2014-03-01, 12:32
Medlem
SunWukongs avatar
Läser just nu delmomentet i särskild avtalsrätt på T2 i Lund med Ola Svensson som föreläsare. Ett ständigt återkommande moment är att Ola säger att Håstad, Hellner och Rambergarna tycker X om hur Y ska tolkas och att vi ska komma ihåg deras ståndpunkter.

Nu är det ju förvisso relevant att förstå hur sådana auktoriteter tolkar ett visst lagrum men Ola säger att vi ska komma ihåg deras tolkning gällande exakt varenda fråga han tar upp på föreläsningarna och i en tentasituation skriva Håstad/Hellner/Ramberg tycker X och argumentera kring detta.

Det jag undrar är i vilken grad vi faktiskt förväntas kunna dessa juristprofessorers ståndpunkt i varenda fråga i en tentasituation?

Vi får inte ha med annat än lagbok på tentan så det handlar ju antingen om att memorera extrema mängder information (framförallt Håstad tycker ju väldigt väldigt mkt) eller om att fylla hela den blå lagboken med Håstads åsikter om köprättsliga problem.
Senast redigerad av SunWukong 2014-03-01 kl. 12:36.
Citera
2014-03-01, 15:11
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Läser just nu delmomentet i särskild avtalsrätt på T2 i Lund med Ola Svensson som föreläsare. Ett ständigt återkommande moment är att Ola säger att Håstad, Hellner och Rambergarna tycker X om hur Y ska tolkas och att vi ska komma ihåg deras ståndpunkter.

Nu är det ju förvisso relevant att förstå hur sådana auktoriteter tolkar ett visst lagrum men Ola säger att vi ska komma ihåg deras tolkning gällande exakt varenda fråga han tar upp på föreläsningarna och i en tentasituation skriva Håstad/Hellner/Ramberg tycker X och argumentera kring detta.

Det jag undrar är i vilken grad vi faktiskt förväntas kunna dessa juristprofessorers ståndpunkt i varenda fråga i en tentasituation?

Vi får inte ha med annat än lagbok på tentan så det handlar ju antingen om att memorera extrema mängder information (framförallt Håstad tycker ju väldigt väldigt mkt) eller om att fylla hela den blå lagboken med Håstads åsikter om köprättsliga problem.
Äsch, det är lite Asperger-varning på Ola. Han är som lyckligast när han får sitta och memorera rättsfall. Fokusera inte för mycket på det där.
Citera
2014-03-01, 15:47
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Äsch, det är lite Asperger-varning på Ola. Han är som lyckligast när han får sitta och memorera rättsfall. Fokusera inte för mycket på det där.

Tror inte vi pratar om särskilt lite asperger på Ola..

SunWukong: Alla älder kursare jag har pratat med säger att man ska ta Ola med en nypa salt. Vill du veta hur noga det är vid tentasituation är det bästa du kan göra att begära ut några ex-tentor och se över det hela.
Citera
2014-03-03, 21:59
Medlem
Är det kul att läsa jurdik? En högst individuell fråga givetvis men när jag skummar igenom tråden tycks inlägg präglade av betygsångest och negativism vara överrepresenterade. Är det folk som är ute efter en fin titel eller är gemene student verkligen intresserad av juridik?

Jag kan se på Leif GW när han diskuterar kring olika brott och påföljder osv och tycka att det verkar spännande, sedan hyser jag en aktning gentemot vårt rättsväsendet och tänker att det måste kännas bra att göra samhället en tjänst (tänker då kanske främst på domare eller åklagare).

Är jag en lämplig potentiell juridikstuderande?
Citera
2014-03-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
Är det någon som vet om det finns typ DVD filmer att få tag i om juridik? Alltså i studiesyfte, inspelade föreläsningar osv.

Som har tidigare efterlyst studietips, är det någon som har något? Hur pluggar man juridik? Vad ska man fokusera på? med mera med mera...

Tänkte införskaffa denna bok:
http://www.bokus.com/bok/9789144082769/tentamensfragor-med-losningar-for-juridiska-grundkurser

Tentamensfrågor med lösningar. Är det någon som haft den? Skulle den kunna vara nyttig?

Läser just nu en affärsjuridisk grundkurs och ska påbörja Jöken i slutet av mars. Ska sedan läsa UJIK:en och efterlyser så mycket information som möjligt om den kursen.

tack

1. Har du möjlighet att gå på föreläsningar i verkligheten så gör det istället (kanske kolla schemat för ett närliggande lärosäte, vem vet). Inspelade föreläsningar har prövats ett antal gånger och faller varje gång på att det är så fruktansvärt tråkigt att se på dem, kan av egen erfarenhet instämma. Med det sagt så bör det finnas lite smått och gott, grundläggande på youtube.

2. Tracka bak en bit i tråden, frågan kommer upp då och då. Det främsta tipset som ges är nu som alltid att hitta en egen metod som fungerar, blanda lagtext och kursmaterial, se vad som fastnar bäst, utgå ifrån det

3. Spontant skulle jag säga nej. Finns kort och gott ingen kvalitetsgaranti. Har du ex-tentor att tillgå från ditt lärosäte så gör dessa istället. Med det sagt är någonting oftast bättre än inget, men jag lämnar nog ett definitivt svar till någon som känner sig mer säker.
Citera
2014-03-04, 21:03
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Jag kan se på Leif GW när han diskuterar kring olika brott och påföljder osv och tycka att det verkar spännande...

Jag tycker att GW alltid verkar lika besvärad när han måste svara på en massa juridiska spörsmål. Han är trots allt kriminolog, inte jurist. Han brinner för det ena, inte det andra.

