2013-01-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
Okej, men kan man ha after shave med alkohol dagen efter man rakar sig då, har några st riktigt fina som innehåller alkohol och vill inte hälla ut dessa

Du kan använda det, men det är inte bra för huden i längden, använd dem försiktigt så bör det inte vara något problem. Sätt runt halsen eller dy. men antar att du hade märkt ifall det givet dig något problem eller obesvär, så
Citera
2013-01-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Du kan använda det, men det är inte bra för huden i längden, använd dem försiktigt så bör det inte vara något problem. Sätt runt halsen eller dy. men antar att du hade märkt ifall det givet dig något problem eller obesvär, så
Nja inga problem vad jag har märkt av iaf, då vet jag det till framtiden
Citera
2013-02-01, 13:34
Medlem
Jag investerade i en Feather MR3-hyvel efter rekommendation i en butik och den blev en mycket trevlig bekantskap, så nu är fusion-hyveln degraderad till annat än ansiktet
Citera
2013-02-07, 19:22
Medlem
Jag ska nu dela av mig av mina erfarenhet av våtrakning i detta inlägg.

Det hela började med att jag suckade tungt när jag stod i kassan på Coop Forum och skulle köpa nya rakblad till min Fusion-hyvel. 150kr i månaden är ganska mycket pengar för en gymnasiestuderande, så jag blev irriterad och la ifrån mig rakbladen och gick därifrån.

Jag beställde sedan när jag kom hem en Mühle R89 och 20st gula Gillette 7'o Clock från www.shaving-shack.com för ca 350kr efter alla lovord om säkerhetshyvlar här på forumet. Dum som jag är, så tänkte jag inte på att beställa en rakborste och rakkräm på samma gång, så jag fick köpa rakkräm ifrån Palmolive och en billig borste för 25kr på Coop.

När jag sedan fick hem grejerna ifrån Storbritannien efter ca 3 dagar, så laddade jag hyveln med bladet som följde med hyveln, ett Derby-blad. Derby-bladet gav mig inte direkt någon skön rakning, utan jag upplevde att bladet drog lite i håret, men å andra sidan var det ganska förlåtande för dålig teknik. Första rakningen blev fruktansvärt dålig om jag säger så.

Andra och tredje rakningen gick något bättre, men fortfarande samma dragande i skäggväxten. När jag skulle påbörja den fjärde rakningen bytte Derby-bladet mot ett Gillette. Gillette-bladet gav mig en mycket bättre rakning, men var inte alls lika förlåtande som Derby-bladet. Tack gode gud för alunstiftet!

Sedan dess har min teknik blivit allt bättre och upplever nu att rakningen blir bra mycket bättre än med min tidigare Fusion-hyvel. För att summera inlägget så undrar jag varför jag inte köpte mig en säkerhetshyvel bra mycket tidigare än vad jag gjorde.

När de rakbladen jag har börjar ta slut så ska jag förmodligen testa Feather-blad och köpa en riktigt rakborste gjord av grävling samt en burk med rakkräm ifrån Taylor of Old Bond Street.

/Nickr
Senast redigerad av Meinl 2013-02-07 kl. 19:32.
Citera
2013-02-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meinl
Jag ska nu dela av mig av mina erfarenhet av våtrakning i detta inlägg.

Det hela började med att jag suckade tungt när jag stod i kassan på Coop Forum och skulle köpa nya rakblad till min Fusion-hyvel. 150kr i månaden är ganska mycket pengar för en gymnasiestuderande, så jag blev irriterad och la ifrån mig rakbladen och gick därifrån.

Jag beställde sedan när jag kom hem en Mühle R89 och 20st gula Gillette 7'o Clock från www.shaving-shack.com för ca 350kr efter alla lovord om säkerhetshyvlar här på forumet. Dum som jag är, så tänkte jag inte på att beställa en rakborste och rakkräm på samma gång, så jag fick köpa rakkräm ifrån Palmolive och en billig borste för 25kr på Coop.

När jag sedan fick hem grejerna ifrån Storbritannien efter ca 3 dagar, så laddade jag hyveln med bladet som följde med hyveln, ett Derby-blad. Derby-bladet gav mig inte direkt någon skön rakning, utan jag upplevde att bladet drog lite i håret, men å andra sidan var det ganska förlåtande för dålig teknik. Första rakningen blev fruktansvärt dålig om jag säger så.

Andra och tredje rakningen gick något bättre, men fortfarande samma dragande i skäggväxten. När jag skulle påbörja den fjärde rakningen bytte Derby-bladet mot ett Gillette. Gillette-bladet gav mig en mycket bättre rakning, men var inte alls lika förlåtande som Derby-bladet. Tack gode gud för alunstiftet!

Sedan dess har min teknik blivit allt bättre och upplever nu att rakningen blir bra mycket bättre än med min tidigare Fusion-hyvel. För att summera inlägget så undrar jag varför jag inte köpte mig en säkerhetshyvel bra mycket tidigare än vad jag gjorde.

När de rakbladen jag har börjar ta slut så ska jag förmodligen testa Feather-blad och köpa en riktigt rakborste gjord av grävling samt en burk med rakkräm ifrån Taylor of Old Bond Street.

/Nickr

Featherbladen är ruskigt bra ^^, ett tips är att inte testa på ditt finger hur vassa de egentligen är , krävs inte mycket för att man ska skära sig. Kan personligen rekommendera Lemon & Lime som jag tycker är trevlig, men jag är övertygad om att övriga sortimentet kommer vara bra, funderar själv på att testa Lavender eller Rose som nästa shaving cream .

