Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Spin
Gripen är bäst lämpad för de flesta som system, tyvärr så spelar politik och mutor in i bilden vilket betyder att den med djupast fickor och mest backning vinner.
Schweiz var väl det enda land som faktiskt gjort en seriöst upphandling, Indiens MRCA likaså (SAAB kunde inte erbjuda egen motor och flygplanet är i exakt samma storleksklass som det smått värdelösa Tejas).
Personligen hade jag som dansk troligtvis blandat in Dassault hellre än Boeing då Rafale iaf inte är felkonstruerat från grunden likt Super Hornet är. (Fråga mig inte hur i helsike Boeing lyckats misshandla en konstruktion så extremt och fullkomligt döda höghastighetsprestandan med last)
Det är precis som du säger stormaktspolitik som spelar roll. Dock kan vi se ett trendbrott då allt fler länder börjar trotsa USA vid anskaffning av stridsflyg. Se bara hur många mindre länder, plus de större länderna officiellt letar flygplan på annat håll fast de slutit avtal inom F-35 projektet.
Nederländerna ryktas vara intresserade av Gripen, fast deras första F-35A leverats. Danmark besökte Linköping nu i veckan för att titta närmare på Gripen, fast de är involverade i F-35A. Brasilien ryktas välja bort F/A-18 p.g.a. avlyssningarna. För att inte nämna att både Turkiet och USA själva vill köpa flygplansteknologi av SAAB...som vi tidigare endast hade kunnat drömma om!
Att Gripen även anses ha en god chans i Kanada (som är en beställare av F-35) är inget som vi hade kunnat ana för låt säga fem år sedan.
Dagens stridsflygplan har blivit alldeles för dyra, helsike knappt USA själva har råd med dessa flygplan längre, så hur har de tänkt att pracka på mindre ekonomiska makter dessa flygsystem? För att inte nämna EF2000 eller Rafales kostnader...vilket västerländskt stridsflygplan återstår för de länder som vill ha en reell numerär och flygtid?
JAS 39 Gripens framtid ser enligt mig väldigt ljus ut på den internationella marknaden - då stormakternas korthus ser ut att börja falla samman.