2007-06-07, 02:11
Medlem
JAS Gripen är jämlikt och i vissa avseenden bättre i avioniken än Eurofighter. Det är ett faktum. Att EF-Typhoon har bättre prestanda i andra avseenden är en annan sak.

Dessutom uttfyller Gripen idag fler operativa roller än Eurofighter, även om det i sig inte är en försening på EF-Typhoon.

Ett eftersläpande problem för EF-Typhoon är de enorma kostnadsökningarna och förseningar i utvecklandet. Flygplanet är 54 månader försent och utvecklingskostnaderna dubbelt så höga som planerat. 22 miljarder euros enbart i utveckling (as of 2005). Så sent som 2004 (se nedan) när det värsta troddes vara över kom det mer förseningar. Nu, detta år skall dock det mesta vara löst för fullvärdig luftstridsförmåga.

Citat:
Safety alert over Eurofighter
By Andrew Gilligan, Evening Standard 24.05.04

Safety problems with the RAF'S new £43million Eurofighter put it at risk of a disastrous and irrecoverable loss of control in flight, according to a classified Ministry of Defence report leaked to the Standard.

The report, produced three weeks ago, says the problems are so serious that the aircraft should not fly in cloud or perform "dynamic manoeuvres" such as those required in aerial combat unless it carries a second, fully-trained safety pilot.

The document says there is an "unquantifiable risk" that computer problems could cause a "catastrophic" failure of the aircraft in flight.

The verdict is another serious blow to the troubled Eurofighter programme - already beset by massive delays, cost overruns and political controversy. It comes in the official "release to service recommendations" report produced for the Eurofighter on 30 April by Qinetiq, the evaluation arm of the Ministry of Defence.

http://www.thisislondon.co.uk/news/article-10925872-details/Safety+alert+over+Eurofighter/article.do;jsessionid=bJGsFTFQQXqkm7M5ZKLXvTSjc8n2 vJwWQhhF5DhszdyrN1S0Ntgq!560206012

Angående Saab i Sydafrika så är ett fackligt samarbete inget märkligt i sig, syftet skulle gå ut på att förbättra för barn i Sydafrikas fattigare områden. Ja facket har en nära relation med regeringpartiet men direkt går tankarna till samarbetet mellan Folksam, LO och Socialdemokraterna. Behöver jag utveckla?

Uppenbarligen behövdes inte något fackligt stöd för Gripen ändå.

Varför antas det att pengar för arvoden är det samma som mutor ? Efter vad, 3 program på SVT så har det ännu inte kommit fram något annat än att vissa mellanhänder skulle få ersättning för utfört arbete. Dessutom var service och kommisionsarvodet i Sydafrika ovanligt lågt. Finns det oegentligheter ska man nog hellre titta på HAWK affären som hade högra avgifter.

Frågan är inte om Svenskar är naiva utan varför det är okej att beskylla företag utan ens en tråd av bevis. Jag sa inte att SVT skulle skita i sådana undersökningar, lägg inte ord i min mun. Däremot kräver jag professionalism för mina licenspengar oavsett vilket ämne som granskas.
Citera
2007-06-07, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
JAS Gripen är jämlikt och i vissa avseenden bättre i avioniken än Eurofighter. Det är ett faktum. Att EF-Typhoon har bättre prestanda i andra avseenden är en annan sak.

I vilka avseenden är avioniken på Gripen bättre än på Eurofightern? Googlade fram nedanstående lista för vad som ingår i avioniken, du kan ju utgå från den.
  • Radion
  • Horisontgyro eller en gyroplattform
  • Navigeringsutrustningar
  • Landningshjälpmedel
  • Flygradarn
  • FLIR-utrustning
  • Sikten och siktlinjesindikatorer
  • Robothjälputrustningar
  • Styrautomater
  • Siktlinjesindikatorn
  • Elektroniska indikatorer
  • Radarvarnare
  • Motmedel
  • Digitala reglerutrustningar
  • Registreringsutrustningar
  • Luftdataenheter
  • Radarhöjdmätare
  • Igenkänningsutrustning

Citat:
Dessutom uttfyller Gripen idag fler operativa roller än Eurofighter, även om det i sig inte är en försening på EF-Typhoon.

Visst, och hur många spaningskapslar är i operativ tjänst i Flygvapnet idag, två stycken? För Tjeckien och Ungern är antalet 0.

Citat:
Angående Saab i Sydafrika så är ett fackligt samarbete inget märkligt i sig, syftet skulle gå ut på att förbättra för barn i Sydafrikas fattigare områden. Ja facket har en nära relation med regeringpartiet men direkt går tankarna till samarbetet mellan Folksam, LO och Socialdemokraterna. Behöver jag utveckla?

Är du seriös nu eller? Fackförbundets "ja" var kopplat till att de skulle få en utbetalning på 13 miljoner kronor. Tror du att de skulle fått pengarna om de gått ut i ett pressmeddelande och förordat regeringen att inte köpa kärran? Det är ungefär som om jänkarna betalar LO ett par hundra miljoner (öronmärkta för fattiga stenhuggare) för att de ska förorda F-16C Block 52 istället för en uppgradering till JAS 39E/F.

Vidare har vi fortfarande denna post på 1,9 miljarder som Pagrotsky pratade om där kostnaderna inte är redovisade. Vad är detta för märkliga "agentkostnader" egentligen?