Alunblock är underbart att ha, räcker i stort sett hur länge som helst så det blir inte heller någon stor utgift. När man blir mer van så kommer det gå fortare med rakningen, man lär sig hur sin rakhyvel beter sig och får kläm på bra vinkling . Så med tiden kommer alunblocket användas allt mindre .
Citera
2013-02-07, 20:33
Medlem
Glappkontakts avatar
Blad - Derby är inte kända för att ha bra blad. Feather kan vara lite väl vassa för många. Vass är inte alltid samma sak som effektiv och komfortabel rakning. Många föredrar Astra för sin pris/prestanda. Mitt tips är trots allt, köp ett sample pack och testa dig fram.

Borstar - Grävling är enligt många det bästa. Men troligen är det lika många som anser att dom andra alternativen är mint lika bra. Har själv testat några och ska jag vara ärlig så använder jag mest min gigantiska LiJun eller en syntetisk Mühle. Simpson gör trevliga borstar och när min ekonomi blir bättre, då ska jag köpa en Kent BK8 (eller större).

Kräm/Tvål - Jag har totalt fastnat för Proraso. Bra produkter till ett väldigt lågt pris. Det är väl nästan bara Arko som är billigare.
Citera
2013-02-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Kräm/Tvål - Jag har totalt fastnat för Proraso. Bra produkter till ett väldigt lågt pris. Det är väl nästan bara Arko som är billigare.
Deras shaving-cream löddrar också väldigt bra, alltid bra när man är stressad , men den har en något tråkig doft (inte nödvändigtvis dåligt). Tycker deras pre/aftershave är väldigt behagliga för mig med känslig hud.
Citera
2013-02-08, 14:56
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Deras shaving-cream löddrar också väldigt bra, alltid bra när man är stressad , men den har en något tråkig doft (inte nödvändigtvis dåligt). Tycker deras pre/aftershave är väldigt behagliga för mig med känslig hud.
Tja, tråkig doft är ganska så ointressant, iaf för mig. Men Sandalwood (röd) luktar som sandalwood. Den gröna har lite av mentol bite som friskar upp. Speciellt på sommaren. Den blå är något intetsägande doftmässigt. Men gör sitt jobb bra.
För att få doft så har man trots allt Aftershave och då är väl Prorasos produkter klart tråkiga. Sitter på en samling intressanta ryska produkter en som jag personligen gillar, Floid Orange och Blå.

Hyvlar -
Mühle R89 är väl nästan den mest klassiska som den stora massan trivs med. Tänk på att Edwin Jagger är samma hyvel.
Merkur 37C, slant bar är nog den jag änvänder mest. Speciellt om det blir lite långhårigt ibland.
Mühle R41 är väl den mest effektiva hyveln. För kvällar då man vill vara extra slät. Den är dock oförlåtande. Man kommer att se alla misstag som du har gjort

Har ett 20-tal Heljestrand rakknivar. Har mer eller mindre gett upp där. Men dom är skoj att ha
Citera
2013-02-14, 21:41
Medlem
Messigoals avatar
Idag beställde jag:

http://www.gents.se/merkur-34c-dubbelbladshyvel.htm
och
http://www.gents.se/feather-dubbelrakblad-10-pack.htm

Jag har förstått att man måste raka på ett annat sätt än med en 5blads, men måste man verkligen raka sig 3 gånger?! Och mååste man även ha massa extraprylar, rakborste osv? Räcker det inte med raklödder/creme/allt vad det nu heter?

Tack på förhand.
Citera
2013-02-14, 21:56
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messigoal
Idag beställde jag:

http://www.gents.se/merkur-34c-dubbelbladshyvel.htm
och
http://www.gents.se/feather-dubbelrakblad-10-pack.htm

Jag har förstått att man måste raka på ett annat sätt än med en 5blads, men måste man verkligen raka sig 3 gånger?! Och mååste man även ha massa extraprylar, rakborste osv? Räcker det inte med raklödder/creme/allt vad det nu heter?

Tack på förhand.
Bra val, även om Feather kan vara lite väl vassa/oförlåtande om man har otur och dålig teknik.

Finns väl egentligen inga måsten. Beror lite på skäggväxten och hur ofta man rakar sig. Men generellt sett så blir det nog tre vändor om man ska bli helt slät. Tipset är att titta på youtube, Mantic59, som går igenom mer detaljerat och skapa en skäggkarta. Raka medhårs och från sida ill sida. Aldrig mothårs.
Finns inte heller något tvång att använda borste. I t ex USA så är det förbjudet att använda borste hos barberare. Personligen så tycker jag att det get en mer komfortabel rakning med lite massage )
Citera
2013-02-14, 22:11
Medlem
Messigoals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Bra val, även om Feather kan vara lite väl vassa/oförlåtande om man har otur och dålig teknik.

Finns väl egentligen inga måsten. Beror lite på skäggväxten och hur ofta man rakar sig. Men generellt sett så blir det nog tre vändor om man ska bli helt slät. Tipset är att titta på youtube, Mantic59, som går igenom mer detaljerat och skapa en skäggkarta. Raka medhårs och från sida ill sida. Aldrig mothårs.
Finns inte heller något tvång att använda borste. I t ex USA så är det förbjudet att använda borste hos barberare. Personligen så tycker jag att det get en mer komfortabel rakning med lite massage )

okejokej, känns som jag har tagit mig vatten över huvudet denna gången. Var bara så trött på min gilletthyvel
Citera
2013-02-14, 22:21
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messigoal
okejokej, känns som jag har tagit mig vatten över huvudet denna gången. Var bara så trött på min gilletthyvel
Det tvivlar jag på att du har gjort. Ta det bara lugnt och återkom gärna med frågor och erfarenheter.
Självklart finns det dom som inte trivs och går tillbaka. Men dom är väldigt få
Kan leta efter vettiga prylar och priser när du vill komplettera senare. Dom bladen är ganska dyra i sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in