Testa på juristprogrammet och se vad du tycker!
Citera
2014-03-04, 21:03
Medlem
dppetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillpipp2k5
1. Har du möjlighet att gå på föreläsningar i verkligheten så gör det istället (kanske kolla schemat för ett närliggande lärosäte, vem vet). Inspelade föreläsningar har prövats ett antal gånger och faller varje gång på att det är så fruktansvärt tråkigt att se på dem, kan av egen erfarenhet instämma. Med det sagt så bör det finnas lite smått och gott, grundläggande på youtube.

2. Tracka bak en bit i tråden, frågan kommer upp då och då. Det främsta tipset som ges är nu som alltid att hitta en egen metod som fungerar, blanda lagtext och kursmaterial, se vad som fastnar bäst, utgå ifrån det

3. Spontant skulle jag säga nej. Finns kort och gott ingen kvalitetsgaranti. Har du ex-tentor att tillgå från ditt lärosäte så gör dessa istället. Med det sagt är någonting oftast bättre än inget, men jag lämnar nog ett definitivt svar till någon som känner sig mer säker.

Tack för svar!

Som jag nämnde läser jag just nu en affärsjuridisk grundkurs vilken går igenom olika delar i civilrätten. KöpL, AvtL med flera påbörjar även JÖKen i Lund i mars. Det jag sökte var helt enkelt ännu mer information och studiematerial, därav efterlysningen om dvd filmer eller liknande om ämnet.

Hur menar du att blanda lagtext och kursmaterial? Just nu läser jag i kurslitteraturen och slår om nämna paragrafen i lagboken samt styrker över meningar jag tycker är av värde. Förslag på fler metoder gällande instuderingen av juridik?

Att jag läser grundkurser för att förbereda mig inför UJIK kan väl väl knappast vara till min nackdel.
Jag har även hämtat ut alla extentor för både UJIK och JIK. Planen är att läsa UJIK till vårterminen.

Fridens!
Citera
2014-03-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
Tack för svar!

Att jag läser grundkurser för att förbereda mig inför UJIK kan väl väl knappast vara till min nackdel.
Jag har även hämtat ut alla extentor för både UJIK och JIK. Planen är att läsa UJIK till vårterminen.

Fridens!

Punkt 3 syftade till den nämnda boken. Det är aldrig en nackdel att läsa juridik
Citera
2014-03-04, 22:42
Medlem
Labyrinthines avatar
I brist på arbete tänkte jag läsa Grundkurs i handelsrätt: Juridisk översiktskurs, 15 hp på SU nu i sommar. Hittade ingen mer passande tråd än denna då jag i höst kommer att söka juristprogrammet på SU. Jag kom in redan förra året men tackade nej på grund av arbete. Men nu så!

Hur som. Vet någon vänlig själ om när en sommarkurs på 15 hp på SU börjar och när den slutar? Höstterminen brukar ju börja i början av september, om jag inte missminner mig. De överlappar väl inte?

Någon annan här som har läst just grundkursen i handelsrätt på SU? Kände ni att ni fick ut något av det inför juristprogrammet? Hur var tempot?

Hatar att vara sysslolös, så jag pluggar mycket hellre än rullar tummarna med a-kassa. Dessutom vill jag tro att den här kursen kommer vara givande och ge mig en bra introduktion till juridiken.
Citera
2014-03-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
I brist på arbete tänkte jag läsa Grundkurs i handelsrätt: Juridisk översiktskurs, 15 hp på SU nu i sommar. Hittade ingen mer passande tråd än denna då jag i höst kommer att söka juristprogrammet på SU. Jag kom in redan förra året men tackade nej på grund av arbete. Men nu så!

Hur som. Vet någon vänlig själ om när en sommarkurs på 15 hp på SU börjar och när den slutar? Höstterminen brukar ju börja i början av september, om jag inte missminner mig. De överlappar väl inte?

Någon annan här som har läst just grundkursen i handelsrätt på SU? Kände ni att ni fick ut något av det inför juristprogrammet? Hur var tempot?

Hatar att vara sysslolös, så jag pluggar mycket hellre än rullar tummarna med a-kassa. Dessutom vill jag tro att den här kursen kommer vara givande och ge mig en bra introduktion till juridiken.

Lyckades hitta schemat via något som kallas google http://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Schedule.aspx?MomentID=2500&termin=V14 16/6-29/8 alltså.

Känner någon som läste kursen för några år sedan. Hon fick ingenting ut av det, förutom att hon fick dispens från att läsa JIKen i början av terminen (vilket innebar att hon, när hon började med oss andra i november, inte hade några vänner). Kursen motsvarar ungefär JIKen som man läser i början av programmet. Om tempot är som JIKen så är det nog inte ett jättehögt tempo - däremot väldigt mycket lektionstid - juridiken är lätt och många klarar kursen de flesta med mycket bra betyg.
Citera
2014-03-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle

Det kan även sägas att det är Olas fråga folk brukar ha flest poäng på under tentan.
Citera
2014-03-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Lyckades hitta schemat via något som kallas google http://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Schedule.aspx?MomentID=2500&termin=V14 16/6-29/8 alltså.

Känner någon som läste kursen för några år sedan. Hon fick ingenting ut av det, förutom att hon fick dispens från att läsa JIKen i början av terminen (vilket innebar att hon, när hon började med oss andra i november, inte hade några vänner). Kursen motsvarar ungefär JIKen som man läser i början av programmet. Om tempot är som JIKen så är det nog inte ett jättehögt tempo - däremot väldigt mycket lektionstid - juridiken är lätt och många klarar kursen de flesta med mycket bra betyg.

Tilläggas kan dock att JIK:en ser annorlunda ut i den nya studieordningen, så det är nog en viss skillnad i upplägg och innehåll mot handelsrätten, om än inte i tempo. Som jag har förstått saken fokuserar JIK 2.0 mer på metodfrågor än den vi gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in