Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-26, 18:04
  #1585
Medlem
Beställde Feathers precis, var inte så nöjd med Bluebeard Revenge. Inte tillräckligt vassa
Citera
2014-03-26, 18:20
  #1586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastii
Beställde Feathers precis, var inte så nöjd med Bluebeard Revenge. Inte tillräckligt vassa

Vassa och bra, jag har testat många blad men Feather är fortfarande min favorit .
Citera
2014-05-18, 01:39
  #1587
Medlem
Tänkte tipsa de som har vägarna förbi ICA Focus i Göteborg om att de säljer Tabacs rakkräm för 55kr. Halva priset mot billigaste på Prisjakt. Tyvärr inte tvålen, men om tillräckligt många handlar krämen så kanske de börja plocka in lite annat från Tabac också?
Citera
2014-05-19, 13:35
  #1588
Medlem
Rambouis avatar
Bytte till säkerhetshyvel och huden på halsen blir irriterad. Jag tar tacksamt emot tips på hur man kan minska irritationen.

För ca tre veckor sedan så bytte jag från Gillette Fusion Proglide till en säkerhetshyvel. Jag har läst flitigt på den här tråden och andra ställen och följer de vanliga tipsen; antiseptiskt tvål kvällen innan, varm dusch innan, balsam på skägget, pre shave, riktigt raklödder som appliceras i minst 90 sekunder med en grävlingsborste, rakar mig två ggr (wtg, xtg), Proraso Styptic och aftershave. Jag håller på att testa olika blad.

Tyvärr är det så att Gillettes Fushion orsakar mindre irritation. Jag skulle helst fortsätta med säkerhetshyvel då jag inte gillar plastigheten, slit o släng tänket och det löjligt höga priset Gillette tar ut. Men jag har snart fler skönhetsprodukter än min fru, rakningen mycket tar längre tid och halsen blir irriterad. Jag hade gärna sluppit ifrån irritationen.

Kallt vatten och alkohol gör det värre. Tips?
Citera
2014-05-19, 17:03
  #1589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboui
Bytte till säkerhetshyvel och huden på halsen blir irriterad. Jag tar tacksamt emot tips på hur man kan minska irritationen.

För ca tre veckor sedan så bytte jag från Gillette Fusion Proglide till en säkerhetshyvel. Jag har läst flitigt på den här tråden och andra ställen och följer de vanliga tipsen; antiseptiskt tvål kvällen innan, varm dusch innan, balsam på skägget, pre shave, riktigt raklödder som appliceras i minst 90 sekunder med en grävlingsborste, rakar mig två ggr (wtg, xtg), Proraso Styptic och aftershave. Jag håller på att testa olika blad.

Tyvärr är det så att Gillettes Fushion orsakar mindre irritation. Jag skulle helst fortsätta med säkerhetshyvel då jag inte gillar plastigheten, slit o släng tänket och det löjligt höga priset Gillette tar ut. Men jag har snart fler skönhetsprodukter än min fru, rakningen mycket tar längre tid och halsen blir irriterad. Jag hade gärna sluppit ifrån irritationen.

Kallt vatten och alkohol gör det värre. Tips?

Det låter som att du inte har riktigt hittar rätt teknik och vinkel med hyveln. Jag skulle tippa på att du applicerar för mycket tryck med hyveln mot din hud, men även att vinkeln inte är rätt så att den ''tar tag'' i huden vilket då leder till irritationen.
Citera
2014-05-19, 19:46
  #1590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboui
Bytte till säkerhetshyvel och huden på halsen blir irriterad. Jag tar tacksamt emot tips på hur man kan minska irritationen.

För ca tre veckor sedan så bytte jag från Gillette Fusion Proglide till en säkerhetshyvel. Jag har läst flitigt på den här tråden och andra ställen och följer de vanliga tipsen; antiseptiskt tvål kvällen innan, varm dusch innan, balsam på skägget, pre shave, riktigt raklödder som appliceras i minst 90 sekunder med en grävlingsborste, rakar mig två ggr (wtg, xtg), Proraso Styptic och aftershave. Jag håller på att testa olika blad.

