2015-05-15, 11:28
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.showalter
Nån som provat shavette? Använder säkerhetsrakhyvel och tänkte det skulle var kul att prova rakkniv och att en shavette då vore ett billigt provapå alternativ. Finns ju de som går att använda med vanliga rakblad (som jag redan har) vilket vore billigt och praktiskt. Men finns ju också de med långa blad, känns som att de med långa vore mer lik en riktig rakkniv?
Vet att några i tråden har testat och gillat, jag är själv lite sugen, mest som komplement kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Förövrigt är det intressant att läsa hur folk ser på olika blad.
Jag har endast testat Feather, Astra S P, samt Personna, men har svårt att använda någonting annat än Feather. Har hittills aldrig skurit mig vid någon rakning, men när jag testat något annat än Feather kan jag då och då få en lätt irritation. Endast vid halsen men ändå.
Har säkert mycket att göra med vilken hyvel man har också iofs. Kör med en Merkur 34C.
Jo jag har lagt märke till det och tycker det är rätt underligt. Det är nog kombination hyvel, teknik, hudtyp, skäggväxt som gör att det kan bli så väldigt olika, tror jag.
Citera
2015-05-15, 12:11
Medlem
Själv kör jag med Feather första rakningen, när det är dags för andra omgången byter jag till Astra. Det funkar bäst för mig. Feather är vassare än Astra, dock är Astra mjukare. Kan uppleva att Feather irritera min hud vid andra omgången därför tycker jag Astra kompletterar riktigt bra med sin mer skonsammare rakning samtidigt som man inte behöver samma vasshet. Har provat massvis med olika blad när jag började med HD hyvel och tycker Feather och Astra är de som sticker ut mest i positivt riktning.
Citera
2015-05-15, 12:39
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Någon som har ett tips på en något mellanting mellan min Merkur och en riktigt aggressiv hyvel, typ Mühle R41?

Kanske en Merkur 37C Slant Bar, tycker iofs inte den är speciellt aggressiv personligen.
En FaTip Piccolo kan vara ett billigt alternativ annars.
Citera
2015-05-15, 19:13
Moderator
Fear2bes avatar
Vilken grej. Trodde att de hyvlarna försvann innan nittiotalet.

De där siffrorna: R41, 37C , 34C, 47C - är det bladvinklar?
Citera
2015-05-15, 21:06
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.showalter
Nån som provat shavette? Använder säkerhetsrakhyvel och tänkte det skulle var kul att prova rakkniv och att en shavette då vore ett billigt provapå alternativ. Finns ju de som går att använda med vanliga rakblad (som jag redan har) vilket vore billigt och praktiskt. Men finns ju också de med långa blad, känns som att de med långa vore mer lik en riktig rakkniv?
Är man inte van rakknivsanvändare tror jag knappast det spelar någon som helst roll om bladen är längre eller kortare. Vad man dock inte ska tro är att shavetten och rakkniven är identiska. Shavetten är mycket lättare, fladdrigare och vassare än rakkniven. Det är en vanlig villfarelse att en rakkniv är det vassaste av rakverktyg. Med moderna tillverkningsprocesser är ett rakblad i en shavette märkbart vassare än vad en rakknivsegg är (men med detta inte sagt att detta är bättre).
Jag skulle säga att det är enklare för en nybörjare att bemästra en bra rakkniv än en shavette. Shavettens ringa vikt gör att man måste lägga på tryck och detta kan vara svårt att kontrollera. MEN, rakkniven kräver underhåll och är man inte van sabbar man eggen vid första striglingen och du står där med ett kasst verktyg.
När jag har skägg använder jag bara shavetten för min rakning (linjer, hals, överdel kind, trimning). När jag är renrakad föredrar jag hyveln. Inte för att rakningen blir bättre med hyveln, utan för att det tar mycket längre tid med shavetten (för mig i alla fall).
Det som är så bra med shavetten är att det verkligen är ett billigt sätt att testa knivrakning. Gillar man det och sedan går över till riktig kniv så är faktiskt knivrakningen enklare.
Citera
2015-05-15, 21:23
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Kanske en Merkur 37C Slant Bar, tycker iofs inte den är speciellt aggressiv personligen.
En FaTip Piccolo kan vara ett billigt alternativ annars.

Verkade intressant, ska titta på lite videos och läsa på lite.
Kanske tar man "steget" till en shavette istället....
Citera
2015-05-16, 09:13
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Vilken grej. Trodde att de hyvlarna försvann innan nittiotalet.

