Citat:
Ursprungligen postat av
BuprenOrvar
Han skriver absolut ingenting om att Gripens toppfart skulle ligga en bra bit under Mach 2 så som du påstår!
Det känns mer och mer som att du griper efter halmstrån och söker med ljus och lykta efter påståenden som enligt dig "bekräftar" din åsikt.
Att du inte lyckats hitta ett endaste ord om att Gripens toppfart ligger en bra bit under Mach 2 verkar inte bekymra dig.
Med vapenlast, extratankar, låg höjd osv så finns det absolut tillfällen där Gripen inte kan nå Mach 2, men det är inte många stridsflygplan som kan nå Mach 2 med full vapenlast, extratankar och på låg höjd.
Jag anser fortfarande att Gripens kan flyga i Mach 2, och din oförmåga att hitta en endaste källa till att så inte är fallet bara stärker min övertygelse.
Det finns inga sanningsenliga uppgifter eftersom det är hemligstämplat. Däremot finns det massor av indicier som pekar mot relativt låg toppfart.
- FA-50 och Tejas med samma motor och liknande storlek och vikt: Mach 1.5 och 1.6
- F/A 18 som "bara" klarar Mach 1.8 trots
två motorer
- Chefsingenjörens blogginlägg om att farter över Mach 1.5 oftast kräver variabla luftintag.
- De Ungerska ryktena om toppfart på Mach 1.45
- Flygföraren Anders Segerbys svar på detta när han inte avfärdar det påståendet utan svarar att 1.4 eller 1.8 inte spelar så stor roll och att han mest flyger i underljudsfart.
- Wisemans konstaterande att Gripen har "låga prestanda vad gäller bärande av vapenlast och fartresurser"
Sen har jag för mig att ursprungskravet på Gripen var Mach 1.5 på hög höjd. Den var aldrig tänkt att vara någon prestandamaskin eftersom det kostar för mycket.