword och Bluebeards Revenge rakblad, de har ju en plastförpackning där man kan stoppa in de gamla bladen på baksidan när de är slut. Praktiskt och bra. Men nu testade jag Supermax Stainless, de passade mig riktigt bra, har nog aldrig upplevt en så skön rakning! Kommer nog gå över till Supermax nu, har även läst någonstans att det skulle vara svenskt stål i dem? Problemet är ju att bladen ligger i en pappförpackning bara. Har aldrig råkat ut för detta tidigare
Citera
2014-03-26, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Jag måste passa på och fråga, vart gör ni av de gamla bladen från pappförpackningar? Samlar ni upp dem i en glasburk eller liknande? Någon som har en smart lösning så det inte händer någon olycka med soppåsen, har både hund, katter och kärring hemma.
Jag använder annars Wilkinson Sword och Bluebeards Revenge rakblad, de har ju en plastförpackning där man kan stoppa in de gamla bladen på baksidan när de är slut. Praktiskt och bra. Men nu testade jag Supermax Stainless, de passade mig riktigt bra, har nog aldrig upplevt en så skön rakning! Kommer nog gå över till Supermax nu, har även läst någonstans att det skulle vara svenskt stål i dem? Problemet är ju att bladen ligger i en pappförpackning bara. Har aldrig råkat ut för detta tidigare

Det är väl bara att linda in dem i lite toalett-/hushållspapper?
Citera
2014-03-26, 01:59
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Meinl
Det är väl bara att linda in dem i lite toalett-/hushållspapper?

Valfri och godtycklig metallburk med något som är lättflytande, (tomatkross rekommenderas inte även om det går). Gör ett avlångt hål lämpligt som det går att stoppa rakblad igenom och töm burken. Skölj och rengör. Om man så vill och behagar så går det säkerligen att dekorera och/eller måla burken burken.

Grattis, du har nu en miljövänlig och säker bladbank som kommer räcka väldigt länge. När den slutligen är fylld, så är det bara att lägga den i metallåtervinningen (med en eventuell liten tejpbit ovanför mynningen eller något annat lämpligt).
Citera
2014-03-26, 02:34
Medlem
Citat:

Tictac-förpackning är guld värt när det kommer till att förvara använda blad. Lättillgängligt och utan krusiduller. Bara att tejpa fast locket när det är fullt.
Citera
2014-03-26, 16:50
Medlem
mr.Floppys avatar
Får tacka för era svar
Det blir till att göra en metallburk att använda hemma och ta med en Tic Tacburk på resor
Tack Flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in