2008-09-16, 10:17
Medlem
Klart som korvspad du ska raka dig varje morgon, du är väl ingen kommunist?

Tänk på att inte trycka för hårt, och tips på vettiga produkter finns i den här tråden.
Citera
2008-09-17, 01:42
Medlem
Thoorfangh
Tjena, jag tror problemet ligger i din rakteknik som vilar i handen men det är svårt för mig att bedömma korrekt, men..

Jag tror att du rakar intensivt t.ex. match3 = trycker hyveln hårt mot huden i tron om att det blir bättre men du rispar och irreterar huden.

Grejen med dubbelblad + bra blad som feather är att låta bladet sköta jobbet inte tvärtom.

Luta rakhyvelns tyngd mot huden och börja raka utan att pressa den hårt mot huden. Börja där, tryck mer om det känns att det behövs, snart lär du dig tekniken. Testa med att byta blad om den börja bli allt för slö, rekomderas efter ~5 rakningar.

Att du väljer en bra rakkräm är en fördel, gör huden mer behagligare, skönare rakning samt en lyxkänsla. Men det är ingen garanti att det fixar dina småsår. Som sagt tekniken sitter i handen.

Du kan prova och exprimentera med lite olja som tex majsolja, raspolja som "före rakning" massera in i huden och sen lägga på raklödder om det känns bättre för dig? Jag använder apotekets madelolja, inte lika fet som övriga. http://www.icakuriren.se/ArticlePage...39/oljor_E.jpg

Barnängen aftershave går minst lika bra, något fet kräm men huden blir härligt mjuk. Ta gärna en varm dusch innan för en bättre rakresultat.

Skriv en rapport hur det har gått för dig..
Senast redigerad av spermhare 2008-09-17 kl. 01:48.
Citera
2008-09-18, 00:15
Medlem
Thoorfanghs avatar
Hmmm... Det är ju naturligtvis en helt annan teknik när det gäller att raka med 34c och enkelblad, så det kanske tar ett par veckor innan man lär sig ordentligt. Har redan tagit för vana att duscha varmt eller åtminstone tvätta ansiktet med hett vatten innan jag rakar mig. Därför gjorde jag det även idag när jag för omväxlings skull rakade mig med min gamla mach3. Den funkade riktigt bra; inga sår och den tog nära också. Dessutom en skönare känsla efteråt, då min hud inte var fullt så irriterad som den blir av enkelbladen. Kanske ska jag gå tillbaka till det beprövade sättet, men det är ju så fasligt dyrt

Det är nog bäst att ge merkur-hyveln en chans till. Ska börja raka mig varje dag, skaffa en flaska mandelolja att mjuka upp huden med och kanske köpa ett bättre lödder. Sen vill jag nog inte lägga mer pengar på det här, som den snåla student jag är
Citera
2008-09-27, 19:11
Medlem
Infinitiv86s avatar
Hur är Israelbladen vs. Dorcobladen? Dorco kostar ju bara hälften så det vore bra om bladen ifråga vore lika bra som de israeliska. Är det någon som testat båda varianterna?
Citera
2008-09-27, 19:48
Medlem
Jag har också använt en Merkur-hyvel länge tillsammans med featherblad etc.
Allt har med tid att göra. Orkar man stå länge och pyssla med olja, vara väldigt försiktig etc. så får man givetvis bästa resultat.

Jag är själv många gånger stressad på morgonen och har inte tid med detta. Därför finns det utmärkta och betydligt billigare alternativ att tillgå. ICA har tre-blads hyvlar som funkar utmärkt tillsammans med rakcreme eller mer känsligt rak-skum. Se bara till att värma upp ansiktet vid antingen handfatet eller vid dusch. Sen avslutningsvis med kallt vatten i ansiktet och någonting återfuktande, likt after-shave (utan alkohol). Går betydligt fortare än att stå med en kniv och trettio oljor i sin hand kl.6 på morgonen.

Mina fem cent.
Citera
2008-09-28, 13:08
Medlem
Infinitiv86 israelibladen är ju billiga som dom är, gav 120kr för 100st+frakt från usa
Citera
2008-10-26, 14:39
Medlem
Thoorfanghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermhare
Skriv en rapport hur det har gått för dig..

Hehe... Hade nästan glömt bort den här tråden. Vill bara tacka för all hjälp. Jag kommer just från en underbar rakning; nära, inga sår, ingen irritation. Underbart helt enkelt, när man väl lärt sig tekniken.

