Citat:
Ursprungligen postat av
pillpipp2k5
1. Har du möjlighet att gå på föreläsningar i verkligheten så gör det istället (kanske kolla schemat för ett närliggande lärosäte, vem vet). Inspelade föreläsningar har prövats ett antal gånger och faller varje gång på att det är så fruktansvärt tråkigt att se på dem, kan av egen erfarenhet instämma. Med det sagt så bör det finnas lite smått och gott, grundläggande på youtube.
2. Tracka bak en bit i tråden, frågan kommer upp då och då. Det främsta tipset som ges är nu som alltid att hitta en egen metod som fungerar, blanda lagtext och kursmaterial, se vad som fastnar bäst, utgå ifrån det
3. Spontant skulle jag säga nej. Finns kort och gott ingen kvalitetsgaranti. Har du ex-tentor att tillgå från ditt lärosäte så gör dessa istället. Med det sagt är någonting oftast bättre än inget, men jag lämnar nog ett definitivt svar till någon som känner sig mer säker.
Tack för svar!
Som jag nämnde läser jag just nu en affärsjuridisk grundkurs vilken går igenom olika delar i civilrätten. KöpL, AvtL med flera påbörjar även JÖKen i Lund i mars. Det jag sökte var helt enkelt ännu mer information och studiematerial, därav efterlysningen om dvd filmer eller liknande om ämnet.
Hur menar du att blanda lagtext och kursmaterial? Just nu läser jag i kurslitteraturen och slår om nämna paragrafen i lagboken samt styrker över meningar jag tycker är av värde. Förslag på fler metoder gällande instuderingen av juridik?
Att jag läser grundkurser för att förbereda mig inför UJIK kan väl väl knappast vara till min nackdel.
Jag har även hämtat ut alla extentor för både UJIK och JIK. Planen är att läsa UJIK till vårterminen.
Fridens!