Thoorfangh
Tjena, jag tror problemet ligger i din rakteknik som vilar i handen men det är svårt för mig att bedömma korrekt, men..
Jag tror att du rakar intensivt t.ex. match3 = trycker hyveln hårt mot huden i tron om att det blir bättre men du rispar och irreterar huden.
Grejen med dubbelblad + bra blad som feather är att låta bladet sköta jobbet inte tvärtom.
Luta rakhyvelns tyngd mot huden och börja raka utan att pressa den hårt mot huden. Börja där, tryck mer om det känns att det behövs, snart lär du dig tekniken. Testa med att byta blad om den börja bli allt för slö, rekomderas efter ~5 rakningar.
Att du väljer en bra rakkräm är en fördel, gör huden mer behagligare, skönare rakning samt en lyxkänsla. Men det är ingen garanti att det fixar dina småsår. Som sagt tekniken sitter i handen.
Du kan prova och exprimentera med lite olja som tex majsolja, raspolja som "före rakning" massera in i huden och sen lägga på raklödder om det känns bättre för dig? Jag använder apotekets madelolja, inte lika fet som övriga.
http://www.icakuriren.se/ArticlePage...39/oljor_E.jpg
Barnängen aftershave går minst lika bra, något fet kräm men huden blir härligt mjuk. Ta gärna en varm dusch innan för en bättre rakresultat.
Skriv en rapport hur det har gått för dig..