Brukar tvätta ansiktet med varmt vatten och tvål, gärna i duschen. Därefter smörjer jag in ansiktet med en mjukgörande hudkräm. Andra har rekommenderat bl.a. Apotekets mandelolja, men jag tycker huden blir alldeles för fet av detta. Hudkrämen, inköpt på Apoteket, fungerar bättre för mig. Därefter brukar jag vänta en stund t.ex. käka frukost eller whatever, i tron om att huden "suger åt sig" av hudkrämen och blir mjukare. Har inga belägg för att detta gör någon skillnad men jag upplever att det blir bättre iaf.

Sedan kör jag med Nivea Shaving Gel (vit sprayflaska), som jag löddrar upp i handen m.h.a. en fuktig rakborste. Masserar ordentligt in löddret i huden med rakborsten. Därefter rakar jag medhårs med korta lätta drag, tvättar av ansiktet med varmt vatten och torkar bort det mesta av vattnet. Tanken är att det ska vara lite fuktigt när jag nu applicerar raklödder ytterligare en gång. Den här gången rakar mothårs, återigen med korta lätta drag. Nu är jag noggrannare och ser till att huden blir slät. När jag är färdig kontrollerar jag med handen och tar lite till där det behövs.

Till sist tvättar jag ansiktet i kallt vatten. Det känns uppfriskande och dessutom drar porerna ihop sig. After shave har aldrig känts riktigt rätt, tycker bara att det gör huden mer irriterad. Istället brukar jag smörja in ansiktet med hudkrämen jag använde i början.

Aldrig varit så nöjd med rakningen som jag är nu
Citera
2008-10-27, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thoorfangh
Hehe... Hade nästan glömt bort den här tråden. Vill bara tacka för all hjälp. Jag kommer just från en underbar rakning; nära, inga sår, ingen irritation. Underbart helt enkelt, när man väl lärt sig tekniken.

Brukar tvätta ansiktet med varmt vatten och tvål, gärna i duschen. Därefter smörjer jag in ansiktet med en mjukgörande hudkräm. Andra har rekommenderat bl.a. Apotekets mandelolja, men jag tycker huden blir alldeles för fet av detta. Hudkrämen, inköpt på Apoteket, fungerar bättre för mig. Därefter brukar jag vänta en stund t.ex. käka frukost eller whatever, i tron om att huden "suger åt sig" av hudkrämen och blir mjukare. Har inga belägg för att detta gör någon skillnad men jag upplever att det blir bättre iaf.

Sedan kör jag med Nivea Shaving Gel (vit sprayflaska), som jag löddrar upp i handen m.h.a. en fuktig rakborste. Masserar ordentligt in löddret i huden med rakborsten. Därefter rakar jag medhårs med korta lätta drag, tvättar av ansiktet med varmt vatten och torkar bort det mesta av vattnet. Tanken är att det ska vara lite fuktigt när jag nu applicerar raklödder ytterligare en gång. Den här gången rakar mothårs, återigen med korta lätta drag. Nu är jag noggrannare och ser till att huden blir slät. När jag är färdig kontrollerar jag med handen och tar lite till där det behövs.

Till sist tvättar jag ansiktet i kallt vatten. Det känns uppfriskande och dessutom drar porerna ihop sig. After shave har aldrig känts riktigt rätt, tycker bara att det gör huden mer irriterad. Istället brukar jag smörja in ansiktet med hudkrämen jag använde i början.

Aldrig varit så nöjd med rakningen som jag är nu
Vilken hyvel använder du?
Citera
2008-10-27, 22:18
Medlem
Thoorfanghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radioactive396
Vilken hyvel använder du?

Sorry!

Merkur 34c och Feather-blad.
Citera
2008-11-02, 19:08
Medlem
Troyleees avatar
Hur mycket skäggväxt tycker ni man borde ha när man ska börja med rakkniv?
Kör idag med en Merkur Futur 700 och en Edwin Jagger Rakborste och lite annats smått och gott. Tycker resultatet är helt okej.
Funderar på att åka till gents och ta en Mästerlig Rakning. Men jag har inte så grov skäggväxt.
Kanske ingen skillnad?
Citera
2008-11-05, 11:58
Medlem
Varför inte testa en rakkniv istället?
Grymt mycket skönare, så blir rakningen mer spa än rutin dessutom.
Finns på www.exclusiveshavings.se om det är någon som letar.
/Bill
Citera
2009-01-05, 23:02
Medlem
Gustapos avatar
Att köpa en rakhyvel, stuk Merkur 34C, utan att köpa riktigt raklödder+Borste är det bortkastade pengar?

Eller funkar det med vanligt standardlödder fram tills dess att ekonomin har stabiliserat sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in