2012-06-28, 16:48
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av art.vandelay
Jag går juristlinjen vid Stockholms universitet. Skall påbörja termin 7 till hösten.
Trivs inte i Stockholm och vill flytta hem till Göteborg.

Hur ser möjligheterna till byte av studieort? Någon som har erfarenhet av detta?
Tack på förhand.

Ring studievägledaren i göteborg. Olika lärosäten är olika lätta att byta mellan, men har du läst så mycket som sex terminer kan du nog inte tillgodoräkna dig allt, om du ens får byta:

http://www.law.gu.se/student/service/blanketter-formular/ansokan-om-studieortsbyte/
Citera
2012-06-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av art.vandelay
Jag går juristlinjen vid Stockholms universitet. Skall påbörja termin 7 till hösten.
Trivs inte i Stockholm och vill flytta hem till Göteborg.

Hur ser möjligheterna till byte av studieort? Någon som har erfarenhet av detta?
Tack på förhand.

Om du kommit så långt som Termin 7 borde du kunna köra en luring utan att officiellt behöva byta studieort. Du borde närma dig de valbara kurserna, varför inte söka enbart kurser på fördjupningsnivå från Göteborgs Universitet och sen skriva exjobbet på distans? Du kommer säkert behöva vara på några obligatoriska möten med handledaren men dom är säkert inte omöjliga, tänk på att dom får pengar för varje handledd student som blir färdig.
Citera
2012-06-28, 17:55
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Hur mycket är roligt och intressant av det man lär sig på Juristprogrammet och hur mycket är tungt och jobbigt?
Det går givetvis inte att svara på detta. Vad som uppfattas som tungt och jobbigt är individuellt, och även om det skulle uppfattas som tungt och svårt så kanske man tycker det är intressant och därmed inte jobbigt.

Nu vet jag inte exakt vad man läser på Jöken, men tvivs du inte med det så lär du inte heller trivas med juristprogrammet. Inget hindrar dig dock från att börja och sedan hoppa av ifall du skulle vantrivas.
Citera
2012-06-28, 19:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Hur mycket är roligt och intressant av det man lär sig på Juristprogrammet och hur mycket är tungt och jobbigt?
Hittills har jag läst statsrätt, skadeståndsrätt, avtalsrätt, kontraktsrätt, fordringsrätt, arbetsrätt, immaterial- och marknadsrätt, sakrätt och familjerätt. Som du ser har det varit ett stort block civilrätt, någonting som jag tycker är väldigt roligt och intressant, just av den anledningen att man i hela sitt liv kommer i kontakt med civilrätten när man handlar mat, köper lägenhet, arbetar, gifter sig etc. Av dessa ämnen är dock familjerätt väldigt tråkigt, likaså statsrätt.

Att ett ämne är tråkigt och ointressant får man dock köpa. Det ligger ju i sakens natur att man inte studerar in de tråkiga ämnena lika lätt, så då får man helt enkelt vara medveten om detta, och verkligen trycka in ämnena för att nå förståelse. Förstår man inte så är det ju svårt att vara bra på det. Men även om det är tråkigt så går det att studera in, var inte orolig för det. Nästa termin kommer vi att studera straff- och processrätt, något jag ser framemot då det är två spännande ämnen!

Det är ju en helt individuell bedömning. Några av mina kursare kanske tyckte att familjerätten var oerhört upphetsande samt att sakrätten sög getpung. Att tycka om alla ämnen tror jag är helt omöjligt, men att studera in alla ämnen är inte alls omöjligt, om man är medveten om vad man tycker är mindre roligt och lägger litet mer tid på detta.

Tung och jobbigt blir det nästan aldrig. Håller man sig till en studievecka på 40 h utan att halka efter så är det hur lugnt som helst. Det blir bara litet tufft när institutionen slänger in en PM, tre seminarier och tre sokrater med fyra rättsfall var under en vecka. Men lägger man upp en studieplan är det inte några problem. Det du måste tänka på är dock att aldrig hamna efter, detta då det är en ganska stor mängd litteratur och rättsfall som skall studeras parallellt med andra uppgifter, t.ex. PM och seminarier.

