2014-02-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
Jag har tidigare kört med Gilette, och använt total 10 "rakblad" på över 3 år. Min hy är inte den bästa, och det senaste har den varit väldigt irriterad.

Surfade webben på jobbet och råkade slänga ihop en kundkorg på Shaving-Shack, efter att ha läst och tittat på reviews. Kan ju skicka tillbaka det i värsta fall.

Den är följande: http://i.imgur.com/NtqVteZ.png

Gjorde jag ett bra köp? Blev ganska dyrt, men verkar värt det i längden. Läst att folk köper 100pack rakblad på nätet, någon som kan rekommendera en återförsäljare?

Billigaste 100-packen köper du från "Turken på Bestshave"
http://www.bestshave.net/orginal-box...igc2biajdjlqo1

Edit: Ser att jag var tvåa på den bollen!
Senast redigerad av ujhs 2014-02-25 kl. 19:53. Anledning: korrigering
Citera
2014-02-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Billigaste 100-packen köper du från "Turken på Bestshave"
http://www.bestshave.net/orginal-box...igc2biajdjlqo1

Edit: Ser att jag var tvåa på den bollen!

http://www.bestshave.net/300-shark-s...post-p-62.html

Dessa ser intressanta ut.

Frågan är ju bara hur lång leveranstiden är.
Citera
2014-02-25, 21:17
Medlem
Citat:
Läste att bladen kan skilja sig något också. Hur noga är folk med själva rakbladen? Är det någon specifik tillverkare som är det självklara valet? Syftar främst på Ebay-utbudet.

Vilka rakblad som är bäst är helt individuellt det också. Ett blad jag föredrar kanske du inte gillar överhuvudtaget. Jag föredrar t.ex. något mer styva blad som t.ex. Boots och Feather, medan andra föredrar kanske mer flexibla blad som t.ex. Astra och gula Gillette 7 O'clock. Istället för att köpa ett 300-pack som jag ser att du funderar på, så rekommenderar jag dig till att köpa ett 10-pack av ett flertal olika rakblad tills du har funnit ett du gillar.
Citera
2014-02-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Raka dig dagligen, kör endast medhårs och ev. vid behov sidhårs och se om det räcker. Endast två pass. Kan vara så att du har känslig hud och blir något torr under vintern och därför bör försöka vara lite mer skonsam. Om inte annat för att utvärdera och se vad som kan vara felet .

Vad har du för borste? Pure badger? Om du kör med facelather kanske du ska ta och testa att köra i skål för att minska exfoliationen som blir med borsten. Undvik också att duscha för länge och för varmt innan du rakar dig, har själv märkt att jag kan bli lite för känslig om jag gör så. Om du inte känner för att raka dig dagligen så behöver du nog använda någon mild ansiktstvätt de dagarna du inte rakar dig.

Hoppas jag hjälper i någon utsträckning.

Aha ja så kan det iof vara inte tänkt på att det är vinter å jävligt.

Tror det är en pure badger, kommer inte ihåg märke nu bara för det, brukar raka mig kanske var 3dje dag. Ska ta å titta på en ansiktstvätt !

Tack!
Citera
2014-02-26, 03:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
http://www.bestshave.net/300-shark-s...post-p-62.html

Dessa ser intressanta ut.

Frågan är ju bara hur lång leveranstiden är.

Brukar ligga på 1½ - 2 veckor, beställt 3 - 4 gånger därifrån.
Citera
2014-02-26, 18:29
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Det finns säkert riktigt bra borstar av syntetiskt material, men då har de väl också en lite högre prislapp? Jag använder en best badger eftersom jag tyckte den kändes mest prisvärd och kändes riktigt skön mot huden!

Jag vet inte vad jag kan ha gjort för fel (om jag ens gjorde något fel) när jag använde palmolive, men den fungerade helt enkelt inte för mig!
Ingen fara, jag gillar inte Palmolive heller, har man lite hårdare vatten så är den skitkass.
Citera
2014-02-26, 19:11
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Läste att bladen kan skilja sig något också. Hur noga är folk med själva rakbladen? Är det någon specifik tillverkare som är det självklara valet? Syftar främst på Ebay-utbudet.

Rakbladet är den komponent som påverkar rakningens bekvämlighet mest, även om valet av hyvel och tvål också är viktigt. Här är ett bra sampler pack som kommer att hålla dig sysselsatt ett tag, även om det inte står om de skickar till Sverige:

http://www.ebay.com/itm/Razor-Blade-...item19d20ea45f

Personligen tycker jag tillverkaren "Lord" i Egypten gör de bästa bladen, men det är väldigt individuellt och det enda sättet man kan hitta det perfekta bladet på är att prova sig fram.
Citera
2014-02-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Ingen fara, jag gillar inte Palmolive heller, har man lite hårdare vatten så är den skitkass.

Har du testat lite glycerol/glycerin? Bara några droppar brukar göra det något lättare att löddra och bygga lödder med hårt vatten. En liten men märkbar skillnad .
Citera
2014-02-26, 21:04
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Har du testat lite glycerol/glycerin? Bara några droppar brukar göra det något lättare att löddra och bygga lödder med hårt vatten. En liten men märkbar skillnad .

Jo jag har testat det gamla tricket, men om jag skall vara ärlig så finns det mycket bättre tvålar. Proraso på sommaren, Dovos på vintern, La Toja stift om jag skall resa och slutligen Gilletes rakkräm på tub.

Varför basla med något som inte ger 100% bra resultat?
Citera
2014-02-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Jo jag har testat det gamla tricket, men om jag skall vara ärlig så finns det mycket bättre tvålar. Proraso på sommaren, Dovos på vintern, La Toja stift om jag skall resa och slutligen Gilletes rakkräm på tub.

Varför basla med något som inte ger 100% bra resultat?
Visserligen väldigt sant, men likväl är det ett trick som är värt att nämna. Inte direkt och exklusivt riktat mot just den tvålen.
Citera
2014-02-27, 10:24
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Visserligen väldigt sant, men likväl är det ett trick som är värt att nämna. Inte direkt och exklusivt riktat mot just den tvålen.

Absolut, jag använder Gillettes rakkräm istället, jag fattar inte varför den inte säljs i sverige? Antagligen för att all skulle sluta att köpa skiten på tryckflaska.

Iaf Glycerin är väldigt bra, använder en ren glycerin som tvål, kan med fördels användas till läder också . Tex om man skall restaurera en gammal strigel. Även om en del kan få allergiska reaktioner mot glycerin
Citera
2014-03-10, 21:26
Medlem
Berra76s avatar
Ge mig tips på bra rakolja som går att köpa i vanliga affärer i Stockholm och som funkar bra till rakning bara oljan och inget mer.

Eller någon olja från nätet ni rekommenderar.
Senast redigerad av Berra76 2014-03-10 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in