2014-02-21, 16:02
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Så funkar F/A 18 också. Som har samma motor som Gripen. Luftintagen på Gripen och Superhornet ser faktiskt ganska lika ut - om hajgap vid sidorna och en liten bit ut från kroppen.

Det kan vara så att Gripen och Superhornet delar hela "drivlinan" med luftintag, plenum framför motorn och så då motorn förstås.

OK, mao så är snacket om variabla eller fasta intag en relativ kvasidiskussion gällande luftströmmen. Det finns alltså fler sätt att lösa problemet och är inte ett hinder för högre hastigheter.
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2014-02-21 kl. 16:04.
Citera
2014-02-22, 17:46
Medlem
janne3xs avatar
Jag fortsätter med mina konspirationsteorier om att Gripen C inte klarar Mach2. Om vi tittar på den nyutvecklade FA-50 som utvecklats till en lätt multi role fighter så är den väldigt lika Gripen i storlek och vikt och använder även den GE404.

http://en.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle

Performance

Maximum speed: 1,770 km/h, 1,100 mph at 3,000 m or 10,000 ft (Mach 1.5[39][104])
Range: 1,851 km (1,150 mi)
Service ceiling: 14,630 m (48,000 ft)
Rate of climb: 11,887 m/min (39,000 ft/min)
Thrust/weight: 0.96

Det verkar som om alla andra serietillverkade flygplan som använder GE404 har en topphastighet under Mach2 av någon anledning..

FA-50: 1.5
F/A 18: 1.8
Tejas: 1.6
Citera
2014-02-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Jag fortsätter med mina konspirationsteorier om att Gripen C inte klarar Mach2. Om vi tittar på den nyutvecklade FA-50 som utvecklats till en lätt multi role fighter så är den väldigt lika Gripen i storlek och vikt och använder även den GE404.

Performance

Maximum speed: 1,770 km/h, 1,100 mph at 3,000 m or 10,000 ft (Mach 1.5[39][104])

Det verkar som om alla andra serietillverkade flygplan som använder GE404 har en topphastighet under Mach2 av någon anledning..

Presentera data för luftmotstånd för samtliga flygplan i detta inlägg samt Gripen så får debatten mer kött på benen.

Gripen använder RM12 som till 40% är konstruerad och byggd av Volvo Aero.
Senast redigerad av kroppskultur 2014-02-22 kl. 18:28.
Citera
2014-02-22, 20:11
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:

Performance

F-16 mach 2,05
Viggen mach 2+
Chengdu J-10 mach 2,2

Sedan har vi ju frågan om hur mycket bypass man har, inte bara bypassration i motorn utan om man har variabel bypass bredvid. Det är en snikvariant på ramper etc men fyller samma funktion. Nu ser vi det troligtvis inte på Gripen men möjligheten finns.
Citera
2014-02-22, 20:37
Medlem
janne3xs avatar
Här är en mycket intressant Blogg.

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2011/02/i-kanten-av-envelopen.html

"Fort
En Viggen är som en humla. Den inser inte sina begränsingar och flyger fortare än vad den egentligen borde göra. I ca Mach 1,5 så stiger vågmotståndet kraftigt. De flesta flygplan som är designade att gå fortare än så har ett variabelt luftintag där man i stället för en s.k. rak stöt (fartminskning från överljud till underljud) får flera sneda stötar. "

"Personligen så har jag med en SF37 utan kameror (bara balastvikter) varit uppe i Mach 1.97 i rakbana. Flygplanet accelererade fortfarande, men bränslet tog slut så jag var tvungen att avbryta och landa. Att dyka i detta fall hade inte gett någon effekt, då den ökade densiteten på luften hade inneburit ett lägre Mach-tal. Jag vet personligen ingen förbandsförare som varit över Mach 2.0 med en Viggen. För att komma upp i högre farter krävs det energistigningsprofiler."
Citera
2014-02-22, 20:40
Medlem
Citat:

"Fort
En Viggen är som en humla. Den inser inte sina begränsingar och flyger fortare än vad den egentligen borde göra. I ca Mach 1,5 så stiger vågmotståndet kraftigt. De flesta flygplan som är designade att gå fortare än så har ett variabelt luftintag där man i stället för en s.k. rak stöt (fartminskning från överljud till underljud) får flera sneda stötar. "

"Personligen så har jag med en SF37 utan kameror (bara balastvikter) varit uppe i Mach 1.97 i rakbana. Flygplanet accelererade fortfarande, men bränslet tog slut så jag var tvungen att avbryta och landa. Att dyka i detta fall hade inte gett någon effekt, då den ökade densiteten på luften hade inneburit ett lägre Mach-tal. Jag vet personligen ingen förbandsförare som varit över Mach 2.0 med en Viggen. För att komma upp i högre farter krävs det energistigningsprofiler."

