2014-03-17, 01:10
Medlem
Är Gripen E verkligen rätt väg för sverige? Ju mer jag tänker på det så känns det som om att gripen E projektet är utvecklat för export och inte för sveriges bästa. Gripen E ska enligt saab bli lika kapabel som dagens Typhoon, rafale f3, och superhornet, till ett mycket lägre pris. Perfekt för brasilien och schweiz
Då schweiz är omringat av snälla grannar och brasiliens vars största hot är venezuelas su30. För sveriges del känns det ju inte lika kul, runt 2020 så kommer ryssarna börja flyga med SU-t50, norge kommer flyga f35, antagligen danmark också och skulle inte bli förvånad om finnarna ersätter sina f18 med f35 när det är dags. Sverige ska flyga gripen e tills efter 2040, det innebär att under 20 års tid kommer sverige flyga sämmre kärror än ryssen, tom norge kommer ha ett starkare flygvapen än sverige. Köper finland å danmark f35 har vi det svagaste flygvapnet i skandinavien och det känns ju inge vidare.
Citera
2014-03-17, 02:05
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Är Gripen E verkligen rätt väg för sverige? Ju mer jag tänker på det så känns det som om att gripen E projektet är utvecklat för export och inte för sveriges bästa. Gripen E ska enligt saab bli lika kapabel som dagens Typhoon, rafale f3, och superhornet, till ett mycket lägre pris. Perfekt för brasilien och schweiz
Då schweiz är omringat av snälla grannar och brasiliens vars största hot är venezuelas su30. För sveriges del känns det ju inte lika kul, runt 2020 så kommer ryssarna börja flyga med SU-t50, norge kommer flyga f35, antagligen danmark också och skulle inte bli förvånad om finnarna ersätter sina f18 med f35 när det är dags. Sverige ska flyga gripen e tills efter 2040, det innebär att under 20 års tid kommer sverige flyga sämmre kärror än ryssen, tom norge kommer ha ett starkare flygvapen än sverige. Köper finland å danmark f35 har vi det svagaste flygvapnet i skandinavien och det känns ju inge vidare.
Nej, jag tror inte det. De svenska politikerna ligger efter i kunskap. UAV och UCAV är framtiden. Visst, det är stora utvecklingskostnader men när man har gjort grunden så har man gjort största delen och är bara att bygga på.
Citera
2014-03-17, 03:00
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Intressant iakktagelse. Det finns säkert inte en ensam anledning till detta, utan som vanligt i allt konstruktionsarbete handlar det om att göra kompromisser. Jag skulle tro att luften alldeles inpå flygkroppen är väldigt turbulent, och i överljudsfart har den säkert lägre tryck än någon decimeter ut. Med andra ord skulle motoreffekten bli lägre.

Dessutom funderar jag på ifall insugen bidrar till luftmotståndet alls. Motorerna suger ju in så mycket luft de bara kan få tag på, så länge vi pratar om maxprestanda. Alltså snarare negativt luftmotstånd. Ifall det ligger till på något annat sätt så undrar jag bara varför alla moderna civila jetmotorer har gigantiska insug till fläktsteget...

Man vill helt enkelt inte ha luften bredvid flygkroppen eftersom den är för turbulent och ställer till det för motorn. Men luftintagen bromsar upp luften och komprimerar den framför motorn, vilket är mycket viktigt då motorn inte kan suga luft med överljudsfart.

Så luftintagen bidrar till luftmotståndet.
Citera
2014-03-17, 07:10
Medlem
Citat:
Hur många F35 kommer Norge och Danmark skaffa om dom nu gör det och hur många Gripen skulle dom kunna köpa istället?
Citera
2014-03-17, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hur många F35 kommer Norge och Danmark skaffa om dom nu gör det och hur många Gripen skulle dom kunna köpa istället?
Norge planerar att köpa 52st, danmark köper nog något färre om jag minns rätt. Hur många gripen norge skulle kunna köpa istället vet jag inte mer än att dom skulle fått fler gripen för samma pengar. Dock tyckte dom ju att det var värt att betala mycket mer pengar för färre men mer kapabla kärror.
Citera
2014-03-17, 08:42
Medlem
Riksregaliets avatar
F-35 är underlägsen Gripen E/F. GripenE/F är byggd för att kunna hantera plan som T-50.
Citera
2014-03-17, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksregaliet
F-35 är underlägsen Gripen E/F. GripenE/F är byggd för att kunna hantera plan som T-50.
Nej det stämmer inte.
Citera
2014-03-17, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksregaliet
Det vet jag inte men du får fler Gripar som dessutom är betydligt billigare att flyga.
Citera
2014-03-17, 11:10
Medlem
Citat:
Det vet jag inte men du får fler Gripar som dessutom är betydligt billigare att flyga.
Kostnad spelar mindre roll i ett krig.
Citera
2014-03-17, 11:11
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Sverige ska flyga gripen e tills efter 2040, det innebär att under 20 års tid kommer sverige flyga sämmre kärror än ryssen, tom norge kommer ha ett starkare flygvapen än sverige. Köper finland å danmark f35 har vi det svagaste flygvapnet i skandinavien och det känns ju inge vidare.

Svagaste flygvapnet, my ass! Du får sluta läsa LMs reklamblad.

Jag skulle vara betydligt mer oroad för mitt luftrum om jag var kund till F35. Speciellt med de uppgifter som är aktuella för flygverksamhet i norden så kommer Gripen E äta F35 till frukost, lunch och middag, även om LM faktiskt lyckas producera den med den nu gällande specifikationen (som är rejält bantad), vilket i dagsläget verkar allt mer osannolikt.

/capmac
Citera
2014-03-17, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Kostnad spelar mindre roll i ett krig.
Hur många fler F35 kommer Norge kunna skaffa under ett eventuellet krig?
Antalet plan kommer garanterat att spela roll i ett krig.
Citera
2014-03-17, 11:42
Medlem
Citat:
Hur många fler F35 kommer Norge kunna skaffa under ett eventuellet krig?
Antalet plan kommer garanterat att spela roll i ett krig.
Man kommer att ha det antal stridsflygplan som man hade innan kriget, precis som för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in