2014-08-18, 21:14
Medlem
tupplurarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhanjel2
Tänkte försöka ta steget från Gilettes tyglar och köpa nåt instegskit med säkerhetshyvlar.

Funderar antingen på att köpa Gents paket med en Merkur 34 C, eller köra på något eget ihopsatt paket från tex Connaught Shaving.

Vad tycker ni?

http://forumbilder.se/DDNIE/img-0120

http://www.gents.se/merkur-34c-startkit

Vill inte lägga för mycket pengar, om det är så att man inte fastnar för det. Men samtidigt vill man ju inte köpa skit som inte ger en rättvis verklighetsbild.

Uppdatering.

Fick nog ihop ett ännu mer prisvärt paket från Shaving.ie (Någon som handlat där)
http://forumbilder.se/DDNIF/screen-s...16-at-15-28-18

Fick inte med totalpriset i bilden, men det är 70 pund inkl frakt.
Hyvel
Rakblad

Jag köpte en gång en dyrare hyvel i svensk affär och använde den en gång...

Glöm inte borste och till exempel detta löddret. Eventuellt en aftershave. Ett paket som detta står sig i några år, så länge du hittar ett rakblad du trivs med!
Senast redigerad av tupplurarn 2014-08-18 kl. 21:17.
Citera
2014-08-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dhanjel2
Tänkte försöka ta steget från Gilettes tyglar och köpa nåt instegskit med säkerhetshyvlar.

Funderar antingen på att köpa Gents paket med en Merkur 34 C, eller köra på något eget ihopsatt paket från tex Connaught Shaving.

Vad tycker ni?

http://forumbilder.se/DDNIE/img-0120

http://www.gents.se/merkur-34c-startkit

Vill inte lägga för mycket pengar, om det är så att man inte fastnar för det. Men samtidigt vill man ju inte köpa skit som inte ger en rättvis verklighetsbild.

Uppdatering.

Fick nog ihop ett ännu mer prisvärt paket från Shaving.ie (Någon som handlat där)
http://forumbilder.se/DDNIF/screen-s...16-at-15-28-18

Fick inte med totalpriset i bilden, men det är 70 pund inkl frakt.

Jag har köpt från Connaught Shaving förut och det har fungerat bra, även Shaving.ie borde fungera väl. Tyckte paketen såg vettiga ut vid en snabbkoll. Personligen skulle jag rekommendera dig till att skippa gents och använda pengarna du sparar till något roligare...
Citera
2014-08-18, 23:10
Medlem
ozzyruless avatar
Hej!

Är helt ny på rakning med säkerhetshyvel och är påväg att köpa min första. Vill gärna ha OK grejer utan att lägga en förmögenhet så att säga.

Är detta ett bra startkit: http://shavingbyguapo.se/product.htm...category_id=45 ? Eller är det Mühle budgetgrejer? Det ser läckert och prisvärt ut!

Sedan komplettera med att köpa lite olika sorters blad för att hitta det jag gillar bäst.

Är Bluebeards Revenge bra rakkräm, after shave och rakolja? Sett bra recensioner på det. Verkar vara mycket prisvärt!

Vad skulle ni annars kunna rekommendera för hyvel, ställ, rakskål och borste för bra pris men samtidigt få bra grejer?

Edit. Är rakolja viktigt att använda? Är inte direkt känslig i hyn.
Senast redigerad av ozzyrules 2014-08-18 kl. 23:12.
Citera
2014-08-19, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozzyrules
Hej!

Är helt ny på rakning med säkerhetshyvel och är påväg att köpa min första. Vill gärna ha OK grejer utan att lägga en förmögenhet så att säga.

Är detta ett bra startkit: http://shavingbyguapo.se/product.htm...category_id=45 ? Eller är det Mühle budgetgrejer? Det ser läckert och prisvärt ut!

Sedan komplettera med att köpa lite olika sorters blad för att hitta det jag gillar bäst.

Är Bluebeards Revenge bra rakkräm, after shave och rakolja? Sett bra recensioner på det. Verkar vara mycket prisvärt!

Vad skulle ni annars kunna rekommendera för hyvel, ställ, rakskål och borste för bra pris men samtidigt få bra grejer?

Mühle är bra skit, så köp bara.

Jag tycker att Bluebeards är väldigt 'meh' om jag ska vara ärlig. Jag skulle hellre ha köpt Proraso som jag föredrar över Bluebeards. Både billigare och volym per tub/burk är högre än Bluebeards.
Citera
2014-08-19, 01:30
Medlem
Citat:
Hej!