Tycker du att JÖKEN är tråkig tror jag emellertid inte att du kommer tycka juristprogrammet är särskilt roligt, då man berör samma ämnen, dock djupare.
Citera
2012-06-28, 20:48
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Förstår givetvis att alla har olika uppfattning om vilka ämnen som är roliga och intressanta, men vissa ämnen är ju generellt mer omtyckta än andra (jämför tex mattematik med Idrott i grundskolan) och känns som att juristlinjen är betydligt mer fullspäckad av det tyngre materialet, vilket givetvis också lockar folk med intresse för detta så min jämförelse kanske tappade poängen
Tack för era två svar i alla fall. Tror jag läser klart Jöken och sedan ytterligare en enskild Kurs inom området och gör en ny bedömning efter det.
Citera
2012-06-28, 21:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Förstår givetvis att alla har olika uppfattning om vilka ämnen som är roliga och intressanta, men vissa ämnen är ju generellt mer omtyckta än andra (jämför tex mattematik med Idrott i grundskolan) och känns som att juristlinjen är betydligt mer fullspäckad av det tyngre materialet, vilket givetvis också lockar folk med intresse för detta så min jämförelse kanske tappade poängen
Tack för era två svar i alla fall. Tror jag läser klart Jöken och sedan ytterligare en enskild Kurs inom området och gör en ny bedömning efter det.
Annars är det alltid en god idé att faktiskt inleda studierna på programmet, för att sedan hoppa av om det inte är någonting för dig. Detta rekommenderar jag då fristående kurser inte direkt kan jämföras med programmet.
Citera
2012-06-29, 09:17
Medlem
Gubb-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Annars är det alltid en god idé att faktiskt inleda studierna på programmet, för att sedan hoppa av om det inte är någonting för dig. Detta rekommenderar jag då fristående kurser inte direkt kan jämföras med programmet.

Tror det ligger mycket i detta, särskilt eftersom du läst på distans. Det blir ju betydligt roligare med föreläsningar, seminarier, kurskamrater etc. Charmen (tycker iaf jag) är ju att få lösa problem, höra andras infallsvinklar mm, inte att sitta och nöta en massa lagtext.
Citera
2012-06-29, 13:48
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubb-Jan
Tror det ligger mycket i detta, särskilt eftersom du läst på distans. Det blir ju betydligt roligare med föreläsningar, seminarier, kurskamrater etc. Charmen (tycker iaf jag) är ju att få lösa problem, höra andras infallsvinklar mm, inte att sitta och nöta en massa lagtext.
Missade helt att han hade läst på distans. Då vill jag ännu mer rekommendera att testa på att studera ämnet "på riktigt" då en del av charmen är att diskutera juridik, det blir mer levande när man diskuterar med andra, argumenterar för sin ståndpunkt, än att man sitter själv. Sedan skall det ju inte förnekas att majoriteten av tiden kommer att spenderas på biblioteket, läsandes doktrin och lagtext.
Citera
2012-06-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Ovanstående är det spår jag själv inlett mina högre studier på. Jag är dock väldigt ambivalent, jag vet att jag har mer kapacitet än vad som behövs för att bli en väldigt duktig jurist och ace:a Juristprogrammet, -problemet är att jag inte vet om det faktiskt intresserar mig per se.

Ytterligare en anledning till att jag valt Juristprogrammet är för att kunna etablera mig på studentbostadsmarknaden i Stockholm då jag i vilket fall vet att det är där jag kommer studera, oavsett om det blir vid juridiska institutionen på SU eller på KTH.

Min ambivalens grundar sig egentligen på en osäkerhet inför om jag ska lita på min egen intuition. Jag skulle vilja få det bekräftat att det andra alternativet jag har - att skriva in mig på nat. fak på något universitet är något jag skulle klara av tillfredsställande. Det jag vet är att jag maxade mensas inskrivningstest och spontant skulle jag uppskatta att jag befinner mig kognitivt på en nivå ganska mycket högre än det som utmättes, men jag vet inte om det är tillräckligt så på det sättet vill jag gärna skriva in mig på nat. fak och se vart det bär, känns dock inte värt om man inte har minst runt 150 i iq.
Senast redigerad av Overintendent 2012-06-29 kl. 17:36.
Citera
2012-06-30, 01:16
Bannlyst
Okej, om jag har fattat det hela rätt så är det inte så svårt att komma in på juristlinjen i Örebro?
Citera
2012-06-30, 01:19
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i8yourcookie
Okej, om jag har fattat det hela rätt så är det inte så svårt att komma in på juristlinjen i Örebro?
Herregud människa, jag länkade ju till antagningsstatistiken, studera den. Lägg sedan frågan i rätt tråd, d.v.s. tråden som berör hur lätt/svårt det är att komma in. Denna tråd är inte till för att diskutera sådana spörsmål.
Citera
2012-06-30, 11:38
Medlem
Jag börjar T2 (civilrätt) på uppsala till hösten och undrar ifall ni kan rekommendera någon bok utanför kurslitteraturen, tänkte främst på en introduktion till civilrätten eller liknande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in