Citat:
Ursprungligen postat av
Silltunna
Även jag har nu ordinerats denna medicin, och inlett behandlingen idag.
Blir dock oroad när jag läser denna och liknande trådar om människors erfarenheter av preparatet. Det är ju mest negativa recensioner och en uppsjö av deklarerade biverkningar man möts av.
Jag skulle bli mer taggad om att få höra positiva erfarenheter. Är det ingen som har något bra att säga om hur medicinen hjälpt er?

Citat:
Ursprungligen postat av
Silltunna
Kan tillägga för att jag fått det utskrivet för depression, ångest, katastroftankar, social fobi.
Åkommor som jag genom åren har självmedicinerat med alkohol.
Setralin är bättre än alkohol. Särskilt kombon social fobi och alkohol torde vara ett sänke. Jag menar inte att du ska skämmas över att du har druckit, men det är bra om du har slutat.
Själv är jag väldigt kluven till preparatet. Jag har också satt in och satt ut det (på eget bevåg) så många gånger att det är svårt för mig att ens säga hur länge och när jag har tagit det. (Jag har genom åren också varierat dosen; delvis i samråd med läkare, delvis inte). Därmed är det också väldigt svårt för mig att säga om det har hjälpt mig. Idag dryga 12 år efter att jag började ta det f f g, som terapi mot depression men även OCD, mår jag mycket bättre än jag gjorde då, men är det en långtidseffekt av preparatet, eller hade jag mått lika bra utan att någonsin ta det? Kanske. Jag kan inte säga att preparatet har räddat mig i någon av de kriser jag har genomlidit, eftersom dessa har kommit när jag inte tog det. Å andra sidan: utan preparatet hade jag kanske haft fler kriser i de perioder när jag faktiskt tog det. I dagsläget har jag inte tagit det alls på c:a 4 månader, och mår förhållandevis bra. Just nu genomlider jag en kris, men tycker att jag hanterar den mycket bättre än tidigare. Om jag hade haft den här krisen för en sju-åtta å sedan, hade jag hamnat på psyket (vilket faktiskt var vad jag gjorde då). Med andra ord menar jag att mitt allmäntillstånd är mycket stabilare idag än förut. Är detta bara en illusion, och kommer jag att bryta ihop fullständigt inom kort? Kanske, men det som talar emot det är att jag har märkt en utveckling i den här riktningen. Det är inte bara så att jag mår bättre nu än jag gjorde i början. Jag mådde också mycket bättre för, säg, tre år sedan, än jag gjorde i början. Med andra ord kan jag se att någonting har blivit bättre successivt.
Sammanfattningsvis: preparatet har fått mig att må sämre, men bara som insättningssymptom. Jag har kanske mått bättre på preparatet, men jag har också börjat må bättre utan att ta det.
Sen har vi ju frågan om biverkningar, men den sparar jag till ett annat inlägg.
Var detta tillräckligt positivt?