Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 17:08
  #841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Har så jäkla mycket ångest ibland, vet inte vart man ska ta vägen, kommer verkligen och går i vågor...

Ångest och depression hör ju ofta ihop, eller har du fått ångest sedan medicineringen påbörjades?
Citera
2017-08-10, 17:10
  #842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Tanken är väl att jag ska vänja mig mer vid sociala möten och det ska bli mindre obehagligt enligt läkaren. Precis som du säger kan jag stå ut med om medicinen påverkar mig ett tag, sålänge det inte blir något permanent.

Snart gått på 25mg dagligen i 1v. Mest påtagliga är en sorts obalans i magen som jag inte riktigt kan beskriva, ingen orgasm vid utlösning, ångestattacker som varar ca 15-30 min. Inte haft så mycket ångest idag dock. Torr i munnen samt väldigt lite aptit.

Bör jag få mer biverkningar när jag snart ökar dosen till 50mg?

Ok, jag ska tydligen få någon kognitiv beteendeterapi utöver medicinen, om nu inte medicinen skulle funka framöver så kanske du kan se om du kan få något sådant, för det verkar bra enligt det lilla jag förstod av psykologen som ringde mig idag. Har också problem med social fobi och dylikt. Litar absolut inte på att nån medicin skulle kurera mig, sitter alldeles för fast i dålig självkänsla för det.
Citera
2017-08-11, 19:01
  #843
Medlem
Florman

Jag har bara sertralin och atarax-sockerpiller som inte hjälper ett skit. Har fått kuratorsamtal bokat och ska påbörja något där men det vet jag inte om jag orkar. Jag tror någonstans min ångestproblematik och oro jag haft hela livet ligger i någon obalans med kroppsliga substanser.

Har helt sjuk ångest ibland, ingen aning om det beror på medicinen. Äter typ 1 måltid om dagen just nu. Kommer jag någonsin må bra, lite så känns det just nu. Är riktigt jäkla låg
Citera
2017-08-12, 14:03
  #844
Medlem
Glömt ta medicinen idag mår förvånansvärt bra inte känt av någon ångest eller nedstämdhet. Har även aptit lyckats för första gången på veckor att avsluta en hel måltid. Värt att skita i medicinen?
Citera
2017-08-12, 14:07
  #845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Glömt ta medicinen idag mår förvånansvärt bra inte känt av någon ångest eller nedstämdhet. Har även aptit lyckats för första gången på veckor att avsluta en hel måltid. Värt att skita i medicinen?

Om du har missat dagens dosering, ta imorgon. Läkemedlet finns kvar i plasman.
Citera
2017-08-12, 17:38
  #846
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Glömt ta medicinen idag mår förvånansvärt bra inte känt av någon ångest eller nedstämdhet. Har även aptit lyckats för första gången på veckor att avsluta en hel måltid. Värt att skita i medicinen?

Du kan inte bara sluta ta medicinen bara så där - ge det några dagar till.

Sen, om du faktiskt bestämmer dig för att sluta - så är det rekommenderat att du trappar ner LÅNGSAMT - det är nämligen relativt vanligt att man får i alla fall NÅGRA utsättningssymptom om man bara slutar tvärt, "cold turkey" som jänkarna säger.

En del av dom symptomen kan vara riktigt obehagliga, så därmed varför det är viktigt att inte bara sluta rakt av...
Citera
2017-08-12, 23:15
  #847
Medlem
såg fel; Tror du bäst pratar med din läkare än att du frågar på Flashback.
Citera
2017-08-13, 16:12
  #848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Glömt ta medicinen idag mår förvånansvärt bra inte känt av någon ångest eller nedstämdhet. Har även aptit lyckats för första gången på veckor att avsluta en hel måltid. Värt att skita i medicinen?

Kan ju vara så att medicinen faktiskt börjat verka just nu och då ¨återkommer ju aptiten osv.

Jag har kört 50 mg/dag i 9 dagar blir det väl nu och nu börjar jag känna att biverkningarna ger med sig och att jag mår bättre, har ingen ångest öht varken morgon eller kväll numera. Kommande vecka har jag uppföljning med läkaren.

