Citat:
Råkade uttrycka mig lite felaktigt, då jag hade läst igenom den. Inte såvitt jag minns. Det var bara ett drygt dussin sidor, så du kan ju ögna igenom den på egen hand (den var i allmänhet skriven på svenska, inte skånska).
Själv har jag akademikerbakgrund, och om det är någonting jag borde ha lärt mig som vit man så är det att jag inte har rätt att föra förtryckta gruppers talan. Följaktligen tänker jag inte heller utveckla min egen syn på de tillfällen där klasstillhörigheten verkat exkluderande (läses med fördel som att jag inte riktigt orkar).
Själv har jag akademikerbakgrund, och om det är någonting jag borde ha lärt mig som vit man så är det att jag inte har rätt att föra förtryckta gruppers talan. Följaktligen tänker jag inte heller utveckla min egen syn på de tillfällen där klasstillhörigheten verkat exkluderande (läses med fördel som att jag inte riktigt orkar).

I Uppsala finns det vissa obligatoriska genusmoment i utbildningen. Jag har varit med om genus i sakrätt, när vi behandlade utmätning. Detta hade till grund att sakerna presumeras tillhöra gäldenären, trots att han fru kanske är den riktiga ägaren. Seminariet var något krystat när det kom till genusproblematik och vi berörde det inte särskilt mycket. I straff- och processrätt hade vi inte några egentliga genusinslag, förutom en föreläsning (som ingen gick på) rörande mäns våld mot kvinnor. Vi hade också ett seminarium om grov kvinnofridskränkning.
I skatterätten berörde vi familjebeskattning, där ett par drev företag och fördelade inkomsterna inom familjen. Vi diskuterade också RUT/ROT. Återigen var det tänkt att röra vissa genusaspekter, men ingen tog särskilt seriöst på det. Vi hade ett seminarium om CSR, könskvotering osv. inom assosciationsrätten men också här berördes det ytterst styvmoderligt både av lärare som studenter. Vilket var ganska skönt, då jag inte sökte till juristprogrammet för att diskutera trams.
Haha, ditt andra stycke är ganska kul!
Det innebär ju att jurister, som i huvudsak består av vita, inte på något vis kan föra "förtryckta" gruppers talan. Vi bör således avskaffa institutet offentligt biträde vid utlänningsmål.