Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-05, 23:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Någon som har tips på billig och god fisk. Äter väldigt lite fisk sen jag flyttade hemifrån vilket väl är dåligt då det både kan vara nyttigt, gott och en trevlig omväxling från kyckling/nötkött/kikärtor/tofu. Gillar räkor, lax, sjötunga, gös och sådant sedan barnsben men det mesta ser fasligt dyrt ut när jag kollar fiskdiskar och eftersom jag är student har trots allt priset betydelse.

Är inte överförtjust i tonfiskburkar, fiskbullar eller eg. ganska dyrt halvfabrik. Bor i sydvästskåne så har inte tillgång till alla fräna fiskbilar som ni västgötabor har :-(

Lidl har bra pris på torskfilé i frysdisken och den har då varit väldigt bra alla gånger jag köpt.
Citera
2014-03-06, 00:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag är lite förundrad över att du komplicerar det så mycket. Jag har torkat en hel del chili i mina dagar då jag ibland odlar själv. De frukter jag inte hinner äta upp, klyver jag och lägger på en ledig yta. Har aldrig haft problem med att de har ruttnat.

Eller så har jag ett ovanligt torrt inomhusklimat...

Har haft lite problem med mögel när jag torkad den chili jag odlat, framförallt en del sorter med tjockare kött/väggar men så har jag "mysigt chiliklimat" inne, dvs ganska varmt och fuktigt.

Jag delar mina frukter och lägger i organzapåsar som jag sedan lägger ovanpå min dators "takfläkt" (bla Antec 900&1200 har "takfläkt" dvs en stor fläkt i chassits "tak").
Citera
2014-03-06, 06:38
Medlem
klybans avatar
Det finns annars organzapåsar på www.dhgate.com, du måste köpa 100 minst.
Men det blir väldigt billigt ändå.

Annars om man har mögelproblem, så kan man köra det i ugnen i någon timme.
Så torkningen kör igång, har man varmluft så är det ett plus.
Citera
2014-03-06, 10:05
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har haft lite problem med mögel när jag torkad den chili jag odlat, framförallt en del sorter med tjockare kött/väggar men så har jag "mysigt chiliklimat" inne, dvs ganska varmt och fuktigt.

Jag delar mina frukter och lägger i organzapåsar som jag sedan lägger ovanpå min dators "takfläkt" (bla Antec 900&1200 har "takfläkt" dvs en stor fläkt i chassits "tak").

Då förstår jag att man vill boosta torkningen. Det där chilimyset lät ju lite människomysigt också. Använder du "knarklampor" och odlar chili året runt? Det tänkte nämligen jag börja med. Jag har fått en rosmarin att överleva vintern med hjälp av en liten (lågenergi) fönsterlampa.

Edit: Jaså, en sådan takfläkt.
Senast redigerad av JoeDevola 2014-03-06 kl. 10:07.
Citera
2014-03-06, 11:09
Medlem
Kan verkligen rekommendera en sån här om man torkar mycket chili och svamp och sånt

http://www.obhnordica.se/svamp-och-frukttorkar-58.aspx?ProductID=PROD823

Inte så dyr och fungerar klockrent. Ger riktigt kruttorrt resultat vilket är en klar fördel vid lagring. Torkad svamp håller i flera år med bibehållen god smak. Jag har torkat både obehandlad chili och rökt röd jalapeno (chipotle) i min. Blir lite luktigt att torka rökt chili men det funkar svinbra.
Citera
2014-03-06, 12:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Då förstår jag att man vill boosta torkningen. Det där chilimyset lät ju lite människomysigt också. Använder du "knarklampor" och odlar chili året runt? Det tänkte nämligen jag börja med. Jag har fått en rosmarin att överleva vintern med hjälp av en liten (lågenergi) fönsterlampa.

Edit: Jaså, en sådan takfläkt.

Nja, kör med "vanliga" lampor (30/45W lågenergi med kallvitt/dagsljus färgtemp), "knarklampor" (Högtrycksnatrium mm är lite för dyrt och bökigt för mig).

Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Kan verkligen rekommendera en sån här om man torkar mycket chili och svamp och sånt

http://www.obhnordica.se/svamp-och-frukttorkar-58.aspx?ProductID=PROD823

Inte så dyr och fungerar klockrent. Ger riktigt kruttorrt resultat vilket är en klar fördel vid lagring. Torkad svamp håller i flera år med bibehållen god smak. Jag har torkat både obehandlad chili och rökt röd jalapeno (chipotle) i min. Blir lite luktigt att torka rökt chili men det funkar svinbra.

Ska köpa både svamptork och kaffekvarn (för att göra chilipulver) under årets säsong.
Citera
2014-03-06, 21:33
Medlem
Om man ska tillaga kycklingfilé som är fryst i ugnen men av någon anledning inte har tinat den på så sätt som man helst bör (dvs. långsamt i t.ex. kylen), hur bör man då gå tillväga för att kycklingen ska bli så saftig och välsmakande som möjligt? Bör man snabbtina den en stund på upptiningsläge i micron t.ex., eller bör man hellre tillaga den fryst direkt i ugnen men förlänga tillagningstiden? Fryst kycklingfilé innehåller ju ofta en hel del vatten, så jag tänker att det borde vara ett skäl till att snabbtina för att få bort detta?
Citera
2014-03-06, 21:35
Medlem
Tjockstarks avatar
Jag brukar köpa färdig-pizza och och slänga på allt möjligt. Mozzarellaost ligger mig också varmt om hjärtat, men går det på något sätt att undvika allt vatten som osten avger när den åker in i ugnen?

Citera
2014-03-06, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Jag brukar köpa färdig-pizza och och slänga på allt möjligt. Mozzarellaost ligger mig också varmt om hjärtat, men går det på något sätt att undvika allt vatten som osten avger när den åker in i ugnen?

Högsta tänkbara värme och kort tid. En färdigpizza ska väl gå 10-12 minuter på 225 gr. Höj värmen till 275 och sänk tiden till 8 minuter. Ta ut pizzan och lägg på mozzarellan när det är 2-3 minuter kvar. In med den igen, så nära grillelementet du vågar och låt den stå till den blir snygg.
Citera
2014-03-06, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Om man ska tillaga kycklingfilé som är fryst i ugnen men av någon anledning inte har tinat den på så sätt som man helst bör (dvs. långsamt i t.ex. kylen), hur bör man då gå tillväga för att kycklingen ska bli så saftig och välsmakande som möjligt? Bör man snabbtina den en stund på upptiningsläge i micron t.ex., eller bör man hellre tillaga den fryst direkt i ugnen men förlänga tillagningstiden? Fryst kycklingfilé innehåller ju ofta en hel del vatten, så jag tänker att det borde vara ett skäl till att snabbtina för att få bort detta?
Jag tycker mikroupptinad kyckling får en riktigt läskig hinna. Om du gör småbitar och steker dem kan du hälla bort allt vatten i pannan efter ett par minuter. På med högsta värme sen så får du stekyta utan att den blir torr.
Citera
2014-03-07, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Ska köpa både svamptork och kaffekvarn (för att göra chilipulver) under årets säsong.

Köp en billig kaffekvarn av mixertyp, det funkar bra för att mala kryddor. Jag har två kaffekvarnar, en riktig med hjul som jag maler kaffe i och en som fanimej inte duger att mala kaffe i av mixertyp, den är utmärkt för kryddor .

Svamptorken är en riktig arbetshäst, jag har haft den i sex-sju år och plockar varje år massor av svamp som torkas. Ofta så går den nonstop i flera dagar.
Citera
2014-03-07, 09:38
Medlem
Ratis avatar
Någon som har ett bra tips på en hemmagjord taco-kyddmix? Har mest baskryddor hemma, typ örtsalt och grillkrydda och lite sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in