Om du tror att du bara hade en tillfällig svacka i livet kan du ju sluta med medicinen, annars kan det som sagt vara så att medicinen även börjar ha effekt hos dig nu? Den påverkar ju hjärnan, så hela kroppen hamnar så klart i ett slags "kaos" ifrån början när medicinen sätter fart på olika signalsystem, men det är ju inget ovanligt. Jag känner inte en enda biverkning nu, möjligen lite svårare att skratta åt TV-program än förut,men det kan jag leva med om det nu skulle hålla i sig.
Citera
2017-08-13, 20:04
  #849
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Om du tror att du bara hade en tillfällig svacka i livet kan du ju sluta med medicinen, annars kan det som sagt vara så att medicinen även börjar ha effekt hos dig nu? Den påverkar ju hjärnan, så hela kroppen hamnar så klart i ett slags "kaos" ifrån början när medicinen sätter fart på olika signalsystem, men det är ju inget ovanligt. Jag känner inte en enda biverkning nu, möjligen lite svårare att skratta åt TV-program än förut,men det kan jag leva med om det nu skulle hålla i sig.

Jag vet att jag haft en tillfällig svacka i livet. Men har alltid varit mer eller mindre orolig, nervös, ångestdrabbad av mig blandat med socialfobi. Jag vill tro att medicinen kommer göra gott för mig.

Blir det någon skillnad om jag istället börjar ta medicinen på kvällen? Märkt av att aptiten är som lägst efter intag.
Citera
2017-08-18, 01:24
  #850
Medlem
Jag kan bara tala för mig själv och tycker väl att Sertralin var mer ett gift än va det var till hjälp för mig. Tog Sertralin i 6 mån med massa biverkningar
Citera
2017-08-19, 10:13
  #851
Medlem
För mig har sertralinet hjälpt mig oerhört! Ligger idag på 75mg och har väldigt mycket lättare att hantera jobbiga tankar och även mycket lättare att ta det lugnt i sociala situationer som stressade upp mig något fruktansvärt förut.

Men såklart finns det alltid biverkningar Jag sover inte öht. Fick imovane 5mg utskrivet av läkaren som sa att jag skulle försöka sova utan dem men ta dem om det inte går... Kontentan blev att jag tagit dem varenda kväll trots ihärdiga försök att sova utan dem. Problemet är toleransen kickar in och igår var jag tvungen att ta 1,5 tablett för att sova. Jag har nu tagit Imovanen i två veckor och har en telefontid med läkaren på tisdag.

Hade varit jättebra med lite kött på benen. Under vanliga omständigheter hade det inte varit några problem med att testa något som inledningsvis gör mig slöare dagtid (är student på en slapp utbildning)...

Men just denna vecka är jag med i urvalet till mitt drömjobb så med massa tester och allt annat har jag inte tid att vara slö i huvudet.

Tror ni det hade fungerat om jag föreslår till läkaren på Tisdag om att få köra på Imovanen en vecka till fast i högre dos (ökad dos=lättare att sova?) och sedan kolla på en mer långsiktig lösning?

Vad tycker ni är en passande långsiktig lösning? Vill såklart sova utan att vara zombie dagen efter som jag läst andra blir...

Som sagt, hade det inte varit för sömnproblemen hade sertralinet varit den perfekta lösningen för mig.

Kan ju tillägga att jag också hade totalt stopp på det sexuella planet i början. Men nu har det kommit tillbaka, om än något svagare...
Citera
2017-08-20, 15:45
  #852
Medlem
Läst igenom större delen av tråden nu. Jag tänkte försöka få Sertralin utskrivet. Är det någon som tagit det mot overklighetskänslor och yrsel ( vilka är mina i särklass största problem). Och är det någon som upplever att brainfoggen har lättat? Även börjat med terapi nyligen så hoppas att denna kombination ska få mig att må lite bättre. Tror jag främst har problem med ångest framför depression, men förstått att det ska kunna hjälpa mot båda. Har en viss besatthet av att tänka på och läsa om min dp dr med, men det kanske mera är terapin som hjälper mot det. Tacksam för svar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback