2007-03-14, 14:58
Medlem
Det tror jag inte att du gissar.

Du klarar fortfarande inte av att följa ett normalt resonemang. Vad beror det på? Vad är det du inte förstår?

Försök läsa mina inlägg och utifrån dessa föra fram argument som skulle tala emot det jag säger istället för att rapa upp dumheter. Inte blir dina argument bättre för att du står och säger "Halmgubbe" hundra gånger. Eller "goddag yxskaft" som du lyckas göra i dina fem-sex senaste inlägg.

För att kunna producera krävs teknologi - JA.

För att ha teknologi krävs produktion - NEJ. Men du argumenterar för JA på den frågan. Utveckla gärna denna ståndpunkt.
Citera
2007-03-14, 15:06
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Det tror jag inte att du gissar.

Du klarar fortfarande inte av att följa ett normalt resonemang. Vad beror det på? Vad är det du inte förstår?

Försök läsa mina inlägg och utifrån dessa föra fram argument som skulle tala emot det jag säger istället för att rapa upp dumheter. Inte blir dina argument bättre för att du står och säger "Halmgubbe" hundra gånger. Eller "goddag yxskaft" som du lyckas göra i dina fem-sex senaste inlägg.

För att kunna producera krävs teknologi - JA.

För att ha teknologi krävs produktion - NEJ. Men du argumenterar för JA på den frågan. Utveckla gärna denna ståndpunkt.
För att producera världsledande materiel måste man ha världsledande teknologi - och det har USA.

Att som du hävda att USA inte är världsledande på bla radarteknologi tyder på att du är ganska insnöad och naiv.

Du hittar på saker som du sedan ändrar, som tex robotarna som USA köpte av Sverige i början av 1980-talet, som man senare inte alls gjorde för det var nog Tyskland, eller hur du nu fick till det. Detta skulle vara ett bevis på att Sverige låg före USA.

Ärligt så tror jag att du går i gymnasiet - och då som elev.
Citera
2007-03-14, 15:13
Medlem
Du har inte svarat på min fråga eller bemött mina argument.
Citera
2007-03-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
För att producera världsledande materiel måste man ha världsledande teknologi - och det har USA.

Läs vad jag skriver i det inlägg du citerar, INNAN du skriver samma sak igen.

Citat:
Att som du hävda att USA inte är världsledande på bla radarteknologi tyder på att du är ganska insnöad och naiv.

Tyck gärna det, men argumentera för VARFÖR du har den uppfattningen.

Citat:
Du hittar på saker som du sedan ändrar, som tex robotarna som USA köpte av Sverige i början av 1980-talet, som man senare inte alls gjorde för det var nog Tyskland, eller hur du nu fick till det. Detta skulle vara ett bevis på att Sverige låg före USA.

Du har fått svar av andra i den frågan.

Citat:
Ärligt så tror jag att du går i gymnasiet - och då som elev.

Nu skall jag för en gångs skull skriva en passande smiley:
Citera
2007-03-15, 01:59
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Läs vad jag skriver i det inlägg du citerar, INNAN du skriver samma sak igen.
Tyck gärna det, men argumentera för VARFÖR du har den uppfattningen.
Herregud människa .
Okej vi tar det från början......
Du påstår att USA inte är världsledande på bla radarteknologi, och då undrar jag varför du har den åsikten - man har alltid rätt att tycka som man vill .

USA har utvecklat en mycket stor mängd vapensystem, och där man idag är världsledande på en mängd områden - jag har där nämnt en rad exempel, både sådana som idag finns eller är på väg, men även sådana som är lite längre bort innan de blir operativa och verklighet.
Du håller säkert ( eller man vet ju aldrig ) med om att F-22A tillhör den absoluta toppen när det gäller stridsflygplan, det är alltså världsledande.
Flygplanets radar (AN/APG 77) är därför mycket avancerad, tillverkaren av radarn måste då vara världsledande eller hur......
Tror du vapentillverkarna i USA har lagt ned sina utvecklingsavdelningar efter att man blivit klara med tex F-22 ?

Citat:
Du har fått svar av andra i den frågan.
Var då någonstans?

Citat:
Nu skall jag för en gångs skull skriva en passande smiley:
Vuxna män postar väl inga smileys, eller hur var det nu........
Citera
2007-03-15, 06:28
Medlem
Är du inte läskunnig överhuvudtaget?

Du lyckas i inlägg efter inlägg göra precis samma tankefel och det är alldeles uppenbart att du enbart tittat på Discovery och läst wikipedia eller liknande.

Det är ingen idé att du upprepar samma sak hela tiden när du inte har förstått skillnaden mellan produktion och forskning/utveckling.

Frågan gällde alltså "världsledande teknologi" och inte "mest påkostat i produktion". Du koncentrerar dig hela tiden på det senare.

Jag har lagt fram argument för varför Sverige fortfarande kan anses vara världsledande inom några specialområden även om det i dagsläget inte finns på tex Gripen. Du fattar inte vad det handlar om utan fortsätter rapa upp fakta om F-22A... hämtat från wikipedia eller reklamprogram i TV.

Bemöt argumenten eller låt bli att skriva mer. Det blir alltmer uppenbart att du inte klarar av att följa ett resonemang, än mindre delta i en argumentation grundat på resonemanget i fråga.

Är det ord du inte förstår så fråga i så fall.

Utveckla din mycket tydliga ståndpunkt att man måste ha produktionen för att kunna anses ha teknologin.
Kom ihåg att stödja dina åsikter med argument som går att värdera. Reliabiliteten i resonemanget måste gå att bedöma.
Citera
2007-03-15, 13:01
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Är du inte läskunnig överhuvudtaget?

Du lyckas i inlägg efter inlägg göra precis samma tankefel och det är alldeles uppenbart att du enbart tittat på Discovery och läst wikipedia eller liknande.

Det är ingen idé att du upprepar samma sak hela tiden när du inte har förstått skillnaden mellan produktion och forskning/utveckling.

Frågan gällde alltså "världsledande teknologi" och inte "mest påkostat i produktion". Du koncentrerar dig hela tiden på det senare.

Jag har lagt fram argument för varför Sverige fortfarande kan anses vara världsledande inom några specialområden även om det i dagsläget inte finns på tex Gripen. Du fattar inte vad det handlar om utan fortsätter rapa upp fakta om F-22A... hämtat från wikipedia eller reklamprogram i TV.

Bemöt argumenten eller låt bli att skriva mer. Det blir alltmer uppenbart att du inte klarar av att följa ett resonemang, än mindre delta i en argumentation grundat på resonemanget i fråga.

Är det ord du inte förstår så fråga i så fall.

Utveckla din mycket tydliga ståndpunkt att man måste ha produktionen för att kunna anses ha teknologin.
Kom ihåg att stödja dina åsikter med argument som går att värdera. Reliabiliteten i resonemanget måste gå att bedöma.
Frågan är väl det, om du är läskunnig......

Om man kan producera moderna vapensystem i världsklass så har man världsledande teknologi, och där är F-22A bara ett exempel. Utvecklingsarbetet på F-22 fortsätter under många år till, och läggs inte ner bara för att man börjat med serietillverkning.
Som i all tillverkningsindustri måste utvecklingsavdelningarna ligga långt framme för att kunna tillverka tidsenliga produkter.
Vad får dig att tro att USA inte längre utvecklar nya system, förutom dem som är kända idag.

Du är bra på att prata bort dig ( robotarna till USA....) och hela tiden upprepa med "mest påkostade produktion" mm.
Angående det senare så hamnar nog RBS 23 bra till att ta hem priset för "dyraste robotsystem per eldenhet i världen" om man jämför med liknande system.

Kan inte du ta fram dina argument om varför USA inte är världsledande på radarteknologi ( inte heller på robotar om jag förstått dig rätt.....).
Citera
2007-03-15, 18:34
Medlem
Läs inläggen #451 och 466 en gång till. Försök förstå vad jag skriver.

Svara på de frågor jag ställer i inlägg #472.

Om du inte förstår vad jag skriver så säg det då istället så slipper du demonstrera din bristande slutledningsförmåga. Igen.
Citera
2007-03-16, 01:41
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Läs inläggen #451 och 466 en gång till. Försök förstå vad jag skriver.

Svara på de frågor jag ställer i inlägg #472.

Om du inte förstår vad jag skriver så säg det då istället så slipper du demonstrera din bristande slutledningsförmåga. Igen.
Jag förstår vad du skriver, men frågan är om du själv gör det.......

Ett bevis på bristande slutledningsförmåga är att påstå att USA inte är världsledande på bla radarteknologi.

Ärligt talat tror jag inte vi kommer längre i den här diskussionen, fortsätt du med din illusion.
Citera
2007-03-16, 07:35
Medlem
Jag letar och letar men hittar inget argument överhuvudtaget från din sida, annat än att USA producerat det dyraste flygplanet hittills.

Illusion eller ej, jag redogör i alla fall varför teknologi inte är det samma som produktion.

Du lyckas inte riktigt tala om varför teknologi är detsamma som produktion. Du bara hävdar det. Klart att det blir svårt att komma någonvart i en diskussion då.

#472 alltså, svara på de frågorna nu.
Citera
2007-03-16, 09:02
Medlem
Citat:
Illusion eller ej, jag redogör i alla fall varför teknologi inte är det samma som produktion.

Rätt löjligt argument. Det är som att säga att Iran är världsledande på teknologi kring kärnanläggningar för civilt bruk. För trots allt bedriver de omfattande forskning kring detta.

För övrigt märkligt att det finns så mycket utländsk inblandning i de olika systemen i Gripen. Radarsystemet i Viggen var en svensk historia, men för Gripen behövdes ny teknologi vilket levererades av Ferrenti, motorn är utländsk, vapensystemen är utländska. Som Ormen Långe riktigt påpekade är det svenska ett skal, som sedan fyllts med utländska komponenter. Sverige är bra på att anpassa materiel för eget behov, men det är också dit kompetensnivån sträcker sig, inte längre.
Citera
2007-03-16, 12:00
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Jag letar och letar men hittar inget argument överhuvudtaget från din sida, annat än att USA producerat det dyraste flygplanet hittills.

Du lyckas inte riktigt tala om varför teknologi är detsamma som produktion. Du bara hävdar det. Klart att det blir svårt att komma någonvart i en diskussion då.

#472 alltså, svara på de frågorna nu.
Dyraste flygplanet räknat på styckepris är inte F-22A , det är B-2 som kostat ca 14 Miljarder styck ( räknat på 21 flygplan).

Då får du läsa om mina inlägg, där har jag ett antal gånger skrivit att eftersom USA har producerat ett stort antal vapensystem som är i världsklass ( bla F-22A, B-2 mm mm mm mm) + att man har ett antal nya system i pipeline - då måste man leda utvecklingen och därmed vara världsledande på bla radarteknologi.

Väntar på att du ska förklara varför USA inte är världsledande på radar......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in