De där siffrorna: R41, 37C , 34C, 47C - är det bladvinklar?
Jag har läst hela den här tråden utan att ha sett något om att det skulle ha någon mening. Kollade runt lite snabbt nu, verkar bara vara de av märket Mühle som heter något med R och Merkur som heter något med C ( ? ). Edwin Jagger DE89 följer ju mönstret men har en betydligt högre siffra i namnet än den snarlika 34C.
Citera
2015-05-16, 12:04
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Verkade intressant, ska titta på lite videos och läsa på lite.
Kanske tar man "steget" till en shavette istället....

Kan ju vara en idé, en Piccolo kan man köpa för drygt 250:- från shaver.se så det är ju en relativt billig hyvel. Håller väl inte riktigt samma klass på finishen som t.ex Merkur men funkar bra och rakar bra även om den är väldigt liten.
Shavette har jag aldrig testat, gick direkt på riktig kniv och det kräver ju sin kringutrustning vilket kan vara lite jobbigt i början att hitta rätt grejer.
Citera
2015-05-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj
Är man inte van rakknivsanvändare tror jag knappast det spelar någon som helst roll om bladen är längre eller kortare. Vad man dock inte ska tro är att shavetten och rakkniven är identiska. Shavetten är mycket lättare, fladdrigare och vassare än rakkniven. Det är en vanlig villfarelse att en rakkniv är det vassaste av rakverktyg. Med moderna tillverkningsprocesser är ett rakblad i en shavette märkbart vassare än vad en rakknivsegg är (men med detta inte sagt att detta är bättre).
Jag skulle säga att det är enklare för en nybörjare att bemästra en bra rakkniv än en shavette. Shavettens ringa vikt gör att man måste lägga på tryck och detta kan vara svårt att kontrollera. MEN, rakkniven kräver underhåll och är man inte van sabbar man eggen vid första striglingen och du står där med ett kasst verktyg.
När jag har skägg använder jag bara shavetten för min rakning (linjer, hals, överdel kind, trimning). När jag är renrakad föredrar jag hyveln. Inte för att rakningen blir bättre med hyveln, utan för att det tar mycket längre tid med shavetten (för mig i alla fall).
Det som är så bra med shavetten är att det verkligen är ett billigt sätt att testa knivrakning. Gillar man det och sedan går över till riktig kniv så är faktiskt knivrakningen enklare.

JAg testade att beställa en enkel shavette. Jag testade också att raka mig med den...men det blev onekligen en hel del blodvite....jag lade ned projektet innan jag började raka halsen. MAn vil inte gå omkring med hur många sår som helst.
Säkerhetshyveln verkar vara det bästa och rimligaste.
Citera
2015-05-16, 17:52
Medlem
Rajzormans avatar
Tjenare alla ni proffs inom det rakningsdjunglen. Grabb på 20 år som just nu rakar mig med rakapparat och känner väl, fan det är dags att bli man och skaffa sig riktiga grejer.

Främst för att jag just nu blir rödflammig och får en outhärdlig klia på halsen och under hakan varje gång jag rakar mig och dels av att det känns som lite stiligare och finare att raka sig med hyvel.

Har läst lite här och sätt saker som Merkur Shavette Featherblad och en massa annat. Det jag är ute efter är en väldigt förlåtande hyvel och blad som gör det väldigt lätt att raka sig. Helt enkelt ett nybörjarkit? Tips, ideer och allt mottages gärna!
Citera
2015-05-16, 19:55
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rajzorman
Tjenare alla ni proffs inom det rakningsdjunglen. Grabb på 20 år som just nu rakar mig med rakapparat och känner väl, fan det är dags att bli man och skaffa sig riktiga grejer.

Främst för att jag just nu blir rödflammig och får en outhärdlig klia på halsen och under hakan varje gång jag rakar mig och dels av att det känns som lite stiligare och finare att raka sig med hyvel.

Har läst lite här och sätt saker som Merkur Shavette Featherblad och en massa annat. Det jag är ute efter är en väldigt förlåtande hyvel och blad som gör det väldigt lätt att raka sig. Helt enkelt ett nybörjarkit? Tips, ideer och allt mottages gärna!
Topp 3 är nog vad nästan alla börjar och ofta fortsätter med: http://www.shaving.ie/standard-close...rt=bestselling

Sen tar du helt enkelt ett sample pack med blad: http://www.shaving.ie/products/50-bl...n-sampler.html

Handla från vilken sida du vill så klart, sample pack har nog alla

Borste om du vill, har inga tips på vilken, och då kan du köpa Palmolive Shaving Stick eller Palmolive Shaving Cream på välsorterad ICA för typ en tjuga. Räcker bra mycket längre än en burk raklödder.
Citera
2015-05-16, 20:02
Medlem
c.showalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb

Borste om du vill,

kan rekommendera att billiga syntetborstar för typ 30 spänn ofta går att hitta på en välsorterad ica eller coop. självklart får man vad man betalar för, men de funkar och är billigt att prova innan man köper en silvertip för 1000 spänn. raktvål brukar de också ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in