Jag ska nu dela av mig av mina erfarenhet av våtrakning i detta inlägg.
Det hela började med att jag suckade tungt när jag stod i kassan på Coop Forum och skulle köpa nya rakblad till min Fusion-hyvel. 150kr i månaden är ganska mycket pengar för en gymnasiestuderande, så jag blev irriterad och la ifrån mig rakbladen och gick därifrån.
Jag beställde sedan när jag kom hem en
Mühle R89 och 20st gula Gillette 7'o Clock från
www.shaving-shack.com för ca 350kr efter alla lovord om säkerhetshyvlar här på forumet. Dum som jag är, så tänkte jag inte på att beställa en rakborste och rakkräm på samma gång, så jag fick köpa rakkräm ifrån Palmolive och en billig borste för 25kr på Coop.
När jag sedan fick hem grejerna ifrån Storbritannien efter ca 3 dagar, så laddade jag hyveln med bladet som följde med hyveln, ett Derby-blad. Derby-bladet gav mig inte direkt någon skön rakning, utan jag upplevde att bladet drog lite i håret, men å andra sidan var det ganska förlåtande för dålig teknik. Första rakningen blev fruktansvärt dålig om jag säger så.
Andra och tredje rakningen gick något bättre, men fortfarande samma dragande i skäggväxten. När jag skulle påbörja den fjärde rakningen bytte Derby-bladet mot ett Gillette. Gillette-bladet gav mig en mycket bättre rakning, men var inte alls lika förlåtande som Derby-bladet. Tack gode gud för alunstiftet!
Sedan dess har min teknik blivit allt bättre och upplever nu att rakningen blir bra mycket bättre än med min tidigare Fusion-hyvel. För att summera inlägget så undrar jag varför jag inte köpte mig en säkerhetshyvel bra mycket tidigare än vad jag gjorde.
När de rakbladen jag har börjar ta slut så ska jag förmodligen testa Feather-blad och köpa en riktigt rakborste gjord av grävling samt en burk med rakkräm ifrån Taylor of Old Bond Street.
/Nickr