2014-03-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
Jag funderade över det, men var inte riktigt säker. Du har säkert rätt - jag blev bara lite konfunderad över varför Ghent University inte var mellan Durham och Humboldt. Så helt logisk är inte systematiken, vad det verkar. Bra påpekande från dig, hur som helst.

Tydligen inte bara jag som blev konfunderad, se denna artikel i Dagens juridik.

http://www.dagensjuridik.se/2014/03/ny-juridikrankning-tva-svenska-universitet-bland-topp-100-i-varlden

"Bland de svenska universiteten rankas juridik vid Lunds universitet högst (plats 58) följt av Stockholms universitet (plats 71)."

Det är nog, oavsett vad som sägs i denna denna artikel, tänkt så att skolorna på listan är uppsatta i alfabetisk ordning.
Citera
2014-03-07, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Är det kul att läsa jurdik?

Svar nej. Det är mycket att läsa och det är egentligen inte intressant. Svenskan är krånglig dessutom, inte minst den byråkratiska och extra-krångliga varianten som används i juridiken.

Det spelar egentligen ingen större roll ifall man är intelligent eller inte. Det handlar mest om att orka läsa mycket trams.

Jag är själv besviken som du märker, men om du är väldigt social eller intresserad av att få status* i samhället kanske kan det vara något för dig. Arbetsmarknaden är inget vidare med endast 30% eller så som ens får sitta ting.

Det utbildas fler och fler jurister dessutom, vilket inte är så bra när det redan finns arbetslöshet. Hela utbildningen genomsyras av betygshets och desperata pluggisar som är oroliga att de inte kommer att få sitta ting om de inte får bra betyg. Det är väldigt mycket att läsa så det finns alltid något att vara orolig för. Inte det bästa sättet att tillbringa 4 och ett halvt år av ditt liv.

Bör du läsa juridik? Endast om du är intresserad av lagar och förordningar (vilket jag tvekar på att många är). Konkurrens finns det gott om både i utbildningen och i arbetslivet så det är ingen guldgruva tyvärr.

Senast redigerad av plstudent 2014-03-07 kl. 20:08.
Citera
2014-03-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plstudent
Svar nej. Det är mycket att läsa och det är egentligen inte intressant. Svenskan är krånglig dessutom, inte minst den byråkratiska och extra-krångliga varianten som används i juridiken.

Det spelar egentligen ingen större roll ifall man är intelligent eller inte. Det handlar mest om att orka läsa mycket trams.

Jag är själv besviken som du märker, men om du är väldigt social eller intresserad av att få status* i samhället kanske kan det vara något för dig. Arbetsmarknaden är inget vidare med endast 30% eller så som ens får sitta ting.

Det utbildas fler och fler jurister dessutom, vilket inte är så bra när det redan finns arbetslöshet. Hela utbildningen genomsyras av betygshets och desperata pluggisar som är oroliga att de inte kommer att få sitta ting om de inte får bra betyg. Det är väldigt mycket att läsa så det finns alltid något att vara orolig för. Inte det bästa sättet att tillbringa 4 och ett halvt år av ditt liv.

Bör du läsa juridik? Endast om du är intresserad av lagar och förordningar (vilket jag tvekar på att många är). Konkurrens finns det gott om både i utbildningen och i arbetslivet så det är ingen guldgruva tyvärr.

Inte säker på om du är ett troll eller bara B-student. Jag anser att juridik är hur kul som helst, tillfredsställelsen av att lösa komplicerade uppgifter, att man känner hur man lär sig något varje dag, det tankesätt man får och att det finns möjlighet att faktiskt påverka. Nu drog jag ett antal klyschor men juridik är mer än att bara sitta och läsa paragrafer och svåra ord....
Citera
2014-03-07, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nej, anledningen till att det råder betygshets är att det sedan länge finns en sådan kultur på juristprogrammet. Det skulle inte ändras oavsett hur mycket marknaden skrek efter jurister. Antagligen bottnar det i tillsättandet av notarieplatser som grundar sig på betyg. Det har spätts på av att många som läser jurist är överambitiösa karriärsdemoner som skulle ge sin vänstra pungkula/bröst för att få jobb på MSA eller Vinge. Sist jag hörde något var arbetslösheten bland uppsalajurister mindre än 1% ett halvår efter examen. Nästan alla verkar få ett kvalificerat jobb och många vill bara ha ett 9-5 jobb med hyfsad lön, då spelar betygen inte så jävla stor roll. Problemet är att de enda som hörs är de som grinar i en vecka efter ett Ba eftersom de bara kan tänka sig två potentiella arbetsgivare i världen.
Källa på det?
Citera
2014-03-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plstudent

Wat.
Citera
2014-03-09, 04:18
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Julen kommer tidigt i år!

Jag svängde ihop ett enkelt Excel-ark som borde funka för just detta. Filen hittas här:

http://www.speedyshare.com/U3NtV/Berakning-av-meritvarde-for-notarietjanstgoring-2013-12-23.xls

Disclaimer: jag är långt ifrån någon Excel-guru, så det här är säkert inte det snyggaste eller smidigaste sättet att lösa problemet på. Däremot är jag (rätt) säker på att det funkar - iaf de gånger jag "testkört" arket och formlerna. Men dubbelkolla för säkerhets skull om resultatet verkar helt orimligt!

Jag fattar inte riktigt hur du har tänkt i excel-filen.

Varför är 310 det maximala antalet poäng?

Var finns det reglerat någonstans att man inte får ha med sig mer än 310hp från utbildningen?
Senast redigerad av checkthisout. 2014-03-09 kl. 04:40.
Citera
2014-03-09, 04:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.

Enligt det som står här

http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/Arbetsomraden/Notarie/Meritvardering/

ska det vara 2 * 232,5 = 465 poäng om man får AB i allt.

Till detta kan 36 poäng tilläggas som sidomeriter.

Var finns det reglerat någonstans att man inte får ha med sig mer än 310hp från utbildningen?

Det är beräknat efter det gamla systemet med kurspoäng. 20 kp = 30 hp, så dra av en tredjedel.
Citera
2014-03-09, 15:51
Medlem
Jag pluggar språk vid universitetet (Engelska +spanska). Funderar på att bli översättare och då eventuellt inom det juridiska området.

Hur ser det ut på juristprogrammet, vad för insats krävs egentligen för genomgående B-betyg?
Citera
2014-03-09, 15:59
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectDesign
Jag pluggar språk vid universitetet (Engelska +spanska). Funderar på att bli översättare och då eventuellt inom det juridiska området.

Hur ser det ut på juristprogrammet, vad för insats krävs egentligen för genomgående B-betyg?
För att glida igenom med raka B:n krävs inte särskilt mycket. Du läser litteraturen, sitter på föreläsningar och seminarier för att sedan skriva tentan. Inte mycket mer än så. Definitivt inte några 40 h per vecka.
Citera
2014-03-09, 16:08
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.

Redde ni ut det här eller råder det fortfarande oklarheter? Man måste alltså skilja mellan högskolepoäng och meritvärderingspoäng.

Att det är 310 som gäller som max poäng är det inte jag som bestämt (tyvärr), utan DV.
Citera
2014-03-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
För att glida igenom med raka B:n krävs inte särskilt mycket. Du läser litteraturen, sitter på föreläsningar och seminarier för att sedan skriva tentan. Inte mycket mer än så. Definitivt inte några 40 h per vecka.

Låter helt klart genomförbart
Citera
2014-03-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nja, det finns säkerligen de som måste lägga ner uppemot 40 timmar per vecka för att få ett B. Om de sedan "borde" läsa på juristprogrammet är en annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in