2014-08-30, 13:01
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Inte såvitt jag minns. Det var bara ett drygt dussin sidor, så du kan ju ögna igenom den på egen hand (den var i allmänhet skriven på svenska, inte skånska).

Själv har jag akademikerbakgrund, och om det är någonting jag borde ha lärt mig som vit man så är det att jag inte har rätt att föra förtryckta gruppers talan. Följaktligen tänker jag inte heller utveckla min egen syn på de tillfällen där klasstillhörigheten verkat exkluderande (läses med fördel som att jag inte riktigt orkar).
Råkade uttrycka mig lite felaktigt, då jag hade läst igenom den.

I Uppsala finns det vissa obligatoriska genusmoment i utbildningen. Jag har varit med om genus i sakrätt, när vi behandlade utmätning. Detta hade till grund att sakerna presumeras tillhöra gäldenären, trots att han fru kanske är den riktiga ägaren. Seminariet var något krystat när det kom till genusproblematik och vi berörde det inte särskilt mycket. I straff- och processrätt hade vi inte några egentliga genusinslag, förutom en föreläsning (som ingen gick på) rörande mäns våld mot kvinnor. Vi hade också ett seminarium om grov kvinnofridskränkning.

I skatterätten berörde vi familjebeskattning, där ett par drev företag och fördelade inkomsterna inom familjen. Vi diskuterade också RUT/ROT. Återigen var det tänkt att röra vissa genusaspekter, men ingen tog särskilt seriöst på det. Vi hade ett seminarium om CSR, könskvotering osv. inom assosciationsrätten men också här berördes det ytterst styvmoderligt både av lärare som studenter. Vilket var ganska skönt, då jag inte sökte till juristprogrammet för att diskutera trams.

Haha, ditt andra stycke är ganska kul! Det innebär ju att jurister, som i huvudsak består av vita, inte på något vis kan föra "förtryckta" gruppers talan. Vi bör således avskaffa institutet offentligt biträde vid utlänningsmål.
Citera
2014-08-30, 14:01
Medlem
På Örebro är första terminen indelad i 3 delkurser.
Jag fick bara tag på litteraturen till den första delkursen.

Och jag antar att man under sin första tid (första/andra veckan) inte kommer behöva fler böcker än de som ingår i delkurs ett?
Citera
2014-08-30, 15:54
Medlem
Karatelits avatar
Hej, kommer att läsa juristprogrammets första utbildningsår på Gotland (Uppsala campus) och var försent ute att anmäla mig till seminariegruppen jag hade önskat gå i. Hur brukar möjligheterna se ut att få byta grupp? (OBS 50-60 deltagare).
Citera
2014-08-31, 12:30
Medlem
Uppsalaiter: Tar ni anteckningar/skriver sammanfattningar på datorn för att sedan föra över till handskrivet, eller skriver ni direkt för hand?
Citera
2014-08-31, 12:43
Medlem
Graflunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbacken
På Örebro är första terminen indelad i 3 delkurser.
Jag fick bara tag på litteraturen till den första delkursen.

Och jag antar att man under sin första tid (första/andra veckan) inte kommer behöva fler böcker än de som ingår i delkurs ett?

Det kommer att komma en bokbytardag anordnad av universitetet några dagar in på utbildningen, där kommer du förmodligen att hitta de böckerna du söker.
Citera
2014-08-31, 13:02
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Uppsalaiter: Tar ni anteckningar/skriver sammanfattningar på datorn för att sedan föra över till handskrivet, eller skriver ni direkt för hand?
Det är lite som att fråga hur vi borstar tänderna. Alla gör olika. Gör på det sätt du anser vara bäst.
Citera
2014-08-31, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det är lite som att fråga hur vi borstar tänderna. Alla gör olika. Gör på det sätt du anser vara bäst.

Ja - och jag undrade hur ni gjorde. Att det inte finns ett objektivt gällande sätt att anteckna är jag väl medveten om.

För att förtydliga: Hur gör du när du antecknar?
Senast redigerad av Inte.trevlig 2014-08-31 kl. 13:12.
Citera
2014-08-31, 18:56
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Ja - och jag undrade hur ni gjorde. Att det inte finns ett objektivt gällande sätt att anteckna är jag väl medveten om.

För att förtydliga: Hur gör du när du antecknar?
Beror på. Är det anteckningar jag behöver till tentan --> block. Är det anteckningar som inte behövs till tentan --> block/dator. När jag läste RoA:n skrev jag bara på dator, då vi hade hemtenta och därför inte var begränsade till handskrivna anteckningar.

Att först skriva på dator för att sedan överföra det till handskrivna anteckningar är synnerligen tidsineffektivt. Den tiden bör med fördel spenderas i kakelbaren.
Citera
2014-09-01, 07:38
Medlem
Karatelits avatar
Tänkte kolla, de som snittar Ba/AB på juristprogrammet, hur många timmar brukar en vanlig studievecka ligga på ungefär?
Citera
2014-09-01, 08:15
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatelit
Tänkte kolla, de som snittar Ba/AB på juristprogrammet, hur många timmar brukar en vanlig studievecka ligga på ungefär?
För att snitta AB krävs det inte ett visst antal nedlagda timmar, utan snarare en god studieteknik för att ta sig genom materialet. Jag skulle säga att det inte finns en fast tid som spenderas varje vecka, utan den varierar från vecka till vecka. Någon vecka kan jag sitta 40 h på biblioteket för att jag har slappat, eller för att det är mer komplexa frågor som behandlas. En annan vecka kan det bli 50 h då det är PM-vecka. En tredje vecka kan det bli 20 h för att det är roligare att dricka öl, hänga i ekoparken och jobba.

Det viktigaste är att man ligger i fas med undervisningen, och gärna litet i förväg. Att innan en föreläsning ha läst det relevanta partiet ger ganska mycket. Det innebär också att man kan ta det lugnt på föreläsningen och se den mer som en social stund där man dricker kaffe och minglar med kursare.
Citera
2014-09-01, 10:44
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatelit
Precis som eXtremo skriver så varierar den nedlagda tiden beroende på vart i terminen man befinner sig, vad för ämnen man läser osv. Mellan 20 och 40 timmar är det vanliga för egen del, oftast runt 30h eller strax däröver.
Citera
2014-09-01, 12:41
Medlem
badrumbadrums avatar
Imorgon gäller det för oss som ska börja på SU, sjukt pepp! Hur pass viktigt är det att man har de aktuella utgåvorna av kurs-litteraturen? Funkar det verkligen inte med 8:e upplagan istället för 9:e, 2012 vs 2014 etc? Blir man dumförklarad om man dyker upp med en gammal utgåva? Någon annan som också ska börja på SU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in