Jag funderade över det, men var inte riktigt säker. Du har säkert rätt - jag blev bara lite konfunderad över varför Ghent University inte var mellan Durham och Humboldt. Så helt logisk är inte systematiken, vad det verkar. Bra påpekande från dig, hur som helst.
Tydligen inte bara jag som blev konfunderad, se denna artikel i Dagens juridik.
Svar nej. Det är mycket att läsa och det är egentligen inte intressant. Svenskan är krånglig dessutom, inte minst den byråkratiska och extra-krångliga varianten som används i juridiken.
Det spelar egentligen ingen större roll ifall man är intelligent eller inte. Det handlar mest om att orka läsa mycket trams.
Jag är själv besviken som du märker, men om du är väldigt social eller intresserad av att få status* i samhället kanske kan det vara något för dig. Arbetsmarknaden är inget vidare med endast 30% eller så som ens får sitta ting.
Det utbildas fler och fler jurister dessutom, vilket inte är så bra när det redan finns arbetslöshet. Hela utbildningen genomsyras av betygshets och desperata pluggisar som är oroliga att de inte kommer att få sitta ting om de inte får bra betyg. Det är väldigt mycket att läsa så det finns alltid något att vara orolig för. Inte det bästa sättet att tillbringa 4 och ett halvt år av ditt liv.
Bör du läsa juridik? Endast om du är intresserad av lagar och förordningar (vilket jag tvekar på att många är). Konkurrens finns det gott om både i utbildningen och i arbetslivet så det är ingen guldgruva tyvärr.
*Sedan kan man undra ifall det är status att vara jurist. En del anser att jurister är parasiter och att det endast är naturvetenskaperna som har värde. Det brukar vara höger och traditionella människor som inte uppskattar jurister så mycket.
Senast redigerad av plstudent 2014-03-07 kl. 20:08.
Svar nej. Det är mycket att läsa och det är egentligen inte intressant. Svenskan är krånglig dessutom, inte minst den byråkratiska och extra-krångliga varianten som används i juridiken.
Det spelar egentligen ingen större roll ifall man är intelligent eller inte. Det handlar mest om att orka läsa mycket trams.
Jag är själv besviken som du märker, men om du är väldigt social eller intresserad av att få status* i samhället kanske kan det vara något för dig. Arbetsmarknaden är inget vidare med endast 30% eller så som ens får sitta ting.
Det utbildas fler och fler jurister dessutom, vilket inte är så bra när det redan finns arbetslöshet. Hela utbildningen genomsyras av betygshets och desperata pluggisar som är oroliga att de inte kommer att få sitta ting om de inte får bra betyg. Det är väldigt mycket att läsa så det finns alltid något att vara orolig för. Inte det bästa sättet att tillbringa 4 och ett halvt år av ditt liv.
Bör du läsa juridik? Endast om du är intresserad av lagar och förordningar (vilket jag tvekar på att många är). Konkurrens finns det gott om både i utbildningen och i arbetslivet så det är ingen guldgruva tyvärr.
*Sedan kan man undra ifall det är status att vara jurist. En del anser att jurister är parasiter och att det endast är naturvetenskaperna som har värde. Det brukar vara höger och traditionella människor som inte uppskattar jurister så mycket.
Inte säker på om du är ett troll eller bara B-student. Jag anser att juridik är hur kul som helst, tillfredsställelsen av att lösa komplicerade uppgifter, att man känner hur man lär sig något varje dag, det tankesätt man får och att det finns möjlighet att faktiskt påverka. Nu drog jag ett antal klyschor men juridik är mer än att bara sitta och läsa paragrafer och svåra ord....
Nej, anledningen till att det råder betygshets är att det sedan länge finns en sådan kultur på juristprogrammet. Det skulle inte ändras oavsett hur mycket marknaden skrek efter jurister. Antagligen bottnar det i tillsättandet av notarieplatser som grundar sig på betyg. Det har spätts på av att många som läser jurist är överambitiösa karriärsdemoner som skulle ge sin vänstra pungkula/bröst för att få jobb på MSA eller Vinge. Sist jag hörde något var arbetslösheten bland uppsalajurister mindre än 1% ett halvår efter examen. Nästan alla verkar få ett kvalificerat jobb och många vill bara ha ett 9-5 jobb med hyfsad lön, då spelar betygen inte så jävla stor roll. Problemet är att de enda som hörs är de som grinar i en vecka efter ett Ba eftersom de bara kan tänka sig två potentiella arbetsgivare i världen.
Disclaimer: jag är långt ifrån någon Excel-guru, så det här är säkert inte det snyggaste eller smidigaste sättet att lösa problemet på. Däremot är jag (rätt) säker på att det funkar - iaf de gånger jag "testkört" arket och formlerna. Men dubbelkolla för säkerhets skull om resultatet verkar helt orimligt!
Jag fattar inte riktigt hur du har tänkt i excel-filen.
Varför är 310 det maximala antalet poäng?
Var finns det reglerat någonstans att man inte får ha med sig mer än 310hp från utbildningen?
Senast redigerad av checkthisout. 2014-03-09 kl. 04:40.
Jag pluggar språk vid universitetet (Engelska +spanska). Funderar på att bli översättare och då eventuellt inom det juridiska området.
Hur ser det ut på juristprogrammet, vad för insats krävs egentligen för genomgående B-betyg?
För att glida igenom med raka B:n krävs inte särskilt mycket. Du läser litteraturen, sitter på föreläsningar och seminarier för att sedan skriva tentan. Inte mycket mer än så. Definitivt inte några 40 h per vecka.
För att glida igenom med raka B:n krävs inte särskilt mycket. Du läser litteraturen, sitter på föreläsningar och seminarier för att sedan skriva tentan. Inte mycket mer än så. Definitivt inte några 40 h per vecka.
Nja, det finns säkerligen de som måste lägga ner uppemot 40 timmar per vecka för att få ett B. Om de sedan "borde" läsa på juristprogrammet är en annan femma.