Citat:
Frågan är inte om Svenskar är naiva utan varför det är okej att beskylla företag utan ens en tråd av bevis. Jag sa inte att SVT skulle skita i sådana undersökningar, lägg inte ord i min mun. Däremot kräver jag professionalism för mina licenspengar oavsett vilket ämne som granskas.

Vi får väl se vad utredningarna kommer fram till (nu menar jag de som SAAB själv inte håller i). För övrigt ser jag inte hur SVT har brustit i sin objektiva bevakning i detta fall. Mig veterligen har de inte sagt varken från eller till om kärran eller bättre eller sämre än någon annat.

SVT har granskat det ena fallet av försäljning och de två andra av leasing, fall som berör svenska skattebetalare i betydligt större utsträckning än apatiska flygktingbarn eller dylikt som TV4 brukar köra scoop om.
Citera
2007-06-07, 06:34
Medlem
Vi kan väl vara överens om att wikipedia och Google inte kan anses vara tillförlitliga källor när det gäller prestanda på militär materiel.

Gripen är högst operativ i alla roller sedan länge - även mycket duglig i spaningsrollen.
Citera
2007-06-07, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Gripen är högst operativ i alla roller sedan länge - även mycket duglig i spaningsrollen.

Det var väl först i dagarna som SPK 39 levererades till Flygvapnet. För övrigt kommer den endast kunna användas på JAS 39C/D.

Citat:
Vi kan väl vara överens om att wikipedia och Google inte kan anses vara tillförlitliga källor när det gäller prestanda på militär materiel.

Eftersom han skrev att det var ett faktum förmodar jag att han kommer att komma dragandes med fakta. För det kan vi väl vara överrens om att "faktum" åsyftar.
Citera
2007-06-07, 12:28
Medlem
Ankdammsmans avatar
Eurofighter och Gripen befinner sig i olika klasser när det gäller kapacitet, storlek och pris (även om C/D-modellen av Gripen närmar sig något). En Eurofighter är bättre än en Gripen, men också dyrare.

Vill man jämföra så får man räkna på pris/prestanda. För en del kunder kan Eurofighterns förmåga dessutom vara overkill.
Citera
2007-06-19, 22:18
Medlem
Nu blir det fortsatt satsning på Gripen i ett europeiskt perspektiv.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=662776

Hade man inte sett potentialen hade satsningen aldrig gjorts.
Citera
2007-06-19, 22:32
Medlem
Citat:

Mycket trevligt att höra, innebär förhoppningsvis att FMV nu inte kommer behöva pumpa in miljarder i utvecklingsarbetet? Att motortillverkaren med flera är intresserade av att ha en testplattform för ny teknik är inte så märkligt. Låt oss bara hoppas att de betalar vartenda öre.

Förhoppningsvis ska 39E/F gå att kränga utan att behöva betala muto... jag menar "agentavgifter" och dessutom utan att skattebetalarna genom Exportkreditnämnden ska behöva stå som ofrivilliga borgenärer.
Citera
2007-06-20, 00:06
Medlem
Citat:
Nu blir det fortsatt satsning på Gripen i ett europeiskt perspektiv.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=662776

Här finns lite mer info om det...
http://www.saabgroup.com/en/MediaRelations/Pressreleases/Pressrelease.htm?PressreleaseId=149777

Trodde inte att dom skulle släppa denna nyhet redan nu...men men...det är ju i Paris nu i dagarna ...så vad passar väl bättre då .
Citera
2007-06-20, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Mycket trevligt att höra, innebär förhoppningsvis att FMV nu inte kommer behöva pumpa in miljarder i utvecklingsarbetet? Att motortillverkaren med flera är intresserade av att ha en testplattform för ny teknik är inte så märkligt. Låt oss bara hoppas att de betalar vartenda öre.

Förhoppningsvis ska 39E/F gå att kränga utan att behöva betala muto... jag menar "agentavgifter" och dessutom utan att skattebetalarna genom Exportkreditnämnden ska behöva stå som ofrivilliga borgenärer.

Läs om läs rätt ..Dessa kommer gå in som partner i detta plus ev framtida projekt. En viss skillnad
Citera
2007-06-20, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Läs om läs rätt ..Dessa kommer gå in som partner i detta plus ev framtida projekt. En viss skillnad

Förtydliga gärna vad det är i det jag skrev som du anser vara en skillnad från vad du säger.
Citera
2007-06-20, 00:55
Medlem
Citat:
Förtydliga gärna vad det är i det jag skrev som du anser vara en skillnad från vad du säger.

Citat:
Att motortillverkaren med flera är intresserade av att ha en testplattform för ny teknik är inte så märkligt.

Blir en viss skillnad om man aktivt satsar pengar i ett projekt som man tror på.
Citera
2007-06-20, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Blir en viss skillnad om man aktivt satsar pengar i ett projekt som man tror på.

De behöver en testplattform och det får de genom att delbekosta en demonstrator. Vad är det du finner märkligt och vad är det jag ska läsa om? Angående "satsa pengar i ett projekt som man tror på" finns det inte särskilt många alternativ för företagen ifråga då utvecklandet av nya stridsflyg inte precis är en särskilt omfattande verksamhet. Går lika gärna att säga att Gripen är vad de får nöja sig med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in