Tyvärr är det så att Gillettes Fushion orsakar mindre irritation. Jag skulle helst fortsätta med säkerhetshyvel då jag inte gillar plastigheten, slit o släng tänket och det löjligt höga priset Gillette tar ut. Men jag har snart fler skönhetsprodukter än min fru, rakningen mycket tar längre tid och halsen blir irriterad. Jag hade gärna sluppit ifrån irritationen.

Kallt vatten och alkohol gör det värre. Tips?

Meinls tips är bra. Kan det vara så att skägget växer i olika riktningar? Så är fallet för mig, överallt rakar jag nedåt i "vanlig" riktning, men längst ner, speciellt till höger, växer det åt vänster och då får jag justera vinkeln.

Om du förstår hur jag menar Och nej, självklart ska det inte krävas för mycket produkter. Teknik är A och O!
Citera
2014-05-20, 07:43
  #1591
Medlem
Rambouis avatar
Tack för tipsen gitarrguden och Meinl! Jag fortsätter att öva.
Citera
2014-05-29, 15:34
  #1592
Medlem
Nu har jag testat några lågprisoutsiders som nämnt i tråden.

Lidls rakhyvel för 49 spänn inklusive 20 dubbelblad. Litet plastig, typ Gilette, men intesämre och oändligt mycket billigare. Ingen hudirritation, rakar nära och fint. Rekommenderas.

ICA Basic engångshyvel. 13 spänn för 20 hyvlar (enkelblad).Lätt och plastig som alla engångshyvlar. Mindre aggressiv än BICs engångshyvel (som kan ge rikliga blödningar). Kräver att man trycker litet, men funkar OK. Klart prisvärd engångshyvel.

Wilkinson Sword, säkerhetshyvel, plast, metall. Kostar cirkus 70 kr inkl 5 blad. Billig och bra säkerhetshyvel. Inte agressiv, lätt att använda. Bra för nybörjare med säkerhetshyvel (även om jag föredrar andra blad)
Citera
2014-06-07, 09:01
  #1593
Medlem
SweOs avatar
Hitta precis tråden och hittade i samband en sajt (EFI) där du får en gratishyvel tillsammans med rakgel för 39:-.

Haken är att det blir ett abonnemang om du INTE säger till inom 2 veckor från dess att du mottagit ditt provpaket.

Är en Wilkonson Hydro 5 och hittas här: http://www.gratisprylar.com/rakhyvel-rakblad/
Citera
2014-06-26, 16:09
  #1594
Medlem
Är det någonstörre skillnad mellan Gilettet elektriska rakhyvlar och vanliga rakhyvlar?

Antar att Gileete är de enda som har elektriska rakhyvlar?
Citera
2014-06-26, 16:46
  #1595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Är det någonstörre skillnad mellan Gilettet elektriska rakhyvlar och vanliga rakhyvlar?

Antar att Gileete är de enda som har elektriska rakhyvlar?

Finns ju ingen anledning att köpa något sådant, finns inte några fördelar med det, är dyra i drift och värdelöst på något som är mer än några dagars stubb.

Säkerhetsrakhyvlar är betydligt mer prisvärda i längden, oavsett hårlängd klarar det av det, billiga blad.

Resultatet kan bli bra oavsett metod, säkerhetshyvlar är betydligt billigare men tar något längre tid (Kanske mycket längre tid initialt).

Personligen använder jag borste och raktvål, betydligt trevligare upplevelse än rakskum. Däremot ska det sägas att om man har hårt vatten kan det behövas något raktvål med höghalt av glycerin (eller tillsätta några droppar manuellt), för annars tar det längre tid att få till ett bra lödder.
Citera
2014-06-26, 17:44
  #1596
Medlem
Personligen tycker jag att jag numera hittat den perfekta combon. Elektrisk rakappart + aftershave när det är bråttom, annars säkerhetsrakhyvel. Jag ska dock prova en typisk gilette flerblad genom att slipa upp det mot jeans eller ett bälte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback