2014-02-26, 23:09
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Tänk på att det, som alltid på programmet, handlar om att vinna.

Eller förresten, om du faktiskt vill att övningen skall ge någonting, så tänk på att det handlar om att komma fram till ett godtagbart avtalsslut, inte att lura motparten på pengar. Det är någonting juriststudenter brukar ha lite svårt att komma ihåg mitt i all tävlingslystnad.

Handlar det fortfarande om det där rockbandet?

Det är imorgon det är skarpt läge så jag återkommer om vad det handlade om. Tack för tipsen för övrigt.
Citera
2014-02-27, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktadkanon
Tyst med dig din bittra jävel. Se till att få AB resterande terminer så kanske du också slipper arbetslösheten. Ditt eget val/fel att du står där du står.

Jag började undra varför du inte hade skrivit något mer PM till mig, du har alltså börjat trakassera mig här istället. Som vanligt med helt obegripliga påståenden och med dina egna slutsatser.

Tack för dina tips! I gengäld har jag ett till dig: Se till att lära dig sarkasm för att inte bli utfryst på din framtida arbetsplats.

Lycka till med dina studier i genusvetenskap!
Citera
2014-02-27, 10:07
Medlem
http://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2014/law-legal-studies#sorting=rank+region=140+country=+faculty=+ stars=false+search=

Senaste om universitetsranking, här är ranking inom gruppen law:

Lund och Stockholm inom gruppen 51-100, båda nära 50-gränsen.

Uppsala inom gruppen 151-200 (strax efter University of Turku), verkar ligga nära plats 200.

Lyckades inte hitta några andra universitet från Sverige på listan.
Citera
2014-02-27, 10:46
Medlem
4188s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
http://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2014/law-legal-studies#sorting=rank+region=140+country=+faculty=+ stars=false+search=

Uppsala inom gruppen 151-200 (strax efter University of Turku), verkar ligga nära plats 200.

Du observerade inte att de rankades i alfabetisk ordning inom respektive 50-segment?
Citera
2014-02-27, 10:49
Medlem
Citat:

Aj aj aj, nu blir det panik i Uppsala, självklart har både Lund och Stockholm mutat de som är ansvariga för undersökningen för att hamna före Uppsala. Lund kanske man kan acceptera hamna efter, men Stockholm? Nej, något fuffens är det allt med den här undersökningen.
Citera
2014-02-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4188
Du observerade inte att de rankades i alfabetisk ordning inom respektive 50-segment?

Jag funderade över det, men var inte riktigt säker. Du har säkert rätt - jag blev bara lite konfunderad över varför Ghent University inte var mellan Durham och Humboldt. Så helt logisk är inte systematiken, vad det verkar. Bra påpekande från dig, hur som helst.
Citera
2014-02-27, 10:57
Bannlyst
Läste intaget vid SU och det står att 1.4 räcker på andrahands medan 20.7 är vad gymnasiebetyg kräver. Har alltid tyckt det verkar mycket svårare att få bra i gymnasiet, men rekommendationen borde väl vara att skriva HP om man inte har bra betyg och vet att man kommer få bra på HP.
Citera
2014-02-27, 11:19
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:

Jag förstår inte riktigt vilken betydelse en sån här rankning skulle ha i ett ämne som juridik. För det första så tenderar de att vara väldigt anglocentriska i sin metodologi (ex. val av akademiska tidskrifter*), för det andra brukar de inte bry sig om att fördjupa sig i data från mindre länder och för det tredje tenderar de att utgå från naturvetenskaperna som norm (i sin metodologi) och för det fjärde tenderar de att fokusera på forskning.

Tycker om jag ska vara ärlig till och med att HSV:s granskningar är relevantare

* Man kan ex. se ett tydligt mönster när det gäller kontinentaleuropeiska universitet som alltid missgynnas i såna här rankingar.
Senast redigerad av SunWukong 2014-02-27 kl. 11:25.
Citera
2014-02-28, 01:03
Medlem
dppetts avatar
God afton! Jag antar att det finns en del jurister samt juridikstudenter här. Jag läser just nu en översiktskurs i affärsjuridik och söker efter effektiva metoder att plugga in juridik på, hur pluggar man bäst in juridik? Hur lägger man upp det? Alla tips, förslag och metoder tas uppskattat emot. Jag vill läsa UJIK i vår. Har ni några tips inför det? Hur pluggar man juridik? Tack !
Citera
2014-02-28, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
God afton! Jag antar att det finns en del jurister samt juridikstudenter här. Jag läser just nu en översiktskurs i affärsjuridik och söker efter effektiva metoder att plugga in juridik på, hur pluggar man bäst in juridik? Hur lägger man upp det? Alla tips, förslag och metoder tas uppskattat emot. Jag vill läsa UJIK i vår. Har ni några tips inför det? Hur pluggar man juridik? Tack !

Skrev först ett svar men när jag läste UJIKs kurslista såg jag att T1 och UJIK inte var särskilt likt.
http://qr.jur.lu.se/ujik/ujikdoc/Litteraturlista.pdf

Du kan köpa en bok om juridisk metod till att börja med och läsa den noggrannt. Sen kan du ju börja plugga på kurslitteraturen. Och så kan du ju kolla igenom lite gamla rättsfall från HD och HFD. Jag är själv en newbie men tycker att jag får ut en del av att läsa gamla domar. Då ser man hur det resoneras. Slå upp relevanta lagar och sen sitt och håll med lägre instanser i deras resonemang. Känn sen hur förnedringen sköljer över dig när du inser att du enligt högsta instans hade jättefel. Eller bli lycklig och tänk "Där gjorde jag det bra" när de håller med!
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Prejudikat/
Citera
2014-02-28, 08:50
Medlem
hoodogs avatar
Lite mer info om UKÄ:s medlemsskap (eller icke-medlemsskap) i ENQA och utvärderingsmetoderna:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/misslyckade-utvarderingar-morkas_3315300.svd
http://uk-ambetet.se/nyheter/enqaskjuterpabegaranuppgranskningavutvarderingssys temet.5.33aabd801444f30d0c6ac.html
Citera
2014-02-28, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1

NU panikångest 3veckor!!!!!!!!!!! hur skulle ni agerat? Är det psykakuten direkt? 3veckor av panikångest

När tentan är gjord så struntar man bara i den och går vidare till nästa delkurs med full fokus. Det går inte att påverka resultatet i efterhand, så ingen poäng att lägga energi på det. Om man vill vara nervös kan man vara det dagen innan resultatet kommer ut.

Sen så ska man inte utgå från att det blir ett dåligt betyg. Har fått AB på tentor där det kändes som allt gick åt skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in