Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Hur mycket är roligt och intressant av det man lär sig på Juristprogrammet och hur mycket är tungt och jobbigt?
Hittills har jag läst statsrätt, skadeståndsrätt, avtalsrätt, kontraktsrätt, fordringsrätt, arbetsrätt, immaterial- och marknadsrätt, sakrätt och familjerätt. Som du ser har det varit ett stort block civilrätt, någonting som jag tycker är väldigt roligt och intressant, just av den anledningen att man i hela sitt liv kommer i kontakt med civilrätten när man handlar mat, köper lägenhet, arbetar, gifter sig etc. Av dessa ämnen är dock familjerätt väldigt tråkigt, likaså statsrätt.
Att ett ämne är tråkigt och ointressant får man dock köpa. Det ligger ju i sakens natur att man inte studerar in de tråkiga ämnena lika lätt, så då får man helt enkelt vara medveten om detta, och verkligen trycka in ämnena för att nå förståelse. Förstår man inte så är det ju svårt att vara bra på det. Men även om det är tråkigt så går det att studera in, var inte orolig för det. Nästa termin kommer vi att studera straff- och processrätt, något jag ser framemot då det är två spännande ämnen!
Det är ju en helt individuell bedömning. Några av mina kursare kanske tyckte att familjerätten var oerhört upphetsande samt att sakrätten sög getpung. Att tycka om alla ämnen tror jag är helt omöjligt, men att studera in alla ämnen är inte alls omöjligt, om man är medveten om vad man tycker är mindre roligt och lägger litet mer tid på detta.
Tung och jobbigt blir det nästan aldrig. Håller man sig till en studievecka på 40 h utan att halka efter så är det hur lugnt som helst. Det blir bara litet tufft när institutionen slänger in en PM, tre seminarier och tre sokrater med fyra rättsfall var under en vecka. Men lägger man upp en studieplan är det inte några problem. Det du måste tänka på är dock att aldrig hamna efter, detta då det är en ganska stor mängd litteratur och rättsfall som skall studeras parallellt med andra uppgifter, t.ex. PM och seminarier.
Tycker du att JÖKEN är tråkig tror jag emellertid inte att du kommer tycka juristprogrammet är särskilt roligt, då man berör samma ämnen, dock djupare.