Om det är annorlunda för plan med carnader vet jag ej men det är inte helt otänkbart.
Citera
2014-02-22, 20:45
Medlem
janne3xs avatar
"Men Viggen har en viktig egenskap. RM8 är en jättemotor och med en kraftig EBK så börjar flygplanet att vid höga farter bete sig mer som en RAM-jetmotor. De stora luftintagen ger stort motstånd, men ger samtidigt mycket syre till förbränningen."

Slutsatsen är att utan Viggens RAM-egenskaper så hade den aldrig nått hastigheter närmare Mach 2.
Citera
2014-02-22, 22:37
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:

"Fort

Citat:
"Men Viggen har en viktig egenskap. RM8 är en jättemotor och med en kraftig EBK så börjar flygplanet att vid höga farter bete sig mer som en RAM-jetmotor. De stora luftintagen ger stort motstånd, men ger samtidigt mycket syre till förbränningen."

Slutsatsen är att utan Viggens RAM-egenskaper så hade den aldrig nått hastigheter närmare Mach 2.
Läste du ordentligt?
Citat:
Personligen så har jag med en SF37 utan kameror (bara balastvikter) varit uppe i Mach 1.97 i rakbana. Flygplanet accelererade fortfarande
Viggen klarar, likt F16, utan problem hastigheter på strax över mach 2. JA 37 har dessutom lite över 11% mer dragkraft totalt med ca 12% starkare ebk samtidigt som vikten är densamma som för SF37.

Gällande ramjet-egenskaperna så är det så en motor med bra toleranser ska kunna arbeta. Som exempel kom 44% av maximala dragkraften i RM8 från ebk medan det i F414 är närmare 59% av dragkraften som kommer därifrån. Vad en EBK är, är just en ramjet (om man ser det enkelt). Så länge motorn kan släppa igenom luft utan att fucka ur (här är toleranser viktigt, något som man lyckades få till i RM8) så är det upp till ebk att skapa nettodragkraft eller reaktionskraft. För att detta ska gå så bör dock luftintagen ha en rejäl kurva vilket de har på Gripen.
Citera
2014-03-03, 12:19
Medlem
janne3xs avatar
Jag hittade lite intressant info från en person som faktiskt vet vad han pratar om och inte hämtar sina kunskaper från nätet.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/03/dags-att-hoja-troskeln-del-2-meteor.html

"Meteor kompenserar också JAS 39 låga prestanda vad gäller bärande av vapenlast och fartresurser.."

Att Gripen C, med relevant vapenlast, är ett ganska långsamt flygplan står mer och mer klart anser jag.

De nya Meteorerna med sina stora luftintag lär dessutom ha en betydligt större luftmotstånd än de nuvarande Amraam har. Med 4 sådana under vingarna och 2st IRIS längst ut lär det vara underljudsfart som gäller för Gripen.
Citera
2014-03-03, 12:23
Medlem
Citat:
Jag hittade lite intressant info från en person som faktiskt vet vad han pratar om och inte hämtar sina kunskaper från nätet.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/03/dags-att-hoja-troskeln-del-2-meteor.html

"Meteor kompenserar också JAS 39 låga prestanda vad gäller bärande av vapenlast och fartresurser.."

Att Gripen C, med relevant vapenlast, är ett ganska långsamt flygplan står mer och mer klart anser jag.

De nya Meteorerna med sina stora luftintag lär dessutom ha en betydligt större luftmotstånd än de nuvarande Amraam har. Med 4 sådana under vingarna och 2st IRIS längst ut lär det vara underljudsfart som gäller för Gripen.
Med tanke på att Wiseman är Gripenpilot så vet han nog en del om systemet i fråga.
Edit, Vilken del i texten antyder att Gripen ej kan flyga överljudsfart med fyra meteor?
Senast redigerad av kroppskultur 2014-03-03 kl. 12:45.
Citera
2014-03-03, 13:37
Medlem
janne3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Med tanke på att Wiseman är Gripenpilot så vet han nog en del om systemet i fråga.
Edit, Vilken del i texten antyder att Gripen ej kan flyga överljudsfart med fyra meteor?

Han kan naturligtvis inte avslöja det som är hemligstämplat men han skriver ju rakt ut att Gripen är ett långsamt plan.

Det där med underljudsfart är min egen gissning baserat på Meteorernas större luftmotstånd och Gripens relativt svaga motor.
Citera
2014-03-03, 13:42
Medlem
Citat:
Han kan naturligtvis inte avslöja det som är hemligstämplat men han skriver ju rakt ut att Gripen är ett långsamt plan.

Det där med underljudsfart är min egen gissning baserat på Meteorernas större luftmotstånd och Gripens relativt svaga motor.
Hur vågar du ifrågasätta prestandan på Gripen, vet du inte att hela SAAB:s fan-club huserar här på Forumet .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in