Muhle gör väl bra grejer, men skulle väl inte påstå att paketet är prisvärt (Men visst, det är inte så mycket dyrare i Sverige än utomlands). Skål och ställ är inte något du behöver.

Bättre att köpa något från Connaughtshaving eller Shaving.ie. Beror väl lite på vad man är ute efter och vill ha.

Några tidigare poster jag gjort om det, tror de torde vara aktuella.
(FB) Bästa rakhyvel (för män)?
(FB) Bästa rakhyvel (för män)?
(FB) Ni som använder rakhyvel från Gillette. Varför?
Citera
2014-08-19, 18:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Hej!

Jag har själv Mühle och är mycket nöjd. Min far har ett set likande det där. Tror att det är det här:

http://www.muehle-shaving.com/shop/s...S_21_H_331_SSR

Har testat flera borstar sedan jag började med säkerhetshyvel och har fastnat för syntetiska. Jag föredrar helt klart syntetiska borstar. Ett ställ är bra så att borsten får torka hängande. Rakolja har jag inte testat någon riktig. Kör oftast med apotekets Mandelolja. Vet inte om det är så stor skillnad. Har läst att en del använder helt vanlig matolja. Även vissa professionella barberare.
Citera
2014-08-20, 01:04
Medlem
ekerilars avatar
Jag blir lite fundersam kring trådskaparens rubriksättning. Bästa rakhyvel (för män)

Rakhyvlar är något kvinnor använder för att raka benen, armhålorna och eventuellt musen om de nu väljer att göra det.

En man rakar sig med kniv. Resultatet blir oändligt mycket bättre och man slipper känna sig feminiserad på samma sätt som när man sitter och kissar.

Har man inte tid, lust, ork eller kunskap för att strigla en rakkniv är en shavette (rakkniv med utbytbara blad) ett alldeles utmärkt alternativ.
Senast redigerad av ekerilar 2014-08-20 kl. 01:09.
Citera
2014-08-20, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag blir lite fundersam kring trådskaparens rubriksättning. Bästa rakhyvel (för män)

Rakhyvlar är något kvinnor använder för att raka benen, armhålorna och eventuellt musen om de nu väljer att göra det.

En man rakar sig med kniv. Resultatet blir oändligt mycket bättre och man slipper känna sig feminiserad på samma sätt som när man sitter och kissar.

Har man inte tid, lust, ork eller kunskap för att strigla en rakkniv är en shavette (rakkniv med utbytbara blad) ett alldeles utmärkt alternativ.

Det som fungerar för ena könet fungerar för andra könet, varför skulle inte kvinnor kunna raka benen med rakkniv om de så vill? (Rekommenderar inte någon att raka sitt kön med en rakkniv, oavsett kön. Säkerhetsrakhyvel fungerar däremot utmärkt). Säkerhetsrakhyvel är ett enkelt och smidigare alternativ än rakkniv och om personer är nöjda med det så är det utmärkt, däremot är många bladladdade-rakknivar (shavette) för lätta (väger för lite) för att erbjuda en liknande rakning som en kniv, kombinera med väldigt vasst blad så blir det lite känsligt för teknik... Men det är ju bara detaljer. Betydligt enklare med säkerhetsrakhyvel i allmänhet.

Men återigen till rubriken om kön, finns inte någon anledning till att den biten ska vara där, män rakar sina ansikten (och vissa på fler ställen), kvinnor rakar exempelvis ben. Utrustningen kan vara samma, för trots allt är syftet hår-reducering.
Citera
2014-08-20, 04:40
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Det som fungerar för ena könet fungerar för andra könet, varför skulle inte kvinnor kunna raka benen med rakkniv om de så vill? (Rekommenderar inte någon att raka sitt kön med en rakkniv, oavsett kön. Säkerhetsrakhyvel fungerar däremot utmärkt). Säkerhetsrakhyvel är ett enkelt och smidigare alternativ än rakkniv och om personer är nöjda med det så är det utmärkt, däremot är många bladladdade-rakknivar (shavette) för lätta (väger för lite) för att erbjuda en liknande rakning som en kniv, kombinera med väldigt vasst blad så blir det lite känsligt för teknik... Men det är ju bara detaljer. Betydligt enklare med säkerhetsrakhyvel i allmänhet.

Men återigen till rubriken om kön, finns inte någon anledning till att den biten ska vara där, män rakar sina ansikten (och vissa på fler ställen), kvinnor rakar exempelvis ben. Utrustningen kan vara samma, för trots allt är syftet hår-reducering.
Eftersom tillverkarna gör skillnad på rakhyvlar och de allra flesta inte får för sig att raka nyllet med en Venus-rakhyvel så är det inte så konstigt att bara anta att det faktiskt är skillnad även om det är samma blad i annan förpackning. Om sen tjejerna skulle ta över tråden kanske det skulle bli en evig diskussion om hur mycket bättre det är att vaxa så något syfte har det kanske ändå
Citera
2014-08-20, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Eftersom tillverkarna gör skillnad på rakhyvlar och de allra flesta inte får för sig att raka nyllet med en Venus-rakhyvel så är det inte så konstigt att bara anta att det faktiskt är skillnad även om det är samma blad i annan förpackning. Om sen tjejerna skulle ta över tråden kanske det skulle bli en evig diskussion om hur mycket bättre det är att vaxa så något syfte har det kanske ändå

Vill minnas att jag sett någon video/diskussion om hur det är gynnsammare och ger bättre lönsamhet om man delar upp marknaden i segment såsom kvinnligt/manligt och att det skulle driva upp priserna på produkterna, jämfört med om det är unisex produkter. Huruvida det är fallet vet jag inte, men om inte annat så är det ju vettigt att diskussioner om vaxning hålls utanför en tråd om rakning .
Citera
2014-08-20, 22:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Vill minnas att jag sett någon video/diskussion om hur det är gynnsammare och ger bättre lönsamhet om man delar upp marknaden i segment såsom kvinnligt/manligt och att det skulle driva upp priserna på produkterna, jämfört med om det är unisex produkter. Huruvida det är fallet vet jag inte, men om inte annat så är det ju vettigt att diskussioner om vaxning hålls utanför en tråd om rakning .

Det försökte gillette med redan på 60-talet givetvis http://mr-razor.com/Rasierer/One-Pie...tte%20Blue.jpg

I övrigt så skall ingen komma och påstå att säkerhetshyvel på något sätt är mindre manligt, kniv är dels en stor investering, dels kräver den träning för att inte blodsvite skall uppstå och dessutom kräver kniven underhåll.

Det där är de 3 stora orsakerna till varför jag föredrar säkerhetshyvel framför kniv.
Citera
2014-08-20, 22:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Puh! Jag har läst hela tråden nu Hittade till och med mig själv på sidan 53

Jag är en och en halv vecka in i denna ljuva värld av säkerhetshyvlar nu. Anledningen till bytet var min hud som bara blivit känsligare och känsligare för varje månad som gått det senaste året, och då var det ingen dans på rosor innan dess heller. Hittade också rätt bland apotekets sortiment av hudkrämer samtidigt så mina problem är som bortblåsta.

Jag är bara 6 eller 7 rakningar in men man avancerar fort och enda gången jag fick problem var när jag började karva lite väl i en knepig mothårsvinkel. Jag har inte tagit klivet fullt ut riktigt än men efter att ha läst igenom hela tråden så känner jag att jag har ganska bra koll på vilka riktningar jag kan ta.

Än så länge har jag bara rakhyvel och en samling blad, allt inhandlat från shaving-shack.com
Ett stycke Edwin Jagger DE89L
Ett sample pack med blad:
http://www.shaving-shack.com/10-feat...or-blades.html
samt 10 shark som bonusgåva från shaving shack.

Har bara hunnit med Derby och Feather-bladen än så länge och föredrar det senare bladet, fast då har jag ju förstås hunnit öva lite mer.

Framöver så tänkte jag testa den där superbilliga hästborsten från bestshave.net som korven så varmt rekommenderar. Är det förresten någon som har åkt på att tulla från bestshave.net? Inte för att jag är orolig över att priset skulle skjuta i taket men ändå.

Jag har beställt från bestshave 3-4 gånger och klarat mig varje gång, tror inte tullen tittar så noga på paket från turkiet som usa riktigt ännu

Gör du slag i saken, och tycker att shark-bladen verkar ok, så dunka på med några hundra sådana blad så att du kommer upp i fri frakt ($50) bladen blir verkligen superbilliga och det är trevligt att ha hemma.

Släng även in några arko-tvålar när du ändå håller på - förutsatt att du gillar talgbaserade tvålar då. Svårmatchad tvål sett till pris/prestanda.

Själv har jag i skrivande stund 400 shark och 300 astra green som mina vardagsblad, kostnad strax under 60 öre per blad vilket blir rent skrattretande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in